Reklama

Niedziela Rzeszowska

Święto muzyki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tegoroczny, 25. Festiwal Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa jest jubileuszową edycją tego wydarzenia kulturalnego. Zwyczajowo okoliczność taką określa się mianem srebrnego jubileuszu.

Festiwal powstał w roku 1991, bezpośrednio po wizycie w Rzeszowie Ojca Świętego Jana Pawła II, z inicjatywy ówczesnego proboszcza rzeszowskiej katedry – ks. inf. Stanisława Maca. Jego zasługi dla tego dzieła nie sposób przecenić. Na program dotychczasowych 24 edycji Festiwalu złożyło się 175 koncertów w Rzeszowie oraz 17 w ramach cyklu towarzyszącego Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie, realizowanego od roku 2011. Wystąpiło ponad 100 organistów, niemal tyle samo innych solistów-instrumentalistów oraz wokalistów, a także 23 zespoły orkiestrowe i chóralne. Byli to artyści z większości krajów Europy, a także z USA oraz Azji. Festiwal, zapoczątkowany w rzeszowskiej katedrze, objął swoim zasięgiem osiem kościołów Rzeszowa, zarówno tych zabytkowych, jak również nowoczesnych oraz dwa inne miasta na terenie Podkarpacia: Jarosław i Sędziszów Małopolski (w roku 2011).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Od początku organizatorem Festiwalu jest Parafia Katedralna w Rzeszowie. Jego realizacja jest możliwa dzięki dotacjom finansowym udzielanym przez Gminę Miejską Rzeszów, Województwo Podkarpackie oraz podmioty gospodarcze, z których do dziś pozostały dwa: Elektromontaż Rzeszów SA oraz Watkem Spółka z o.o. Nie bez znaczenia dla promocji Festiwalu pozostaje od początku zaangażowanie Polskiego Radia Rzeszów SA, Katolickiego Radia Via, Tygodnika Katolickiego „Niedziela” oraz rzeszowskich „Nowin”. Nie sposób nie wspomnieć o życzliwości, którą od początku otaczają Festiwal rzeszowscy biskupi: pierwszy ordynariusz diecezji rzeszowskiej bp Kazimierz Górny oraz bp Jan Wątroba – obecny ordynariusz rzeszowski, kolejni prezydenci miasta, a także wojewodowie i marszałkowie województwa podkarpackiego. Nieocenionym bogactwem Festiwalu jest jego publiczność, której serdeczność artyści zaproszeni do udziału w festiwalowych koncertach głoszą daleko poza granicami Rzeszowa.

Reklama

Tegoroczna edycja Festiwalu zamyka ćwierćwiecze jego historii w dotychczasowej formule programowej i organizacyjnej. Odbędzie się osiem koncertów w Rzeszowie oraz cztery w jarosławskim opactwie. Dominantę programów koncertów będzie stanowiła muzyka organowa, która stanie się także wspólnym mianownikiem dla kameralistyki instrumentalnej, sztuki wokalnej i słowa poetyckiego. W rzeszowskich kościołach: katedrze, bazylice Bernardynów, Świętego Krzyża, Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Zalesiu oraz w jarosławskim opactwie, oprócz polskich wykonawców, wystąpią artyści z Niemiec, Austrii, Włoch i Korei Południowej.

Serdecznie zapraszam wszystkich Szanownych Państwa do udziału w koncertach XXV Jubileuszowego Festiwalu Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa oraz w ramach cyklu towarzyszącego Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie. Niech muzyka niezmiennie łączy i buduje mosty ponad granicami państw i kultur. Niech głosi chwałę Boga i przynosi pożytek człowiekowi.

2016-06-30 10:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miód na serce

Niedziela małopolska 37/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

festiwal

Regina Korczak-Watycha

Egzotyczne zespoły i te rodzime tworzyły niezwykłą mozaikę kultur, tradycji, ale i wspólnych pasji

Egzotyczne zespoły i te rodzime tworzyły niezwykłą mozaikę kultur,
tradycji, ale i wspólnych pasji

Pięćdziesiąt lat ma Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem. W 1968 r. po raz pierwszy zespoły z zagranicy pojawiły się pod Giewontem, nie tylko dając początek trwającej do dziś tradycji spotkań, ale przede wszystkim rozwijając dotychczasową formułę

Idea rywalizacji i prezentowania różnorodnego folkloru była realizowana dużo wcześniej. Dzieje festiwalowych zmagań w Zakopanem sięgają II Rzeczypospolitej. W 1935 r. na zorganizowanym po raz pierwszy „Święcie Gór” pojawili się górale podhalańscy, żywieccy, sądeccy i beskidzcy, a także Huculi, Łemkowie i Bojkowie. To właśnie Huculi zdobyli najważniejsze nagrody. Po II wojnie światowej pojawił się cykl wydarzeń zwany „Jesienią Tatrzańską”. Jego formuła była nieco inna, a prezentacja zespołów stanowiła tylko jeden z punktów programu. Jednak już w połowie lat 60. dostrzeżono potencjał w występach przybliżających tradycyjne zwyczaje mieszkańców gór i po raz pierwszy w historii zdecydowano się zaprosić więcej zespołów – także spoza Polski. Międzynarodowa rywalizacja rozpoczęła się tym samym w 1968 r. I trwa do dziś.

CZYTAJ DALEJ

Szkocja: biskupi apelują o niedopuszczenie do legalizacji eutanazji

2024-04-26 13:15

[ TEMATY ]

eutanazja

Szkocja

Adobe Stock

W liście pasterskim skierowanym do wszystkich katolików, biskupi Szkocji proszą ich o wezwanie swoich deputowanych do odrzucenia niedawno opublikowanych propozycji legalizacji tzw. „wspomaganego samobójstwa”. List zostanie odczytany we wszystkich 460 katolickich parafiach w Szkocji, podczas Mszy Świętych 27 i 28 kwietnia b.r.

Biskupi opisują propozycję przedstawioną przez deputowanego liberałów do Szkockiego Parlamentu, Liama McArthura jako „niebezpieczną” i wzywają parlamentarzystów do skupienia energii na poprawie opieki paliatywnej, która jest ich zdaniem „niedofinansowana i ograniczona”.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję