Jak wyczytałem na stronie internetowej Press.pl, Kamil Durczok, prowadzący i redaktor naczelny „Faktów” TVN, jest dziennikarzem telewizyjnym, któremu Polacy ufają najbardziej. „Press” podaje, że odpowiednie badania o nazwie European Trusted Brands 2013 przeprowadził Reader’s Digest.
Wyniki tych badań skomentował dla „Pressu” psycholog społeczny, prof. Janusz Czapiński: „Zwycięstwo Kamila Durczoka w rankingu zaufania do prezenterów telewizyjnych nie wynika ani z wielkości widowni «Faktów» w TVN czy «Faktów po Faktach» w TVN2, ani z częstotliwości pokazywania się na ekranie, ani nawet z profesjonalizmu dziennikarskiego. Tajemnica tkwi w osobowości, w tym, co potocznie nazywa się charyzmą, a co sprawia, że ktoś jest wiarygodny, przekonywający i lubiany”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Prawda, jakie to wszystko proste i jasne? Całkiem jak te nazwy wywodzące się wprost z polszczyzny, bo rzecz przecież o polskich mediach i polskich dziennikarzach skomentowana przez polskiego profesora.
Reklama
Chodzi zatem o charyzmę? Hmm, to wiele tłumaczy. Pismo „Press”, którego stronę internetową odwiedziłem, aspiruje do roli pisma branżowego o mediach, wyroczni w tej dziedzinie. Czy ma do tego prawo? Moim zdaniem - podkreślę m o i m zdaniem, gdyż to opinia, więc proszę nie skarżyć do sądu - w żadnym wypadku, ponieważ jest pismem złym, bo stronniczym aż nie do wytrzymania. Ale, zapewne, ma… charyzmę?
Czy Durczok jest dobrym dziennikarzem? A fe, co za pytanie! Jest, m o i m zdaniem, dziennikarzem fatalnym, bo propagandowym, a to zaprzeczenie istoty dziennikarstwa. Jednak nie o sztukę dziennikarską tu chodzi, ale o… charyzmę.
Kto zaś wystawia oceny? Oczywiście, profesor doktor itd. itp, ktoś, kto jest autorytetem, bo…
Bo ma charyzmę? No tak, jedynie tak pojęta charyzma może wytłumaczyć obecność prof. Czapińskiego wśród autorytetów, gdyż to - m o i m zdaniem - naukowiec, który poświadczy swoim tytułem każdą potrzebną salonowi opinię w przestrzeni publicznej.
W ten sposób poręczna formuła „charyzmy”, niczym zły pieniądz dobry, wypiera z naszego życia wartości. Wszędzie tam, gdzie swoje trzy grosze wtrąca władza, a pomagają jej niektóre media, wyższe uczelnie, środowiska. Charyzma władzy tak na nich oddziałuje?
* * *
Krzysztof Czabański
Publicysta, przewodniczący Kongresu Mediów Niezależnych, autor kilku książek; był prezesem PAP (za rządu Jana Olszewskiego), przewodniczącym Komisji Likwidacyjnej RSW (za rządu Jerzego Buzka) i prezesem Polskiego Radia SA (za rządu Jarosława Kaczyńskiego)
www.krzysztofczabanski.pl