Reklama

Watykan

Watykan: zaprzysiężenie nowych rekrutów Gwardii Szwajcarskiej - w październiku

Uroczyste zaprzysiężenie 38 nowych gwardzistów szwajcarskich odbędzie się 4 października bez udziału rodziców, zaproszonych gości czy delegacji, poinformowała Gwardia Szwajcarska.

[ TEMATY ]

Watykan

Gwardia Szwajcarska

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Według tej informacji uroczystość rozpocznie się Mszą św. w bazylice św. Piotra 4 października o godz. 7.30. Po jej zakończeniu zaprzysiężenie nowych gwardzistów odbędzie się jak zwykle na Dziedzińcu św. Damazego, a w przypadku niepogody w auli audiencyjnej. Całość będzie transmitowana na żywo przez media watykańskie.

Zaprzysiężenie nowych gwardzistów odbywa się w Watykanie zazwyczaj 6 maja. Data nawiązuje do tzw. sacco di Roma, czyli splądrowania Rzymu przez wojska cesarza Karola V, kiedy to w obronie papieża Klemensa VII (1523-34) zginęło 147 spośród 189 żołnierzy szwajcarskich. 42 gwardzistów szwajcarskich zdołało wtedy przeprowadzić papieża w bezpieczne miejsce do Zamku św. Anioła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W tym roku, ze względu na pandemię koronawirusa, rocznicowa Msza św. była sprawowana w niewielkim gronie w kościele Kolegium Niemieckiego – Campo Santo Teutonico. Świątynia ma szczególne znaczenie dla Gwardii Szwajcarskiej, gdyż w bocznej kaplicy złożone są prochy poległych gwardzistów.

Podziel się cytatem

Reklama

Gwardia Szwajcarska służy papieżom od 1506 r. Jej członkowie odpowiadają za osobistą ochronę Ojca Świętego i kontrolują wejścia do Watykanu. Dom św. Marty, w którym mieszka Franciszek, strzeżony jest częściowo przez gwardzistów, a częściowo przez żandarmerię watykańską.

Gwardia liczy 135 członków. Mogą do niej kandydować wyłącznie katolicy szwajcarscy w wieku 19-30 lat, którzy w swoim kraju muszą najpierw odbyć służbę wojskową. W Watykanie służą co najmniej 25 miesięcy.

2020-06-11 16:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

23 nowych gwardzistów szwajcarskich złożyło przysięgę

[ TEMATY ]

Gwardia Szwajcarska

Grzegorz Gałązka

Dwudziestu trzech młodych gwardzistów szwajcarskich złożyło przysięgę w Watykanie. W uroczystości 6 maja wzięli udział m. in. bp Felix Gmür, przewodniczący Konferencji Episkopatu Szwajcarii, szef szwajcarskiej dyplomacji Ignazio Cassis i naczelny dowódca armii szwajcarskiej Philippe Rebord.

Dwunastu nowych gwardzistów złożyło tradycyjną przysięgę na sztandar gwardyjski w języku niemieckim, pięciu po włosku, czterech po francusku i dwóch po retoromańsku. Wstąpili oni do Gwardii Szwajcarskiej między czerwcem 2018 r. a styczniem 2019 r. Każdy, kto podejmie służbę w papieskiej formacji musi w niej służyć, co najmniej 26 miesięcy.

CZYTAJ DALEJ

Jezus jest obecny zawsze, gdy oglądamy Go pod postacią chleba i wina. Wierzysz w to?

2024-04-15 14:23

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 16, 16-20.

Czwartek, 9 maja

CZYTAJ DALEJ

37 lat temu w Lesie Kabackim rozbił się samolot Ił-62M „Tadeusz Kościuszko”

2024-05-09 07:29

[ TEMATY ]

lotnictwo

samolot

pl.wikipedia.org

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

37 lat temu, 9 maja 1987 r., w warszawskim Lesie Kabackim doszło do największej katastrofy w dziejach polskiego lotnictwa cywilnego. Zginęły 183 osoby - wszystkie, które znajdowały się na pokładzie. Katastrofa ponownie obnażyła dramatyczny stan bezpieczeństwa lotnictwa w krajach komunistycznych.

W drugiej połowie lat pięćdziesiątych po obu stronach żelaznej kurtyny trwały prace nad rozwojem samolotów odrzutowych dalekiego zasięgu. Jedną z pierwszych konstrukcji tego typu był sowiecki Iljuszyn Ił-62. Przeznaczony dla maksymalnie 195 pasażerów odrzutowiec został wprowadzony do służby w liniach Aerofłot w 1967 r. Wykorzystywano go do lotów transkontynentalnych oraz krajowych na najdalszych trasach, m.in. z Moskwy do Chabarowska i Władywostoku. W kolejnych latach wprowadzono zmodernizowaną wersję „M” z cichszymi silnikami. Iły i podobne do nich brytyjskie Vickersy VC10 (struktury były na tyle zbliżone, że podejrzewano Sowietów o kradzież technologii) charakteryzowały się wyjątkową konstrukcją. Obie maszyny posiadały aż cztery silniki na ogonie. W przypadku dużej awarii, np. pożaru jednego z silników, wszystkie pozostałe były narażone na szybkie zniszczenie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję