Reklama

Kultura

Kraków: otwarto ostatnią część Muzeum Czartoryskich; na wystawie pióro Woltera i krzesło Szekspira

Pióro Woltera, krzesło Szekspira czy pamiątki po Chopinie księżnej Marceliny z Radziwiłłów znalazły się wśród ok. 1800 przedmiotów zgromadzonych w Klasztorku, ostatniej z udostępnianych publiczności części Muzeum Książąt Czartoryskich, oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie. W poniedziałek odbył się uroczysty wernisaż wystawy stałej.

[ TEMATY ]

Kraków

PAP/Łukasz Gągulski

Kraków, 12.06.2023. Nowa wystawa "Klasztorek. Muzeum Książąt Czartoryskich" w siedzibie Muzeum w Krakowie

Kraków, 12.06.2023. Nowa wystawa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Dzisiejszy wieczór to symboliczny powrót Muzeum Książąt Czartoryskich na mapę Krakowa i polskiego muzealnictwa. Moglibyśmy powiedzieć, że jest to powrót tych zbiorów do +krakowskiej Itaki+ po długiej odysei” – powiedział podczas wernisażu dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Andrzej Szczerski. Jak dodał, powrót kolekcji trwał wiele lat m.in. ze względu na konieczność renowacji budynków. Podziękował także szefowi MKiDN Piotrowi Glińskiemu za „historyczny zakup kolekcji w 2016 roku” i jego „osobistą inicjatywę”.

Klasztorek jest trzecią, ostatnią częścią Muzeum Książąt Czartoryskich – obok otwartego w 2019 r. Pałacu i w 2021 r. Arsenału. Zaaranżowana w ostatniej z części muzeum ekspozycja stanowi narracyjne rozwinięcie otwartej już wystawy stałej, a ścieżka zwiedzania połączyła wszystkie trzy budynki tego kompleksu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Dzisiaj mamy święto. Święto ma Kraków, święto ma Muzeum Czartoryskich, Polska ma święto, dlatego że ta wystawa jest jedną z setek wspaniałych wystaw prezentujących siłę polskiej kultury, która jest niebywale ważna dla naszej wspólnoty" – mówił podczas wernisażu na dziedzińcu Muzeum Książąt Czartoryskich minister kultury Piotr Gliński. Szef MKiDN podziękował w swoim wystąpieniu środowisku muzealników i historyków sztuki, "którzy swoją cichą siłą spowodowali, że państwo polskie zakupiło kolekcję książąt Czartoryskich".

"Bo to państwo - mówię o tej grupie zawodowej, grupie etosowej - dzięki swojemu oddaniu, aktywności, misji umożliwili nam podjęcie tej decyzji. Dzięki tej decyzji kończymy dzisiaj wieloletni proces inwestycyjny, a także dzięki temu możemy kolekcję zaprezentować w całej jej krasie, w całym bogactwie" – dodał.

W XIX-wiecznych gablotach Klasztorku zgromadzono w sumie ok. 1800 przedmiotów, a zbiory zostały podzielone na cztery części: "Zbrojownię", "Dziedzictwo Puław", "Ciekawości" i "Hotel Lambert".

Reklama

Wystawa połączyła dwa wątki – pierwszy poświęcony jest czasom napoleońskim oraz powstania listopadowego i Wielkiej Emigracji. W Klasztorku zaaranżowany został m.in. XIX wieczny salon z fortepianem księżnej Marceliny z Radziwiłłów i jej osobistym zbiorem pamiątek po Fryderyku Chopinie. Drugi wątek prezentuje memorabilia ze zbiorów puławskich, upamiętniające osobistości z Europy i świata.

Wśród cennych przedmiotów w Klasztorku zgromadzono m.in. obrazy, w tym Św. Anna Samotrzeć nieznanego autora wg Albrechta Dürera, portret Henryka IV, króla Francji nieznanego autora, pamiątki po Napoleonie Bonapartem, Jamesie Cooku, Jeanie-Jacques’u Rousseau, cesarzu Karolu V, królu Franciszku I, królu Anglii Henryku VIII, relikwiarze ze szczątkami Cyda i Jimeny Díaz, Piotra Abelarda i Heloizy, a także biżuterię patriotyczną związaną z okresem powstania styczniowego. W gablotach można obejrzeć również przedmioty używane przez przedstawicieli rodziny Czartoryskich, w tym ubiory, biżuterię, przybory toaletowe i osobiste, broń oraz medale.

Podziel się cytatem

Reklama

„Bez wątpienia [Muzeum Książąt Czartoryskich - PAP] w swoich murach kryje najcenniejszą kolekcję w Polsce i uważaną za jedna z najcenniejszych w Europie” – mówił podczas wernisażu wystawy wojewoda małopolski Łukasz Kmita. „Życzę, aby to muzeum przyciągało jak magnes wszystkich, którzy chcą podziwiać kolekcję Czartoryskich, zachwycać się najwspanialszym miastem w Polsce, Krakowem, i najwspanialszym regionem” – dodał.

Reklama

Muzealnicy przypominają, że inaugurowana wystawa stała pokazuje obiekty, które świadczą o ówczesnym romantycznym modelu muzealnictwa, kiedy to szczególną troską otaczano muzealia ze względu na ich wartość nie tylko artystyczną, ale przede wszystkim historyczną i symboliczną.

Reklama

Podczas konferencji prasowej poprzedzającej wernisaż kuratorka wystawy dr Katarzyna Płonka Bałus podkreśliła, że wystawy znajdujące się we wszystkich trzech budynkach uzupełniają się wzajemnie, tworząc całość, ale prezentacja w Klasztorku różni się od tej zaaranżowanej w Pałacu.

"W Pałacu opowiadamy historię; historię muzeum, historię Polski, historię sztuki poprzez wielkie dzieła, są wśród nich niekwestionowane arcydzieła. W Klasztorku opowiadamy podobną historię – muzeum, Polski, historię Europy – poprzez drobne pozornie przedmioty" – wyjaśniła. "Trudno tutaj wypunktować wybitne dzieła sztuki, które stanęłyby do konkurencji z Leonardem da Vinci czy Rembrandtem, to raczej zbiór przedmiotów, które przetrwały, a przetrwały być może dzięki przypadkowi, dzięki temu, że w XIX wieku nie zostały usunięte" – dodała, zaznaczając, że są wśród tych przedmiotów rzeczy "niezaprzeczalnie atrakcyjne i piękne".

Muzeum Książąt Czartoryskich zostało ponownie otwarte dla zwiedzających 20 grudnia 2019 roku. Kolekcję pamiątek narodowych stworzyła w 1801 roku księżna Izabela z Flemmingów Czartoryska. Kolekcjonowane przez nią zbiory były prezentowane w Puławach, w dwóch parkowych pawilonach: Świątyni Sybilli, a od 1809 roku także w Domu Gotyckim.

Reklama

Muzeum nie przetrwało jednak powstania listopadowego, w 1831 roku – po emigracji księcia Adama Jerzego Czartoryskiego – zbiory zostały przewiezione do Paryża. Powróciły do Polski dopiero w 1876 roku, w związku z planowanym otwarciem muzeum w Krakowie. Znaczące straty dla kolekcji przyniosła II wojna światowa. Po wojnie muzeum trafiło pod opiekę Muzeum Narodowego w Krakowie, a w 1991 pod zarząd Fundacji Książąt Czartoryskich. W grudniu 2016 r. rząd zakupił kolekcję i budynki za 100 mln euro, a następnie przekazał je Muzeum Narodowemu w Krakowie.(PAP)

autorka: Julia Kalęba

juka/ aszw/

2023-06-12 20:17

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystości odpustowe w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

jubileusz

Kraków

ks. Paweł Kummer

Kardynał Dziwisz w Sanktuarium św. Jana Pawła II w krakowskich Łagiewnikach

Kardynał Dziwisz w Sanktuarium św. Jana Pawła II w krakowskich Łagiewnikach

Setki kapłanów i tysiące pielgrzymów przybyło w ostatnich dniach do Sanktuarium św. Jana Pawła II, by uczestniczyć w uroczystościach odpustowych. Ich kulminacją była Msza św., którą w dzień Uroczystości św. Jana Pawła II sprawował wraz z biskupami i kapłanami Archidiecezji Krakowskiej kardynał Stanisław Dziwisz.

Pozdrawiając wszystkch przybyłych do Sanktuarium, Metropolita Krakowski przypomniał, że data liturgicznego wspomnienia i uroczystości św. Jana Pawła II nie jest przypadkowa, albowiem trzydzieści sześć lat temu, 22 października, nowy Biskup Rzymu - Jan Paweł II rozpoczął swój historyczny pontyfikat. To właśnie w tym dniu skierował do wszystkich słowa: „Nie lękajcie się! Otwórzcie drzwi Chrystusowi!”- mówił na wstępie Metropolita Krakowski.

CZYTAJ DALEJ

Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

"Z życia Maryi-Nawiedzenie" - obraz Giotto di Bondone w Kaplicy Scrovegnich

Wywodzi się ono z religijności chrześcijańskiego Wschodu. Uroczystość tę wprowadził do zakonu franciszkańskiego św. Bonawentura w roku 1263. Kiedy zaś powstała wielka schizma na Zachodzie, wtedy święto to rozszerzył na cały Kościół papież Bonifacy IX w roku 1389, aby uprosić za przyczyną Maryi jedność w Kościele Chrystusowym. Sobór w Bazylei (1441) to święto zatwierdził.

CZYTAJ DALEJ

Biskupi Unii Europejskiej wzywają do debaty o kulturze informacji

2024-05-31 19:06

[ TEMATY ]

Unia Europejska

COMECE

wiadomość

pixabay.com

Organizacja reprezentująca interesy biskupów katolickich w UE wezwała do krytycznego zbadania fałszywych wiadomości i "baniek filtrujących". Wolny krajobraz medialny i wolny dyskurs są niezbędne dla prawdziwych informacji. Jednak zdigitalizowana opinia publiczna jest podatna na pułapki kultury „postprawdy”, podkreślono w oświadczeniu Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) opublikowanym 31 maja w Brukseli.

Dokument podkreśla potrzebę otwartej i uczciwej dyskusji na temat tego, jak w czasach rosnącej cyfryzacji informacji można zapewnić procesy demokratyczne i chronić wolności jednostki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję