Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Placówka z wartościami

Niedziela bielsko-żywiecka 18/2017, str. 5

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum szkoły „Skała”

Warsztaty przedświąteczne w szkole „Skała”

Warsztaty przedświąteczne w szkole „Skała”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Szkole Podstawowej „Skała” w Bielsku-Białej jeszcze w marcu zorganizowano dzień otwarty. Jak podkreśliła dyrektor placówki Marta Mszyca, zależy im, aby dzieciom zapewnić jak najlepszą edukację w oparciu o wartości.

– Chcemy spełniać marzenia i oczekiwania rodziców, którzy – patrząc perspektywicznie – pragną, aby ich dzieci jako dorośli ludzie odznaczali się wieloma cnotami, potrafili w sposób odpowiedzialny żyć w zgodzie z wyznaczonymi przez siebie wartościami chrześcijańskimi, aby nie tylko sami byli szczęśliwi, ale również potrafili dawać szczęście innym – mówiła Marta Mszyca. Dobrym przykładem były chociażby realizowane przez uczniów w Wielkim Poście szkolne postanowienia, którym patronował św. Brat Albert. Nauczyciele podkreślają, że wokół przykładu życia św. Brata Alberta i wartości, które przekazywał, cała społeczność szkolna będzie koncentrowała wybrane działania edukacyjne w najbliższych miesiącach. – W ramach projektu związanego z św. Bratem Albertem zapoznajemy się z jego życiorysem oraz twórczością. Codziennie modlimy się za jego wstawiennictwem – dodają. Szkoła wciela też w swoje działania system tutoringu rodzinnego, polegającego na regularnych spotkaniach tutora – opiekuna z uczniem oraz tutora z rodzicami. Na ten temat w „Skale” 31 marca odbyła się konferencja dla rodziców i nauczycieli z cyklu „Wychowywać i uczyć” pt. „Mata+Tata+Tutoring”. Swoimi doświadczeniami w dziedzinie tutoringu podzieliła się Katarzyna Szymala – doradca szkół edukacji spersonalizowanej.

Szkołę, podobnie jak i Przedszkole „Ziarenko”, prowadzi Bielskie Stowarzyszenie Wspierania Edukacji i Rodziny „Światło”. W Przedszkolu „Ziarenko” wychowanie dzieci również opiera się na wartościach. – Każde dziecko jest dla nas ziarnem, o które chcemy się troszczyć. Promujemy dążenie do prawdy, dobra i piękna oraz praktykę cnót chrześcijańskich jako podstawę życia osobistego, społecznego i rodzinnego – podkreślają wychowawcy. W kontekście przygotowania do Wielkanocy w Przedszkolu „Ziarenko” jak co roku odbyły się warsztaty świąteczne dla przedszkolaków i rodziców organizowane przez nauczycieli. – W miłej atmosferze rodzice wraz ze swoimi dziećmi przygotowywali w przedszkolu ozdoby wielkanocne oraz palmy. Tradycją już stało się, że nasze przedszkolaki święciły w Niedzielę Palmową własnoręcznie zrobione i ozdobione gałązki. Wielki Post w każdej z grup przedszkolnych był czasem na refleksję oraz podążanie za Panem Jezusem w Drodze Krzyżowej, do której nawiązywaliśmy podczas pracy wychowawczo-dydaktycznej – mówi dyrektor Marta Mszyca, dodając iż także w szkole „Skała” czas przygotowania do świąt był czasem wytężonej pracy osobistej nad cnotami, czasem rekolekcji wielkopostnych, we współtworzenie których zaangażowali się rodzice uczniów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2017-04-26 14:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wartości we współczesnej szkole

Niedziela świdnicka 35/2014, str. 1, 4-5

[ TEMATY ]

szkoła

uczniowie

Bożena Sztajner/Niedziela

Wychowanie to problem tak stary jak dzieje człowieka. Najstarsze kultury łamały sobie głowy, jak wychować młode pokolenie z pożytkiem dla siebie i społeczeństwa. Ideał starożytny opierał się na pięciu filarach. Pierwszy – wychowanie fizyczne. Na ciało szczególnie zwracano uwagę, najpierw na jego wzmocnienie i zahartowanie, potem wyćwiczenie w zwinności i gibkości. Drugi – wychowanie moralne – kalokagahtia (piękno ze szlachetnością). Grecy zrozumieli, że wychowanie fizyczne nie wystarczy dla doskonałości, jeśli w parze z nią nie idzie piękność moralna. Od wczesnego dzieciństwa usiłowali wpajać dziecku zdrowe zasady moralne, nauczali skromnego postępowania i pełnego umiarkowania. Nauczano również m.in. stania i siedzenia w przyzwoitej postawie, chodzenia w milczeniu a przede wszystkim szacunku dla starszych (w tym również do nauczycieli). Trzecim filarem było wychowanie religijne. Grecy, choć politeiści, byli narodem religijnym. Z bóstwami narodowymi dzieci zapoznawały się od maleńkości od mamy i niańki. Uczyły się, uczestnicząc w obrządkach domowych, w publicznych uroczystościach oraz z poematów narodowych. Żaden moment publiczny i prywatny nie obchodził się bez czci bóstw. Ważnym elementem edukacji było także wychowanie muzyczne. W Helladzie odgrywało ono główną rolę w kształceniu charakteru i umysłu. Nazwa wzięła się od Muz, jako opiekunek sztuk i nauk. Staranne i celowe wykształcenie, w ścisłym znaczeniu muzyczne, przygotowywało młodzież w zakresie rytmicznego tańca chóralnego, wykonywanego przed ołtarzem bóstwa, dawało znajomość nabożnych hymnów do śpiewu przy uroczystościach i w procesjach. Zwieńczeniem edukacji było wychowanie umysłowe. Młodzież kształciła się poprzez przebywanie ze starszymi i bieglejszymi, rozmowy towarzyskie, konwersacje. W niektórych państwach wprowadzano młodzież na obrady i zgromadzenia. Istotna była również obecność w teatrze. W późniejszych epokach uczył ojciec lub nauczyciel muzyki – czytania i pisania. Tak oto starożytny Grek był uczony i wychowywany w tym samym czasie, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy, uczestniczył w czymś, co dziś zwiemy chodzeniem do szkoły.
CZYTAJ DALEJ

Papież do duchaczek: żyć, nie mając nic własnego

2024-12-05 17:29

[ TEMATY ]

pielgrzymka

papież Franciszek

Duchaczki

VATICAN MEDIA Divisione Foto

Papież z uczestnikami pielgrzymki dziękczynnej za włączenie Gwidona z Montpellier do grona błogosławionych

Papież z uczestnikami pielgrzymki dziękczynnej za włączenie Gwidona z Montpellier do grona błogosławionych

Żyć bez niczego własnego, bez niczego, co pozostało ukryte w naszej celi, w kieszeni i w sercu - takie zadanie postawił papież Franciszek przed siostrami duchaczkami, które przyjął dziś na audiencji w Watykanie. Wraz z nimi przybyli przedstawiciele innych wspólnot związanych z duchowością założyciela Zgromadzenia Sióstr Kanoniczek Ducha Świętego, bł. Gwidona z Montpellier. Jego kult Franciszek zatwierdził w maju br.

Papież wyjaśnił, że życie bez niczego własnego oznacza „uświadomienie sobie, że jesteśmy gośćmi w Domu Trójcy, która nas przyjmuje, dzieląc go z ubogimi, którym służymy”. Przypomniał, że pierwsi zakonnicy, podejmując trzy rady ewangeliczne, „mówili o ubóstwie jako o komunii, biorąc za przykład pierwotny Kościół, w którym wszyscy wierzący pozostawali zjednoczeni i dzielili się tym, co posiadali”.
CZYTAJ DALEJ

Pierwsze zdanie zapisane po polsku znajduje się we Wrocławiu!

2024-12-05 18:01

Magdalena Lewandowska

W Muzeum Archidiecezjalnym zaprezentowano oryginał i faksymile.

W Muzeum Archidiecezjalnym zaprezentowano oryginał i faksymile.

W Muzeum Archidiecezjalnym zaprezentowano oryginał Księgi Henrykowskiej, ale również jej faksymile.

– Treść Księgi Henrykowskiej to opis założenia i uposażenia klasztoru cysterskiego w Henrykowie. Nie jest duża, zawiera 100 stron i składa się z dwóch części. Pierwsza była pisana w latach 1269-1270 przez opata Piotra. Druga część to uzupełnienie z 1310 roku sporządzone przez jednego z zakonników. Napisana w języku łacińskim i to właśnie w niej znajduje się pierwsze zdanie zapisane w języku polskim – o księdze opowiadał ks. Łukasz Piłat, członek zarządu Fundacji dla Ostrowa Tumskiego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję