Reklama

Sztuka

Skarby Hebdowa

Dotknięcie wieczności

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tym właśnie jest ta wyjątkowa wystawa, która powstała z „zachwycenia” nad przekazem norbertańskiej krypty i dorobku artystów, dla których wierność Chrystusowi jest w sztuce najważniejsza. Wystawa „Dotknięcie wieczności” otwarta niemal w przededniu Wszystkich Świętych, potrwa do końca stycznia 2013 r.

Ekspozycja potwierdza żywotność tematyki sakralnej we współczesnej sztuce. – Według Jerzego Nowosielskiego, międzywojennego absolwenta pijarskiego gimnazjum w Krakowie, „sztuka albo należy do sacrum, albo w ogóle nie jest sztuką. Rozdzielanie sztuki sakralnej od sztuki świeckiej, które nastąpiło w końcu XVIII wieku, dokonało rozłamu świadomości ludzkiej. Świadomość ludzka albo jest święta, albo jest infernalna” – cytuje kustosz wystawy i dyrektor Centrum Wiara i Kultura – o. Eugeniusz Grzywacz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na wystawę, zaprezentowaną w odrestaurowanych krużgankach klasztoru, składa się ponad sto prac trzynastu artystów. Dotyczą one niemal wszystkich dziedzin sztuki: malarstwa, grafiki, ceramiki, rzeźby, pokazów przestrzennych i multimedialnych, abstrakcji. Łączy je element wrażliwości twórców – osób wierzących, mocno i autentycznie przeżywających swoją wiarę. Są to artyści m.in. z Krakowa, Małopolski, Bielska-Białej – wśród nich znane nazwiska, ale i tacy, którzy nie mają na swym koncie wielu wystaw, natomiast preferują w swej twórczości sztukę religijną, która nie zawsze, zdaniem ojca kustosza, „ma najlepsze recenzje i wzięcie”.

O. Grzywacz wyjaśnia, że do zorganizowania wystawy zainspirowała go krypta norbertańska, której atmosfera skłania do refleksji nad „przemijaniem, pielgrzymką życia, wiecznością oraz nad niemożnością zrozumienia człowieka bez Chrystusa”. Wystawę uzupełnia i wzbogaca 12 fotografii krypty. – Skala, język i różnorodność przedstawień artystycznych inspirujących się przeżyciem religijnym, lekturą Biblii, historią świętą Kościoła jest tak ogromna, a szczupłość miejsca wystawowego tak skromna, że ograniczyliśmy tę wystawę do kilkunastu artystów, a tematykę zawęziliśmy do nastroju miejsca i czasu prezentowanej wystawy – wyjaśnia kustosz.

Czas otwarcia wystawy nie był przypadkowy – poprzedziła je uroczystość Wszystkich Świętych i wspomnienie naszych bliskich zmarłych. Zakorzenienie w Polsce tego święta zawdzięczamy właśnie klasztorom średniowiecznym, w obrębie których te uroczystości obchodzono nadzwyczaj bogato. Przypomina o tym krypta klasztorna, z unikatowym wystrojem, w której norbertanie modlili się za swoich zmarłych. Ze względu na swą treść krypta premonstratensów została włączona w prezentowaną wystawę. Stała się klamrą łączącą tradycję ze współczesnością, pomostem pomiędzy dawnymi a współczesnymi artystami, którzy w swej twórczej inspiracji doświadczali swoistego „dotknięcia wieczności”.

– Doświadczenie duchowe i sakralność piękna jest wspólna dla ludzi żyjących w różnych epokach. Przeżycia te udowadniają, że nasz czas, pomimo swej skończoności, nie ogranicza naszego człowieczeństwa, lecz jest jedynie wstępem do Wieczności – mówi o. dyr. E. Grzywacz. I dodaje, że świadomie unikał wyboru „tych rozkrzyczanych, popularnych twórców”. – Osobiste podejście do Chrystusa było czynnikiem warunkującym – mówi.

Wystawa będąca twórczym zaproszeniem do „refleksji nad pielgrzymką życia” to kolejny z powodów, dla których warto odwiedzić zakorzenione w średniowieczu sanktuarium Matki Bożej Hebdowskiej z powstałym przy nim nowoczesnym obiekcie pn. „Centrum Wiara i Kultura. Ośrodek duchowości chrześcijańskiej, edukacji i kultury”, który przyjmuje pielgrzymów i turystów z Polski i Europy, prowadzi rekolekcje, warsztaty, konferencje, zajęcia edukacyjne.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W hołdzie Ojczyźnie – artyści

Niedziela wrocławska 28/2018, str. IV

[ TEMATY ]

wystawa

100‑lecie niepodległości

Agnieszka Bugała

Popiersia ojców niepodległości

Popiersia ojców niepodległości

Polska jest tu kryształowa – a więc piękna i przepuszcza światło na wylot, ale jest też krucha i niewiele trzeba, aby runęła na posadzkę – to wizja Danuty Pałki-Szyszki. Głowa kobiety cicha i otulona cienką chustą – tak wydobyła ją z kawałka gliny Joanna Domaszewska, rzeźbiarka z krzyżem Virtuti Militari i Żołnierz Wyklęty. Wystawa „Polska jesień 1918, 1978, 2018” w kolegiacie Świętego Krzyża potrwa do 31 sierpnia, warto zajrzeć

Powita nas „głowa” gen. Emila Fieldorfa, „Nila” rzeźba prof. Aleksandra Marka Zyśki, artysty i nauczyciela rzeźby we wrocławskiej ASP. Wystarczy skręcić w lewo i staniemy stanąć twarzą w twarz z innymi „głowami” – popiersia ojców niepodległości ustawione na niskich postumentach wyszły spod dłuta wrocławskich studentów ASP. Nad nimi, na ścianie zawieszono „Chrystusa w Koronie Cierniowej” Ludwiki Ogorzelec. To rzeźba o gęstej, powikłanej strukturze. Artystka słynie z realizacji takich dzieł, to je znak rozpoznawczy. Tworzy rzeźby-konstrukcje, które jednocześnie sprawiają wrażenie bardzo lekkich. Często zawieszone u sufitu za pomocą prawie niewidocznej nici zdają się zaprzeczać prawom ciążenia. Ludwika Ogorzelec jest też autorką projektu Krzyża Solidarności Walczącej. Przechodzimy pod organami i mamy szansę obejrzeć kolejne dzieła. Artyści przekazali swoje prace, aby uczcić 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości i 40. rocznicę wyboru Jana Pawła II na Stolicę Apostolską. Dzieła 32 twórców, nie tylko z Wrocławia i Dolnego Śląska, ale też z Krakowa i innych miast.
CZYTAJ DALEJ

Nie ustawajmy, wracajmy do Boga, by Go słuchać

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 6, 12-19.

9 września. Dzień Powszedni albo wspomnienie św. Piotra Klawera, prezbitera.
CZYTAJ DALEJ

Nowe Sanktuarium w Archidiecezji Wrocławskiej

2025-09-08 19:08

ks. Łukasz Romańczuk

Ks. Jarosław Olejnik, kusztoszem sanktuarium w Głębowicach

Ks. Jarosław Olejnik, kusztoszem sanktuarium w Głębowicach

Kościół pw. NMP z Góry Karmel w Głębowicach został podniesiony do rangi sanktuarium. Jako dzień ogłoszenia dekretu wybrano Święto Narodzenia Maryi. Podczas Eucharystii dekret abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego przeczytał ks. Jacek Froniewski, kanclerz Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej.

Wsłuchując się w słowa dekretu można było usłyszeć: - Historia parafii w Głębowicach nierozłącznie związana jest z osobą barona Jana Adama de Garniera, który ufundował zarówno kościół, jak i klasztor. Ostatecznie podpisanie aktu fundacyjnego przez Garniera i prowincjała karmelitów o. Bernarda od obrazu Maryi nastąpiło 31 lipca 1676 roku. Karmelici, zgodnie z tradycją swego zakonu, szczególnie gorliwie szerzyli wśród miejscowej ludności kult Matki Bożej Pośredniczki Łask Wszelkich. Pomocna im w tym była słynąca łaskami rzeźba przedstawiająca Matkę Bożą z Dzieciątkiem, trzymającą w ręce szkaplerz. Głębowice słynęły z wielkich odpustów, z okazji dorocznego święta patronki kościoła Matki Bożej Szkaplerznej - 16 lipca i patrona św. Eliasza, proroka - 20 lipca. [...]. W następstwie sekularyzacji klasztor został rozwiązany w 1810 roku. Z czasem usunięto figurkę z kościoła. W 2011 roku wizerunek po zawierusze II wojny światowej odnaleziono na stronie internetowej Sióstr Karmelitanek z Niemiec, ze szczegółową adnotacją skąd pochodzi, dlatego postanowiono wykonać kopię cudownej figury Matki Bożej Szkaplerznej, którą uroczyście poświęcono 19 lipca 2020 roku. Od tego czasu kult maryjny na nowo rozwija się dynamicznie w parafii Głębowice. Miejsce to jest ośrodkiem umacniania wiary i wzrastania w łasce dla licznych wiernych. To szczególne miejsce w naszej archidiecezji jest inspiracją dla wiernych pielgrzymujących we wspólnocie Kościoła do Domu Ojca. Każdego 16 dnia miesiąca odbywa się specjalne nabożeństwo ku czci Matki Bożej Szkaplerznej. Odbudowano także zespół poklasztorny ojców karmelitów “Garnierówka”, służący jako centrum rekolekcyjne. Biorąc pod uwagę wszystkie podane wyżej rację na prośbę księdza proboszcza, działając na mocy kanonu 1230 KPK, niniejszym dekretem, w szczególnym Roku Jubileuszowym ustanawiam Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel w Głębowicach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję