Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Potęga przekazu medialnego

24 stycznia, w liturgiczne wspomnienie św. Franciszka Salezego – patrona dziennikarzy, w budynku Kurii Diecezjalnej odbyło się noworoczno-opłatkowe spotkanie przyjaciół Katolickiego Radia Zamość, na które przybyło wielu gości. W trakcie spotkania okolicznościowy wykład nt. „Czy Kościół dba o swój wizerunek?” wygłosił o. Jan Maria Szewek OFMConv, rzecznik krakowskiej prowincji franciszkanów, specjalista ds. public relations i reklamy. Uroczystość uświetnił występ zespołu „Tibi Fidelis” z Wielączy. Spotkanie opłatkowe było okazją do podsumowań. Aneta Kwaśniewska rozmawia z ks. Krystianem Bordzaniem, dyrektorem Katolickiego Radia Zamość

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ANETA KWAŚNIEWSKA: – Różnica między mediami katolickimi a świeckimi jest może subtelna, ale zasadnicza. Poważne zadanie do spełnienia...

KS. KRYSTIAN BORDZAŃ: – Można rozróżnić trzy grupy mediów: publiczne, komercyjne i społeczne. Do tej trzeciej grupy należą media katolickie, a wśród nich Katolickie Radio Zamość i „Niedziela Zamojsko-Lubaczowska”. Jan Paweł II mówił, że to, co wyróżnia media katolickie spośród innych, to modlitwa i katecheza. Ewangelizacja, pogłębienie wiary, poszerzenie wiedzy religijnej, funkcja formacyjna, stała troska o bycie opiniotwórczym, aby patrząc poprzez nauczanie Kościoła, pokazywać to, co dzieje się w regionie, w Polsce czy na świecie.

– Czy 2014 rok był udany dla Katolickiego Radia Zamość?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Można powiedzieć, że był to rok udany, choć wiele przed nami. Do ważnych wydarzeń należy przystąpienie naszej rozgłośni do Forum Niezależnych Rozgłośni Katolickich, do którego należy 19 stacji niezrzeszonych w sieci Plus i obejmuje swym zasięgiem 70 proc. terytorium Polski. To jest potęga przekazu medialnego. Dzięki tej współpracy możemy korzystać z audycji innych rozgłośni, ale również z naszych programów, a z tego, co tutaj przygotowaliśmy, korzystają inne stacje. Następuje swego rodzaju wymiana audycji, programów radiowych, poziom audycji wzrasta i możemy to traktować jako ważny element w rozwoju naszej rozgłośni. Ponadto, raz w miesiącu KRZ przygotowuje audycję, która jest emitowana na antenie Radia Watykańskiego, więc jest to promocja lokalnego Kościoła, regionu i Roztocza na antenie ogólnoświatowej. Kolejną ważną akcją, która się rozwija, jest Niedziela Radiowa. Do tej pory odwiedziliśmy 32 parafie w diecezji zamojsko-lubaczowskiej. Z jednej strony promujemy te parafie, mówimy o tym, co się w nich dzieje, o podejmowanych inicjatywach, o tym, czym dana parafia żyje, o grupach formacyjnych i duszpasterskich, a z drugiej strony – to przypomnienie o naszej rozgłośni i jej promocja. Kolejna rzecz: radio nie tylko mówi, ale chce być obecne również w wydaniu papierowym. Stąd pomysł na „Roztoczański Głos”, bezpłatny miesięcznik, który ma promować różne wydarzenia dziejące się w naszej diecezji. To otwarta furtka do zwiększenia słuchalności naszego radia. Mówiąc o poziomie słuchalności, trzeba zaznaczyć, że ciężka praca wielu osób przyczyniła się do znacznego jej wzrostu, bo aż o 2 proc. w ciągu jednego roku. To zachęta do podejmowania dalszych kroków i zadbania o to, aby docierać z Dobrą Nowiną do jeszcze większej liczby osób. Spotkanie opłatkowe to również moment podziękowań wszystkim, którzy stale współpracują z naszą rozgłośnią, a takich osób jest ponad 130.

– Do lokalnych mediów katolickich należy również „Niedziela Zamojsko-Lubaczowska”. Jakie ma znaczenie i do jak dużej grupy odbiorców dociera?

– 3200 egzemplarzy co tydzień rozchodzi się w naszej diecezji. Pismo regularnie trafia do 186 parafii. To ogromny przekaz w formie pisemnej, służący pogłębianiu wiedzy czytelników o tym, co blisko nich się dzieje. Wiele jest głosów od czytelników, którzy doceniają tematykę podejmowaną w dodatku, bo to właściwie jedyne miejsce, gdzie można przeczytać o wydarzeniach z życia poszczególnych parafii. Ten fakt pokazuje, że warto zachęcać do lektury „Niedzieli Zamojsko-Lubaczowskiej”. Mówi się, że współcześnie media wizualne, typu TV i Internet, wypierają media papierowe, ale tylko pozornie, bo papier zawsze się obroni. Zachęcam do tego, by Tygodnik Katolicki „Niedziela” gościł w każdym domu, gdyż jest to element pogłębiania naszej wiary i relacji z Bogiem. To gazeta, która buduje w człowieku chęć do życia na nowo, mobilizuje do zmiany życia na lepsze.

Reklama

– Jakie są plany radia na 2015 rok? Czy będzie nowe studio?

– Tak. Bardzo liczę na to, że uda się już w tym roku. Po wielu rozmowach udało się stworzyć plan takiego studia i już lada moment rozpoczniemy duży remont. To będzie stawianie poszczególnych ścianek, wygłuszenie, nowy sprzęt, oświetlenie. Wszystko wiąże się z dużym wysiłkiem finansowym, ale jestem pozytywnie do tego nastawiony. Co do planów radia na ten rok, to wspomnę o bardzo ważnych wydarzeniach, w które rozgłośnia jest zaangażowana, a mianowicie od 2 do 16 maja będzie nawiedzenie Krzyża Światowych Dni Młodzieży oraz Ikony Matki Bożej. Później Exodus Młodych 1-3 lipca, a 4 lipca ojciec Bashobora na stadionie w Zamościu. Sierpień to oczywiście pielgrzymka na Jasną Górę. Wszystkie wydarzenia będziemy nagłaśniać i transmitować. Planów jest bardzo dużo, a może jeszcze coś uda się zorganizować dzięki kreatywności naszej rozgłośni. Radio jest żywym medium, dużo się dzieje, a pomysłów nam nie brakuje. Oby tylko wystarczyło sił do ich realizacji!

– Dziękuję za rozmowę.

2015-02-05 10:54

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: ogłoszono temat 50. Światowego Dnia Środków Społecznego Przekazu

[ TEMATY ]

media

dziennikarze

stockphoto mania

„Komunikacja i Miłosierdzie – owocne spotkanie” – to temat przyszłorocznego 50. Światowego Dnia Środków Społecznego Przekazu – poinformowano w Watykanie. W większości krajów Dzień ten obchodzi się w niedzielę przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego, ale episkopaty krajowe mogą też wyznaczać własne daty tego Dnia. I tak w Polsce jest on obchodzony w trzecią niedzielę września. W roku 2016 będzie to dzień 18 września.

W specjalnym komunikacie Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu zaznaczyła, iż wybór tego tematu związany jest z Nadzwyczajnym Jubileuszem Miłosierdzia, a Ojciec Święty chciał, aby Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu sprzyjał refleksji nad wzajemną zależnością między komunikacją a miłosierdziem. Cytuje w związku z tym słowa Bulli ogłaszającej Rok Jubileuszowy, gdzie mowa, iż „Misją Kościoła jest głoszenie miłosierdzia Boga, bijącego serca Ewangelii, aby w ten sposób dotrzeć do serca i umysłu każdego człowieka”(n. 12). Dalej Papież stwierdza: „Język Kościoła i jego gesty muszą przekazywać miłosierdzie, aby przeniknąć do serca ludzi i natchnąć ich do odnalezienia drogi powrotu do Ojca” (tamże).

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Ducha Świętego

[ TEMATY ]

nowenna

Pio Si/Fotolia.com

Jak co roku w oczekiwaniu na Niedzielę Zesłania Ducha Świętego Kościół katolicki będzie odprawiał nowennę do Ducha Świętego i tym samym trwał we wspólnej modlitwie, podobnie jak apostołowie, którzy modlili się jednomyślnie po wniebowstąpieniu Pana Jezusa czekając w Jerozolimie na zapowiedziane przez Niego zesłanie Ducha Świętego.

Ponieważ nowenna do Ducha Świętego przypada w maju i czerwcu, dlatego łączy się ją z nabożeństwami majowymi czy też czerwcowymi w następujący sposób:

CZYTAJ DALEJ

„Rzeczpospolita”: Polska jednym z głównych celów rosyjskich hakerów

2024-05-10 07:28

[ TEMATY ]

cyberprzestępcy

cyberatak

fot. canva

Polska znalazła się w gronie krajów, najczęściej atakowanych przez hakerów z Rosji - pisze w piątek „Rzeczpospolita”. Według cytowanych przez gazetę danych, od stycznia liczba ataków wzrosła o 60 proc., a w ciągu pół roku o 130 proc.

„Rzeczpospolita” przywołuje najnowsze analizy izraelskiej firmy Check Point Software (CP), do których dotarła. Wynika z nich, że co tydzień polskie firmy i instytucje atakowane są średnio 1430 razy. Tymczasem na Węgrzech ten wskaźnik to 1390, w Niemczech – 1011, na Łotwie 660 razy. Tylko w Czechach instytucje muszą odpierać więcej ataków, bo blisko 2000 tygodniowo - podkreśla gazeta.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję