Reklama

Motywacja do nauki szkolnej

Niedziela przemyska 19/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czasami słyszę jak rodzice mówią "dziecko źle się uczy, bo nie ma motywacji do nauki", "on nie radzi sobie w nauce , bo ma słabą motywację". Jak to jest, że jedne dzieci uczą się chętnie, a inne trzeba zaganiać do nauki? Jak wiadomo, motywacja do nauki odgrywa niezwykle ważną rolę w zdobywaniu wiedzy i w karierze szkolnej ucznia . Dziecko, które ma motywację do nauki, uczy się chętnie, pragnie podnieść swoje umiejętności, dąży do osiągania sukcesów szkolnych. Uczeń, który nie ma motywacji do nauki nie chce się uczyć, nie lubi odrabiać lekcji, unika wysiłku intelektualnego, nie zależy mu na ocenach. Z brakiem motywacji powszechnie łączone jest lenistwo.
Dlaczego jedno dziecko motywację posiada, a inne nie? Psychologia mówi, że motywacja jest w dużej mierze nabywana w trakcie rozwoju człowieka. Co to oznacza dla rodziców? Mianowicie to, że w znacznej części motywacja jest wyuczalna, że podlega wychowaniu. Motywacja może być hamowana, pomniejszana, osłabiana. Zastanówmy się, co może ograniczać motywację dzieci do nauki i jak ją podnosić?
1. Motywację osłabia brak niezbędnej energii potrzebnej do nauki. Dzieje się tak wówczas, kiedy dziecko nie otrzymuje odpowiedniej stymulacji do nauki, kiedy nie jest właściwie pobudzane do pracy szkolnej (np. motywację obniża słabe zainteresowanie rodziców nauką dziecka). Energia do nauki może być wygaszana przez brak wiary w dziecko, zwątpienie i rezygnacja - "z ciebie nic nie będzie". Motywację bardzo często obniża zła atmosfera w domu, słaby kontakt z dzieckiem, kłótnie w rodzinie itp.
2. Słabe uświadomienie dziecka co do celu nauki szkolnej. Jeżeli szkoła traktowana jest jako zło konieczne, trudno budzić motywację do nauki. Motywację do nauki mogą także blokować zbyt wygórowane cele przerastające możliwości dziecka.
3. Brak usystematyzowanych działań. Jeśli dziecko nie posiada odpowiednich warunków do nauki, nie ma zorganizowanego kącika do nauki, spokoju, będzie to mieć negatywny wpływ na motywację do nauki. Dla wzmocnienia motywacji ważne jest określenie harmonogramu dnia.
4. Brak konsekwencji i wytrwałości. Zapracowani i przemęczeni rodzice nie są w stanie dopilnować dzieci w nauce. Motywowanie do nauki to codzienny, trudny obowiązek rodziców. Nie wystarczy zdawkowe pytanie: "lekcje odrobione?", aby wykazać się rodzicielskim zainteresowaniem nauką dziecka . Nawet wówczas, gdy dziecko nie ma nic zadane do domu, dobrze jest przeznaczyć choć kilkanaście minut na zrobienie z dzieckiem jakiejś powtórki lub ćwiczenie z pisania.
Motywację do nauki szkolnej mogą również ograniczać różne czynniki wewnętrzne np. wada wzroku, słuchu, problemy emocjonalne (nerwica szkolna).
Jak widać, motywowanie do nauki jest ważnym zadaniem dla rodziców. Chęć do nauki w dużym stopniu zależy właśnie od wysiłków rodziców. Gdy będziemy odpowiednio pielęgnować jego motywację, prędzej lub później przestanie się uczyć dla "mamy i taty" i zacznie to robić dla siebie.

Bibliografia :
Filipczuk H. Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym Warszawa, 1985
Faber A., Mazlish E. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły, Poznań 1996

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież na szczycie G7: żadna maszyna nie powinna decydować o odebraniu życia człowiekowi

2024-06-14 15:51

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Papież na szczycie G7

Vatican Media

Franciszek przemawia na szczycie w Borgo Egnazia w Apulii. Podczas wspólnej sesji ze światowymi przywódcami wskazuje na możliwości, zagrożenia i skutki sztucznej inteligencji: skazalibyśmy ludzkość na przyszłość bez nadziei, gdybyśmy pozbawili ludzi zdolności do decydowania o sobie i swoim życiu, skazując ich na zależność od wyborów dokonywanych przez maszyny.

„Żadna maszyna nie powinna nigdy decydować, czy odebrać życie istocie ludzkiej” – podkreśla Franciszek na szczycie G7 we Włoszech. Jest on pierwszym papieżem, który bierze udział w takim wydarzeniu. Po przybyciu o godzinie 12:10 helikopterem Papież wziął udział w czterech dwustronnych rozmowach z dyrektor generalną Międzynarodowego Funuduszu Walutowego Kristaliną Georgievą, prezeydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim, prezeydentem Francji Emmanuelem Macronem i premierem Kanady Justinem Trudeau, a następnie, w towarzystwie włoskiej premier Giorgii Meloni, udał się do hali Arena, gdzie został powitany oklaskami przez przywódców na wspólnej sesji.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Co to jest Królestwo Boże?

2024-06-15 08:17

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

16 czerwca 2024, XI niedziela zwykła, rok B

CZYTAJ DALEJ

Papież zachęca dziś do pamięci o osobach starszych

2024-06-15 17:09

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

„Jakże często odrzuca się osoby starsze, pozostawiając je samym sobie, co staje się prawdziwą ukrytą eutanazją!” - czytamy w dzisiejszym tweecie papieskim. Takie słowa odnoszą się do obchodzonego właśnie 15 czerwca Światowego Dnia Świadomości Znęcania się nad Osobami Starszymi. ONZ zatwierdziła tę datę w 2011 r.

Tweet Franciszka dalej zaznacza, iż wspomniane pozostawienie osób starszych samym sobie „to rezultat owej kultury odrzucenia, która wyrządza tak wiele zła w naszym świecie”. Papież wskazuje następnie, że „wszyscy jesteśmy wezwani do przeciwdziałania tej toksycznej kulturze odrzucenia”.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję