Reklama

Wiara

Wiara i życie

Gołąb o wielu twarzach

Pismo Święte jest pełne symboli i ukrytych dla nas znaczeń. W jakich sytuacjach występuje gołąb?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gołąb to ptak, który zamieszkuje cały świat poza okolicami okołobiegunowymi. Uznawany jest za zwierzę czyste, o łagodnym głosie. Kojarzy się jako symbol pokoju, a w Biblii – przede wszystkim symbol Ducha Świętego. Pojawia się przy chrzcie Jezusa w Jordanie, co było ukazaniem Boskości Chrystusa i potwierdzeniem Jego namaszczenia. Gdzie jeszcze można znaleźć odniesienia do tego ptaka? Co może on symbolizować? Otóż może oznaczać:

• ofiarę całopalną – to znak pokuty i ofiary przebłagalnej za grzechy, a także znak łączności człowieka z Bogiem i posłuszeństwa Jego woli. Młode gołębie składali w ofierze ludzie biedni, których nie było stać na zakup większego bydła: „Przynieśli Je (Dziecię Jezus – przyp. red.) do Jerozolimy, aby przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie” (Łk 2, 22);

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

• obietnicę odkupienia, miłosierdzie i błogosławieństwo Boże – po potopie to właśnie gołębie przyniosły do arki liść oliwny, który był symbolem odradzającego się życia: „Przeczekawszy zaś jeszcze siedem dni, znów wypuścił z arki gołębicę i ta wróciła do niego pod wieczór, niosąc w dziobie świeży listek z drzewa oliwnego. Poznał więc Noe, że woda na ziemi opadła” (Rdz 8, 10-11);

Reklama

• czystość, niewinność i pokój: „Oto Ja was posyłam jak owce między wilki. Bądźcie więc roztropni jak węże, a nieskazitelni jak gołębie ” (Mt 10, 16);

• to znak piękna, dobra i delikatności: „O jak piękna jesteś, przyjaciółko moja, jak piękna, oczy twe jak gołębice!”(Pnp 1, 15);

– Ucieczkę do bezpiecznego schronienia – gołąb wije gniazda w zagłębieniach skały, gdzie może zapewnić bezpieczeństwo: „Gołąbko ma, [ukryta] w rozpadlinach skały” (Pnp 2, 14); „gdybym miał skrzydła jak gołąb, to bym uleciał i spoczął (...) Prędko bym wyszukał sobie schronienie” (Ps 55, 7-9).

2024-01-02 12:11

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek - kompozytor, laureat Oscara

2024-05-21 12:48

[ TEMATY ]

śmierć

PAP/Adam Warżawa

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek, kompozytor muzyki filmowej, laureat Oscara za muzykę do "Marzyciela", twórca festiwalu Transatlantyk. Miał 71 lat. Informację podała Polska Fundacja Muzyczna.

"Po długiej i ciężkiej chorobie zmarł mój mąż Jan A.P. Kaczmarek. Do końca był wojownikiem ufającym, że wyzdrowieje i będzie dzielił się swoją twórczością z nami… Czuwałam przy nim do końca. Zmarł otoczony miłością. Wartością, w którą wierzył najmocniej" - napisała Aleksandra Twardowska-Kaczmarek cytowana przez Polską Fundację Muzyczną w mediach społecznościowych.

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję