Reklama

Pod patronatem medialnym „Niedzieli”

Dla wierzących i (nie)praktykujących

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Jestem wierzący, ale nie praktykujący” - taką autoprezentację rozmówcy zdarza się nam słyszeć przy różnych okazjach. To samo stwierdzenie, tyle że odwrócone i postawione w formie prowokacyjnego pytania: „Po co praktykować, gdy się wierzy?”, stanowi tytuł książki Alaina Quilici OP i Denisa La Balme. - Nie chodzi o to, żeby potępiać czy osądzać, ale żeby zwyczajnie stwierdzić, że praktykujący chrześcijanie są w mniejszości i ich liczba stale spada - pisze Denis La Balme.

Jak zrodziła się ta sytuacja? Jakich argumentów używają ludzie ochrzczeni, deklarujący się jako wierzący niepraktykujący? Pierwsza część książki to analiza historycznego i filozoficznego kontekstu tej sytuacji. Denis La Balme wykazuje głęboki związek między postawą oddzielania wiary od jej praktykowania a filozofią Jeana Jacques’a Rousseau i Jeana Paula Sartre’a, których wpływ na współczesnych wykracza zresztą daleko poza kwestie wiary. Tym, którzy podważają sens praktyk religijnych, La Balme wyjaśnia: „Chrześcijan praktykujących od niepraktykujących wyróżnia to, że moc miłości czerpią od Tego, który pierwszy nas umiłował, czyli od Boga. Praktykować, chodzić na Msze św., wielbić Pana to nic innego jak nieustannie czerpać z nieskończonego źródła Bożej miłości”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Drugą część książki stanowią rozważania Alaina Quilici OP. Jako duszpasterz i teolog zadaje on chrześcijanom, którzy uważają, że sakramenty, modlitwa i udział w Mszy św. ich nie dotyczą, następujące pytanie: „Czy da się wierzyć, że Jezus jest Synem Bożym, i nie decydować się na żaden gest, który byłby świadectwem tej wiary?”. Odpowiedź jest oczywista. Każdy, idąc na Mszę św., idzie po to, by podtrzymywać swoją wiarę. Wiara człowieka, który przestaje karmić swoją duszę, stopniowo słabnie, a z czasem zupełnie zanika.

O. Alain Quilici przypomina, że praktykowanie wiary chrześcijańskiej ma nie tylko wymiar indywidualny, ma też wpływ na życie społeczne. „Papież Jan Paweł II zarówno swoją wiarą, jak i przesłaniem oraz czynami ukazał wagę praktykowania” - pisze o. Quilici, a następnie dodaje: „Chrześcijanie, stawiając raz po raz opór zalewowi pogaństwa i okazując to wiernym spełnianiem praktyk, oddają światu ogromną przysługę”.

Autorzy książki dowodzą, że wiary i jej praktykowania nie da się rozdzielić. Po co praktykować, gdy się wierzy? - pozostaje pytaniem retorycznym.

Alain Quilici OP, Denis La Balme, „Po co praktykować, gdy się wierzy?” - Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o., ul. Biskupa Dominika 11, 83-130 Pelplin, tel. 48 (58) 536-17-57, bernardinum@bernardinum.com.pl, www.bernardinum.com.pl.

2013-05-13 13:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

“Chrystus spowity całunem” wystawiony w Rzymie

2025-04-18 22:00

[ TEMATY ]

Rzym

Chrystus spowity całunem

niezwykła rzeźba

Włodzimierz Rędzioch

“Chrystus spowity całunem”

“Chrystus spowity całunem”

W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.

Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego najważniejszym świętem w Kościele katolickim

Wielkanoc to najważniejsza i najstarsza uroczystość w Kościele katolickim. Kościół świętuje tego dnia Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, czyli Jego przejście od śmierci do życia. Prawda ta jest fundamentem i istotą wiary chrześcijańskiej.

Chrześcijanie wierzą, że śmierć polega na odłączeniu duszy od ciała, zmartwychwstanie zaś na ponownym połączeniu. Jezus swoim zmartwychwstaniem, a więc przejściem ze śmierci do życia wiecznego, potwierdził, że jest prawdziwym Mesjaszem, Synem Bożym. Tak jak na pamiątkę wyzwolenia Izraelitów z niewoli egipskiej żydzi co roku obchodzą święto Pesach, tak chrześcijanie w Wielkanoc świętują Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, czyli Jego przejście od śmierci do życia i otwarcie ludziom dostępu do życia wiecznego.
CZYTAJ DALEJ

Serca przy zmartwychwstałym Chrystusie

2025-04-20 10:28

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Wielkanocny poranek w Sandomierzu rozbrzmiał radosnym „Alleluja!”, niosącym nadzieję i świadectwo Zmartwychwstania Chrystusa. Biskup Krzysztof Nitkiewicz przewodniczył uroczystej Mszy Świętej Rezurekcyjnej w sandomierskiej bazylice katedralnej, poprzedzonej tradycyjną procesją wokół świątyni.

Trzykrotna procesja rezurekcyjna, w której uczestniczyli kapłani, klerycy, Rycerstwo Ziemi Sandomierskiej w historycznych strojach, a także licznie zgromadzeni wierni i turyści, była manifestacją wiary w zwycięstwo życia nad śmiercią. Procesja z Najświętszym Sakramentem i symbolami Zmartwychwstania, to jeden z najważniejszych i najbardziej wymownych momentów liturgii Niedzieli Zmartwychwstania. Ponieważ w tym roku Kościoły wschodnie obchodzą Wielkanoc tego samego dnia, przy Grobie Pańskim w katedrze zapłonął ogień z Grobu Chrystusa w Jerozolimie przekazany przez proboszcza parafii prawosławnej ks. Marcina Chyla.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję