Reklama

Kościół

Polsko-niemiecka Msza św. w 80. rocznicę wyzwolenia obozu koncentracyjnego Dachau

W sobotę 26 kwietnia około 1400 wiernych, w tym dziesięciu biskupów z Polski i Niemiec oraz ponad 50 księży, uczciło 80. rocznicę wyzwolenia obozu koncentracyjnego Dachau podczas Mszy św. w języku polskim i niemieckim. Większość uczestników Eucharystii w kaplicy Męki Pańskiej na terenie byłego obozu koncentracyjnego pochodziła z Polski i polskiej wspólnoty katolickiej w Niemczech. Wydarzenie zostało zorganizowane przez archidiecezję Monachium i Fryzyngi oraz Konferencję Biskupów Niemiec we współpracy z Konferencją Episkopatu Polski.

2025-04-26 14:05

[ TEMATY ]

obóz koncentracyjny

Dachau

wyzwolenie

Archiwum Archidiecezjalne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obóz koncentracyjny w Dachau ma szczególne znaczenie dla Kościoła katolickiego w Polsce, ponieważ w czasie II wojny światowej więziono w nim około 1800 polskich księży, z których około połowa zginęła w Dachau. Nabożeństwu przewodniczył arcybiskup wrocławski, Józef Kupny, wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. Na zakończenie, w ramach modlitwy o pokój, zapalono 57 świec ku pana pamiątkę 57 męczenników z Dachau, którzy zostali już beatyfikowani lub kanonizowani.

„Z okazji 80. rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego Dachau, miejsca niewyobrażalnego cierpienia, pragniemy jeszcze raz podkreślić: Kościół stał, stoi i zawsze będzie stał jednoznacznie i nieodwołalnie po stronie ofiar” - powiedział abp Józef Kupny, zastępca przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski. „Polska i Niemcy - ukształtowane przez doświadczenia totalitarnych reżimów XX wieku - mają szczególne prawo i obowiązek moralny ostrzegania świata przed fatalnymi konsekwencjami sytuacji, gdy człowiek zajmie miejsce Boga, a Ewangelię zastąpią ideologie stworzone przez człowieka. Ta rocznica wzywa nas do pamięci, modlitwy i odpowiedzialności” - stwierdził.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wiceprzewodniczący Konferencji Biskupów Niemiec, bp Michael Gerber z Fuldy podkreślił w kazaniu: „Świadectwa męczenników z Dachau i świadectwa Kościoła katolickiego w Polsce uczą nas, że jako chrześcijanie nigdy nie jesteśmy zdani na łaskę historii: nie tylko w latach 1939-1945, gdy chrześcijanie w Polsce i wielu innych miejscach ryzykowali życie, aby pomagać prześladowanym; nie tylko tutaj, w koszarach Dachau; nie tylko w 1965 roku, kiedy wbrew oporowi władz komunistycznych polscy biskupi wysłali nam, Niemcom, swój list pojednania”.

Bp Gerber podkreślił znaczenie listu biskupów polskich do Konferencji Biskupów Niemiec z 18 listopada 1965 r., który, jak powiedział, był „jednym z najbardziej imponujących kroków pojednania, jakiego nasz kontynent doświadczył w dekadach po II wojnie światowej”. List zapoczątkował historyczną wymianę listów między dwiema Konferencjami Episkopatów, którą uważa się za niezwykle ważną dla procesu pojednania społecznego i politycznego między narodami. Jak zauważył bp. Gerber przesłanie z listu polskich biskupów brzmi: „Pokój jest możliwy tam, gdzie doświadczone cierpienie jest trwale uznawane, a niesprawiedliwość zwalczana. Pokój jest możliwy tam, gdzie przy wszystkim, co nas odróżnia, widzę w innych przede wszystkim brata i siostrę”.

Reklama

Odnosząc się do pamięci o zbrodniach reżimu nazistowskiego bp Gerber jasno stwierdził, że 80 lat po wyzwoleniu Dachau „stoimy w bardzo krytycznym punkcie. Ostatnie głosy naocznych świadków tego horroru w naszych czasach ucichły na zawsze”. Po raz pierwszy od czasów II wojny światowej dorasta pokolenie młodych ludzi, którzy nie mają już okazji spotkać przedstawicieli pokolenia, które przeżyło te wydarzenia. W związku z tym bp Gerber opowiedział się za podtrzymywaniem pamięci i podążaniem za świadectwem wiary księży uwięzionych w Dachau. Dzięki swojej wierze dawali pociechę i pewność współwięźniom w piekle Dachau i w ten sposób nieśli w ciemność światło Chrystusa: „Podążajmy śladami tamtych świadków z tamtych czasów. Podążajmy nimi zwłaszcza w naszych czasach, w których w wielu miejscach godność człowieka jest deptana”, zaapelował niemiecki hierarcha.

Witając zgromadzonych wikariusz generalny archidiecezji Monachium i Fryzyngi, ks. Christoph Klingan, określił nabożeństwo jako „silny znak dla daru przyjaźni niemiecko-polskiej. Kto by pomyślał, że po zadanych przez II wojnę światową i nazistowskie Niemcy ranach, które zniszczyły Europę, uda się jeszcze kiedyś stworzyć tak silną więź? Kto by pomyślał, że Niemcy i Polska będą wspólnie kroczyć europejską drogą - ku porozumieniu, jedności i pokojowi?” Według ks. Klingana kluczowym elementem na tej drodze była i jest „kultura pamięci, jaką również dziś pielęgnujemy”. Pamięć o „okropnościach Dachau” musi „nie tylko być zachowana, ale przekazywana dalej. W naszych słowach. W naszych czynach. W naszym nastawieniu” - powiedział wikariusz generalny. Trzeba nadal dawać „ważne znaki wspólnej pamięci”, jak to ma miejsce w przypadku tej uroczystości, znaki „dążenia do pojednania, budowania pokoju i dawania nadziei wszystkim ludziom w Polsce, w Niemczech i poza nimi”.

Reklama

Dyrektor Bawarskiej Fundacji Miejsc Pamięci Karl Freller przypomniał w swoim wystąpieniu, że w pewnym momencie w Dachau więziono ponad 2700 księży i zakonników z różnych krajów. „Historie wszystkich tych mężczyzn są świadectwami wiary i odwagi, które uczą nas, jak ważne jest stawanie w obronie swoich przekonań, nawet w najbardziej niesprzyjających okolicznościach. Ich losy przypominają nam, że powinniśmy bronić wartości człowieczeństwa. Ci odważni wierzący byli i pozostają do dziś wzorami do naśladowania, niezależnie od wyznania i granic religijnych”.

Dr. Gabriele Hammermann, dyrektorka miejsca pamięci byłego obozu koncentracyjnego Dachau, powitała obecnych słowami: „Wszyscy Państwo, którzy się tu dzisiaj zebraliście, odwiedzając Miejsce Pamięci Dachau - miejsce symbolizujące przemoc, jakiej Niemcy dopuścili się wobec ponad 200 000 więźniów z całej Europy - wysyłacie ważny znak. Swoją wizytą wyraźnie podkreślacie ideę pokojowego współistnienia. Jest to zgodne ze spuścizną ocalałych, którzy opowiadali się za tym, aby zawsze występować na rzecz niezbywalnej godności człowieka i przekazywać kanon wartości, który cechuje duch solidarności|”.

Reklama

Obóz koncentracyjny Dachau był jednym z pierwszych obozów hitlerowskich i jako jedyny istniał przez cały 12-letni okres panowania reżimu. Założony 22 marca 1933 roku w opuszczonej fabryce amunicji na obrzeżach miasta Dachau nieopodal Monachium był pierwszym niemieckim obozem koncentracyjnym dla izolowania politycznych przeciwników reżimu, duchownych i Żydów. Miał służyć jako wzór dla kolejnych obozów oraz jako „szkoła przemocy”. W ciągu 12 lat jego istnienia w Dachau i obozach „filialnych” więziono ok. 250 tys. ludzi z 40 krajów okupowanych przez Niemcy. Zamordowanych zostało 148 802 więźniów, w tym około 28 tys. Polaków i 13 tys. Żydów. Obóz wyzwoliły wojska amerykańskie 29 kwietnia 1945 roku. Dnia wyzwolenia doczekało około 33 tys. z nich, w tym prawie 15 tys. Polaków (była to najliczniejsza grupa narodowościowa).

KL Dachau pełnił funkcję głównego obozu dla duchownych z Kościołów chrześcijańskich (katolickich, protestanckich i prawosławnych). Był miejscem kaźni szczególnie duchowieństwa polskiego. Do Dachau zostało zesłanych 2579 (w tym 1780 z Polski) zakonników, diakonów, księży i biskupów katolickich. Niemcy zamordowali ogółem 1 034 duchownych, w tym 868 Polaków, z czego 747 kapłanów diecezjalnych, 110 zakonników i 9 duchownych innych wyznań.

Poza duchownymi z Polski więźniami Dachau było m.in. 333 księży niemieckich, 169 francuskich, 159 czeskich i 110 austriackich. 56 księży, zakonników i świeckich zostało beatyfikowanych po wojnie. Tych, którzy przeżyli - ok. 67 tys. osób - wyzwoliły 29 kwietnia 1945 r. wojska amerykańskie.

Miejsce pamięci w Dachau, utworzone w 1965 roku z inicjatywy byłych więźniów, odwiedza rocznie 800 tys. osób

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najdłuższe w dziejach wybory papieża, czyli dlaczego powstała instytucja konklawe?

2025-04-24 10:29

[ TEMATY ]

konklawe

książki

śmierć Franciszka

Adam Bujak, Arturo Mari/Biały Kruk

„Przełom kardynalski” zrewolucjonizował wybory papieskie w kwestii tego, kto wybiera biskupa Rzymu. Jednak zreformowane przepisy wciąż nie nadążały za rzeczywistością. Nawet zawężone do kardynałów grono elektorskie nie było do końca odporne na ingerencje władzy świeckiej oraz na zabiegi wielkich rzymskich rodów. I jedni, i drudzy szybko odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Ich reprezentantów było coraz więcej w gronie kardynałów i prawdę mówiąc, na tę chorobę jeszcze przez wieki będzie szukane lekarstwo.

Nie brakowało także podwójnych elekcji, a więc i antypapieży. Czas sede vacante wciąż się przedłużał, zanim po śmierci papieża zdołano wybrać nowego. Ale źródło tych problemów było już inne: o ile w pierwszym tysiącleciu był to raczej brak stałych reguł, o tyle później błędy wynikały z nieprzestrzegania przyjętych zasad. Potrzebne było coś jeszcze, co miało temu zaradzić. Tym pomysłem było cum clave, klauzura, zamknięcie na klucz. Z biegiem lat pomysł ten nadał wyborom papieskim niepowtarzalną nazwę: konklawe.
CZYTAJ DALEJ

Relacja pogrzebu papieża Franciszka na portalu niedziela.pl

Portal niedziela.pl dzięki udostępnieniu sygnału z Vatican News będzie transmitować na żywo uroczystości pogrzebowe na Placu św. Piotra oraz dalszy przejazd trumny Ojca Świętego ulicami Rzymu do Bazyliki Matki Bożej Większej w języku polskim. Zarówno ujęcia z powietrza, jak i z ziemi, będą realizowane przez Centrum Telewizyjne Watykanu – Vatican Media.

Zamknij X
CZYTAJ DALEJ

Jednak JEST. Pełne symboli pożegnanie papieża Franciszka

2025-04-26 21:43

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

śmierć Franciszka

Red

Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.

To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję