Reklama

Edukacja

Błędne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nauczania religii

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej obowiązującego od 1 września 2012 r. nastąpiło przesunięcie religii z programu ramowego edukacji szkolnej do przedmiotów pozaprogramowych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Decyzja Ministra Edukacji Narodowej powinna skłonić obywateli naszego państwa do głębszej refleksji nad tym, jakie są powody takiego potraktowania religii przez rząd III Rzeczypospolitej, biorąc pod uwagę przesłania historyczne, aksjologiczne i formalnoprawne. Religia w szkole publicznej spełnia bowiem doniosłą funkcję w kształtowaniu postaw moralnych młodego pokolenia i przekazywaniu wartości zakorzenionych w dziedzictwie duchownym narodu.

Refleksje historyczne

W okresie PRL-u władze komunistyczne dążyły do zmiany tożsamości kulturowej naszego narodu przez narzucenie młodemu pokoleniu ideologii ateistycznej w miejsce religii. Dlatego najpierw w formie rozporządzeń i instrukcji wydawanych wbrew porozumieniom zawieranym przez rząd z Konferencją Episkopatu (1950 r. i 1956 r.) stopniowo ograniczały możliwości nauczania religii w szkołach publicznych aż do jej całkowitego usunięcia na podstawie stalinowsko-bierutowskiej Konstytucji z 1952 r. i ustawy o systemie oświaty. Dlatego Kościół katolicki i inne związki wyznaniowe zostały zmuszone do nauczania religii poza szkołą w znacznie trudniejszych warunkach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W pierwszych latach transformacji, wiodących od totalitaryzmu do demokracji, władze Rzeczypospolitej przywróciły religii należne miejsce w programie nauczania jako zwyczajnego przedmiotu edukacji w szkołach publicznych zgodnie z życzeniem rodziców lub samych uczniów po osiągnięciu przez nich pełnoletności, na równi z innymi przedmiotami. Różnica między religią a innymi przedmiotami edukacji szkolnej polega na tym, że podstawową racją jej nauczania w szkole publicznej w demokratycznym państwie świeckim jest ochrona należnego każdemu człowiekowi prawa do wolności sumienia i religii w życiu prywatnym i publicznym, a w szczególności prawa rodziców do religijnego i moralnego wychowania dzieci zgodnie z ich przekonaniami. Konferencja Episkopatu Polski, podobnie jak władze innych związków wyznaniowych, podejmuje współdziałanie z władzami państwowymi w organizowaniu lekcji religii w szkołach publicznych, aby umożliwić rodzicom realizację należnego im prawa.

Reklama

Stabilizacja nauczania religii w szkołach publicznych w III RP

W III Rzeczypospolitej Polskiej nastąpiła stabilizacja w nauczaniu religii w szkołach publicznych pod względem prawnym, na mocy Konstytucji RP z 1997 r. (art. 25, 53), Konkordatu z 1993 r. (art. 12) i Ustawy o systemie oświaty z 1991 r. (art. 12). Na mocy konstytucji i ustawy Minister Edukacji Narodowej jest zobowiązany do zorganizowania religii w przedszkolach i szkołach publicznych na życzenie rodziców i samych uczniów po osiągnięciu pełnoletności.

Obowiązujące od 1 września 2012 r. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej spowodowało poważne zagrożenie dla rodziców, gdy chodzi o realizację należnego im prawa do wychowania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami w ramach edukacji szkolnej. Dlaczego?

Przede wszystkim religia przestaje być zwyczajnym przedmiotem edukacji szkolnej, do zorganizowania którego władze szkolne są zobowiązane na mocy konstytucji, konkordatu i ustawy o systemie oświaty. Staje się natomiast przedmiotem nadzwyczajnym jak nauka dodatkowego języka obcego lub tańca egzotycznego, których zorganizowanie zależy od możliwości finansowych samorządu terytorialnego (o tym, jakie są możliwości finansowe samorządów terytorialnych, nie trzeba pisać). Usunięcie religii z ramowego programu zajęć szkolnych przez Ministra Edukacji Narodowej oznacza pogwałcenie podstawowego prawa rodziców bądź także samych uczniów - do uczestniczenia w lekcjach religii jako zwyczajnym przedmiocie edukacji.

Po stronie terenowych organów władz szkolnych (kuratorzy, dyrektorzy szkół) powstały poważne problemy natury organizacyjnej z powodu nakazu ministra dotyczącego umieszczenia lekcji religii poza siatką obowiązkowych zajęć (przed lub po zajęciach objętych programem ramowym).

Powyższe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej narusza podstawowe zasady relacji państwo - Kościół, zagwarantowane w konstytucji, konkordacie i ustawie o systemie oświaty, obejmujące regulację spraw dotyczących sytuacji Kościoła w Polsce, gwarancji wolności sumienia i religii, a w szczególności trybu regulacji nauczania religii w szkołach publicznych na zasadzie partnerstwa stron. Konkretnie dotyczy to obowiązku Ministra Edukacji Narodowej - określania warunków i sposobu nauczania religii w przedszkolach i szkołach publicznych na podstawie porozumienia z władzami Kościoła katolickiego, Kościoła prawosławnego i innych związków wyznaniowych. Jednostronna decyzja Ministra Edukacji Narodowej co do usunięcia religii z tzw. ramowego programu zajęć szkolnych została podjęta bez porozumienia z władzami Kościoła katolickiego.

Reklama

Ponadto należy zauważyć, że religia w polskiej szkole publicznej jest przedmiotem fakultatywnym tylko w tym sensie, że nauczanie religii jest organizowane na życzenie rodziców bądź samych uczniów. Nie oznacza to bynajmniej, że religia może być przedmiotem edukacji traktowanym przez Ministra Edukacji Narodowej jako przedmiot nadobowiązkowy, czyli wyłączony z ramowego programu zajęć.

Nielegalne rozporządzenie

Reasumując, należy stwierdzić, że omawiane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej jest nielegalne z powodu nadużycia kompetencji i pogwałcenia podstawowych zasad relacji między państwem a Kościołem katolickim i innymi związkami wyznaniowymi. Należy więc oczekiwać nowelizacji tego rozporządzenia zgodnie z postulatami Konferencji Episkopatu Polski. Trzeba bowiem stwierdzić, że powyższe rozporządzenie jest sprzeczne z zasadą praworządności obowiązującą w Polsce na mocy konstytucji, dlatego należy oczekiwać, że zostanie poprawione. W przeciwnym wypadku będzie podstawa do wniesienia skargi do Trybunału Konstytucyjnego.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czarnek: pierwszy etap wprowadzania obligatoryjnego wyboru między religią a etyką zajmie dwa lata

[ TEMATY ]

religia

etyka

Przemysław Czarnek

Karol Porwich/Niedziela

Zakładamy, że dojście do pierwszego etapu wprowadzania obligatoryjnego wyboru pomiędzy religią a etyką zajmie nam dwa lata. Później w perspektywie kolejnych kilku lat będziemy dochodzić do tego standardu w poszczególnych klasach, rocznikach - powiedział we wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

Minister Czarnek w Radiowej Jedynce mówił o ogłoszonych przez MEiN kierunkach polityki oświatowej państwa. Wśród nich są m.in. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, wzmocnienie edukacji patriotycznej, historycznej i ekologicznej, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w związku z pandemią COVID-19.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Nasz diecezjanin na Międzynarodowej Konferencji Liturgicznej w Rzymie

2024-05-15 10:37

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Z pasji do liturgii

Dawid Makowski

Archiwum Dawida Makowskiego

Dawid Makowski jest członkiem Diecezjalnej Komisji Liturgicznej. Pochodzi z Zielonej Góry

Dawid Makowski jest członkiem Diecezjalnej Komisji Liturgicznej. Pochodzi z Zielonej Góry

W dniach od 8 do 10 maja 2024 r. w murach Papieskiego Instytutu Liturgicznego w Rzymie odbywała się międzynarodowa konferencja liturgiczna pt. „Sobory, Synody i Liturgia”. W wydarzeniu uczestniczył nasz młody pasjonat liturgii zielonogórzanin Dawid Makowski.

Konferencja była okazją do usłyszenia wielu referatów obejmujących swoją tematyką zagadnienia: synodalności, soboru w Nicei, związku liturgii z synodami diecezjalnymi, inkulturacji liturgicznej, architektury sakralnej, eklezjologii i współczesnych aspektów pastoralnych liturgii. Sympozjum było organizowane ze względu na przypadającą za rok siedemsetną rocznicę zgromadzenia Soboru w Nicei – wyjaśnia Dawid Makowski. - Był to czas bardzo cenny nie tylko naukowo, ale duchowo. Można było doświadczyć powszechności (czyli katolickości) Kościoła, poprzez rozmowę i spotkania z ludźmi z całego świata. Szczególnie interesujące było tu wystąpienie benedyktyńskiego opata dr Oliviera-Marii Sarr OSB, który wygłosił referat na temat inkulturacji liturgicznej w krajach afrykańskich. Pozwolił on słuchaczom dostrzec, w jaki sposób tamtejsze narody rozumieją i praktykują wiarę – dodaje.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję