Reklama

Kraj – Emigracja

„O ojczyźnie myślał i mówił Papież podczas swych licznych spotkań z Polakami pod różną szerokością geograficzną. Przywoływał w swych wystąpieniach obraz ziemi rodzinnej, zwracał uwagę na rolę narodu, przypominał jego dzieje, wzywał do zachowywania języka ojczystego, troski o dziedzictwo przodków i losy przyszłych pokoleń. Można powiedzieć, że Jan Paweł II ukazywał Polakom Polskę jako dar i zadanie” – napisał bp Wiesław Lechowicz, delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej, w przesłaniu do uczestników Zjazdu Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych, który w dniach 23-25 października br. odbywał się w Rzymie.

Niedziela Ogólnopolska 45/2015, str. 42-43

[ TEMATY ]

emigracja

Grzegorz Gałązka

Przedstawiciele Polonii uczestniczyli w uroczystości odsłonięcia i poświęcenia tablicy ku czci św. Jana Pawła II na dziedzińcu kościoła św. Stanisława BM w Rzymie

Przedstawiciele Polonii uczestniczyli w uroczystości odsłonięcia i poświęcenia tablicy ku czci św. Jana Pawła II
na dziedzińcu kościoła św. Stanisława BM w Rzymie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W zjeździe wzięli udział delegaci reprezentujący 29 organizacji członkowskich z 22 krajów europejskich, a jego gośćmi byli m.in.: szef Gabinetu Prezydenta RP min. Adam Kwiatkowski, posłowie do Sejmu RP Joanna Fabisiak, Mirosław Koźlakiewicz i Jan Dziedziczak, dyrektor Departamentu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą przy MSZ Jacek Junosza-Kisielewski oraz wiceprzewodniczący Sejmu Republiki Litewskiej Jarosław Narkiewicz.

Rzymski jubileusz

Reklama

Zjazdowi towarzyszyła konferencja „Kraj – Emigracja. 25 lat później”, zorganizowana przez Radę Polonii Świata, Europejską Unię Wspólnot Polonijnych oraz Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” w 25. rocznicę powstania Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” oraz pierwszej konferencji „Kraj – Emigracja”, która odbyła się w Rzymie w październiku 1990 r. pod duchowym patronatem Ojca Świętego Jana Pawła II. Konferencja podzielona została na trzy bloki tematyczne: „Jan Paweł II – Polonia semper fidelis” – z udziałem ks. prof. Romana Dzwonkowskiego SAC – członka Rady Krajowej Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”, ks. prał. Pawła Ptasznika – rektora Polskiej Misji Katolickiej w Rzymie, ks. prał. Wojciecha Górlickiego – proboszcza parafii pw. Matki Bożej Królowej Pokoju w Wilnie i ks. Wiesława Wójcika TChr – dyrektora Instytutu Duszpasterstwa Emigracyjnego; „By czuć się Polakiem” – tu refleksjami podzielili się: Marek Malicki – były prezes Kongresu Polonii Kanadyjskiej oraz Rady Polonii Świata, Halina Subotowicz-Romanowa – przewodnicząca Kongresu Polaków w Rosji, Aleksander Zając – przewodniczący Konwentu Organizacji Polskich w Niemczech; oraz „Nauczanie Jana Pawła II drogowskazem dla Polaków i Polonii”, w którym wystąpili: ks. Leszek Kryża TChr – przewodniczący Zespołu Pomocy Kościołowi na Wschodzie KEP, Jan Cytowski – prezes Rady Polonii Świata, Helena Miziniak – dotychczasowa prezes Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych oraz Longin Komołowski – prezes Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”. Moderatorkami konferencji były red. Aleksandra Zapotoczny, reprezentująca Stowarzyszenie „Totus Tuus”, oraz red. Margita Kotas, reprezentująca „Niedzielę”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wymiary polskości

– Fundamentem kultury polskiej jest chrześcijaństwo – mówił ks. prof. Roman Dzwonkowski SAC. W tym kontekście przypomniał o postulatach Jana Pawła II dotyczących wychowania na emigracji oraz o dumie z Polski obecnej w przemówieniach Papieża. Wskazał, że przemówienia Jana Pawła II do Polonii były dla niej darem, ale i zadaniem. Ks. Dzwonkowski przedstawił propozycję wydania kompendium nauczania Jana Pawła II, które zostałoby przetłumaczone na kilka języków, dla przedstawicieli Polonii, którzy nie znają już języka ojczystego.

Problematyce tożsamości narodowej i religijnej – dziedzictwu i zadaniu obecnym w nauczaniu Papieża Polaka poświęcone było wystąpienie ks. prał. Pawła Ptasznika. – Poczucie narodowej dumy i świadomość wartości, które niesie w sobie duchowa tradycja zachowana wśród Polaków żyjących za granicą, a także wdzięczność wobec tych, którzy za cenę trudów i wyrzeczeń ją przechowali, były w papieskich przesłaniach punktem wyjścia do wskazania zadań, jakie stoją przed współczesną polską emigracją i rodakami w kraju i na świecie – mówił ks. Ptasznik. Odnosząc się do słów Jana Pawła II wypowiedzianych do Polonii w Brukseli w maju 1980 r., podkreślił, że „konieczność integracji nie może oznaczać wyzbycia się swoich korzeni, bo byłoby to zubożeniem zarówno siebie samego, jak i przybranego społeczeństwa”.

Reklama

Ks. prał. Wojciech Górlicki wrócił wspomnieniami do pielgrzymki Jana Pawła II na Litwę w dniach 4-7 września 1993 r. i do najbardziej oczekiwanego przez Polaków spotkania w kościele Świętego Ducha w Wilnie, w którym do dziś nabożeństwa są sprawowane tylko w języku polskim. – Nie da się ukryć, że odzyskanie niepodległości przez Litwę nie wszystkim jej obywatelom przyniosło równą radość, ponieważ nie wszyscy mogli w równym stopniu czerpać z tego daru wolności. Na pewno spodziewaliśmy się, że Papież powie nie tylko do nas, ale w pewnym sensie również za nas, choć oczywiście zrozumiałe było, że Jan Paweł II jest tu obecny przede wszystkim jako pasterz każdego katolika, bez względu na narodowość. Chcieliśmy jednak wtedy bardzo myśleć i odczuwać, że będąc Następcą św. Piotra, jest Polakiem wśród Polaków – wspominał ks. Górlicki.

O interpretacji polskości w nauczaniu Jana Pawła II mówił w swym wystąpieniu ks. Wiesław Wójcik TChr. – Homilie i przemówienia wygłoszone podczas ośmiu papieskich pielgrzymek do Ojczyzny można potraktować jako jeden, składający się z kilku rozdziałów, tekst o Ojczyźnie. Do pewnego stopnia refleksja ta stała się rozwinięciem poetyckiej wizji Karola Wojtyły, wyrażonej w poemacie „Myśląc Ojczyzna...” – mówił. Ks. Wójcik wskazał, że liczne wypowiedzi Ojca Świętego dotyczące rozumienia polskości miały miejsce w trakcie jego spotkań z wieloma środowiskami polonijnymi na całym świecie. – Apostolskie podróże Jana Pawła II na wszystkie kontynenty stały się wyjątkową okazją do włączenia w papieskie nauczanie refleksji na temat emigracyjnego wymiaru polskości, tak bardzo głęboko obecnego w dziejach Polaków od ponad 200 lat.

Tożsamość i wspólnota

Reklama

W drugim bloku tematycznym wystąpili uczestnicy historycznej konferencji w Rzymie w 1990 r. Marek Malicki przypomniał kulisy i przebieg konferencji sprzed 25 lat. Halina Subotowicz-Romanowa przedstawiła działalność środowiska polskiego w Rosji przed historyczną konferencją oraz jej pokłosie. – W wyniku spotkania w Rzymie zaczęły powstawać pierwsze kontakty kraj – Polonia. Zostały podjęte programowe działania przez władze państwowe w Polsce wobec Polaków i Polonii na Wschodzie. Została przyjęta Uchwała o repatriacji oraz Uchwała o Karcie Polaka, skierowano pomoc w nauczaniu języka i kultury polskiej – mówiła. – Przez 25 lat organizacje polonijne na Wschodzie staranną pracą w pełni wykazywały swe przywiązanie do polskości i Macierzy. Powstały szkoły polonijne, odzyskaliśmy kościoły, upamiętniliśmy miejsca pamięci i męczeństwa, o które dbamy; propagujemy język polski i kulturę w środowiskach swojego zamieszkania – dodała Halina Subotowicz-Romanowa. Aleksander Zając dzielił się osobistymi refleksjami i doświadczeniem życia emigracyjnego w Niemczech, a także uwagami na temat najmłodszej fali emigrantów z Polski. – Wsłuchajcie się w głos Polonii i Polaków z zagranicy i wspólnie z nami stwórzcie warunki dla rozwoju i pielęgnacji naszej kultury, tradycji i języka polskiego w duchu wolności i w duchu prawdziwych wartości chrześcijańskich. By czuć się Polakiem... – zaapelował do władz Polski.

Nowoczesny patriotyzm

W imieniu bp. Wiesława Lechowicza, przewodniczącego Komisji ds. Polonii i Polaków za Granicą KEP, jego przesłanie odczytał ks. Leszek Kryża TChr. „Nawet tylko pobieżne zapoznanie się z nauczaniem i działalnością Jana Pawła II w relacji do środowiska polskiej emigracji przekonuje, że w dbałości o tożsamość ludzką, polską i chrześcijańską widział zadanie tak dla pojedynczych osób, jak i instytucji troszczących się o polskich emigrantów. Świętemu Papieżowi bardzo zależało, by nasi rodacy stawali się dojrzałymi ludźmi, Polakami i katolikami. Kieruję do Was moje pozdrowienie z życzeniami, by podobne pragnienia i dążenia nadawały sens dalszej Waszej aktywności i wyznaczały kierunki podejmowanych działań w przyszłości” – napisał bp Lechowicz.

Reklama

Jan Cytowski ukazał znaczenie wypowiedzi Jana Pawła II na temat Ojczyzny, dziedzictwa narodowego i kulturowego, moralności, poszanowania prawa człowieka do wolności, adresowanych do środowisk emigracyjnych, które można interpretować jako wykładnię szeroko rozumianego nowoczesnego patriotyzmu. – Z tak rozumianego patriotyzmu wynika etos współczesnej Polonii i Polaków poza granicami kraju. Jest nim realizacja chrześcijańskiej wizji człowieka i społeczeństwa w krajach osiedlenia, z zachowaniem tożsamości narodowej kraju pochodzenia, przy całkowitym poszanowaniu prawa kraju emigracji. Etos, którego istotnym elementem jest więź emigracji i Polonii z Polską, ujęta bardzo syntetycznie i kilkakrotnie powtarzana przez Jana Pawła II podczas spotkań z Polonią: „Polonia jest ważna dla Polski, tak jak Polska jest ważna dla Polonii”.

O problemie widocznym w najnowszej emigracji – nieumiejętności odróżnienia integracji od asymilacji mówiła m.in. Helena Miziniak. – Aby sytuacja ta mogła ulec zmianie, konieczne jest zaangażowanie nas wszystkich, a szczególnie Kościoła, który na dzień dzisiejszy ma największy dostęp do migrantów. Przez różnego rodzaju dyskusyjne spotkania, sympozja, konferencje opracowane na bazie nauki św. Jana Pawła II starajmy się rozbudzić w tym pokoleniu Polaków miłość do Ojczyzny i dumę narodową – mówiła i dodała, że Papież często podkreślał, iż pełny rozwój na emigracji nie jest możliwy w oderwaniu od korzeni, czyli w oderwaniu od kultury i historii własnego narodu.

Konferencję zakończyło wystąpienie prezesa Longina Komołowskiego, który dokonał podsumowania, jak podkreślił, wyczerpujących temat referatów. Zwrócił uwagę na symptomatyczny fakt nieobecności na konferencji przedstawicieli młodej emigracji i jej organizacji. Zaznaczył też, że Polonia przez integrowanie się w krajach zamieszkania i pracę na rzecz tych krajów najlepiej promuje Polskę w świecie.

Reklama

Wydarzeniami towarzyszącymi Zjazdowi Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych oraz konferencji „Kraj – Emigracja. 25 lat później” były uroczystości wręczenia abp. Szczepanowi Wesołemu honorowej nagrody Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” – „Fundamenty Polskości”, odsłonięcia i poświęcenia na dziedzińcu kościoła polskiego św. Stanisława BM tablicy pamiątkowej ku czci św. Jana Pawła II oraz Msze św. – przy grobie św. Jana Pawła II, sprawowana pod przewodnictwem kard. Zenona Grocholewskiego, oraz w kościele polskim, pod przewodnictwem abp. Szczepana Wesołego.

Patronat medialny nad konferencją objęły: Polskie Radio dla Zagranicy, TVP Polonia oraz Tygodnik Katolicki „Niedziela”.

* * *

Nowe władze Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych

Podczas październikowego Zjazdu Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych dokonano wyboru nowych władz organizacji. Prezydentem EUWP został Tadeusz Adam Pilat ze Szwecji. Funkcję wiceprezydenta powierzono Wiesławowi Lewickiemu z Niemiec, a sekretarza generalnego – Teresie Sygnarek ze Szwecji.

Do EUWP przyjęto cztery nowe organizacje polonijne: Związek Polaków w Niemczech „Rodło”, Federację Polonii Francuskiej, Centrum „Together-Razem” z Irlandii i „Euro Polonia” z Holandii.

2015-11-04 08:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O migracjach na Zebraniu Plenarnym Episkopatu

[ TEMATY ]

episkopat

emigracja

DOC RABE Media/pl.fotolia.com

Podczas 369 zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się dniach 9-10 czerwca br. poruszono m.in. tematy związane z migracją naszych Rodaków oraz imigracją do Polski.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Zmarł charyzmatyczny kapłan, duszpasterz akademicki

2025-04-12 23:14

Archiwum UPJPII

W sobotę 12 kwietnia zmarł o. prof. Jan Andrzej Kłoczowski OP, duszpasterz akademicki, wybitny filozof, teolog, wieloletni wykładowca UPJPII.

Wspólnota akademicka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z wielkim bólem przyjęła wiadomość o śmierci ojca profesora Jana Andrzeja Kłoczowskiego OP, dominikanina, wybitnego filozofa, teologa i duszpasterza akademickiego, wieloletniego kierownika Katedry Filozofii Religii na Wydziale Filozoficznym UPJPII i wykładowcy naszego Uniwersytetu Papieskiego. Miał 87 lat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję