Reklama

Niedziela Legnicka

O Janie Pawle II – świętym papieżu

Niedziela legnicka 17/2014, str. 6-7

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

MONIKA ŁUKASZÓW

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MONIKA ŁUKASZÓW: – 27 kwietnia Jan Paweł II zostanie ogłoszony świętym. Często spotykał się Ksiądz z Papieżem?

KS. JAN MACHNIAK: – Podczas studiów w latach 80. w Rzymie, razem z innymi polskimi studentami, uczestniczyłem w Mszy św. w prywatnej kaplicy Ojca Świętego w Pałacu Apostolskim. Zawsze po Mszy św. odbywały się krótkie spotkania z Papieżem. Później, kiedy już skończyłem studia, bywałem także na innych spotkaniach z jego udziałem. Dla mnie zadziwiająca była ogromna bezpośredniość Ojca Świętego. Wszyscy stawaliśmy w postawie ogromnego szacunku przed Piotrem naszych czasów. Jan Paweł II szybko potrafił przełamywać ten dystans. Pytał, co studiuję, czym się zajmuję na co dzień, a ponieważ mój doktorat pisałem o św. Janie od Krzyża (on również swój doktorat pisał o Janie od Krzyża), to rozmawialiśmy na ten temat i od razu zorientowałem się, że doskonale zna doktrynę mistyczną św. Jana od Krzyża. Przy stole natomiast zachęcał do jedzenia. Tak prosto, zwyczajnie, po krakowsku, mówił: „Zjedz sobie to, bo to jest dobre”. Co bardzo mnie rozbawiło, bo myślałem, że będą to jakieś inne formy konwenansów stołu papieskiego, a to było takie bardzo proste i szczere. Byłem też w kaplicy na prywatnej modlitwie, na Mszy św. z Papieżem. To, co mnie uderzało przed rozpoczęciem Eucharystii, to ogromne skupienie Ojca Świętego, takie, że nie tylko ja, ale również inni uczestnicy modlitwy, odczuwali jakby jakiś prąd przechodził przez malutką kaplicę Pałacu Apostolskiego, w której codziennie rano Papież się modlił. Bardzo spokojnie sprawował Mszę św., powoli wypowiadał słowa. Natomiast sam moment przeistoczenia był rzeczywiście niezwykły. Słyszałem jakieś głębokie wzdychania Papieża. Nie wiem, co to było, czy jakaś wewnętrzna głęboka modlitwa czy jakaś wewnętrzna rozmowa z Bogiem. To są te zewnętrzne znaki, bo przecież wiemy, że mistyka jest czymś głębokim, jest tajemnicą serca, jest tajemnicą umysłu ludzkiego, jednak na zewnątrz widzimy tylko jakieś odpryski tych wewnętrznych procesów. Moje spotkania z Ojcem Świętym miały właśnie taki charakter. Byłem także w Rzymie, kiedy umierał Ojciec Święty. Uczestniczyłem w jego pogrzebie. Zaskoczyła mnie reakcja ludzi i okrzyki: „Santo Subito!”, które słychać było na placu, także księga, która się wtedy zamknęła. To były takie symbole, które pokazywały, że już wtedy odbierany był jako święty. Ludzie prosili go o modlitwę. Wiemy, że człowiek święty ma bliski kontakt z Bogiem i może wyprosić dla nas wiele łask. Tym bardziej teraz po jego śmierci wierzymy, że Ojciec Święty pomaga. Ludzie modlą się do niego i wzywają jego wstawiennictwa.

– Są owoce, świadectwa tych ludzi?

– Widziałem w Krakowie książkę pt. „Cuda Jana Pawła II”. Nie są to te cuda, które zostały uznane w procesie kanonizacyjnym, lecz różne opisy wielu uzdrowień, chociaż nie tylko. Są tam też świadectwa konkretnych ludzi, np. ktoś odzyskał męża, ktoś inny znalazł dziewczynę, która stała się jego żoną. Rzeczywiście, ludzie modlą się w różnych sytuacjach, w różnych sprawach. Święci są naszymi orędownikami u Boga, jeżeli prosimy o jakąś łaskę, ważne jest, żeby w sercu człowieka była wiara. Taka wiara, jaką miał Jan Paweł II, nazywany papieżem miłosierdzia, który jest też niewątpliwie papieżem głębokiej wiary.

– Pracował Ksiądz w komisji historycznej na etapie diecezjalnym i miał Ksiądz dostęp do osobistych notatek Ojca Świętego...

– Rzeczywiście, zostałem wybrany przez kard. Stanisława Dziwisza, ponieważ zajmuję się teologią duchowości, problematyką świętości i świętych. Miałem możliwość i obowiązek przejrzenia tych notatek. Moim zadaniem było stwierdzenie, czy nie ma tam jakichś błędów. Może to komuś wydawać się dziwne, ale na tym polega proces beatyfikacyjny, żeby wykluczyć wszelkie wątpliwości. Przeglądałem te notatki z ogromnym zdziwieniem. Napisałem również kilkustronicowe streszczenie, które potem stało się częścią tego dokumentu i nazywa się „«Positio» do beatyfikacji Jana Pawła II” i bardzo się też ucieszyłem, kiedy Wydawnictwo Znak podjęło się wydania tych notatek. Tam widać wyraźnie najpierw Biskupa krakowskiego, bo notatki zaczynają się w 1962 r., a kończą się w 2003 r. W końcowych notatkach widać już, że Papież nie mógł pisać. Te ostatnie uwagi były zapisane pochyłym i nieregularnym pismem. Ale to, co jest, co mamy, pokazuje, np. jak się modlił, ponieważ zapisywał sobie pory modlitwy. Modlił się brewiarzem, modlitwami ze starego brewiarza jeszcze sprzed reformy soborowej. Modlił się, adorując Najświętszy Sakrament, i jak potwierdził to kard. Stanisław Dziwisz, szczególnie po południu, po obiedzie szedł do kaplicy. Często towarzyszyły tej modlitwie siostry zakonne. Czytał różne książki. Wypisywał sobie różne fragmenty, jakieś parafrazy tekstów. To pokazuje też, czym żył. Kiedy był biskupem w Krakowie – czasy Soboru Watykańskiego II – uczestniczył w sesjach soborowych. Przygotowywał szczególnie konstytucje „Gaudium et spes”. I kiedy został Papieżem, też jest króciutka notatka z tego czasu, kiedy szedł na konklawe. Nie ma tam sensacji. Nie ma tam watykańskich plotek ani rzeczy, które mogłyby zdziwić. Jest natomiast Papież, który bardzo dokładnie przeżywał każde rekolekcje. Zapisywał, kto je głosi, jaki jest temat, jakie myśli zrodziły się w jego sercu pod wpływem tych rekolekcji. Dlatego wydaje mi się, że jest to bardzo cenna książka i dobrze, że po zakończeniu procesu można było już ją wydać. Ona była częścią tego całego procesu. Kiedy trwa proces beatyfikacyjny i kanonizacyjny nie ma takiej możliwości, ale w momencie, kiedy zostaje ogłoszona data kanonizacji, wtedy te dokumenty stają się jakby publiczną własnością. W związku z tym ta publikacja, która nosi taki znamienny tytuł „Cały jestem w rękach Bożych” – to jest jedno z pierwszych zdań, jakie zapisał w notatkach Ojciec Święty. Można powiedzieć, że całe jego życie (szczególnie końcówka, czasami dramatyczna, kiedy był słaby, ale to jego „dopóki Pan mnie nie odwoła”) to było głębokie wewnętrzne przekonanie, że ma pełnić misję Piotra i prowadzić kościół aż do momentu, kiedy Bóg powie: „Przyjdź sługo, dobry i wierny” i cieszyć się tą radością Pana. To jest takie znamienne w notatkach Ojca Świętego – jego głębokie przekonanie, że Chrystus go powołał, że wśród różnych dróg wskazał mu drogę do kapłaństwa, potem ta jego niezwykła wierność i chęć bycia pasterzem do końca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-04-24 14:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Paryż: w UNESCO odbędzie się sesja o aktualności myśli Jana Pawła II

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Barbara Jelonek

Z inicjatywy Papieskiej Fundacji Jana Pawła II i Misji Obserwatora Stolicy Apostolskiej przy UNESCO 13 lutego br. odbędzie się sesja naukowa: „Jan Paweł II - myśl aktualna dla człowieka, wychowania i kultury”. Patronat nad nią objęła dyrektor generalna UNESCO Irina Bokova.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Włochy: Premier Meloni przyjęła kardynała Stanisława Dziwisza

2024-04-29 14:22

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Giorgia Meloni

W. Mróz/diecezja.pl

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Premier Włoch Giorgia Meloni przyjęła w swojej kancelarii, Palazzo Chigi, kardynała Stanisława Dziwisza - poinformował rząd w poniedziałkowym komunikacie. Spotkanie odbyło się w związku z obchodzoną w sobotę 10. rocznicą kanonizacji Jana Pawła II.

Rząd w Rzymie podkreślił, że w czasie spotkania szefowa rządu i emerytowany metropolita krakowski wspominali polskiego papieża 10 lat po jego kanonizacji.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję