Reklama

Niedziela Przemyska

Boże miejsce, Boża szkoła

Liceum Ogólnokształcące przy Niższym Seminarium Duchownym w Miejscu Piastowym to szkoła i dom, w którym chłopcy mogą zdobyć wykształcenie, rozwijać zainteresowania, a także zgłębiać życie liturgiczne i modlitewne w szkolnej kaplicy

Niedziela przemyska 18/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum szkoły

Pani Teresa jest wieloletnią kucharką w szkole. To ona najczęściej gotuje seminarzystom. A gotuje smacznie i zdrowo

Pani Teresa jest wieloletnią kucharką w szkole. To ona najczęściej gotuje
seminarzystom. A gotuje smacznie i zdrowo

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jest takie miejsce na ziemi podkarpackiej, gdzie swoją obecność ponad 100 lat temu zaznaczył patriota, wielki człowiek bł. ks. Bronisław Markiewicz, założyciel michalickich zgromadzeń zakonnych. Gromadził wokół siebie sieroty, które nie miały gdzie mieszkać. Stworzył dla nich dom, w którym mogły doświadczyć rodzinnego ciepła, otrzymać opiekę, a co najważniejsze – wykształcenie.

Bł. Bronisław zauważył, że pewna część chłopców przejawiała większe zainteresowanie życiem duchowym i religijnym. Dla nich to prowadził oddzielne wykłady i formował ich na przyszłych wychowawców, którzy niejednokrotnie przyjmowali święcenia kapłańskie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tak to w Miejscu Piastowym po latach powstały podwaliny pod Liceum Ogólnokształcące przy Niższym Seminarium Duchownym, które trwa do dnia dzisiejszego.

Reklama

Czym to miejsce obecnie wyróżnia się od innych placówek szkolnych? Młodzi mężczyźni, bo do nich skierowana jest ta szkoła, pod okiem Księży Michalitów – wychowawców, kształtują swoje życie i uczą się wybierać, co dla nich jest ważne. Szkoła jest dla uczniów domem. Podopieczni mają możliwość wspólnotowego, domowego życia. Ważną cechą tego miejsca jest przebywanie pod jednym dachem z Jezusem. Kaplica szkolna to przestrzeń, w której podejmowane są ważne życiowe decyzje. Dla wielu chłopców aspekt modlitewny jest jednym z motywów wyboru tej szkoły. Uczniowie mają możliwość zgłębiać życie liturgiczne i modlitewne, które kwitnie przy Sanktuarium św. Michała Archanioła i bł. Bronisława Markiewicza.

Szkoła zapewnia całodobowe wychowanie. To sprawia, że problemy, które często pojawiają się w szkołach publicznych, zostają szybko zdiagnozowane i jest możliwość pracy nad nimi.

Uczniowie mają czas na rozwijanie swoich zainteresowań. Korzystają ze sportowego zaplecza Michalickiego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych: sala gimnastyczna, siłownia czy pobliski orlik w Miejscu Piastowym. Częste wypady w ciekawe miejsca i poznawanie regionalnej historii to ważne atuty funkcjonowania tej szkoły.

Liceum położone jest w jednym z najbardziej atrakcyjnych krajobrazowo miejsc regionu. Miejsce Piastowe leży między Beskidem Niskim od południa a Pogórzem Dynowsko-Strzyżowskim od północy. W pobliżu znajdują się liczne parki i rezerwaty, takie jak Magurski Park Narodowy, Jaśliski Park Krajobrazowy czy Rezerwat przyrody Prządki.

Nic więc dziwnego, że nasi uczniowie nieraz udają się w górskie wycieczki. Możliwość obcowania z przyrodą, relaks po trudach nauki czy wspaniałe panoramy – to tylko niektóre z atutów takiego wypadu. Dotychczas zorganizowaliśmy kilka takich wycieczek, ale już planujemy kolejne.

Reklama

Duży nacisk kładziony jest na naukę. Dobrze przygotowana kadra nauczycielska i komfort nauki, jaki panuje w szkole (małe klasy), zapewniają pozytywne rezultaty. Uczniowie w ciągu dnia, oprócz lekcji mają wyznaczony czas na dodatkową naukę w ramach studium własnego. Łatwa dostępność do nauczycieli daje możliwość uczniom poszerzania intelektualnych zdolności, bądź poprawy swoich wyników.

Czy kończąc tę szkole młody człowiek „musi iść na księdza”? Oczywiście, że nie! Szkoła daje możliwość wszechstronnego rozwoju i wyboru różnych kierunków studiów. Wielu uczniów po latach odwiedza z sentymentem to miejsce. I to jest najlepsza wizytówka szkoły.

* * *

Uczniowie mówią o swojej szkole

To szkoła, która stawia wyzwania. Czasami trudna i wymagająca. W swoim charakterze jednak nietypowa. Wiele rzeczy mnie tu zaskoczyło. Ciekawa i gwarantująca niezapomniane przygody.
Janek kl. III

Szkoła nauczyła mnie wielu fajnych rzeczy. Czuję się tu jak w domu. Można pogłębić swoją wiarę.
Mateusz kl. III

Szkoła zmieniła mnie na lepsze. Poznałem wielu nowych ludzi, którzy mieli wpływ na moje życie. Zarażałem się ich pasjami, oni zaś moimi. Te trzy lata tutaj nie były zmarnowane. Mogłem w tym czasie zastanowić się nad moim życiowym powołaniem. Polecam ją każdemu!
Dawid kl. III

Jeżeli zainteresowała Cię taka szkoła lub znasz osobę, która byłaby zainteresowana taką właśnie ofertą, zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.nsd.michalici.pl i zaglądnięcia do FB Liceum Ogólnokształcące przy NSD w Miejscu Piastowym. Tel.: 534-527-100

2017-04-26 14:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła się uda, jeśli nauczyciele i uczniowie będą otwarci na prawdę

[ TEMATY ]

szkoła

abp Grzegorz Ryś

edukacja

BP KEP

Szkoła ma prawo się udać nie wtedy, gdy ma najlepszych nauczycieli, ale gdy ci, dla których ona jest – dzieci, młodzież ich rodzice – będą otwarci na Prawdę. Na taką Prawdę która was czyni wolnymi ludźmi – powiedział abp Grzegorz Ryś podczas inauguracji nowego roku szkolnego, która odbyła się 1 września w Tomaszowie Mazowieckim. Metropolita łódzki dokonał poświęcenia Archidiecezjalnej Katolickiej Szkoły Podstawowej, która od dziś rozpoczyna swoją działalność na terenie miasta.

Podczas Mszy św. w sanktuarium św. Antoniego z Padwy, której przewodniczył abp Ryś, obecne były delegacje ze wszystkich szkół Tomaszowa Mazowieckiego i powiatu tomaszowskiego.
CZYTAJ DALEJ

Święty Mikołaj - „patron daru człowieka dla człowieka”

Niedziela łowicka 49/2004

[ TEMATY ]

święty

WD

Obraz św. Mikołaja w ołtarzu głównym

Obraz św. Mikołaja w ołtarzu głównym

6 grudnia cały Kościół wspomina św. Mikołaja - biskupa. Dla większości z nas był to pierwszy święty, z którym zawarliśmy bliższą znajomość. Od wczesnego dzieciństwa darzyliśmy go wielką sympatią, bo przecież przynosił nam prezenty. Tak naprawdę zupełnie go wtedy jeszcze nie znaliśmy. A czy dziś wiemy, kim był Święty Mikołaj? Być może trochę usprawiedliwia nas fakt, że zachowało się niewiele pewnych informacji na jego temat.

Około roku 270 w Licji, w miejscowości Patras, żyło zamożne chrześcijańskie małżeństwo, które bardzo cierpiało z powodu braku potomka. Oboje małżonkowie prosili w modlitwach Boga o tę łaskę i zostali wysłuchani. Święty Mikołaj okazał się wielkim dobroczyńcą ludzi i człowiekiem głębokiej wiary, gorliwie wypełniającym powinności wobec Boga. Rodzice osierocili Mikołaja, gdy był jeszcze młodzieńcem. Zmarli podczas zarazy, zostawiając synowi pokaźny majątek. Mikołaj mógł więc do końca swoich dni wieść dostatnie, beztroskie życie. Wrażliwy na ludzką biedę, chciał dzielić się bogactwem z osobami cierpiącymi niedostatek. Za swoją hojność nie oczekiwał podziękowań, nie pragnął rozgłosu. Przeciwnie, starał się, aby jego miłosierne uczynki pozostawały otoczone tajemnicą. Często po kryjomu podrzucał biednym rodzinom podarki i cieszył się, patrząc na radość obdarowywanych ludzi. Mikołaj chciał jeszcze bardziej zbliżyć się do Boga. Doszedł do wniosku, że najlepiej służyć Mu będzie za klasztornym murem. Po pielgrzymce do Ziemi Świętej dołączył do zakonników w Patras. Wkrótce wewnętrzny głos nakazał mu wrócić między ludzi. Opuścił klasztor i swe rodzinne strony, by trafić do dużego miasta licyjskiego - Myry.
CZYTAJ DALEJ

Religia w szkole w Europie - normą w systemach edukacji

2024-12-06 16:08

[ TEMATY ]

Europa

religia w szkołach

Karol Porwich/Niedziela

Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. W związku z rozmowami na ten temat, jakie toczą się pomiędzy MEN a najważniejszymi Kościołami w Polsce, przypominamy materiał ukazujący, że nauka religii w szkole należy do standardów europejskich. Zazwyczaj udział w niej jest dobrowolny, choć w niektórych są to zajęcia obowiązkowe. W większości państw jej programy są ustalane przez Kościoły i związki wyznaniowe, gdzie indziej religia w szkole nie ma wymiaru konfesyjnego i przybiera formę religioznawstwa.

W większości państw europejskich - za wyjątkiem Białorusi, Bułgarii, Francji, Luxemburga, Słowenii i Rosji - nauczanie religii odbywa się w ramach systemu oświaty publicznej. Religia w szkole publicznej nie jest obecna we Francji i Słowenii, gdyż mają one zapisaną konstytucyjną „świeckość” rozumianą w ten sposób, że żadne elementy religijne, w tym jej nauczanie, nie powinny mieć miejsca w przestrzeni publicznej. Z kolei w Bułgarii religia dotąd nie powróciła do szkół po okresie komunizmu, mimo, że upomina się o to Kościół prawosławny. Od 2015 r. nie ma też nauczania religii w szkołach publicznych w Luxemburgu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję