Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Konkurs „Ars et gloria”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara i sztuka są nierozerwalnie ze sobą związane. Ta więź jest szczególnie silna w muzyce. Nie ma takiego gatunku muzycznego, w którym nie znajdziemy religijnych odwołań – począwszy od muzyki współczesnej, skończywszy na kompozycjach symfonicznych. Oczywiście ciężar gatunkowy jest różny, w zależności od rodzaju wykonywanej muzyki.

Aby poziom muzyczny pokazać w pełnym blasku, ks. dr hab. Paweł Sobierajski – wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a jednocześnie diecezjalny duszpasterz środowisk twórczych diecezji sosnowieckiej, organizuje autorski projekt o nazwie: „Ars et gloria”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Ars et gloria” to I Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej. Patronat honorowy nad konkursem sprawują metropolita katowicki abp Wiktor Skworc i prof. dr hab. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach. Opiekę medialną nad przeglądem roztacza Tygodnik Katolicki „Niedziela”.

Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej organizowany jest przez Instytut Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Pierwsza edycja konkursu odbędzie się w dniach od 24 do 27 września br. w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Reklama

– Celem konkursu jest popularyzowanie wokalnych dzieł muzyki sakralnej, wspieranie jednostek wybitnych w ich kształceniu wokalnym, nawiązanie kontaktu z młodzieżą szczególnie uzdolnioną wokalnie i coroczne promowanie Instytutu Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – powiedział ks. dr hab. Paweł Sobierajski, pomysłodawca przedsięwzięcia. Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie klas wokalnych szkół muzycznych II stopnia lub studenci kierunków muzycznych innych niż wokalistyka, urodzeni po 31 grudnia 1993 r. Zakwalifikowanych do I etapu zostanie tylko 50 wykonawców.

Jakie są warunki uczestnictwa w I Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej? Kandydaci zostaną poinformowani pocztą elektroniczną o wpisaniu na listę uczestników konkursu po zalogowaniu się na stronie: www.am.katowice.pl/arsetgloria. Uczestnik konkursu może wystąpić z prośbą o współpracę z pianistą – akompaniatorem akredytowanym przy konkursie (organizatorzy nie zapewnianą ani zakwaterowania, ani wyżywienia uczestnikom konkursu).

Reklama

Jest o co walczyć, bowiem oprócz splendoru międzynarodowego zwycięstwa organizatorzy przewidzieli trzy główne nagrody, w wysokości: I miejsce – 3000 zł, II miejsce – 2000 zł, III miejsce – 1000 zł. Przewidziano również wyróżnienia i nagrody specjalne, m.in. za najlepsze wykonanie utworu należącego do jednej z poniższych kategorii: sakralnej arii oratoryjno-kantatowej, pieśni maryjnej, pieśni eucharystycznej, pieśni artystycznej o tematyce bożonarodzeniowej, pasyjnej, wielkanocnej, sakralnej pieśni kompozytora urodzonego po 1900 r., sakralnej pieśni kompozytora śląskiego. Jednak jury I Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej zastrzega sobie prawo innego podziału nagród, co może wpłynąć na ich wysokość. Pierwsza nagroda będzie zawsze przyznawana albo w całości, albo w ogóle nie będzie przyznawana. Przewidziano także nagrody pieniężne dla wyróżniających się pedagogów oraz pianistów – akompaniatorów, współautorów sukcesu swoich uczniów.

Wykonawców I Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej będzie oceniać siedmioosobowe jury, którego skład zostanie podany w dniu rozpoczęcia konkursu. Jury będzie oceniać występy uczestników w skali od 0 do 25 punktów. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 26 września br., podczas koncertu laureatów w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureaci konkursu odbierający nagrodę zobowiązani są do wzięcia bezpłatnego udziału w koncercie laureatów w Akademii Muzycznej w Katowicach wieczorem trzeciego dnia konkursu oraz w koncercie laureatów organizowanym w dniu następnym w parafii sponsorującej nagrody konkursowe oraz do wykonania podczas tych koncertów utworów wskazanych przez jury.

I jeszcze jedna ważna rzecz – obowiązujący repertuar konkursowy. Do I etapu przesłuchań konkursowych należy przygotować: dowolną pieśń sakralną lub arię sakralną w obcym języku nowożytnym; sakralną arię oratoryjno-kantatową (barokowa lub klasyczna) oraz sakralny utwór romantyczny polskiego kompozytora. Maksymalny czas prezentacji to 10 minut. Etap II – maksymalny czas prezentacji 15 minut – należy przygotować: sakralną pieśń współczesnego kompozytora urodzonego po 1900 r.; sakralną romantyczną arię oratoryjno-kantatową oraz sakralny utwór śląskiego kompozytora. W przypadku poważnych problemów z przygotowaniem stosownego repertuaru, uczestnik konkursu powinien wykonać w swoim programie przynajmniej trzy różne utwory sakralne, zastępując kolejne trzy utworami świeckimi (np. pieśń, aria oratoryjno-kantatowa, aria operowa). Uczestnik konkursu musi wykonać wszystkie utwory z pamięci, zarówno podczas przesłuchań konkursowych, jak i podczas koncertów laureatów. Uczestnik konkursu może w II etapie powtórzyć tylko jeden utwór wykonywany w I etapie konkursu. Przekroczenie określonego w regulaminie czasu prezentacji w danym etapie może skutkować dyskwalifikacją uczestnika. Arie oratoryjno-kantatowe i operowe mogą być wykonywane wyłącznie w oryginalnych tonacjach z zachowaniem oryginalnego języka kompozycji i rodzaju głosu wykonawcy. Pieśni można wykonywać w dowolnych tonacjach i tłumaczeniach. Więcej informacji na stronie: www.am.katowice.pl/arsetgloria.

2015-01-29 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ślad niebiańskiej muzyki

Niedziela Ogólnopolska 47/2012, str. 22-23

[ TEMATY ]

muzyka

chorał gregoriański

GRAZIAKO

Bazylika katedralna Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Sandomierzu - posąg św. Cecylii

Bazylika katedralna Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Sandomierzu - posąg św. Cecylii

Chorał gregoriański, choć pozostaje oficjalną muzyką liturgii, wykonywany jest rzadko. Wielu wiernych nie wie w ogóle, czym on w istocie jest. O to, czym może być dla chrześcijanina chorał, pytamy o. Bernarda Sawickiego OSB, opata tynieckiego i inspiratora wydania na CD ośmiu tonów gregoriańskich w monumentalnej serii „Barwy chorału”.

MARCIN KONIK-KORN: - Jakie jest miejsce chorału w Kościele?
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Msza św. i apel pamięci w hołdzie ofiarom Zbrodni Katyńskiej

2025-04-13 17:00

[ TEMATY ]

zbrodnia katyńska

dzień pamięci

Kobiecy Różaniec Warszawa

hołd

PAP

Centralne uroczystości Dnia Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej

Centralne uroczystości Dnia Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej

W Warszawie odbyły się centralne uroczystości Dnia Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej. Obchody rozpoczęły się Mszą św. sprawowaną w katedrze polowej Wojska Polskiego przez biskupa Wiesława Lechowicza. Po Eucharystii w Muzeum Katyńskim odmówione zostały modlitwy ekumeniczne, odczytany został apel pamięci, a pod Epitafium Katyńskim złożono kwiaty. W tym roku obchodzimy 85. rocznicę Zbrodni Katyńskiej oraz 25. rocznicę otwarcia polskich cmentarzy wojennych w Katyniu, Charkowie i Miednoje.

Przed rozpoczęciem Mszy św. bp Wiesław Lechowicz oraz Lech Parell, szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych złożyli kwiaty w Kaplicy Katyńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję