W Szkole Podstawowej „Skała” w Bielsku-Białej jeszcze w marcu zorganizowano dzień otwarty. Jak podkreśliła dyrektor placówki Marta Mszyca, zależy im, aby dzieciom zapewnić jak najlepszą edukację w oparciu o wartości.
– Chcemy spełniać marzenia i oczekiwania rodziców, którzy – patrząc perspektywicznie – pragną, aby ich dzieci jako dorośli ludzie odznaczali się wieloma cnotami, potrafili w sposób odpowiedzialny żyć w zgodzie z wyznaczonymi przez siebie wartościami chrześcijańskimi, aby nie tylko sami byli szczęśliwi, ale również potrafili dawać szczęście innym – mówiła Marta Mszyca. Dobrym przykładem były chociażby realizowane przez uczniów w Wielkim Poście szkolne postanowienia, którym patronował św. Brat Albert. Nauczyciele podkreślają, że wokół przykładu życia św. Brata Alberta i wartości, które przekazywał, cała społeczność szkolna będzie koncentrowała wybrane działania edukacyjne w najbliższych miesiącach. – W ramach projektu związanego z św. Bratem Albertem zapoznajemy się z jego życiorysem oraz twórczością. Codziennie modlimy się za jego wstawiennictwem – dodają. Szkoła wciela też w swoje działania system tutoringu rodzinnego, polegającego na regularnych spotkaniach tutora – opiekuna z uczniem oraz tutora z rodzicami. Na ten temat w „Skale” 31 marca odbyła się konferencja dla rodziców i nauczycieli z cyklu „Wychowywać i uczyć” pt. „Mata+Tata+Tutoring”. Swoimi doświadczeniami w dziedzinie tutoringu podzieliła się Katarzyna Szymala – doradca szkół edukacji spersonalizowanej.
Szkołę, podobnie jak i Przedszkole „Ziarenko”, prowadzi Bielskie Stowarzyszenie Wspierania Edukacji i Rodziny „Światło”. W Przedszkolu „Ziarenko” wychowanie dzieci również opiera się na wartościach. – Każde dziecko jest dla nas ziarnem, o które chcemy się troszczyć. Promujemy dążenie do prawdy, dobra i piękna oraz praktykę cnót chrześcijańskich jako podstawę życia osobistego, społecznego i rodzinnego – podkreślają wychowawcy. W kontekście przygotowania do Wielkanocy w Przedszkolu „Ziarenko” jak co roku odbyły się warsztaty świąteczne dla przedszkolaków i rodziców organizowane przez nauczycieli. – W miłej atmosferze rodzice wraz ze swoimi dziećmi przygotowywali w przedszkolu ozdoby wielkanocne oraz palmy. Tradycją już stało się, że nasze przedszkolaki święciły w Niedzielę Palmową własnoręcznie zrobione i ozdobione gałązki. Wielki Post w każdej z grup przedszkolnych był czasem na refleksję oraz podążanie za Panem Jezusem w Drodze Krzyżowej, do której nawiązywaliśmy podczas pracy wychowawczo-dydaktycznej – mówi dyrektor Marta Mszyca, dodając iż także w szkole „Skała” czas przygotowania do świąt był czasem wytężonej pracy osobistej nad cnotami, czasem rekolekcji wielkopostnych, we współtworzenie których zaangażowali się rodzice uczniów.
Wychowanie to problem tak stary jak dzieje człowieka. Najstarsze kultury łamały sobie głowy, jak wychować młode pokolenie z pożytkiem dla siebie i społeczeństwa. Ideał starożytny opierał się na pięciu filarach. Pierwszy wychowanie fizyczne. Na ciało szczególnie zwracano uwagę, najpierw na jego wzmocnienie i zahartowanie, potem wyćwiczenie w zwinności i gibkości. Drugi wychowanie moralne kalokagahtia (piękno ze szlachetnością). Grecy zrozumieli, że wychowanie fizyczne nie wystarczy dla doskonałości, jeśli w parze z nią nie idzie piękność moralna. Od wczesnego dzieciństwa usiłowali wpajać dziecku zdrowe zasady moralne, nauczali skromnego postępowania i pełnego umiarkowania. Nauczano również m.in. stania i siedzenia w przyzwoitej postawie, chodzenia w milczeniu a przede wszystkim szacunku dla starszych (w tym również do nauczycieli). Trzecim filarem było wychowanie religijne. Grecy, choć politeiści, byli narodem religijnym. Z bóstwami narodowymi dzieci zapoznawały się od maleńkości od mamy i niańki. Uczyły się, uczestnicząc w obrządkach domowych, w publicznych uroczystościach oraz z poematów narodowych. Żaden moment publiczny i prywatny nie obchodził się bez czci bóstw. Ważnym elementem edukacji było także wychowanie muzyczne. W Helladzie odgrywało ono główną rolę w kształceniu charakteru i umysłu. Nazwa wzięła się od Muz, jako opiekunek sztuk i nauk. Staranne i celowe wykształcenie, w ścisłym znaczeniu muzyczne, przygotowywało młodzież w zakresie rytmicznego tańca chóralnego, wykonywanego przed ołtarzem bóstwa, dawało znajomość nabożnych hymnów do śpiewu przy uroczystościach i w procesjach. Zwieńczeniem edukacji było wychowanie umysłowe. Młodzież kształciła się poprzez przebywanie ze starszymi i bieglejszymi, rozmowy towarzyskie, konwersacje. W niektórych państwach wprowadzano młodzież na obrady i zgromadzenia. Istotna była również obecność w teatrze. W późniejszych epokach uczył ojciec lub nauczyciel muzyki czytania i pisania. Tak oto starożytny Grek był uczony i wychowywany w tym samym czasie, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy, uczestniczył w czymś, co dziś zwiemy chodzeniem do szkoły.
Papież z uczestnikami pielgrzymki dziękczynnej za włączenie Gwidona z Montpellier do grona błogosławionych
Żyć bez niczego własnego, bez niczego, co pozostało ukryte w naszej celi, w kieszeni i w sercu - takie zadanie postawił papież Franciszek przed siostrami duchaczkami, które przyjął dziś na audiencji w Watykanie. Wraz z nimi przybyli przedstawiciele innych wspólnot związanych z duchowością założyciela Zgromadzenia Sióstr Kanoniczek Ducha Świętego, bł. Gwidona z Montpellier. Jego kult Franciszek zatwierdził w maju br.
Papież wyjaśnił, że życie bez niczego własnego oznacza „uświadomienie sobie, że jesteśmy gośćmi w Domu Trójcy, która nas przyjmuje, dzieląc go z ubogimi, którym służymy”. Przypomniał, że pierwsi zakonnicy, podejmując trzy rady ewangeliczne, „mówili o ubóstwie jako o komunii, biorąc za przykład pierwotny Kościół, w którym wszyscy wierzący pozostawali zjednoczeni i dzielili się tym, co posiadali”.
Pierwsze zdanie zapisane po polsku znajduje się we Wrocławiu!
2024-12-05 18:01
Magdalena Lewandowska
Magdalena Lewandowska
W Muzeum Archidiecezjalnym zaprezentowano oryginał i faksymile.
W Muzeum Archidiecezjalnym zaprezentowano oryginał Księgi Henrykowskiej, ale również jej faksymile.
– Treść Księgi Henrykowskiej to opis założenia i uposażenia klasztoru cysterskiego w Henrykowie. Nie jest duża, zawiera 100 stron i składa się z dwóch części. Pierwsza była pisana w latach 1269-1270 przez opata Piotra. Druga część to uzupełnienie z 1310 roku sporządzone przez jednego z zakonników. Napisana w języku łacińskim i to właśnie w niej znajduje się pierwsze zdanie zapisane w języku polskim – o księdze opowiadał ks. Łukasz Piłat, członek zarządu Fundacji dla Ostrowa Tumskiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.