Reklama

Niedziela Lubelska

„Pro Ecclesia et Pontifice” dla Leszka Mądzika

Związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II prof. Leszek Mądzik został odznaczony przez papieża Franciszka jednym z najważniejszych odznaczeń przyznawanych osobom świeckim – Krzyżem Zasługi „Pro Ecclesia et Pontifice”

Niedziela lubelska 1/2015, str. 5

[ TEMATY ]

wyróżnienie

Agnieszka M. Kowalczyk

Leszek Mądzik (pierwszy z lewej) został uhonorowany papieskim wyróżnieniem

Leszek Mądzik (pierwszy z lewej) został uhonorowany papieskim wyróżnieniem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odznaczenie zostało ustanowione w 1888 r. przez papieża Leona XIII, który od pierwszych dni swojego pontyfikatu szukał dialogu ze światem nauki i kultury. Jak podkreślał ks. prof. Antoni Dębiński, rektor KUL, Leszek Mądzik tworzy dla KUL i na KUL, dlatego otrzymane przez niego wyróżnienie jest wielką radością całego uniwersytetu. Kierując słowa uznania dla odznaczonego, rektor wyraził życzenie, by ten „mógł długo jeszcze wypełniać nasz świat pięknem swojej sztuki”.

Reklama

Prezentując sylwetkę twórcy Sceny Plastycznej KUL, prof. Stefan Sawicki podkreślał, że Leszek Mądzik jest artystą wszechstronnym: jest scenografem i reżyserem, zajmuje się plakatem, grafiką, fotografią, malarstwem, a także tworzy prozy poetyckie. – Mądzik wypowiada się artystycznie w sposób znaczący na bardzo wielu polach. Najważniejszy pozostaje dla niego jednak teatr; zaproponował w nim radykalną zmianę. Zaprosił plastykę na scenę jako głównego działającego. Zrezygnował przy tym całkowicie ze słowa, zdecydowanie ograniczył rolę tradycyjnego aktora, który stał się teraz częścią plastycznej wizji oraz silnie dowartościował światło i dostosowaną do obrazowych sekwencji muzykę – mówił prof. Sawicki. Jako kluczowe wskazał on w teatrze Mądzika doświadczenie egzystencjalne, które kieruje uwagę widza na tu i teraz, na motywy człowieczego istnienia. Taki teatr charakteryzuje ponadto wielowymiarowość środków wyrazu, bogata symbolika, głębia sacrum, a przede wszystkim autorska empatia inspirująca poszczególne ujęcia. Sawicki zauważył, że „motywy tworzące obrazy Mądzika wprowadzające w mrok ludzkiego istnienia pochodzą z jednorodnego, szeroko rozumianego pola aksjologicznego. Bliskie jest to wszystko, co nie jest i nie może być doskonałe: raczej niespełnienie niż zaspokojenie, lęk niż spokój, raczej rdza niż wypolerowana powierzchnia, starość niż młodość. Tej solidarności z ludzką niemocą towarzyszy równocześnie tęsknota za duchową równowagą. Charakter teatru Mądzika wyznacza chrześcijańska wrażliwość szukająca odpowiedzi na trudne pytania egzystencjalne”. Jak ujął to prof. Sawicki, takie spojrzenie oczyszcza rzeczywistość. Subtelna semantyka milczenia i światła oraz charakter sakralności w teatrze dobrze ukazuje w nim stosunek do ciała. Wbrew natarczywej, brutalnej cielesności obecnej w sztuce współczesnej, u Mądzika można odnaleźć ciało człowieka ukazane z ogromną wrażliwością. – Teatr Plastyczny jest jednym z najciekawszych zjawisk we współczesnej sztuce sakralnej – podkreślał laudator.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uroczystego wręczenia krzyża zasługi dokonał abp Stanisław Budzik. Metropolita, kierując słowa uznania wobec odznaczonego, dziękował mu za dotychczasową pracę twórczą i życzył dalszej owocnej pracy artystycznej. W ostatniej części spotkania Leszek Mądzik, nie kryjąc głębokiego wzruszenia, podkreślał, że KUL zawsze był i jest miejscem niezwykle życzliwym dla jego twórczości. – Od początku mojego artystycznego istnienia miałem tu komfort tworzenia i dobry klimat – dziękował. Mówiąc o swojej twórczości, artysta podkreślał, że w swojej pracy tworzy obrazy, które są żywe, które rodzą się przed widzem i które tam mają swoje apogeum. Wskazywał, że lokuje je to głęboko w pojęciu czasu i celowości istnienia człowieka. Swoje fascynacje ciemnością podsumował zdaniem, które już kiedyś wypowiedział: „Noc nie jest dla mnie nocą złoczyńców, jest cudownym spotkaniem, bardzo intymnym. Dlatego jestem mu stale wierny. Ukryłem się za tą ciemnością, mrokiem, nocą”. Prof. Mądzik dodał, że to swoiste „korodowanie, rdza i patyna” są dla niego rzeczami najbardziej fascynującymi, które kierują swoją wymowę w kierunku duchowości i sacrum jako przestrzeni zbawienia. Podziękował także osobom, które przyczyniły się do powstania i trwania jego dzieła.

* * *

Prof. Leszek Mądzik
jest związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim od młodości. W 1966 r. podjął on naukę na studiach z zakresu historii sztuki, a niedługo potem został scenografem w Teatrze Akademickim. Zaledwie trzy lata później podjął się zadania utworzenia własnego, autorskiego teatru, czyli funkcjonującej do dzisiaj Sceny Plastycznej KUL. Przez ten czas powstało ponad 20 sztuk w reżyserii i scenografii Leszka Mądzika. Jego teatr gościł na wielu scenach Europy, Azji i Ameryki. Przez znawców klasyfikowany jest jako „teatr narracji plastycznej”, w którym dominującymi środkami wyrazu są przestrzeń i światło. Istotne są również nieliczne postacie oraz przedmioty, zanurzone w głębię i mrok nieskończoności scenicznej. Teatr ten często określany jest również jako teatr filozoficznego egzystencjalizmu. Jego twórca stale zaznacza, że źródłem milczenia w spektaklach „jest głębokie przeświadczenie, iż istnieją dziedziny ludzkiej rzeczywistości, które nie poddają się słowu: miłość, wiara, świętość, przerażenie, poczucie skończoności, śmierć”.

2014-12-22 16:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Alumni – żołnierze

W czasach komunistycznego zniewolenia władza dokonywała wielu różnorakich aktów terroru. O wielu z nich jest powszechnie wiadomo, wiele jednak wciąż czeka na odkrycie i opublikowanie. Wśród takich działań komunistycznych władz PRL-u jest epizod związany z prześladowaniem Kościoła, które odbywało się na różny sposób, a o którym wiele jeszcze rzeczy nie jest znanych szerokiej rzeszy społeczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Zgasło światło oświetlające medalion Franciszka

2025-04-26 22:27

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Włodzimierz Rędzioch

Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony

Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony

Rankiem 21 kwietnia w Bazylice św. Pawła za Murami zgaszono światło oświetlające medalion z podobizną Franciszka. Wewnątrz Bazyliki, wzdłuż naw biegnie ciąg medalionów z portretami wszystkich papieży, od św. Piotra do Papieża Bergoglio. Oświetlana jest tylko podobizna urzędującego Biskupa Rzymu, która wyróżnia go spośród wszystkich pozostałych, które pozostają w cieniu.

Bazylika św. Piotra została wzniesiona na grobie Apostoła, na stoku wzgórza Watykańskiego, natomiast bazylika ku czci św. Pawła znajduje się niedaleko miejsca zwanego Tre Fontane, gdzie ścięto Apostoła Narodów. Ciało św. Piotra kazała pogrzebać przy drodze prowadzącej do Ostii św. Lucyna, a Papież Anaklet postawił na nim kaplicę. Za cesarza Konstantyna rozpoczęto budowę bazyliki, która stanie się drugą, po św. Piotrze, najważniejszą świątynią Rzymu. Bazylika spłonęła w dużej części w 1823 r. Odbudowano ją w rekordowym czasie, również dzięki pomocy, która płynęła z całego świata. I to w odbudowanej świątyni zaczęła się tradycja mozaikowych medalionów z podobiznami papieży na złotym tle. Wcześniej, w starożytnej bazylice znajdowała się także galeria obrazów Biskupów Rzymu, ale w formie malowanej.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Parolin: Papież Franciszek pozdrawia nas z Nieba

Serdecznie wspominamy naszego ukochanego Papieża Franciszka. Do was, do nas wszystkich, do całego świata, Papież Franciszek kieruje swoje pozdrowienie z Nieba - wskazał były sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin w homilii wygłoszonej podczas Mszy św. w Niedzielę Miłosierdzia Bożego w intencji zmarłego Papieża. Kard. Parolin pozdrowił młodzież, która przybyła na Jubileusz Nastolatków i była obecna na Mszy.

Jak podkreślił kard. Parolin, pamięć o Franciszku „jest szczególnie żywa wśród pracowników i wiernych Państwa Miasta Watykańskiego, z których wielu jest tu obecnych”. Kardynał podziękował im za codzienną posługę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję