Reklama

Polska

Anioły z Podlasia zmieniają Polskę

W opiece hospicyjnej i paliatywnej od lat dzieje się nie najlepiej, a przecież Polaków, którzy potrzebują tego rodzaju pomocy, wciąż przybywa. Przykład z Podlasia pokazuje, że można uzdrowić niewydolny system. O tym, jak to zrobić, rozmawiamy z dr. Pawłem Grabowskim, twórcą Hospicjum Proroka Eliasza.

Niedziela Ogólnopolska 14/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

hospicjum

Archiwum Hospicjum Proroka Eliasza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ireneusz Korpyś: Jak opieka paliatywna w Polsce ma się na tle innych gałęzi medycyny?

Paweł Grabowski: Medycyna paliatywna nie polega na trzymaniu za rękę umierającego pacjenta i gładzeniu go po głowie. Dysponujemy wiedzą, w jaki sposób leczyć całe mnóstwo niepożądanych objawów u kresu życia, jak sprawić, by ostatnie chwile człowieka na tym świecie przebiegały jak najlepiej. Jesteśmy więc normalną dziedziną medycyny, której jako jedynej pozwala się żebrać na swoje utrzymanie. W Polsce popełniono błąd, że oddzielono opiekę zdrowotną od opieki społecznej. Jeżdżę do pacjentów na wsiach i zauważyłem, że różne sposoby wspierania osób starszych, zależnych od innych, nieuleczalnie czy przewlekle chorych, które w jakiś sposób sprawdzają się w mieście, nie sprawdzają się na wsiach.

Jak zatem w praktyce wygląda opieka paliatywna na polskiej wsi?

Na obszarze, na którym pomoc niesie Hospicjum Proroka Eliasza, praktycznie nie działa pielęgniarska opieka domowa długoterminowa, bardzo słabo funkcjonuje fizjoterapia domowa, nie brakuje gmin, które nie mają opiekunek. Według badań przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli, są gminy, w których ośrodki pomocy społecznej nie sprawują opieki w domach. Działamy więc na terenie trudnym i pełnym wyzwań. Po skompletowaniu zespołu specjalistów – co w warunkach wiejskich było wyzwaniem niezmiernie trudnym – uznałem, że nie można pozwolić na to, aby ci eksperci jeździli wyłącznie do pacjentów z ośmiu grup chorobowych z tabelki NFZ tylko dlatego, iż tak zdecydował ustawodawca. Nie mogłem się zgodzić na to, aby nie udzielić pomocy osobie, która umiera na chorobę spoza tabelki, tym bardziej że dysponuję zespołem specjalistów gotowych do udzielenia takiej pomocy. Zaczęliśmy więc jeździć do osób nieuleczalnie chorych, a naszym kryterium nie była ministerialna tabelka. Mamy bardzo proste kryterium: udzielamy wsparcia każdej osobie potrzebującej, której nikt inny nie jest w stanie pomóc. Tak szerokiej pomocy, którą świadczymy, nie można udzielić za publiczne pieniądze, bo nadal trzeba się trzymać słynnej tabelki, dlatego przez lata pozyskiwaliśmy granty; dlatego potrzebowaliśmy i nadal potrzebujemy darczyńców. Pod naszą opieką znajduje się wielu pacjentów, których nasz system opieki zdrowotnej czy społecznej pozostawia bez pomocy. Mimo że są osobami ubezpieczonymi i pełnoprawnymi obywatelami, nie możemy im pomóc za publiczne pieniądze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zgodnie z szacunkami demografów, w 2050 r. co trzeci obywatel Polski będzie miał powyżej 60 lat. Oznacza to, że w perspektywie jednego pokolenia w Polsce lawinowo będzie przybywać osób starszych. Jak można się przygotować na tę sytuację?

Wieś starzeje się szybciej niż miasto, ponieważ ludzie młodzi wyjeżdżają do dużych aglomeracji w poszukiwaniu edukacji i pracy. Ludzi starszych przybywa i ta rzeczywistość demograficzna, która dotknie całą Polskę za kilkadziesiąt lat, już jest naszym udziałem na podlaskiej wsi. Dlatego to, co obecnie robimy jako Hospicjum Proroka Eliasza – wszystkie projekty, innowacje społeczne, które wdrażamy, nasza empatyczna odpowiedź na niedziałający system – jest w pewnym sensie laboratorium przyszłych rozwiązań. Dlatego mówimy głośno do ustawodawców, osób, które będą decydowały o polityce senioralnej w kolejnych latach: patrzcie, co robimy; patrzcie, jak próbujemy sobie poradzić, bo rzeczywistość, w której działamy, wkrótce będzie udziałem całej Polski. Całe szczęście, że nasz głos nie pozostaje bez echa. Nasz projekt „Nowy model hospicjum działający na terenach wiejskich” stał się wzorcem do skalowania w jednym z ministerstw i obecnie stosuje go już dwadzieścia jeden jednostek zajmujących się seniorami na obszarach wiejskich. Bardzo się cieszymy, że jesteśmy wysłuchiwani, że dla osób sprawujących obecnie władzę nie jesteśmy jakąś grupą zapaleńców czy dziwaków ze wsi, ale osobami, w których głos się wsłuchują, aby wprowadzić na wsiach rozwiązania adekwatne do potrzeb chorych osób.

Reklama

Dlaczego opracowane przez Państwa innowacyjne rozwiązania zainteresowały ministerstwo?

Wstępne badania naszej innowacji „Nowy model hospicjum działający na terenach wiejskich” pokazały, że to, co proponujemy, jest skuteczniejsze, bardziej odpowiada na potrzeby ludzi i jest o ok. 1/3 tańsze niż rozwiązania, które oferuje państwo, a więc pozwala na niemarnowanie publicznych pieniędzy.

Co stanowi o skuteczności innowacji zaproponowanych przez środowisko Hospicjum Proroka Eliasza?

Nasze rozwiązania wymagają pewnych zmian w mentalności osób, które je realizują, zgodnie z ideą, że to pacjent jest najważniejszy, a nie zarabianie pieniędzy. Nie brakuje osób, które myślą sobie: „Zajmę się staruszkami, bo to się opłaca” albo: „Prowadzenie domu starców jest dobrym pomysłem na biznes”. Nie tędy droga. Jeżeli myśli się w tych kategoriach, to założenie hospicjum po prostu się nie uda. Jeżeli odwrócimy sposób myślenia i uznamy, że liczy się człowiek, że najważniejsza jest godność osoby ludzkiej, to wówczas zaczniemy dawać pacjentom pomoc adekwatną do ich potrzeb. Zarabianie pieniędzy dzieje się niejako przy okazji. Jesteśmy przykładem tego, że cierpliwością, empatią, odczytywaniem potrzeb człowieka chorego, a nie patrzeniem na czubek własnego nosa można zmienić chory system.

Takie ośrodki jak Hospicjum Proroka Eliasza w dużej mierze muszą korzystać z pieniędzy pozyskanych od darczyńców. Jakie są szanse na to, że ciężar finansowania zostanie w większym stopniu przesunięty na budżet państwa?

Akurat tak się dzieje, że nie widzimy pod kościołem neurologów, ortopedów czy kardiologów z puszkami w ręku, proszących o pieniądze na utrzymanie ich oddziałów. Z kolei koledzy i koleżanki pracujący w hospicjach właśnie w ten sposób proszą o pieniądze na możliwość dalszego niesienia pomocy potrzebującym. Mam nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale dopóki nie będzie zmiany, także my będziemy ciągle potrzebować darczyńców. Jeździmy do osób, którym państwo nie chce zapłacić za opiekę, bo umierają na choroby spoza słynnej tabelki NFZ. Potrzebujemy więc darczyńców, którzy będą o nas pamiętać przy okazji podarowania 1,5% czy też przy innych okazjach. Dopóki państwo nie zmieni patrzenia na opiekę medyczną nad osobami u kresu życia, będziemy potrzebować wsparcia.

www.hospicjumeliasz.pl

Paweł Grabowski doktor nauk medycznych, bioetyk, specjalista medycyny paliatywnej. Założyciel i prezes Fundacji Hospicjum Proroka Eliasza.

2023-03-28 13:18

Ocena: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwyczajny dzień w hospicjum

– Nigdy w życiu nie byłem tak radosny, tak wolny, jak tutaj – zapewnia ojciec Piotr Kwoczała, kapelan wrocławskiego hospicjum bonifratrów – Nigdzie się tyle nie naśpiewałem i nie byłem świadkiem tylu cudów. Bo tu naprawdę cuda się zdarzają

Ojciec Piotr jest franciszkaninem. Po kilkunastu latach pracy we Włoszech decyzją przełożonych wrócił do Polski i jest kapelanem w hospicjum. Z takimi decyzjami się nie dyskutuje, ale – jak przyznaje – pomyślał wówczas: „No, staruszku, będziesz teraz finiszował swoje życie, szare korytarze, szara atmosfera...”. Posługę zaczął nieco przestraszony. A dziś?

CZYTAJ DALEJ

Św. Józef - Rzemieślnik

Niedziela Ogólnopolska 18/2004

[ TEMATY ]

Święta Rodzina

Ks. Waldemar Wesołowski/Niedziela

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Ewangeliści określili zawód, jaki wykonywał św. Józef, słowem oznaczającym w tamtych czasach rzemieślnika, który był jednocześnie cieślą, stolarzem, bednarzem - zajmował się wszystkimi pracami związanymi z obróbką drewna: zarówno wykonywaniem domowych sprzętów, jak i pracami ciesielskimi.

Domami mieszkańców Nazaretu były zazwyczaj naturalne lub wykute w zboczu wzgórza groty, z ewentualnymi przybudówkami, częściowo kamiennymi, częściowo drewnianymi. Taki był też dom Świętej Rodziny. W obecnej Bazylice Zwiastowania w Nazarecie zachowała się grota, która była mieszkaniem Świętej Rodziny. Obok, we wzgórzu, znajdują się groty-cysterny, w których gromadzono deszczową wodę do codziennego użytku. Święta Rodzina niewątpliwie posiadała warzywny ogródek, niewielką winnicę oraz kilka oliwnych drzew. Możliwe, że miała również kilka owiec i kóz. Do dziś na skalistych zboczach pasterze wypasają ich trzody. W dolinie rozpościerającej się od strony południowej, u stóp zbocza, na którym leży Nazaret - od Jordanu po Morze Śródziemne - rozciąga się żyzna równina, ale Święta Rodzina raczej nie miała tam swego pola, nie należała bowiem do zamożnych. Tak Józef, jak i Maryja oraz Jezus mogli jako najemnicy dorabiać przy sezonowym zbiorze plonów na polach należących do zamożniejszych właścicieli.

CZYTAJ DALEJ

Dzieci przywitały obraz Matki Bożej w Praszce

2024-05-01 15:12

[ TEMATY ]

peregrynacja

Praszka

parafia Wniebowzięcia NMP

nawiedzenie Obrazu Matki Bożej

Karol Porwich / Niedziela

Matka Boża Jasnogórska na szlaku peregrynacji 30 kwietnia nawiedziła parafię Wniebowzięcia NMP w Praszce. Księża i wierni powitali obraz na rynku pod klasztorem sióstr Felicjanek.

Specjalny program, przygotowany przez dzieci z Niepublicznego Przedszkola prowadzonego przez Zgromadzenie Sióstr Felicjanek w Praszce, uświetnił przyjazd jasnogórskiej ikony. Po uroczystym powitaniu, w procesji, uczestnicy udali się do kościoła, gdzie Mszę św. koncelebrowaną odprawił bp Andrzej Przybylski. Biskup w rozmowie z Niedzielą podkreślił, że Maryja chce doglądać swoje dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję