Reklama

Rodzina

Czego uczymy się od dzieci?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To dzieci mówią dorosłym, kim są, zadając proste, ale jakże ważne i trudne pytania w pierwszych latach swojego życia. Wprawiają rodziców w zakłopotanie, ale i pozwalają im odkryć prawdę o sobie. Wystarczy otworzyć umysł i przetrzeć oczy, by czas spędzony w gronie tych cudownych, nieskomplikowanych istot przemienił się w chwile wartościowe, które pozwolą zrozumieć świat każdej ze stron.

Szczęśliwe macierzyństwo

Marta i Tomasz na synka Ignasia czekali z niecierpliwością. Przez niecałe dziewięć miesięcy przygotowywali się do nowej roli. Zadbali nie tylko o wystrój pokoiku dla synka, ale szykowali siebie nawzajem do nowej roli.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Bałam się tego, jak bardzo zmieni się nasze życie - tłumaczy Marta, dziś mama siedmiomiesięcznego Ignacego. - Ten czas oczekiwania na poród był czasem wyciszenia. Modliłam się o to, by Ignacy był silny i zdrowy. Modliłam się również o charyzmaty dla nas obojga. Chciałam, żebyśmy sprawdzili się w nowej roli.

W biblioteczce Marty i Tomasza można znaleźć pokaźny zbiór podręczników i książek mówiących o macierzyństwie.

- Część wypożyczałam z biblioteki, od koleżanek, kupowałam - opowiada Marta. - To, co przeczytałam, było ważne, jednak życie i nasz Ignaś nauczyło mnie o wiele więcej. W pewnym momencie odstawiłam książki na półkę, bo wystarczyło obserwować naszego małego szkraba, by znów zacząć uczyć się świata na nowo.

Zmian w życiu Marty i Tomasza wraz z pojawieniem się na świecie Ignasia było znacznie więcej, niż się spodziewali.

Jest już nas pięcioro

Justyna chciała mieć jedno dziecko, bo z jednym jest mniej problemów, można mu poświecić więcej czasu. Kiedy urodziła malutką Joasię, zmieniła zdanie. Macierzyństwo jest jej powołaniem. Dziś ma trójkę dzieci. Myśli o kolejnym.

- Nie wiem, czy jestem dobrą matką - zaczyna swoją opowieść. - Jestem jednak szczęśliwą matką. Nie przeszkadza mi to, że moje koleżanki robią kariery, a ja siedzę w domu, gotuję, sprzątam i odrabiam lekcje z dzieciakami. Ja to lubię, to sprawia mi największą satysfakcję. Obserwuję, jak dzieci się zmieniają, dorastają. Każdy dzień to nowa lekcja życia.

Reklama

Joasia w tym roku poszła do Pierwszej Komunii św. To było wielkie wydarzenie duchowe w życiu rodziny.

- Płakałam tego dnia bardzo. Sakramenty są ważne w naszym życiu. Bóg odgrywa ważną rolę, choć kiedyś tak nie było. Kiedy jeszcze byłam panną, nie zaglądałam do kościoła. To mąż zmienił moje złe nawyki, wpoił i nauczył nowych, lepszych. Codziennie wieczorem klękamy przy łóżku i modlimy się.

Justyna pamięta, że kiedyś chciała opuścić wieczorną modlitwę, wykręcając się złym samopoczuciem. Jaś, młodszy brat Joasi, nie pozwolił mamie położyć się spać bez zamienienia kilku słów z Bogiem.

- Płakałam tego wieczoru, bo zachowanie mojego malutkiego synka bardzo mnie zaskoczyło. Spojrzałam na niego jak na dorosłego mężczyznę, który czuje się odpowiedzialny za rodzinę, który w przyszłości stworzy swój dom - ciepły, przytulny i nie zapomni o wartościach, które wyniósł ze swojego rodzinnego domu - opowiada wzruszona Justyna.

Niepełnosprawność

A co, kiedy na świat przychodzi dziecko niepełnosprawne? Czy ono jest mniej wartościowe od zdrowego? Nic bardziej błędnego. Niepełnosprawne dziecko to doświadczenie, to poświęcenie, które uczy pokory i bliskości, bo ważna staje się rodzina, na której można się wesprzeć. A najważniejsze w takim przypadku jest dziecko.

Stowarzyszenie „Integracja” na ziemi ząbkowickiej istnieje i działa od 13 lat. Początki nie były łatwe i nie chodzi tylko o samą działalność, ale i odbiór lokalnego środowiska. Dziś w przedszkolach i szkołach obok dzieci pełnosprawnych funkcjonują te niepełnosprawne. W klasach integracyjnych dzieci uczą się żyć i pomagać tym, którzy są słabsi i tej pomocy potrzebują.

Stowarzyszenie prowadzi szereg zajęć i odpowiedzialne jest za zapewnienie dowozu podopiecznych do ośrodków kształcenia i na terapeutyczne zajęcia. Ponadto olimpiada integracyjna organizowana na Dzień Dziecka przyciąga do Hali Słonecznej ponad 300 osób.

Reklama

- Od 3 lat bierzemy udział w Pielgrzymce Osób Niepełnosprawnych organizowanej przez archidiecezję wrocławską - wymienia Irena Szewczyk, prezes Stowarzyszenia „Integracja”.

W działalności stowarzyszenia chodzi o to, by podtrzymać więź podopiecznych z osobami pełnosprawnymi, by odnalazły się w środowisku.

- Szkoła przystosowuje i uczy dzieci niepełnosprawne funkcjonować. Chodzi o to, by po jej skończeniu nasi podopieczni nie byli zamknięci ze swoimi rodzicami w domu, by mieli możliwość wyjść i spotkać się z osobami z podobnymi problemami.

Ponadto w każdy wtorek po południu odbywają się zajęcia świetlicowe. Na wtorkowe spotkania do Centrum Terapeutycznego przy ulicy 1 Maja przychodzą także rodzice.

- Te spotkania dużo pomagają rodzicom. Jest to okazja do rozmowy, wymienienia się doświadczeniami i troskami dnia codziennego - opowiada prezes stowarzyszenia.

Rodzicom z dziećmi niepełnosprawnymi jest dużo ciężej. Przychodzą chwile zwątpienia, bezsilności. A stowarzyszenie daje oparcie, zapewnienie, że są osoby, które mają podobne problemy. To pewnego rodzaju grupa wsparcia.

- Kiedy 23 lata urodziła mi się córka Kasia z zespołem Downa, nie wiedziałam, co mam robić, jak pomóc mojemu dziecku. Dziś jest zupełnie inaczej, świadomość środowiska jest większa. Jesteśmy także bardziej przychylni. To, co inne, budzi niepokój i obawę.

Irena Szewczyk do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi zachęca uczniów, którzy jako wolontariusze włączają się do pomocy.

- Nie każdy jest stworzony do tego, by pracować z dziećmi niepełnosprawnymi. Początkowo widzę strach wśród tych, którzy w stowarzyszeniu pojawiają się po raz pierwszy, ale z czasem widzę, że zaczynają się włączać, uczestniczyć, chcą być, przychodzą, pomagają. Po wycofaniu, chwilach obserwacji następuje przełamanie i chęć niesienia pomocy - tłumaczy.

Reklama

Młodzież, która angażuje się w pomoc innym, jest wrażliwsza, delikatniejsza i przede wszystkim szybciej przystosowuje się do sytuacji ekstremalnych. Podobnie jest z dziećmi, które chodzą do klas integracyjnych.

- Klasy integracyjne to był strzał w dziesiątkę, chociaż do dziś jest wiele osób, które uważają, że to nie tędy droga. Ja się z tym nie zgadzam - mówi Irena Szewczyk.

Dzieci, które mają w swojej grupie czy klasie niepełnosprawnego rówieśnika, czują się za niego odpowiedzialne. Troszczą się, martwią, pomagają. To uczy nie tylko odpowiedzialności, ale tolerancji i zrozumienia, że jest ktoś słabszy, kto wymaga naszej uwagi i przede wszystkim pomocy.

- Niepełnosprawności uczyłam się wraz z moją córką - tłumaczy prezes stowarzyszenia. - Gdybym nie urodziła córki z zespołem Downa, nigdy nie poczułabym, że mogę tak działać, pomagać dzieciom niepełnosprawnym. Kiedy dotyka nas niepełnosprawność bezpośrednio, wówczas robimy wszystko, by ją nie tylko zrozumieć. Mnie sytuacja rodzinna zmusiła do tego, by zająć się tym problemem - mówi na zakończenie Irena Szewczyk.

Dzieciństwo nie zawsze jest radosne, beztroskie i szczęśliwe. Jednak dzieci w pierwszych latach swojego życia zawsze są ufne i szczere. Dla nich pojęcie Boga nie jest skomplikowane, a wiara w Niego jest bezgraniczna, choć pojmowana w zupełnie inny sposób niż przez dorosłych. Właśnie tego powinniśmy się od nich uczyć - nieskomplikowanego pojmowania świata, wówczas niektóre kwestie byłyby o wiele prostsze.

2013-06-04 13:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Stanach Zjednoczonych rodzi się coraz mniej dzieci – „są zbyt kosztowne”

[ TEMATY ]

dzieci

USA

poplasen/Fotolia.com

Amerykański dziennik „The New York Times” opublikował wyniki sondażu nt. tego, dlaczego w Stanach Zjednoczonych od kilku lat spada liczba urodzeń. Blisko 70 proc. ankietowanych odpowiedziało, że główną przyczyną jest fakt, że „wychowanie dziecka jest zbyt kosztowna”.

W badaniach, przeprowadzonych na zlecenie nowojorskiego dziennika przez ośrodek badawczy Morning Consult, zapytano młodych rodziców o powody, dla których mają mniej dzieci, niż by chcieli. To pytanie zadano 1858 mężczyznom i kobietom w wieku 20-45 lat. Najczęściej podawane przez nich odpowiedzi dotyczyły kwestii ekonomicznych: „wychowanie dziecka jest zbyt kosztowne” (64 proc.), „chcę mieć więcej czasu dla dzieci, które już mam” (54 proc.), martwię się o finanse (49 proc.), „nie mogę pozwolić sobie na więcej dzieci” (44 proc.), „wstrzymuję się ze względu na niestabilność finansową” (43 proc), „chcę mieć więcej czasu wolnego” (42 proc.) Pojawiały się też argumenty związane m.in. z „obawami przed rosnącą populacją światową” (27 proc.), zmianami klimatycznymi (33 proc.), a także wyjaśnienia dot. „zbyt późnego poznania partnera” (34 proc.) oraz przedkładaniu edukacji i kariery nad założenie rodziny (23 proc.)

CZYTAJ DALEJ

Rusza pilotaż programu "Edukacja z wojskiem"

2024-05-06 13:36

[ TEMATY ]

wojsko

edukacja

Karol Porwich/Niedziela

W poniedziałek rusza pilotażowy program dla uczniów "Edukacja z wojskiem". Potrwa do 20 czerwca. Zajęcia z żołnierzami odbędą się w ponad 3 tysiącach szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Celem programu jest podniesienie świadomości dzieci i młodzieży w obszarze bezpieczeństwa, kształtowanie odpowiednich postaw w sytuacjach zagrożenia, poznanie i stosowanie zasad reagowania w sytuacjach zagrożenia, w tym bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia, nabycie praktycznych umiejętności zachowania w sytuacjach zagrożenia, wzrost zainteresowania uczniów zagadnieniami związanymi z tematyką obronności oraz nauka bezpiecznego poruszania się w sieci, a także krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 7.): Jednostka GROM

2024-05-06 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Materiał prasowy

Co zrobić z trudnymi emocjami? Czy Apostołowie byli wolni od agresji? I co właściwie ma do tego Maryja? Zapraszamy na siódmy odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o roli Matki Bożej w stawaniu się opanowanym człowiekiem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję