Dwudniowe spotkanie, zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Nowy Sącz, zostało zorganizowane 27 i 28 maja br. w auli Przemienienia Pańskiego przy KSP. Tygodnik Katolicki „Niedziela” objął wydarzenie patronatem medialnym. - Konferencja odbywa się co roku - informuje jej pomysłodawczyni, prezes Fundacji Ostoja Halina Czerwińska. - Spotkanie stanowi okazję do podsumowania całorocznej pracy nauczycieli, wychowawców i rodziców. W trakcie konferencji mówimy o zrealizowanych projektach (m.in. „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”, „Golden Five”, „Mediacje Rówieśnicze”), a także o efektach, które te programy przyniosły uczniom, nauczycielom i rodzinom. Zależy nam ponadto na dostarczeniu nowych elementów wiedzy oraz wyposażeniu uczestników w kolejne umiejętności wspierające ich w procesie wychowania i kształtowania młodego człowieka.
Uczestnicy
W pierwszym dniu konferencji, którą poprowadziła Maria Barteczko, jej uczestnicy (nauczyciele, wychowawcy, psychologowie, rodzice, studenci kierunków pedagogicznych; w sumie ok. 100 osób, które przybyły m.in. z Krakowa, Wieliczki, Krynicy, Limanowej i Nowego Sącza) wysłuchali zaplanowanych wykładów, oglądnęli prezentacje oraz spektakl „Na zawsze” przygotowany przez Zespół Młodzieży z parafii pw Najświętszej Maryi Panny w Ptaszkowej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Rozpoczynając spotkanie, ks. dr Paweł Kochaniewicz, dyrektor Zespołu Szkół Katolickich w Nowym Sączu powiedział m.in.: - Jedną z najpilniejszych rzeczy w dzisiejszym społeczeństwie jest troska o wychowanie. Szczególnie o to, aby wartości głębokie, prawdziwe, stały się ośrodkiem, centrum życia młodych ludzi. Zdajemy sobie sprawę, że żyjemy w świecie pełnym zagrożeń. Zastanawiamy się, co zrobić, jak podejmować dzieło wychowawcze, żeby przynosiło jak najlepsze efekty...
Sytuacje wychowawcze
Głównym prelegentem konferencji była Aleksandra Karasowska - doświadczony psycholog oraz licencjonowany trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w zakresie prowadzenia treningów i warsztatów psychologicznych. Podczas nowosądeckiej konferencji prelegentka wygłosiła wykład „Wychowanie do wartości”, w którym skupiła się m.in. na omówieniu problemów, jakie pojawiają się w sytuacjach wychowawczych; zarówno w domu jak i w szkole. Odwołując się do autentycznych przykładów, przekonywała: - Jeśli dziecko robi źle, to my mamy tak postąpić, żeby to zachowanie zmienić. Dorośli muszą być zdecydowani, gdy widzą naganne zachowania dziecka, chociaż to nie znaczy, że powinni w tym celu użyć siły. Na początek istotne jest dla dziecka mocne doświadczenie przerwania niewłaściwej aktywności i pewna konsekwencja dorosłego w tym działaniu.
Reklama
Aleksandra Karasowska wyjaśniała, że jest ważne, aby w takiej sytuacji postępujące niewłaściwie dziecko czegoś dobrego się nauczyło, i przekonywała: - Jeżeli dorosły pomoże się dziecku skonfrontować z tym, co zrobiło źle, to jest szansa na wewnętrzną refleksję. Istotna jest również zmiana w zachowaniu dziecka i zadośćuczynienie; ono powinno naprawić zło. Ważne żebyśmy mu pomogli znaleźć rozwiązanie, ale to ono, a nie my, dorośli mamy w to włożyć wysiłek. Jeśli już nastąpi ten etap, to dzieje się bardzo ważna rzecz, dorosły odnawia dla dziecka kredyt zaufania.
Pożądane reakcje
Interesujący był również wykład „Piękno i miłość w wychowaniu seksualnym” przygotowany przez trenera ogólnopolskiego programu „Archipelag Skarbów” - Mirosława Strumińskiego. Prelegent odniósł się m.in. do toczącej się dyskusji nad formą i sposobami prowadzenia edukacji seksualnej w polskich szkołach.
- Co możemy zrobić jako rodzice? W jaki sposób się bronić przed nachalną seksualizacją? - pytał Mirosław Strumiński i proponował: - Przede wszystkim rozmawiać z dziećmi, słuchać ich. Ponadto popierać mądre i rozważne działania szkoły. Wierzę, że w polskich szkołach jest dużo dobra. Jeśli natomiast zauważamy treści niezgodne z naszym światopoglądem, to należy reagować. Trzeba nade wszystko interesować się tym, co się dzieje w szkole, do której uczęszczają nasze dzieci.
Oceny
Reklama
Po pierwszym dniu konferencji zapytałam uczestników, co sądzą o treściach, które zostały im przekazane. W odpowiedzi usłyszałam m.in.: - Szczególnie zainteresowały mnie podawane przez Aleksandrę Karasowską przykłady; jak sobie poradzić w różnych sytuacjach z dziećmi, jak z nimi rozmawiać. Myślę, że te konkretne rozwiązania mogą być inspiracją, jak się w danej sytuacji zachować - ocenił na gorąco Maciej Trafny, a Anna Kucharska-Zygmunt dodała: - Taka konferencja daje pogłębioną refleksję i zapewnia bycie na bieżąco, jeżeli chodzi o tematykę tu poruszaną. Jestem tym zainteresowana jako matka i jako psycholog. Bowiem różnie jest z tą naszą wrażliwością i w natłoku mnóstwa wydarzeń, dużo nam umyka.
Jak powiedziała Halina Czerwińska, drugi dzień konferencji to seminarium, w trakcie którego uczestnicy pracowali warsztatowo nad trudnymi zaburzeniami dzieci w środowiskach szkolnych, a główną prowadzącą była psycholog Aleksandra Karasowska.
Podsumowując konferencję, ks. dr Paweł Kochaniewicz mówił: - Pragnę skierować słowa wdzięczności ku Panu Bogu za to, że inspiruje i daje takie natchnienie do dobra tylu niezwykłym ludziom, i do wszystkich, którzy zechcieli nas wprowadzić w tę ważną problematykę.