Reklama

Niedziela Lubelska

Pasja św. Jana według Bacha

Niedziela lubelska 18/2017, str. 8

[ TEMATY ]

koncert

Małgorzata Oroń

W kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Lublinie wystąpili artyści z Polski i Niemiec

W kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Lublinie wystąpili artyści z Polski i Niemiec

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Niedzielę Palmową w kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Lublinie niemal tysiąc osób uczestniczyło w niemieckojęzycznym koncercie pt. „Pasja św. Jana według Jana Sebastiana Bacha BWV 245”. Wykonawcami tego monumentalnego dzieła byli: ewangelicki Chóru Kantorei St. Michael z Jena w Niemczech, Akademicki Chór Uniwersytetu Medycznego w Lublinie oraz zespół instrumentów dawnych Senza Battuta. Artyści wystąpili pod batutą Dominika Mielko.

Wykonanie Pasji Janowej to ogromne przedsięwzięcie, którego zorganizowania podjęło się Akademickie Stowarzyszenie Kulturalne im. dr. Michała Hajnosa. Propozycja wykonania pasji wyszła od strony niemieckiej po tym, jak 2 lata temu podczas festiwalu w Viennie zaśpiewali razem z lubelskim chórem przyszłych lekarzy „Requiem” Mozarta. Ideą przyświecającą zaśpiewaniu takiego koncertu była 500. rocznica Reformacji. Ponieważ utwór Jana Sebastiana Bacha ukazuje mękę i śmierć Chrystusa, na czas koncertu wybrano Niedzielę Palmową. Bach był religijnym luteraninem; muzykę uważał za dar Boży oraz narzędzie mające służyć przede wszystkim Jego chwale, dopiero potem nauce i estetycznej przyjemności. Pasje powstały w ostatnim okresie twórczości kompozytora. Pasja według św. Jana została napisana prawdopodobnie w 1723 r.; jej prawykonanie odbyło się w Wielki Piątek. To dzieło dramatyczne, surowe w wyrazie i konstrukcyjnie proste. Utwór relacjonuje historię Jezusa od pojmania do złożenia w grobie.

Przygotowując się do tego wydarzenia, artyści pracowali długo, by modlitwa stała się muzyką, a muzyka – modlitwą. Podczas trwającego ponad 2 godziny koncertu wśród wykonawców (80 chórzystów i 30 instrumentalistów) można było usłyszeć 6 solistów: Ewę Wołoszkiewicz, Natalię Skipor, Rafała Grozdewa, Kamila Króla, Kamila Kaznowskiego i Tomasza Raffa. Jak mówił ks. Jerzy Ważny, proboszcz parafii pw. św. Andrzeja Boboli, był to pierwszy tak ogromny koncert zorganizowany w kościele przy ul. Paderewskiego. – Świątynia wypełniona po brzegi wiernymi stanowi dla nas wspaniały owoc wszelkich podjętych starań. Szczególnie ważnym jest to, iż koncert opisujący mękę i śmierć Pana Jezusa odbył się w Niedzielę Palmową – podkreślał. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem prezydenta miasta Lublin, arcybiskupa metropolity lubelskiego i rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2017-04-26 14:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Perły odnalezione w popiele historii

Niedziela kielecka 17/2017, str. 2-3

[ TEMATY ]

muzyka

koncert

Archiwum

Koncert Gaudete w bazylice wiślickiej

Koncert Gaudete w bazylice wiślickiej

Kiedyś muzyką liturgiczną utkaną z harmonicznych dźwięków śpiewanych na chwałę Boga wypełnione były katedry, opactwa i klasztory w Europie. Trudno ją dziś spotkać w zlaicyzowanych krajach, które wyprzedają swoje kościoły lub czynią z nich muzea. Chorał gregoriański można usłyszeć niezwykle rzadko. Chyba że bywa się w buskim Liceum. Tutaj szlachetne, łacińskie pieśni rozbrzmiewały jeszcze niedawno na szkolnych korytarzach... I może wrócą?

Nie ma bardziej uniwersalnego języka liturgii niż łacina i bardziej uroczystego i dostojnego śpiewu liturgicznego nad chorał, który z niej bezpośrednio wyrasta. Ten unikatowy język modlitwy przechodził wiele reform. Śpiewy liturgiczne uporządkował papież Grzegorz Wielki, stąd nazwa chorału, ale ostatecznie ten gatunek ukształtował się, jak wskazują muzykolodzy, w VIII wieku w St. Gallen. Ostatecznie nie ma jednego kanonu chorału. Każdy chorał jest jednogłosowy, ważne są melizmaty – czyli śpiew na jednej sylabie wielu dźwięków. Potęga tej muzyki: to harmonia, powaga, dostojeństwo, pewien mistycyzm i ascetyzm łączący się zapewne z historią zgromadzeń zakonnych, w jakich chorał rozbrzmiewał od wieków: benedyktynów, franciszkanów, dominikanów i obecny jest (z pewnymi przerwami) do dziś. Wraz z reformą Soboru Watykańskiego II, która wprowadziła do liturgii języki narodowe zamiast łaciny, równocześnie niejako „wygaszono” w kościołach stopniowo części stałe śpiewane, chociaż ojcowie Soboru przyznali chorałowi pierwszeństwo i uznali go za własny śpiew liturgii rzymskiej. Elementy chorału pozostały. W Wigilię Paschalną np. zabrzmiał mocą liturgiczny starożytny hymn „Exultet” – Orędzie paschalne, w którym cały Kościół wyśpiewuje wspaniałość dzieła Odkupienia człowieka, historię Zbawienia. Chorał zatem daje duchowe doświadczenie wchodzenia w centrum wielowiekowej Tradycji Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Nuncjusz Apostolski podczas sakry biskupiej ks. Sztajerwalda: Dzięki biskupom każdy ma pewność, że otrzyma w Kościele prawdę i łaskę

2024-12-07 16:48

[ TEMATY ]

biskup

diecezja warszawsko‑praska

diecezja warszawsko praska

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Święcenia biskupie i stawanie się następcą Apostołów głęboko dotykają każdego wierzącego, ponieważ dzięki biskupom każdy ma pewność, że otrzyma w Kościele prawdę i łaskę, którymi sam Pan Jezus obdarza ludzkość – mówił nuncjusz apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi w homilii podczas Mszy Świętej z obrzędem sakry biskupiej ks. Tomasza Sztajerwalda, nowego biskupa pomocniczego diecezji warszawsko-praskiej. Święcenia biskupie odbyły się 7 grudnia 2024 roku w katedrze warszawsko-praskiej.

Głównym konsekratorem był Nuncjusz Apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi, zaś współkonsekratorami byli bp Romuald Kamiński, ordynariusz warszawsko-praski, i bp Jacek Grzybowski, biskup pomocniczy warszawsko-praski.
CZYTAJ DALEJ

Wiele uczynił dla całego Kościoła. Jubileusz sióstr marianek

2024-12-07 21:09

Marzena Cyfert

Uroczysta Eucharystia w 170. rocznicę powstania zgromadzenia sióstr marianek

Uroczysta Eucharystia w 170. rocznicę powstania zgromadzenia sióstr marianek

Uroczystej Mszy św. dziękczynnej za 170 lat Zgromadzenia Sióstr Maryi Niepokalanej przewodniczył abp Józef Kupny, metropolita wrocławski.

Eucharystia z udziałem siedmiu biskupów, księży archidiecezji wrocławskiej, sióstr marianek i ich przyjaciół sprawowana była w kościele Najświętszej Maryi Panny na Piasku we Wrocławiu. To właśnie w tym miejscu znajduje się grób założyciela zgromadzenia sługi Bożego ks. Jana Schneidera, niezwykłego obrońcy i opiekuna kobiet. Siostry modliły się za zgromadzenie i prosiły o dar beatyfikacji ks. Jana Schneidera.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję