Reklama

Niedziela Rzeszowska

Siostry od Serca Maryi przeszytego mieczami

Ich motto brzmi: „Wszystko dla Jezusa przez Bolejące Serce Maryi”. W godle mają Serce Matki Bożej przeszyte siedmioma mieczami. 15 września obchodzą swoje święto patronalne. Mowa o siostrach ze Zgromadzenia Córek Matki Bożej Bolesnej, potocznie zwanych Serafitkami

Niedziela rzeszowska 37/2013, str. 4-5

[ TEMATY ]

siostry

Arch. Sióstr Serafitek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Rzeszowska wspólnota tego zgromadzenia jest jedną z najprężniej działających. Jednym z najważniejszych wydarzeń, jakie w ostatnim czasie przeżywała była uroczysta konsekracja kaplicy klasztornej pw. bł. Matki Małgorzaty Szewczyk, której dokonał ordynariusz rzeszowski bp Jan Wątroba. O tym, jakie znaczenie ma to miejsce modlitwy w życiu każdej wspólnoty zakonnej, mówi już sama lokalizacja kaplicy w rzeszowskim domu Serafitek - znajduje się ona w centrum obiektu, na który składa się klasztor i przedszkole. - Jezus Chrystus jest centrum naszego życia - tłumaczą rzeszowskie Córki Matki Bożej Bolesnej. Podkreślają, że otrzymują wiele zapytań od mieszkańców Rzeszowa, czy mogą przychodzić do „ich” kaplicy, pomodlić się. Już mogą. Jednak najpierw to miejsce obmodliły same mieszkanki Domu. Bowiem właśnie 15 sierpnia, w dniu poświęcenia kaplicy, rozpoczęły siedmiodniowe rekolekcje, które poprzedzały obchody jubileuszu 25-lecia lub 50-lecia ślubów zakonnych Serafitek z różnych placówek Prowincji przemyskiej zgromadzenia, do której należy także rzeszowski zakon sióstr serafitek. W rekolekcjach uczestniczyły nie tylko jubilatki, razem ok. 30 sióstr. Te lekcje duchowe były czasem refleksji i dziękczynienia. Siostry przeżywające jubileusz, miały okazję podziękować Panu Bogu za dar powołania, mogły również zastanowić się, jak przeżyły ten czas w zakonie, w jakim stopniu zbliżyły się do wyznaczonego sobie ideału. Ich obecność była niezwykle inspirująca dla innych sióstr. „One dają nam przykład, że można wytrwać w powołaniu i z pomocą Bożą pokonać wszelkie trudności, jakie pojawiają się na tej drodze życiowej” - podkreśla s. Augustyna Jabłońska, serafitka z Rzeszowa. „Na takich rekolekcjach możemy zweryfikować, czy idziemy tą drogą, którą chce nas prowadzić Jezus Chrystus, w charyzmacie Matki Założycielki - mówi s. Alberta Borys, serafitka z Łańcuta. Sierpniowe rekolekcje były pierwszymi w rzeszowskim Domu Zgromadzenia Córek Matki Bożej Bolesnej. Powstał on stosunkowo niedawno - jego budowa przy ul. Łukaszewicza 16 rozpoczęła się w 2007 r.

Praca dla środowiska

Reklama

W 2009 r. zaczęło tu funkcjonować dwuoddziałowe Przedszkole Publiczne, które wpisuje się w charyzmat Serafitek - pracę z najmniejszymi. Cieszy się ono ogromnym zainteresowaniem ze strony rodziców, którzy zabiegają o to, by posyłać tu swoje pociechy - w ciągu czterech lat rozrosło się do 4 oddziałów i liczy w sumie 100 dzieci. Serafitki, oprócz zajęć wpisujących się w podstawę programową nauczania, oferują najmłodszym zajęcia dodatkowe, takie jak: rytmika, język angielski, taniec towarzyski. Dają dzieciom coś, czego nie znajdą w innych placówkach - wychowują je w oparciu o chrześcijański system wartości. - Siostry uczą dzieci miłości Boga i ludzi, otaczają je troskliwą opieką, czułością, serdecznością. Nasze dzieci czują się w tym przedszkolu jak we własnym domu - podkreśla Barbara Gajewska z Rzeszowa, której syn uczęszczał do przedszkola u Serafitek. Wspomina poruszające przedstawienia teatralne, które siostry przygotowywały wraz z maluchami na różne okazje. I właśnie to kółko teatralne jest największą radością s. Augustyny Jabłońskiej. - Dzięki niemu udało nam się zintegrować rodziców przedszkolaków, panuje między nimi prawdziwe rodzinna atmosfera - mówi. Dodaje, że dla rodziców i ich dzieci, organizują rekolekcyjno-wypoczynkowe weekendy, często na wyjeździe. - Rodzice mają spotkania ze specjalistami, ciekawymi ludźmi, czy duchownymi, my w tym czasie zajmujemy się dziećmi. Później wspólnie wychodzimy, np. w góry - wyjaśnia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Serafitki z Rzeszowa pracują także jako pielęgniarki, m.in. w niedawno uruchomionym Regionalnym Ośrodku Rehabilitacjo-Edukacyjnym dla Dzieci Młodzieży im. Jana Pawła II w Rzeszowie, a także katechizują. Na co dzień wszystkie siostry żyją pracą, modlitwą, ale też ważnymi uroczystościami. Taką szczególną dla Serafitek jest święto patronalne zgromadzenia, czyli przypadające 15 września wspomnienie Matki Bożej Bolesnej. - W dniu tym, odnawiamy śluby zakonne, na nowo uświadamiamy sobie istotę naszego powołania - mówi s. Augustyna Jabłońska.

Charyzmat serafitek

Oficjalna nazwa zgromadzenia Sióstr Serafitek brzmi: Córki Matki Bożej Bolesnej. Pytana o interpretację przymiotnika „bolesne”, s. Alberta Borys, mówi: - Nie chodzi o to, że mamy być bolesne i smutne przez całe życie zakonne, tylko mamy z wiarą i ufnością, tak jak Maryja pod krzyżem, patrzeć na wydarzenia, które przynosi każdy dzień naszej ziemskiej wędrówki. I jeśli nawet dotyka nas jakieś cierpienie, albo spotykamy osoby, które cierpią, to jako córki Matki Bożej Bolesnej mamy świadczyć swoim postępowaniem, że trzeba na tyle mocno ufać Jezusowi, by te trudności nie przezwyciężyły nas. Matka Boża w swoim życiu również doświadczała boleści - symbolizują je miecze, które przebijają serce w godle naszego zgromadzenia. W święto patronalne, córki Matki Bożej Bolesnej, na nowo uświadamiają sobie także, dlaczego dobrze być serafitką. - Serafitka to ktoś mały, kto jest wśród najmniejszych, przy której nikt nie powinien czuć się gorszy. Można być zwykłą, prostą osobą i na tej prostej drodze Ewangelii szukać tego, czego Pan Bóg ode mnie chce, słuchać Jego głosu i dążyć do doskonałości - mówią. W wigilię Uroczystości Matki Bożej Bolesnej w Krakowie zostanie odprawiona Msza św. dziękczynna za beatyfikację Założycielki Zgromadzenia, Matki Małgorzaty Łucji Szewczyk. W Rzeszowie, taka Msza św. została zaplanowana na 13 października. Wspominając Matkę Założycielkę, rzeszowskie Serafitki podkreślają: - Ta beatyfikacja była dla nas potwierdzeniem tego, że jako zgromadzenie idziemy dobrą drogą, na którą zaprosił nas Jezus i którą możemy prowadzić do Jezusa innych.

2013-09-11 15:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: odbyły się uroczystości pogrzebowe s. Eufrozyny – sekretarki św. Jana Pawła II

[ TEMATY ]

pogrzeb

siostry

RK

Uroczystości pogrzebowe s. Eufrozyny Rumian, sercanki, która przez 11 lata pracowała w sekretariacie kard. Karola Wojtyły, a przez kolejnych 27 posługiwała Janowi Pawłowi II jako osobista sekretarka, odbyły się 18 sierpnia w Krakowie. - Dziś mogę powiedzieć, że siostrę Eufrozynę charakteryzowała absolutna wierność i oddanie w służbie Janowi Pawłowi II, który cenił bardzo wysoko przymioty jej umysłu i serca, jej oddanie Kościołowi – mówił w homilii kard. Stanisław Dziwisz.

Msza św. pogrzebowa odbyła się w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie przy ul. Garncarskiej, przewodniczył jej kard. Stanisław Dziwisz. W uroczystościach licznie uczestniczyły siostry sercanki, rodzina zmarłej siostry, obecny był m. in. biskup polowy Wojska Polskiego Józef Guzdek, biskup pomocniczy archidiecezji krakowskiej Jan Zając, ks. infułat Jerzy Bryła, duszpasterz środowisk twórczych, prof. Gabriel Turowski, który był członkiem zespołu leczącego Jana Pawła II po zamachu, kapłani archidiecezji krakowskiej oraz pracujący na co dzień w Rzymie, a także mieszkańcy Krakowa. Przybyli też mieszkańcy Raciborowic, gdzie urodziła się s. Eufrozyna.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Łódzkie: droga do Jerozolimy

2025-04-19 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Ostatnie chwile życia Pana Jezusa, od nauczania wśród ludzi aż po śmierć na krzyżu i Zmartwychwstanie, mogli obejrzeć widzowie spektaklu plenerowego w Inowłodzu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję