W Ameryce Łacińskiej mieszka 425 mln katolików. To nadal kontynent z największą liczbą katolików na świecie. Nie zmienia to jednak faktu, że w ostatnich dekadach spora liczba chrześcijan wiernych Rzymowi porzuca wiarę swojego domu i przechodzi do bardzo aktywnych grup chrześcijan ewangelikalnych. Według opublikowanego niedawno badania przeprowadzonego przez Pew Research, o ile jeszcze w latach 60. XX wieku 90 proc. populacji południowoamerykańskiej przyznawało się do katolicyzmu, to dzisiaj statystyki wskazują, że kontynent jest katolicki w 69 proc. W tym samym czasie 84 proc. badanych przyznaje, że w młodości wzrastało w wierze katolickiej. Różnica w odpowiedzi na te dwa pytania każe wnioskować, że kilkanaście procent porzuciło wiarę swojego dzieciństwa. W niektórych z badanych 18 krajów aż jedna trzecia protestantów przyznaje, że została wychowana w wierze katolickiej. Dlaczego ją opuścili? Najczęstsze odpowiedzi, jakie respondenci dawali na tak postawione pytanie, to: bo poszukiwali głębszych relacji z Bogiem; bo pragnęli innego rodzaju nabożeństw; bo chcieli większej pomocy od Kościoła. Czynnikiem o niebagatelnym znaczeniu był też większy zapał misyjny i aktywność grup protestanckich. Zmiana wyznania następowała najczęściej przed ukończeniem 25. roku życia.
Czy można się spodziewać, że ten niepokojący trend zostanie zastopowany dzięki pontyfikatowi pochodzącego z Ameryki Południowej Papieża? Wyniki badań nie są tu jednoznaczne, ale symptomatyczne jest, że tylko w Argentynie i Urugwaju większość ekskatolików z przychylnością patrzy na argentyńskiego Ojca Świętego. W innych krajach ta liczba jest znacznie mniejsza.
Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików.
Nieprawda. W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich
opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św.,
które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików:
„Katolicy w pełni uczestniczą w Eucharystii, kiedy otrzymują Komunię
św., wypełniając nakaz Chrystusa o spożywaniu Jego Ciała
i piciu Jego Krwi. Osoba przystępująca do Komunii św. nie może
być w stanie grzechu ciężkiego, musi powstrzymać się od jedzenia
na godzinę przed przystąpieniem do Komunii i dążyć do życia
w miłości i zgodzie z bliźnimi. Osoby pozostające w stanie grzechu
ciężkiego muszą najpierw pojednać się z Bogiem i z Kościołem
w sakramencie pokuty. Częste przystępowanie do sakramentu pokuty
jest zalecane dla wszystkich wiernych”.
„Bóg zapyta nas, czy pielęgnowaliśmy i dbaliśmy o świat, który stworzył (por. Rdz 2, 15), dla dobra wszystkich i przyszłych pokoleń, oraz czy troszczyliśmy się o naszych braci i siostry” - stwierdził Ojciec Święty podczas konferencji zorganizowanej w 10. rocznicę publikacji encykliki Laudato si’ w Centrum Mariapoli w Castel Gandolfo.
Zanim przejdę do kilku przygotowanych uwag, chciałbym podziękować dwojgu przedmówcom, [Arnoldowi Schwarzeneggerowi i Marinie Silva - brazylijska minister środowiska i zmian klimatycznych - przyp. KAI], ale chciałbym dodać, że jeśli rzeczywiście jest wśród nas dziś po południu bohater akcji, to są to wszyscy, którzy wspólnie pracują, aby coś zmienić.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.