Reklama

Wiadomości

Zmiany w lekcjach WF. Od września ma być więcej zajęć na świeżym powietrzu

Od 1 września w szkołach obowiązywać będzie nowa podstawa programowa WF. Nacisk położono na rozwój umiejętności ruchowych u dzieci i młodzieży , które wpłyną u nich na podejmowanie różnych form aktywności fizycznej przez całe życie. Wskazano, by wiele aktywności ruchowych uczniów było na świeżym powietrzu.

[ TEMATY ]

zmiany

podstawa programowa

WF

wychowanie fizyczne

zajęcia na świeżym powietrzu

nowa

Adobe Stock

Od września zmienia się podstawa programowa WF

Od września zmienia się podstawa programowa WF

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Głównym celem zajęć wychowania fizycznego jest kształtowanie całożyciowej potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, w tym także na świeżym powietrzu, rozwój sprawności fizycznej i świadomej postawy prozdrowotnej.

Podziel się cytatem

"Wychowanie fizyczne umożliwia uczniom poznawanie różnorodnych form aktywności fizycznej, rozwijanie pasji sportowych oraz kształtowanie umiejętności społecznych, takich jak współpraca, odpowiedzialność, uczciwość i poszanowanie godności innych, oraz postawy troski o środowisko naturalne, w tym podejmowanie działań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju” - zapisano w podstawie programowej.

Zaznaczono w niej, że wychowanie fizyczne to proces złożony, wieloetapowy i interdyscyplinarny, integrujący wiedzę z zakresu nauk o zdrowiu, psychologii, pedagogiki, socjologii oraz nauk przyrodniczych. „Takie podejście pozwala uczniom nie tylko rozwijać sprawność fizyczną, ale także lepiej rozumieć wpływ aktywności fizycznej na zdrowie w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym oraz środowiskowym” - zaznaczono. Wyjaśniono, że celem jest kształtowanie u uczniów kompetencji umożliwiających świadome zarządzanie własną sprawnością oraz efektywne wykorzystywanie aktywności fizycznej w codziennym życiu, a aby ten proces był skuteczny, treści i formy aktywności fizycznej powinny uwzględniać wiek oraz możliwości psychofizyczne uczniów, a także uwarunkowania środowiskowe i sytuację życiową uczniów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zgodnie z założeniami WF ma interdyscyplinarny charakter i elastyczny program, tak by łączył się z innymi obszarami edukacji, takimi jak edukacja zdrowotna, edukacja dla bezpieczeństwa, a także edukacja proekologiczna czy kulturalna.

Podstawa odwołuje się do następujących założeń: paradygmatu zdrowotnego i jakości życia, w tym planowania, monitorowania oraz oceny aktywności i sprawności fizycznej; edukacji włączającej oraz zasad sprawiedliwości społecznej, polegających na tworzeniu równych szans uczestnictwa w zajęciach dla wszystkich uczniów; edukacji w terenie, wzmacnianiu odporności psychofizycznej oraz kształtowaniu prozdrowotnych i proekologicznych postaw uczniów; edukacji dla zrównoważonego rozwoju, uwzględniającej działania na rzecz środowiska naturalnego i promującej formy aktywności fizycznej przyjaznej środowisku; paradygmatu cyfrowego i technologicznego, zakładającego świadome i bezpieczne wykorzystywanie nowoczesnych technologii wspierających rozwój fizyczny, zdrowotny i edukacyjny.

W podstawie wskazano, że w klasach I-III szkoły podstawowej proces edukacji opiera się na zaspokojeniu podstawowych potrzeb dzieci, z których jedną z najważniejszych jest potrzeba ruchu, dlatego dla zabezpieczenia zdrowego rozwoju, zajęcia ruchowe odbywają się każdego dnia jako element kształcenia zintegrowanego. Podkreślono, że w klasach I–III wiele zajęć, w tym ruchowych, nauczyciel ma organizować na świeżym powietrzu oraz by co najmniej jedna godzina zajęć wychowania fizycznego w tygodniu odbywała się w sali gimnastycznej z dostępem do sprzętów sportowych.

Reklama

W klasach I–III szkoły podstawowej nowa podstawa programowa wychowania fizycznego przewiduje również obowiązek przeprowadzenia w każdej klasie testów sprawnościowych (analogicznych jak dotychczas w przypadku uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych i ponadpodstawowych).

Maja być one przeprowadzane w każdym roku szkolnym w okresie od lutego do kwietnia. Przeprowadzi je nauczyciel WF. Obejmują one: bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów (służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych), 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy (służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu), podpór leżąc przodem na przedramionach, tzw. deska (służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała), skok w dal z miejsca (służący pomiarowi skoczności i siły).

W podstawie zwrócono uwagę na rozróżnienie pojęć „diagnozowanie” i „ocenianie”.

Pomiary sprawności fizycznej powinny być wykorzystywane wyłącznie do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia w celu planowania dalszego jej rozwoju

Podziel się cytatem

- zaznaczono.

W opisie testów sprawnościowych dla starszych uczniów dodano, że wyniki testów nie mogą wpływać na oceny z wychowania fizycznego.

Wskazano, że zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych są realizowane w formie: zajęć klasowo-lekcyjnych i zajęć do wyboru przez uczniów: zajęć sportowych, zajęć rekreacyjno-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki.

Reklama

Szkoła ma zapewnić uczniom dostęp do odpowiednich przestrzeni do zajęć wychowania fizycznego (np. sali gimnastycznej, boiska szkolnego, przestrzeni rekreacyjnych) oraz pomocy dydaktycznych (np. sprzętu sportowego, przyborów gimnastycznych). Tak jak w przypadku uczniów młodszych zaleca się, aby zajęcia jak najczęściej odbywały się na świeżym powietrzu, niezależnie od pory roku, oraz aby w ich realizacji wykorzystywano również zewnętrzne obiekty sportowe (np. pływalnie, lodowiska, hale sportowe).

Zajęcia powinny obejmować różnorodne formy aktywności fizycznej, dostosowane do wieku, zainteresowań, stanu zdrowia i poziomu sprawności fizycznej uczniów, aby każdy mógł znaleźć formę aktywności odpowiednią dla siebie

Podziel się cytatem

- zaleca podstawa.

Ponadto, w przypadku klas VII–VIII szkoły podstawowej podstawa programowa wychowania fizycznego obejmuje fakultatywny dział umożliwiający zapoznanie z ćwiczeniami, które są stosowane w trakcie rekrutacji do służb mundurowych i innych zawodów, w których wymagana jest wysoka sprawność fizyczna.

W szkołach ponadpodstawowych dział ten będzie obowiązkowy dla wszystkich uczniów.

Jesienią ubiegłego roku minister edukacji Barbara Nowacka i ówczesny minister sportu Sławomir Nitras przedstawili wyniki przeprowadzonych wiosną po raz pierwszy powszechnych testów sprawnościowych uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Pokazały one m.in., że kompetencje ruchowe uczniów są gorsze niż 15-20 lat temu oraz, że do pewnego wieku sprawność uczniów rośnie, później zarówno u dziewcząt jak i chłopców jest regres. W przypadku skoku w dal wyniki pogarszają się ok. 18. roku życia. W beep-test u dziewcząt sprawność maleje od 13. roku życia, a u chłopców od 16. roku życia, w teście plank - u dziewcząt od 10. roku życia, a u chłopców od 18. roku życia, w biegu wahadłowym od ok. 15-16. roku życia.

2025-08-21 07:16

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Posłani na misję – nie idą sami

Niedziela świdnicka 27/2025, str. IV

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

zmiany

Nominacje

Ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Niektórzy idą naprawdę na poważną misję, na trudne zadania, ale chcę wszystkim powiedzieć, że nie jesteście sami – idziemy razem – powiedział bp Marek Mendyk, wręczając kapłanom dekrety nominacyjne.

Spotkanie odbyło się 20 czerwca w Centrum Edukacji Katolickiej w Świdnicy i zgromadziło księży, którzy w najbliższych dniach obejmą nowe parafie, urzędy i zadania duszpasterskie w diecezji świdnickiej.
CZYTAJ DALEJ

Rzym: napływ wiernych przy grobie Franciszka pół roku po jego śmierci

2025-10-21 20:59

Vatican News

W bazylice Santa Maria Maggiore, sześć miesięcy po śmierci papieża Franciszka, liczni pielgrzymi oddają hołd miejscu spoczynku argentyńskiego Ojca Świętego, który pozostał w sercach wielu ze względu na swoją bliskość wobec osób w potrzebie. Kardynał Rolandas Makrickas, archiprezbiter bazyliki, podkreśla: „Ludzi przyciąga jego radość życia Ewangelią w autentyczny sposób".

Biała róża postawiona obok napisu Franciscus wydaje się być prezentem dla tych, którzy 21 października zostali zaskoczeni porannym deszczem w Rzymie, a mimo to ustawili się w kolejce, aby wejść do papieskiej bazyliki Santa Maria Maggiore. Przed grobem papieża Franciszka oddali mu hołd dokładnie sześć miesięcy po jego odejściu.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec jako wędrówka w stronę Nieba

2025-10-22 20:55

[ TEMATY ]

różaniec

rozważania różańcowe

Adobe Stock

Przypomnij sobie słowa Matki Bożej z Fatimy o konieczności odmówienia przez Franciszka Marto wielu różańców. Wizjoner do końca swego krótkiego życia odmawiał tę modlitwę codziennie, wielokrotnie. Odchodził na bok, by nienagabywany do zabaw z rówieśnikami sięgać po różaniec. Nie chciał biegać wokół spraw tego świata, chciał biec do Nieba. Jego różaniec był „wędrówką”.

Długa wędrówka – a ta jest właśnie taka – jest zawsze wysiłkiem. Jest nużąca, wiąże się nawet ze zmęczeniem i bólem. Wszystko rekompensuje perspektywa osiągnięcia wyznaczonego celu. W przypadku różańca-wędrówki jest podobnie. Nie jest on przyjemnością, lecz trudem drogi. Nie musisz go nawet lubić! Możesz traktować go jako pokutę i właśnie to przede wszystkim ofiarować Niebu. Bo łatwo jest robić to, co lubimy, co sprawia nam przyjemność. Wiele większą zasługę ma ten, kto umie się przemóc, zmotywować i wykonać rzeczy wiążące się w wysiłkiem i cierpieniem. Każdy paciorek jest jak kolejny mały krok w stronę Nieba. Niebawem znajdziesz się tak blisko niego, że zauważysz zmiany. Coś z niebieskiego światła zacznie Cię nasączać, z wolna zaczniesz dostrzegać, że stać Cię na rzeczy tak niemożliwe jak zapomnieć głębokie urazy czy przebaczyć wielkie krzywdy… Odmawiasz różaniec jako wędrówkę, a ten owocuje w Twoim życiu nie dzięki Twej modlitwie dającej Ci radość, zanurzającej Cię w kontemplacji Boga, lecz dzięki modlitwie, która jest wysiłkiem kroczenia pod górę, by z każdym krokiem znaleźć się bliżej Nieba. Nielubiony i nierozumiany różaniec jako akt pokuty? Tak, bardzo owocnej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję