Reklama

Nasze zdrowie

Kuszenie najmłodszych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mają 8, 12 lub 16 lat i kilka, a bywa, że więcej, kilogramów nadwagi. Badania Instytutu Żywności i Żywienia wykazały, że 12 proc. dziewcząt i 13 proc. chłopców w Polsce ma nadwagę. Konsekwencje są znane - otyłość jest źródłem wielu chorób, a także, zwłaszcza wśród najmłodszych, kompleksów. Przyczyn jest kilka: złe nawyki żywieniowe, przekarmianie dzieci, zaczynające się często już w niemowlęctwie, i brak aktywności fizycznej.
W grupie przyczyn wskazywana jest ostatnio jeszcze jedna - marketing żywności skierowany do dzieci. Firmom branży żywnościowej przyświeca coraz powszechniej idea maksymalizacji zysku. Co gorsza, ich możliwości reklamowania produktów są wielokrotnie większe niż możliwości organizacji promujących zdrowe nawyki żywieniowe. Warto, aby rodzice i nauczyciele mieli świadomość miejsc i sposobów lansowania żywności, która w języku angielskim ma już specjalne określenie: „junk food”, czyli jedzenie śmieciowe. To pojęcie obejmuje produkty żywnościowe zawierające nadmierną ilość cukru, soli i tłuszczy. Są w tej grupie kusząco zapakowane słodycze i przekąski oraz napoje. Paradoksalnie - niektóre z nich są reklamowane jako zdrowa żywność. Consumers International - światowa organizacja konsumencka ujawniła, że niektóre płatki dostępne na rynku zawierają więcej soli niż chipsy ziemniaczane i więcej cukru niż pączki.
Marketing produktów typu „junk food” to m.in. dołączanie do nich gier i zabawek, sponsorowanie imprez z udziałem dzieci, wykorzystanie postaci z kreskówek, reklamy ukryte w filmach i grach komputerowych, umieszczanie tych produktów w supermarketach tak, aby znajdowały się na wysokości wzroku dziecka. W niektórych krajach zostały już wprowadzone przepisy świadczące o tym, że problem został dostrzeżony. W szkołach francuskich np. wprowadzono zakaz sprzedaży słodyczy i napojów gazowanych, natomiast w Wielkiej Brytanii obowiązuje zakaz reklamowania żywności o dużej zawartości cukru i tłuszczów w programach adresowanych do dzieci. W Polsce udało się jak dotąd jedynie nielicznym samorządom wprowadzić zakaz sprzedaży tego typu żywności w szkolnych sklepikach. Nim sytuacja dojrzeje do rozwiązań w szerszej skali, warto, aby tę sprawę rozważyli sami rodzice i dyrekcje szkół. Zwłaszcza że w okresie zakupów prezentów mikołajowych i gwiazdkowych marketing żywności adresowany do dzieci z pewnością się nasili.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

USA: rzucono wyzwanie odmówienia 50 tys. różańców w maju

2024-05-16 16:49

[ TEMATY ]

USA

różaniec

maj

Karol Porwich/Niedziela

33 689 różańców odmówiono od początku maja aż do dzisiaj w ramach akcji „Wyzwanie 50 tys. różańców”. To inicjatywa promowana przez amerykańskiego biskupa Roberta Barrona wraz z zespołem katolickiej aplikacji Hallow. Jak pokazuje mapa wydarzenia, biorą w nim udział ludzie z całego świata.

„W ubiegłym roku w maju rzuciliśmy wyzwanie, aby przez miesiąc odmówić 10 tys. różańców i myśleliśmy, że to naprawdę ambitny cel; osiągnęliśmy go w 48 godzin” - wyjaśnia bp Barron. Ostatecznie w zeszłym roku liczba modlitw sięgnęła 64 tys.

CZYTAJ DALEJ

Dzień po dniu budujmy osobistą relację z Jezusem

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 21, 20-25.

Sobota, 18 maja. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Jana I, papieża i męczennika

CZYTAJ DALEJ

Pełzająca wojna z katechetami. Czy będzie strajk nauczycieli religii?

2024-05-18 07:06

[ TEMATY ]

katecheza

felieton

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Oceny z religii i etyki nie wliczane do średniej ocen; możliwe łączenie uczniów z różnych klas w ramach danego etapu edukacyjnego; znaczna redukcja liczby etatów nauczycieli religii; wytyczne, aby organizować lekcje religii na pierwszych lub ostatnich zajęciach szkolnych oraz usunięcie z listy lektur pisarzy kojarzonych z nurtem katolickim to tylko wybrane narzędzia, które od 1 września br. resort edukacji zamierza wykorzystać w walce z religią w szkołach.

Reakcja strony społecznej

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję