Reklama

Niedziela Małopolska

Różnorodnie w Wielkim Poście

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielki Post w archidiecezji krakowskiej wypełniony jest przeróżnymi propozycjami. Każdy może znaleźć coś dla siebie. Parafie organizują rekolekcje dla młodych i starszych osób, a ciekawe rozwiązania można znaleźć także tam, gdzie działają duszpasterstwa akademickie lub ukierunkowane na potrzeby konkretnych grup czy zawodów. Np. w parafii Na Miasteczku rekolekcje akademickie głosił znany rekolekcjonista ks. Marek Dziewiecki, natomiast w kościele Mariackim od 22 do 27 marca trwać będą rekolekcje innego znanego kaznodziei, o. Adama Szustaka OP. W trzy kolejne niedziele (1, 8, 15 marca) podczas każdej Mszy św. odprawianej w sanktuarium św. Jana Pawła II nauki o... pieniądzach głosił ks. Wojciech Węgrzyniak. Te rekolekcyjne niedziele zgromadziły w sanktuarium naprawdę wielu ludzi.

Reklama

Dla pragnących doświadczyć mocniejszych przeżyć przygotowano kolejną edycję Ekstremalnej Drogi Krzyżowej. Wymagająca dużego wysiłku (także fizycznego) inicjatywa, zapoczątkowana kilka lat temu przez ks. Jacka „Wiosnę” Stryczka, zatacza coraz szersze kręgi. W tym roku można na nią wyruszyć: 20 marca z Nowego Sącza, a 27 marca – z Krakowa, Tarnowa, Alwerni, Dębicy, Lachowic, Zawoi, Libiąża, Kolbuszowej, Tymowej czy Zabierzowa. 13 marca Ekstremalna Droga Krzyżowa wyruszyła ze Skawiny, a jej uczestnicy dotarli aż do Wadowic. Zainteresowanych szczegółami odsyłamy na stronę internetową: edk.org.pl.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Natomiast na Muzyczną Drogę Krzyżową 15 marca o godz. 20 zaprasza wszystkich parafia Chrystusa Odkupiciela Człowieka (ul. Stelmachów 137) w Krakowie.

Z kolei małżeństwa, które borykają się z problemem niepłodności, zaproszone są 21 marca na Wielkopostny Dzień Skupienia, przygotowany przez Krakowskie Duszpasterstwo Małżeństw Niepłodnych „Abraham i Sara” (więcej informacji na kolejnych stronach „Niedzieli Małopolskiej”).

Z ciekawą propozycją spotykamy się także na stronie internetowej diecezji tarnowskiej (diecezja.tarnow.pl), gdzie z początkiem marca zaczął działać Internetowy Portal Katolika. Ok. 40 wykładowców różnych przedmiotów z tarnowskiego Wydziału Teologicznego UPJPII będzie odpowiadać na pytania zadawane przez internautów. W jaki sposób? Pytania będą przekierowywane przez moderatora poradnika do osoby najlepiej zorientowanej w danej dziedzinie. Można więc pisać i pytać.

Powyższe przykłady to tylko kilka z wielu dostępnych wielkopostnych propozycji.

W „Niedzieli Małopolskiej” od początku Wielkiego Postu przyglądamy się sakramentowi spowiedzi i różnym aspektom, które są z nim związane. Pytamy przedstawicieli różnych zgromadzeń, kapłanów i osoby świeckie o podpowiedzi, jak dobrze rozumieć ten szczególny dar miłosierdzia Bożego. Staramy się również przypominać sobie wiedzę wyniesioną z katechezy, która może nas uchronić od popełniania błędów. Jeżeli macie Państwo pytania, które Was nurtują, lub chcielibyście dowiedzieć się czegoś więcej o sakramencie pokuty i pojednania – piszcie do nas na adres: redakcja.krakow@niedziela.pl. Nadesłane pytania zadamy naszym kolejnym rozmówcom – przed nami jeszcze dwie niedziele Wielkiego Postu.

2015-03-12 11:54

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdzie się podziały te cuda?

Niedziela warszawska 9/2023, str. V

[ TEMATY ]

Wielki Post

Wikipedia

Powołanie św. Mateusza, Caravaggio

Powołanie św. Mateusza, Caravaggio

Czytając Ewangelie, co chwilę natrafiamy na sytuację, kiedy Jezus kogoś uzdrawia. I to w sposób, który zapiera dech w piersiach: wystarczy jedno słowo, jedno dotknięcie i już – człowiek, który od urodzenia nie mówił albo nie chodził, albo cierpiał na krwotok, odchodzi całkiem zdrowy. A my?

Niewielu z nas zostało cudownie uleczonych. Znamy takie przypadki z procesów beatyfikacyjnych, ale rzadko z własnej codzienności. Dźwigamy choroby, cierpienia, trudne relacje. W Wielkim Poście nie raz usłyszymy, że trzeba „nieść swój krzyż”. I jest to prawda, bo przecież Jezus niósł go pierwszy. Jest w nas jednak pragnienie czegoś większego, niezwykłego, czegoś, co by zachwycało. Czy tego nie ma? A może Bóg czyni cuda, tylko ich nie widzę?
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski w Niedzielę Palmową: krzyż jest znakiem zwycięstwa miłości nad złem

2025-04-13 14:28

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Niedziela Palmowa

archidiecezja krakowska

Karol Porwich/Niedziela

Krzyż dla jednych ma być poniżeniem człowieka i człowieczeństwa, a dla tych, którzy uwierzyli w jego moc, jest znakiem zwycięstwa miłości nad złem, grzechem, nieprawością - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy św. w Niedzielę Palmową sprawowanej w katedrze na Wawelu.

Obrzędy Niedzieli Męki Pańskiej na wawelskim wzgórzu rozpoczęło poświęcenie palm na dziedzińcu przed świątynią. Następnie procesja udała się do katedry, przed której drzwiami miał miejsce tradycyjny ryt wejścia. Po trzykrotnym uderzeniu pastorałem w drzwi świątyni zostały one otworzone. Ten uroczysty obrzęd ma głęboką symbolikę i uświadamia, że do świątyni wkracza sam Chrystus - Król Chwały, kołaczący do drzwi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję