Reklama

Polityka

Wizyta Księcia i Księżnej Cambridge w Polsce

W dniach 17-19 lipca 2017 roku wizytę w Polsce składają Jego Królewska Wysokość William Książę Cambridge i Jej Królewska Wysokość Catherine Księżna Cambridge.

[ TEMATY ]

wizyta

Grzegorz Jakubowski/KPRP/prezydent.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W poniedziałek po godz. 13.30 w Warszawie wylądował samolot z księciem i księżną Cambridge Williamem i Kate wraz z dziećmi na pokładzie. Parę Książęcą powitali: Szef Gabinetu Prezydenta RP Krzysztof Szczerski, ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott oraz ambasador RP w Wielkiej Brytanii Arkady Rzegocki.

Następnie Para Książęca została powitana przez Parę Prezydencką Andrzeja Dudę i Agatę Kornhauser-Dudę w Pałacu Prezydenckim. Spotkanie to pierwszy punkt trzydniowej wizyty Pary Książęcej w Polsce - pierwszej w Europie Środkowo-Wschodniej i pierwszej poza krajami Wspólnoty Narodów, w której biorą udział ich dzieci, książę George i księżniczka Charlotta. Na trasie przejazdu z lotniska i przed Pałacem Prezydenckim, brytyjskich gości witali warszawiacy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po powitaniu na dziedzińcu Pałacu Prezydenckiego odbyła się rozmowa obu par w ogrodach Pałacu Prezydenckiego. Następnym punktem było śniadanie wydane przez Prezydenta RP i Małżonkę z okazji wizyty Pary Książęcej.

Po godz. 15 Para Książęca udała się na spacer po Krakowskim Przedmieściu. Brytyjskich gości witały tłumy warszawiaków i turystów, wiele osób trzyma brytyjskie oraz polskie chorągiewki. Księżna Kate i Agata Kornhauser-Duda otrzymały bukiety kwiatów od dzieci stojących przy Pałacu Prezydenckim. Obie pary rozmawiały również z dziećmi przez dłuższą chwilę.

Pary, książęca i prezydencka, udały się potem do Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie spotkali się z weteranami polskimi i brytyjskimi II Wojny Światowej, bohaterami Powstania Warszawskiego oraz tymi, którzy pomagali w Powstaniu. Para Książęca oraz Prezydent RP z Małżonką oddadzą też hołd powstańcom warszawskim zapalając znicze pod dzwonem "Monter".

Para Książęca weźmie też udział w spotkaniu z młodymi przedsiębiorcami w wieżowcu Warsaw Spire. Tematem spotkania będą startupy i początek polsko-brytyjskiego eventu "Warsaw-London bridge", którego celem jest współpraca startupów z obu krajów oraz pomoc małym polskim firmom w uzyskaniu dostępu do rynków globalnych.

Reklama

Wieczorem w Łazienkach Królewskich odbędzie się przyjęcie na cześć Królowej Brytyjskiej, w obecności Pary Książęcej. Gośćmi honorowymi będzie polska Para Prezydencka. Na przyjęciu Książę William wygłosi przemówienie, które ma być jedynym publicznym wystąpieniem księcia podczas wizyty w Polsce. - Będzie też list królowej brytyjskiej, odczytany przez ambasadora brytyjskiego - poinformował prezydencki minister Krzysztof Szczerski.

W Warszawie William i Kate wraz z dziećmi, blisko 4-letnim księciem Georgem (będzie obchodził urodziny tuż po wizycie w Polsce) i 2-letnią księżniczką Charlottą, zamieszka w Belwederze. Jak zaznaczył minister Szczerski, w związku z tym Belweder przeszedł "lekki lifting", by przygotować "pomieszczenia i otoczenie" na obecność dzieci.

W Belwederze Książęca Para "zastanie też książki do czytania wieczornego", m.in. "Madame" Antoniego Libery w przekładzie na język angielski, która jak zaznaczył Krzysztof Szczerski - cieszy się ogromnym zainteresowaniem na Wyspach Brytyjskich.

Drugi dzień wizyty w Polsce Para Książęca spędzi w Gdańsku. William i Kate najpierw odwiedzą były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Stutthof w Sztutowie, gdzie oddadzą hołd ofiarom nazizmu. Następnie, już w Gdańsku, Książęca Para odwiedzi teatr szekspirowski, a także Europejskie Centrum Solidarności. Złożą także wieńce pod Pomnikiem Poległych Stoczniowców, upamiętniając bohaterstwo polskiej Solidarności.

Po wizycie w Gdańsku Para Książeca wróci do Warszawy, gdzie spędzi w drugą noc. Wizyta zakończy się w środę prywatnym spotkaniem w Belwederze z Parą Prezydencką. Kate i William z Warszawy udadzą się do Berlina.

- Tę wizytę traktujemy jako wizytę szacunku i przyjaźni. Ma ona wskazać również na te bardzo dobre relacje społeczne i międzyludzkie, także państwowe między Polską i Wielką Brytanią. Taka też jest rola tej wizyty, nie ma ona charakteru politycznego - podkreślił Szef Gabinetu Prezydenta RP.

2017-07-17 18:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chile: rząd zgadza się na dzień wolny podczas wizyty papieża w stolicy

[ TEMATY ]

wizyta

Franciszek

Rząd Chile zgodził się na ogłoszenie dniem wolnym od pracy 16 stycznia 2018 r., czyli drugiego dnia wizyty papieża Franciszka w stolicy tego kraju, Santiago de Chile. Jak poinformował we wtorek wiceminister spraw wewnętrznych Chile Mahmud Aleuy, rząd skieruje do parlamentu projekt ustawy pozwalającej na ogłoszenie 16 stycznia dniem wolnym od pracy w całej stołecznej aglomeracji. - Nie istnieje żadna przeszxkoda, aby nie przedstawić tego projektu w parlamencie – powiedział Aleuy.

Deklaracja wiceszefa chilijskiego MSW oznacza zmianę stanowiska rządu kierowanego przez lewicową prezydent Michelle Bachelet. Wcześniej chilijska administracja odrzucała możliwość ustanowienia dnia wolnego od pracy podczas wizyty Franciszka w stolicy tego południowoamerykańskiego kraju. Rząd twierdził, że nie otrzymał w tej sprawie prośby ze strony organizatorów papieskiej wizyty.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Lublin. Centralna procesja Bożego Ciała

2024-05-31 05:51

Paweł Wysoki

Jak monstrancja niesiemy Chrystusa w sobie, przyjmując Go w Komunii św.; możemy Jego mocą budować jedność i pełnić dzieła miłości - powiedział abp Stanisław Budzik.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję