Reklama

Kraków ŚDM 2016

MAGIS znaczy więcej

Rozmowa z młodymi jezuitami, którzy w Krakowie, pod dowództwem o. Waldka Losa SJ, koordynują program MAGIS 2016, czyli jezuickie przygotowanie do ŚDM

Niedziela Ogólnopolska 2/2016, str. 50-53

[ TEMATY ]

Niedziela Młodych

Łukasz Sośniak

Kto jest kim? Kolory bluz: żółta – Waldek Los SJ niebieska – Jacek Olczyk SJ brązowa – Marek Firlejczyk SJ czerwona – Paweł Kowalski SJ

Kto jest kim?
Kolory bluz:
żółta – Waldek Los SJ
niebieska – Jacek Olczyk SJ
brązowa – Marek Firlejczyk SJ
czerwona – Paweł Kowalski SJ

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MAGIS 2016. Co to takiego?

Waldek Los SJ: – Jezuicki projekt dla młodzieży z całego świata, która różnymi kanałami zetknęła się z duchowością ignacjańską. To program, który przygotowuje młodych ludzi do przeżycia Światowych Dni Młodzieży. MAGIS ma bogatą tradycję, ale w dzisiejszej formie występuje od 2005 r. I od tamtej pory sercem tego programu są tzw. „Eksperymenty”.

Czy to oznacza, że osoba niezwiązana w jakiś sposób z jezuitami nie może skorzystać z programu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Marek Firlejczyk SJ: – Może, ale jeśli ktoś nie miał wcześniej kontaktu z tą duchowością, to prosimy o udział np. w rekolekcjach ignacjańskich, Szkole Kontaktu z Bogiem, o dołączenie do jakiejś jezuickiej wspólnoty. Jednak liczymy głównie na członków szeroko rozumianej rodziny ignacjańskiej.

Sercem programu są „Eksperymenty”. Brzmi tajemniczo…

Reklama

Jacek Olczyk SJ: – „Eksperymenty” to – idąc za źródłosłowem łacińskim, próby, badania. Wszyscy nowicjusze jezuiccy wiedzą dobrze, czym one są w naszej duchowości. Mamy próbę rekolekcyjną, trzydziestodniowych ćwiczeń, próbę szpitalną, kiedy posługujemy chorym, próbę katechetyczną, nauczania dzieci o Bogu, próbę pielgrzymią, czyli wędrówkę bez pieniędzy. Św. Ignacy przeżył podobne sytuacje i chciał, żeby to samo przeszedł każdy jezuita. Dlaczego? Ponieważ to doświadczenia rozwijające. Chcemy, żeby młodzi z naszych duszpasterstw doświadczyli czegoś podobnego. To taka adaptacja eksperymentów ignacjańskich do potrzeb młodego człowieka.

Na czym dokładnie polegają „Eksperymenty”?

Paweł Kowalski SJ: – Dla mnie kluczowe są słowa św. Ignacego: „Szukać i znajdować Boga we wszystkim”. Czyli: nie da się siedzieć bezczynnie i spotkać Pana Boga. Nawet jeśli medytujesz czy modlisz się w kościele i fizycznie nic nie robisz, to jednak twoje serce jest zajęte. Twoje ciało, myśli, uczucia „chodzą” i szukają Boga. To właśnie są „Eksperymenty”. Konkretne zadania, które na nas wpływają. Dzięki temu mogę to doświadczenie poddać refleksji, zanalizować, jak to na mnie wpłynęło, jakie struny poruszyło w mojej duszy. Jakie blokady, lęki, rany i ograniczenia to doświadczenie zaczyna burzyć. Celem jest, abym przestał się tego bać, a zaczął się cieszyć z tego, że przekraczam siebie.

Jakie zadania wymyśliliście wobec tego dla uczestników?

Paweł: – Od ponad pół roku mówiliśmy osobom z naszych duszpasterstw o programie MAGIS 2016 i prosiliśmy ich o inspirację. Dzięki temu „Eksperymenty” mają bardzo szeroki zakres. Są wśród nich klasyczne formy spotkania z Bogiem, takie jak rekolekcje z medytacjami, ale także bardzo oryginalne, np. pielgrzymki żeglarskie, rowerowe i kajakowe. Jest kilka „Eksperymentów” artystycznych: pantomimy, teatr, taniec, malowanie na szkle, fotografia otworkowa, chóry gospel, pisanie ikon itp. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Reklama

Waldek: – Ignacy był geniuszem, zrozumiał, że jeżeli chce kogoś „zarazić” Panem Bogiem na sposób, w jaki sam Go doświadczył, to nic nie da pisanie opasłych teologicznych tomów czy „instrukcji życia”, mówiących o tym, w jaki sposób podejmować decyzje. Ignacy wiedział, że Panem Bogiem może się „podzielić” przez postawienie innych w konkretnych sytuacjach, w których i jego stawiał Bóg. Sytuacjach, które były wyzwaniem. Stąd wziął się pomysł na „Eksperymenty”. Wykonując je, stajemy w obliczu sytuacji, która nas przekracza.

Która z zaproponowanych form przeżywania „Eksperymentów” najbardziej was zaskoczyła?

Marek: – „Jazda konna”, a właściwie cała reszta programu, która obejmuje sprzątanie stajni i pracę przy koniach. Ciekawą propozycją jest też „Eksperyment” na żaglach.

Waldek: – Dla mnie hitem jest „Eksperyment”, w czasie którego młodzi ludzie będą pracowali w winnicy. Kolejną ciekawą propozycją jest działalność we Wspólnotach Jerozolimskich. Dwudziestka młodych ludzi od nas będzie mogła zamieszkać w celach mnichów, pracować i modlić się wspólnie z nimi. Są też wycieczki w góry i kajaki.

Niektóre „Eksperymenty” wydają się bardziej aktywną formą spędzania wolnego czasu niż zadaniem duchowym. Gdzie tkwi ich trudność?

Waldek: – Nie chodzi tylko o samo zadanie. Młody człowiek biorący udział w „Eksperymencie” znajdzie się w dwudziestoosobowej grupie, złożonej z ludzi z różnych krajów, a więc niejednorodnej kulturowo, w której problemem będzie bariera językowa. To wyzwanie nie jest celem, ale środkiem do odkrycia obecności Pana Boga i nauczenia się dostrzegania tej obecności na co dzień.

Reklama

Jacek: – Wyobraźcie sobie dzień przyjazdu na MAGIS: wszyscy siedzą w swoich grupkach – włoskich, hiszpańskich itd. Potem jest czas „Eksperymentów”, grupki zostają rozbite, młodzi nie mają czasu na kontakt ze swoimi krajanami, muszą im wystarczyć „obcy” przydzieleni do grupy. To burzy ich schematy myślenia. Kiedy wracają na ostatni etap MAGISu, nie siedzą już w swoich grupkach narodowościowych, ale w grupach eksperymentalnych. Ludzie po kilku dniach wyjeżdżają do domu i wiedzą, że gdzieś na świecie mają przyjaciół.
Nie chcemy, żeby „Eksperymenty” były łatwym doświadczeniem. Jednak zapewnimy bezpieczne warunki. Nawet jeżeli zdarzy się porażka, omówimy ją razem z nimi. Dzięki temu, ona stanie się wewnętrznym doświadczeniem, które daje wzrost.

Perspektywa trudności i wymagań nie zniechęci do MAGIS 2016?

Paweł: – Wręcz przeciwnie. Właśnie dlatego drzwi do niego nie są otwarte na oścież, są lekko uchylone, nie każdy przez nie przejdzie.

Waldek: – Jesteśmy w łatwiejszej sytuacji, bo nie robimy MAGISu jako pierwsi. MAGIS, rozumiany jako przygotowanie do Światowych Dni Młodzieży, jest bardziej znany poza Polską niż w naszym kraju. Ludzie, którzy przyjadą, w większości albo już byli na poprzednich edycjach, albo chociaż o nich słyszeli i doskonale wiedzą, na co się piszą.
Spotkania MAGISowe odbywają się jednak nie tylko przed Światowymi Dniami Młodzieży. Są jeszcze tzw. małe MAGISy, które przeżywamy co roku we wspólnotach lokalnych. W ubiegłym roku odbyło się np. spotkanie MAGIS w Świętej Lipce, w ramach Jezuickich Dni Młodzieży. Metoda takiego zaznajomienia z duchowością nie jest ograniczona jedynie do ŚDM, kiedy najważniejszym momentem powinno być spotkanie z Ojcem Świętym. MAGIS ma przygotować do tego spotkania i do życia po nim.

„Małe Magisy” to kontynuacja programu przygotowującego do ŚDM?

Waldek: – Można powiedzieć, że są one wyrazem skuteczności programu MAGIS. Ta forma duszpasterstwa pomaga rozwijać duchowość, wobec tego warto w nią inwestować. Dlatego my nie chcemy przygotowywać ludzi jedynie do ŚDM, ale raczej promować postawę, którą Ignacy nazywa „magis”, czyli do czegoś większego. Spotkanie, choćby było super, skończy się wraz ze ŚDM 31 lipca. Chcemy, żeby w młodych rosło coś więcej, żeby żyli pragnieniami, żeby nie bali się ich realizować, żeby nie lękali się trudności i nie zrażali nimi już na starcie.

Jacek: – Nie chodzi tylko o to, żeby zrobić program MAGIS, ale o to, żeby uczyć ludzi, jak „być magis”. Taką postawę nazwaliśmy „#beMAGIS”. Organizujemy wydarzenie, które ma dać ludziom możliwość posmakowania, co to znaczy „być magis” w rozumieniu ignacjańskim, czyli robić coś więcej, skoncentrować się całkowicie na Jezusie, który przeżył swoje życie na 100 proc.
Waldek: – Kiedy byłem na spotkaniu Rady Duszpasterstwa Młodzieży przy Konferencji Episkopatu Polski, byli tam diecezjalni koordynatorzy ŚDM. Oni też nie chcą koncentrować się wyłącznie na przygotowaniach do ŚDM. Ich celem jest odnowa całego duszpasterstwa młodzieżowego w Polsce, pragną wykorzystać okazję, jaką dają ŚDM, aby tchnąć nowego ducha w duszpasterstwo.

2016-01-05 08:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Msza Krzyżma Świętego

2025-04-18 22:48

Biuro Prasowe AK

    - Te święte trzy dni, które otwierają się dzisiaj przed nami, to szczególna okazja, by wejść, na ile się da, w głębię tajemnic Jezusa Chrystusa, Jednorodzonego Syna Bożego, Boskiego Logosu, który dla nas i dla naszego zbawienia przyjął ciało z Maryi Dziewicy – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy Krzyżma Świętego w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie.

Na początku homilii arcybiskup postawił pytanie: kim jest Jezus Chrystus? Podkreślił, że nurtowało ono mieszkańców już Nazaretu w odczytanej w Liturgii Słowa ewangelicznej scenie. Dla nich jednak Chrystus na zawsze miał pozostać tylko synem Józefa – cieśli. – Czytając Ewangelię, zdajemy sobie sprawę, że wielokrotnie, mimo cudów dokonywanych przez Jezusa, mimo nadzwyczajnej mądrości Jego nauczania, wracał problem, kim On jest – zauważył metropolita i wskazał, że prawda o Jezusie – Synu Bożym przyjęła swój najbardziej dramatyczny wyraz przed sądem Kajfasza.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję