Reklama

Niedziela Świdnicka

Bardo w hołdzie św. Janowi Pawłowi II

Niedziela świdnicka 23/2014, str. 8

[ TEMATY ]

koncert

P. Ziemacki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielę 25 maja o godz. 19 w bazylice Nawiedzenia NMP w Bardzie odbył się kolejny koncert Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego – tym razem w programie znalazły się „Litanie ostrobramskie”, Stanisława Moniuszki. Wystąpili Anna Jeruć-Kopeć (sopran) z Londynu, Magdalena Kulig (alt) z Wrocławia, Alex Tsilogiannis (tenor) Grek z Londynu, Makarij Pihura (bas), Ukrainiec ze Lwowa oraz Chór i Orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk – blisko 90 wykonawców.

Bardzki koncert był dziękczynieniem za kanonizację wielkiego naszego rodaka św. Jana Pawła II. Karol Wojtyła co najmniej dwukrotnie nawiedził sanktuarium w Bardzie. Pierwszy raz 4 września 1957 r. celebrował w bardzkiej bazylice Mszę św. Drugi raz był w Bardzie incognito, w roku wyboru na Stolicę Piotrową.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

„Litanie ostrobramskie” Stanisława Moniuszki w wykonaniu Chóru i Orkiestry Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk były swoistą premierą – to zupełnie nowe utwory w repertuarze tej grupy. Wyboru litanii dokonała dyrektor Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego Magdalena Kulig. Jej zamiarem było przypomnienie publiczności również zapomnianych utworów kompozytora znanego z oper „Halka” czy „Straszny dwór”. Cztery litanie (1843-55) zostały skomponowane na cześć Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej (Wilno) i mają tekst łaciński. Nawiązują w stylu do ludowych kantyczek – dzięki swej prostocie i lekkości poruszają serce słuchacza i unoszą jego ducha. O ich mistrzowskim wykonaniu świadczy fakt, iż podziwiał je sam G. Rossini, któremu Moniuszko dedykował swe dzieła podczas pobytu w Paryżu (1862 r.)

Druga część koncertu należała w całości do zespołu Śląsk. Grupa zaprezentowała w niej utwory sakralne, m.in. „Bogurodzicę” oraz najbardziej znane pieśni ludowe – „Poszła Karolinka do Gogolina” czy „Szła dzieweczka”.

Niedzielny koncert został zorganizowany przez gminę, klasztor Redemptorystów i parafię w Bardzie przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu. Honorowym patronatem objął go biskup świdnicki Ignacy Dec. Koncert okazał się wielkim sukcesem Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego oraz wydarzeniem godnym wielkiego Polaka, którym jest św. Jan Paweł II. Publiczność zapełniła bazylikę po brzegi już na godzinę przed występem. Po koncercie nastąpiły długie owacje na stojąco.

2014-06-05 10:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chwała Bogu na wysokościach

Niedziela świdnicka 20/2017, str. 6

[ TEMATY ]

koncert

Ks. Sławomir Marek

Pomimo przejmującego chwilami zima, gradu i deszczu w II Niedzielę Wielkanocną świdnicka cerkiew św. Mikołaja przy ul. Łukasińskiego wypełniła się po południu sympatykami muzyki chóralnej. Powód był nie byle jaki, bowiem na godz. 17 zaplanowano występ utytułowanego poznańskiego chóru kameralnego Cappella Musicae Antiquae Orientalis. Powstały w 1984 r. zespół poprowadzi od początku profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu, absolwent Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie prof. dr Leon Zaborowski. Wielkanocny koncert składał się z kilkunastu utworów mistrzów rosyjskich od XVIII do XX wieku. Wśród autorów same sławy – D. Bortnianski, M. Bieriezowski, A. Archangielski, M. Ippolitow-Iwanow, P. Czajkowski, S. Rachmaninow, P. Czesnokow. Każdy utwór poprzedzał wprowadzeniem i przedstawieniem kompozytora sam dyrygent. Chór jest wielokrotnym zdobywcą nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach i festiwalach chóralnych. W ciągu ponad trzydziestu lat działalności Cappella dała ponad 400 koncertów w kraju i za granicą. Zespół wiele razy wyjeżdżał na zagraniczne tournée artystyczne, prezentując swój repertuar w Rosji, we Włoszech, Watykanie, Austrii, na Łotwie, w RFN, Holandii, Hiszpanii, Francji, Czechach, Grecji, Danii, Luksemburgu, Belgii, Estonii i na Litwie. Chór brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach za granicą (Włochy, RFN, Hiszpania, Łotwa, Czechy, Grecja, Luksemburg, Estonia) oraz w festiwalach krajowych. W dorobku artystycznym zespołu są nagrania radiowe, video, telewizyjne oraz trzy płyty kompaktowe.Wyraźnie zadowolony z frekwencji organizator i proboszcz prawosławnej parafii ks. Piotr Nikolski zaprosił chór do dalszej współpracy, zdradzając marzenie, aby liturgiczne śpiewy mogły zabrzmieć nie tylko w świętym miejscu, ale też w świętym czasie liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Niezwyciężony Triumf serca

2025-09-02 08:23

Niedziela Ogólnopolska 36/2025, str. 54-55

[ TEMATY ]

film

kino

Mat.prasowy

12 września na ekrany kin wchodzi ekranizacja amerykańskiego reżysera o polskim męczenniku.

I zaprowadzili ich do bloku numer 11, oznaczonego wówczas numerem 13. Kazali im rozebrać się do naga. Wpędzili ich wszystkich dziesięciu do piwnicy, do celi numer 18, bardzo niskiej i małej, o wymiarach dwa i pół metra na dwa i pół metra, z jednym zakratowanym, kwadratowym okienkiem pod sufitem, z podłogą z betonu. W rogu stało wiadro na odchody. Tam mieli umrzeć głodową męką. Esesmani zatrzasnęli żelazne drzwi” (z opisu śmierci św. Maksymiliana według tekstu Transitus z Harmęży).
CZYTAJ DALEJ

Przejmujące świadectwa podczas Jubileuszu Pocieszenia

2025-09-15 19:48

[ TEMATY ]

jubileusz

świadectwa

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

O trudzie przekształcania tragedii w zalążek nadziei mówiły podczas czuwania modlitewnego Jubileuszu Pocieszenia w bazylice watykańskiej dwie kobiety.

Pierwsza z nich Lucia Di Mauro z Neapolu opowiedziała o swej tragedii, kiedy 4 sierpnia 2009 roku jej mąż ochroniarz, został zamordowany przez grupę młodych ludzi podczas pracy na placu Carmine, w historycznym centrum miasta. Miał zaledwie 45 lat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję