W Niedzielę Palmową w kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Lublinie niemal tysiąc osób uczestniczyło w niemieckojęzycznym koncercie pt. „Pasja św. Jana według Jana Sebastiana Bacha BWV 245”. Wykonawcami tego monumentalnego dzieła byli: ewangelicki Chóru Kantorei St. Michael z Jena w Niemczech, Akademicki Chór Uniwersytetu Medycznego w Lublinie oraz zespół instrumentów dawnych Senza Battuta. Artyści wystąpili pod batutą Dominika Mielko.
Wykonanie Pasji Janowej to ogromne przedsięwzięcie, którego zorganizowania podjęło się Akademickie Stowarzyszenie Kulturalne im. dr. Michała Hajnosa. Propozycja wykonania pasji wyszła od strony niemieckiej po tym, jak 2 lata temu podczas festiwalu w Viennie zaśpiewali razem z lubelskim chórem przyszłych lekarzy „Requiem” Mozarta. Ideą przyświecającą zaśpiewaniu takiego koncertu była 500. rocznica Reformacji. Ponieważ utwór Jana Sebastiana Bacha ukazuje mękę i śmierć Chrystusa, na czas koncertu wybrano Niedzielę Palmową. Bach był religijnym luteraninem; muzykę uważał za dar Boży oraz narzędzie mające służyć przede wszystkim Jego chwale, dopiero potem nauce i estetycznej przyjemności. Pasje powstały w ostatnim okresie twórczości kompozytora. Pasja według św. Jana została napisana prawdopodobnie w 1723 r.; jej prawykonanie odbyło się w Wielki Piątek. To dzieło dramatyczne, surowe w wyrazie i konstrukcyjnie proste. Utwór relacjonuje historię Jezusa od pojmania do złożenia w grobie.
Przygotowując się do tego wydarzenia, artyści pracowali długo, by modlitwa stała się muzyką, a muzyka – modlitwą. Podczas trwającego ponad 2 godziny koncertu wśród wykonawców (80 chórzystów i 30 instrumentalistów) można było usłyszeć 6 solistów: Ewę Wołoszkiewicz, Natalię Skipor, Rafała Grozdewa, Kamila Króla, Kamila Kaznowskiego i Tomasza Raffa. Jak mówił ks. Jerzy Ważny, proboszcz parafii pw. św. Andrzeja Boboli, był to pierwszy tak ogromny koncert zorganizowany w kościele przy ul. Paderewskiego. – Świątynia wypełniona po brzegi wiernymi stanowi dla nas wspaniały owoc wszelkich podjętych starań. Szczególnie ważnym jest to, iż koncert opisujący mękę i śmierć Pana Jezusa odbył się w Niedzielę Palmową – podkreślał. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem prezydenta miasta Lublin, arcybiskupa metropolity lubelskiego i rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
VII Ogólnopolski Konkurs Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej, którego organizatorem jest Fundacja Pomocy Artystom Polskim CZARDASZ, przeszedł do historii. Przesłuchania konkursowe miały miejsce 25 listopada w Złotej Sali Filharmonii Krakowskiej. Jury pod przewodnictwem Wiesława Ochmana oceniło 40 młodych wykonawców z Polski oraz m.in. z takich krajów jak: Bułgaria, Białoruś, Ukraina, Niemcy, Chiny i Korea.
Ci najlepsi odebrali nagrody i wystąpili w Koncercie Laureatów w niedzielny wieczór 27 listopada na Dużej Scenie Filharmonii Krakowskiej obok zaproszonych artystów, wśród których znaleźli się także laureaci poprzednich edycji konkursu. Wręczająca nagrody Ewa Warta – Śmietana ( dyr. konkursu) zauważała, że realizowany co dwa lata konkurs cieszy się coraz większym zainteresowaniem i ze względu na powiększającą się liczbę uczestników spoza naszych granic ma już charakter międzynarodowy. W czasie Koncertu Laureatów, który poprowadził Wiesław Ochman, widzowie świetnie się bawili, podziwiając kunszt zarówno młodych rozpoczynających karierę artystów jak również znanych i uznanych solistów z polskich scen operetkowych.
Rzecznik MSWiA Jacek Dobrzyński poinformował w czwartek, że agenci CBA weszli do obiektów Fundacji Lux Veritatis w Warszawie, Toruniu i Wrocławiu, gdzie zabezpieczają dokumenty dotyczącego przekroczenie uprawnień przez byłego ministra kultury.
"Na polecenie Prokuratury Regionalnej w Rzeszowie agenci CBA wykonują dzisiaj czynności procesowe w obiektach Fundacji Lux Veritatis w Warszawie, Toruniu i Wrocławiu. Zabezpieczane są dokumenty do śledztwa dotyczącego przekroczenie uprawnień przez byłego Ministra Kultury" - napisał na platformie X Dobrzyński.
W nocy z 3 na 4 grudnia 2024 r., w 87. roku życia, po długiej chorobie zmarł w Taizé brat Charles-Eugène, bliski współpracownik założyciela Wspólnoty, brata Rogera. Modlitwa dziękczynna za jego życie odbędzie się w poniedziałek 9 grudnia o godz. 15.00 w Kościele Pojednania w Taizé - poinformowała ta ekumeniczna wspólnota zakonna. Był jej członkiem od 1958 roku.
Charles-Eugène Magnin urodził się w Szwajcarii w 1938 r. w Saint-Sulpice w kantonie Neuchâtel. Jako młody student teologii dołączył do Wspólnoty z Taizé w 1958 roku. Kontynuując studia teologiczne, mieszkając między Taizé a Neuchâtel, pracował nad badaniami swojego profesora Jeana-Louisa Leuby nad soborami powszechnymi w myśli Reformatorów. W 1961 r. przeniósł się do Taizé i związał się ze wspólnotą na całe życie. W 1962 r. spędził pół roku w parafii kolegiaty w Neuchâtel, po czym w 1963 r. został ordynowany na pastora w Le Locle.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.