Reklama

Niedziela Świdnicka

Pokutna procesja na rozpoczęcie Wielkiego Postu

Niedziela świdnicka 9/2017, str. 8

[ TEMATY ]

Wielki Post

procesja

Ks. Zbigniew Chromy

Bazylika św. Agnieszki za Murami w Rzymie – jeden z wielkopostnych kościołów stacyjnych

Bazylika św. Agnieszki za Murami w Rzymie – jeden z wielkopostnych
kościołów stacyjnych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pokutujcie i wierzcie Ewangelii – tymi słowami Chrystusa rozpoczyna się list apostolski bł. Pawła VI „Paemitemini” z 1966 r., dotyczący pokuty w Kościele. Wśród norm postępowania, które znajdują się na zakończenie tego dokumentu Magisterium, znajdują się bardzo istotne słowa: „Wszyscy wierni są zobowiązani na mocy prawa Bożego do praktykowania pokuty” (Paenitemini, I §1). Następnie papież przypomina o szczególnym znaczeniu Wielkiego Postu w ramach praktyki pokutnej: Dniami pokuty zaś, które obowiązkowo należy zachować w całym Kościele, są poszczególne piątki i Środa Popielcowa, albo zależnie od różnych obrządków, pierwszy dzień Wielkiego Czterdziestodniowego Postu; istotne zachowanie tych dni obowiązuje pod grzechem ciężkim (Paenitemini, II §1). Wskazania te choć są współczesne, sięgają swymi korzeniami starożytności.

Jedną z najbardziej starożytnych form pokuty w Kościele rzymskim jest procesja stacyjna na rozpoczęcie Wielkiego Postu. Jak podają źródła, starożytni chrześcijanie zbierali się wraz z papieżem w wyznaczonym kościele zwanym ecclesia collecta. Po odmówieniu modlitwy zgromadzeni podążali w procesji do kolejnego kościoła zwanego kościołem stacyjnym (statio). Następnie w kościele tym papież rozpoczynał sprawowanie Mszy św. Pozostałością tego obrzędu w mszale rzymskim jest aklamacja „Kyrie eleison, Christe eleison”, pochodząca z Litanii do Wszystkich Świętych, którą w trakcie takiego przejścia śpiewano. Procesja pokutna tradycyjnie inauguruje post w Wiecznym Mieście. Przechodzi się z kościoła św. Anzelma do kościoła św. Sabiny, który jest pierwszym kościołem stacyjnym, gdzie od wieków papież rozpoczyna ten szczególny okres pokuty, jakim jest „Quadragesima”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tradycja przypisuje praktykę kościołów stacyjnych papieżowi św. Grzegorzowi Wielkiemu. Samo słowo statio oznacza: zatrzymanie się, miejsce na postój, miejsce zebrań chrześcijan, a także w sensie szerszym post. Okres pokuty ma być z założenia takim zatrzymaniem się, by wśród codziennego zabiegania i zgiełku nie utracić tego, co najistotniejsze. Praktyka liturgii stacyjnej znana jest też poza Rzymem. Już w IV w. Kościół w Jerozolimie organizował procesje liturgiczne, aby przyciągnąć wiernych do biblijnych miejsc Ziemi Świętej (np. z Bazyliki Narodzenia w Betlejem do Bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie 6 stycznia). W Konstantynopolu cesarz podążał w procesji przez pałac do świątyni Hagia Sophia w asyście biskupa. W 1959 r. św. Jan XXIII odnowił praktykę kościołów stacyjnych, włączając ten zwyczaj ponownie do skarbca papieskich ceremonii. Bł. Paweł VI w edycji „Missale Romanum” z 1970 r. gorąco zalecał kontynuowanie zwyczaju przynajmniej w większych kościołach na świecie. Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów w 1988 r. oświadczyła, że „rzymską tradycję praktyk nawiedzania kościołów stacyjnych można zalecać jako wzór zbierania wiernych w jednym miejscu przy grobach świętych lub w głównych kościołach miasta bądź sanktuariach, czy miejscach pielgrzymek, które mają wyjątkowe znaczenie dla diecezji. Benedykt XVI przypominał, że obrządki te zachowują swoją wartość ponadczasową na przestrzeni wieków, ponieważ przypominają nam jak ważne jest bezkompromisowe przyjęcie słów Chrystusa: «Jeśli kto chce iść za Mną, niech weźmie krzyż swój i Mnie naśladuje»”.

W Rzymie wszystkie dni Wielkiego Postu mają wyznaczone na każdy dzień kościoły stacyjne, w których odbywa się omawiana liturgia, a nawiedzenie w danym dniu kościoła stacyjnego jest obdarzone odpustem zupełnym. Na poziomie diecezji biskupi mogą wyznaczyć określone świątynie na wielkopostne kościoły stacyjne. W diecezji świdnickiej już trzeci rok z rzędu odbędzie się pokutna procesja na rozpoczęcie Wielkiego Postu nawiązująca do rzymskiej tradycji kościołów stacyjnych. O godz. 17.30 rozpocznie się ona w kościele św. Józefa w Świdnicy, a następnie w procesji przejdziemy do katedry ze śpiewem starożytnej Litanii do Wszystkich Świętych, by tam uczestniczyć w Mszy św., której będzie przewodniczył Biskup Świdnicki. W trakcie procesji będziemy prosić, by ten czas pokuty był dla nas owocnym okresem nawrócenia. Będzie to także okazja do dania świadectwa naszej wiary i próba przypomnienia mieszkańcom naszego miasta, że zaczął się Wielki Post, czas łaski, nawrócenia i pokuty. Chrystus dał najwyższy przykład pokutującym dlatego, że chciał ponieść karę nie za swoje grzechy, ale za grzechy innych ludzi. Procesja będzie miała zatem także charakter ewangelizacyjny, wpisując się w dzieło nowej ewangelizacji. Popielec to tylko jeden dzień z czterdziestodniowego postu, ale dzień bardzo ważny. Jeśli tegoroczny Wielki Post w naszym życiu ma coś zmienić, trzeba żebyśmy podeszli do niego poważnie. Prośmy o wstawiennictwo tych, którzy już cieszą się chwałą zbawionych, byśmy dzięki łasce Bożej i uczynkom pokutnym także weszli kiedyś do ich grona. Bądźmy bardziej niż do tej pory otwarci na pomoc z „góry”, „bo jeżeli Pan domu nie zbuduje, na próżno się trudzą ci, którzy go wznoszą. Jeżeli Pan miasta nie ustrzeże, strażnik czuwa daremnie” (Ps 127).

2017-02-22 14:16

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyjątkowe 40 dni

Niedziela kielecka 9/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Wielki Post

T.D.

Liturgia Środy Popielcowej w bazylice kieleckiej. W środku bp Andrzej Kaleta

Liturgia Środy Popielcowej w bazylice kieleckiej. W środku bp Andrzej Kaleta

O wielkopostnych praktykach i pożytkach z nich wynikających z bp. Andrzejem Kaletą rozmawia Agnieszka Dziarmaga.

Agnieszka Dziarmaga: Przed nami kolejny 40-dniowy czas Wielkiego Postu. Dlaczego akurat 40 dni? Jest szereg odniesień biblijnych wyjaśniających symbolikę 40 dni. Czy mógłby Ksiądz Biskup je przypomnieć?

Bp Andrzeja Kaleta: Wielki Post trwa od Środy Popielcowej do Mszy św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek. W Wielki Piątek i Wielką Sobotę przeżywamy post paschalny. Qadragesima – tak pierwotnie nazywano Wielki Post, czyli dosłownie 40 dni. Mają one swoje odniesienia do Starego i Nowego Testamentu. W Starym Testamencie liczba 40 pojawia się po wielokroć. 40 lat trwała wędrówka Narodu Wybranego przez pustynię, która była niczym innym, jak oczyszczeniem i przygotowaniem, aby wejść do Ziemi Obiecanej. Wody potopu zalewały ziemię przez 40 dni – tyle czasu było potrzeba na pokutę i nawrócenie. 40 dni Mojżesz przebywał na Górze Synaj, przed zejściem z tablicami Bożych przykazań. Przez 40 dni po narodzeniu dziecka kobieta była uznawana za nieczystą, a po tym czasie następował obrzęd jej oczyszczenia (dzisiaj nawiązanie stanowi święto Ofiarowania Pańskiego). Sięgając do Nowego Testamentu, widzimy, że Pan Jezus przygotowując się do swojej publicznej działalności, przez 40 dni przebywał na pustyni i pościł. Nasz Wielki Post jest nawiązaniem do tamtych wydarzeń, a swoimi korzeniami sięga historii zbawienia. Jest formą oczyszczenia i przygotowania do spotkania z sacrum,z Bogiem. Tradycja Wielkiego Postu upowszechniła się od IV wieku i trwa do dziś.

CZYTAJ DALEJ

Hiobowe wieści dla katechetów

2024-05-14 08:36

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

oświata

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Nie mogli być wychowawcami, ale będą musieli uczyć w klasach mających nawet po 30 uczniów z różnych roczników. MEN przygotowuje nowe "elastyczne" zasady organizowania lekcji religii w szkołach i placówkach oświatowych. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu rozporządzenia potrwają do 29 maja a nowelizacja ma wejść w życie już od 1 września br. To krok do likwidacji religii.

Jak zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach łączone lekcje religii lub etyki będzie można organizować również w tych klasach, w których dotychczas były one prowadzone osobno.

CZYTAJ DALEJ

Pianiści z całego świata zagrają w Kłodzku

2024-05-15 16:35

stevepb/pixabay.com

Fani muzyki klasycznej będą zachwyceni rozpoczynającym się XXVI Kłodzkim Konkursem Pianistycznym, który po raz pierwszy będzie miał rangę międzynarodową i dlatego będzie to też - I International Kłodzko Piano Competition. Klasyka łączy się z nowoczesnością, bo utwory muzyczne będą do słuchania zarówno stacjonarnie jak i online.

Ten międzynarodowy konkurs pianistyczny odbędzie się w 17-18 maja 2024 roku. Konkurs odbywać się będzie na dwóch płaszczyznach – stacjonarnej na Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Kłodzku oraz online.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję