W pobliżu sosnowieckiej katedry możemy zobaczyć wystawę papieskich rzeźb prof. Czesława Dźwigaja pt. „Via Sancta”. Ekspozycja wpisuje się w 25-lecie istnienia naszej diecezji, a także przybliża kunszt artysty, który jest autorem nowych, spiżowych drzwi do katedry
Wystawa prezentowana w Sosnowcu składa się z 9 spiżowych rzeźb przedstawiających św. Jana Pawła II w kontekście ważnych wydarzeń. Jest to dzieło mające przede wszystkim upamiętnić Papieża Polaka. Zaprezentowane rzeźby powstawały na przestrzeni kilku lat po śmierci Jana Pawła II. Wystawa eksponowana była już w naszej diecezji, m.in. w parafii św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Czeladzi czy na wolbromskim rynku.
Czesław Dźwigaj, rzeźbiarz znany na całym świecie, obecnie kieruje Pracownią Rzeźby w Ceramice w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Katedrą Sztuki na Uniwersytecie w Rużomberku na Słowacji. Twórca ma w swoim dorobku kilkadziesiąt pomników, m.in. Grudnia´70 w Szczecinie, czy też liczne pomniki wybitnych Polaków. Zasłynął z pięknych rzeźbiarskich przedstawień św. Jana Pawła II. Jest ich ponad 70 w kraju i za granicą, m.in. w: Wilnie, Kownie, Hanowerze, Rzymie, Fatimie, Lourdes, Chicago, Detroit, Phoenix, Edmonton czy San Cristobal. Artysta znany jest także z kompleksowych aranżacji obiektów sakralnych. Wykonał ponad 40 monumentalnych drzwi ze spiżu, m.in. dla świątyń w naszej diecezji – w parafii św. Marii Magdaleny w Gołaczewach i parafii św. Rafała Kalinowskiego w Dąbrowie Górniczej; trzecie są montowane w sosnowieckiej katedrze. Czesław Dźwigaj zaprojektował i wykonał m.in. ponad 100 witraży oraz ponad 600 medali i plakiet. Jest również twórcą m.in. rzeźby „Epitafium Cypriana Kamila Norwida” w katedrze na Wawelu, płaskorzeźby „Dawid” w Bazylice Narodzenia w Betlejem, cykli – „Dante Alighieri”, „Lęki i Nadzieje”, „Via Sancta”. Od 2002 r. stała wystawa jego dorobku artystycznego znajduje się w Muzeum Ziemi Wiśnickiej, a od 2008 r. na Zamku Lubomirskich w Nowym Wiśniczu (artysta pochodzi z tamtych stron). Tworzy również prace rysunkowe (m.in. cykle: „Elegie” i „Legendy Krakowa”).
Z racji świąt Wielkanocnych w Muzeum Zamkowym w Sandomierzu eksponowana była figura Chrystusa Frasobliwego.
Prezentowana rzeźba datowana jest na XVIII wiek, a pochodzi ze zbiorów rodziny Kamockich, która była jedną z ważniejszych rodzin ziemiańskich z okolic Sandomierza. Mikołaj Getka-Kenig, dyrektor muzeum, podkreślił, że rzeźba cenna jest z dwóch powodów. Po pierwsze etnograficznych, a po drugie historycznych. – Od 200 lat rzeźba znajdowała się w zbiorach rodziny Janusza Kamockiego, który był ważną postacią dla polskiej nauki. Był znanym i cenionym etnografem, a także członkiem Armii Krajowej. Rzeźba Chrystusa Frasobliwego pochodzi prawdopodobnie z okolic Krakowa, bo właśnie stamtąd przybyli pod Sandomierz Kamoccy. Mieli swój majątek w Mokoszynie i Podgaju – mówił dyrektor. Rzeźby Chrystusa Frasobliwego były popularne w sztuce ludowej w XVIII i XIX wieku. Ich popularność wynikała z potrzeb duchowych wiernych. – Lud polski widział w tym wizerunku swoje podobieństwo, ludzie utożsamiali się z Chrystusem osamotnionym i strudzonym – podkreśliła Kinga Kędziora-Palińska, główny inwentaryzator w muzeum zamkowym. Prezentowany wizerunek Chrystusa nawiązuje do przygotowań do ukrzyżowania i męki, stąd nazywany jest także „bolesnym oczekiwaniem”. Rzeźba przedstawia Jezusa Chrystusa siedzącego na kamieniu, zamyślonego, z głową opartą o dłoń, w koronie cierniowej. Na ramionach ma czerwony płaszcz, co nawiązuje do płaszcza królewskiego. Obecnie figura jest w depozycie muzeum, jednak trwa załatwianie wszystkich formalności, aby przeszła na jego własność.
Jaki ma związek akcyza na alkohol z niepełnosprawnymi? Na to pytanie odpowiadają sami niepełnosprawni, ich opiekunowie i aktywiści, którzy wpierają ideę asystencji dla osób z niepełnosprawnościami (OzN). 3 grudnia przez KPRM odbył się protest w tej sprawie. Na banerach i transparentach pokazały się obrazki piwa zrównane z pieniędzmi. To śmiała idea aktywistów, by o kilkadziesiąt groszy podwyższyć akcyzę na najbardziej faworyzowany przez prawo trunek w Polsce, czyli piwo. Według protestujących takie posunięcie mogłoby stworzyć budżet na asystencję w wysokości około 10 mld rocznie. Sprawę jako jeden z pierwszych opisał „Super Express”.
- Niepełnosprawne dzieci dostają pomoc ze strony państwa, ale gdy skończą 24 lata, zostają pozostawione same sobie! - powiedział w rozmowie z „SE” Robert Wyrostkiewicz, tata 16-letniej Marysi, niepełnosprawnej od dziecka dziewczynki w stopniu umiarkowanym.
Abp Paul Richard Gallagher, szef dyplomacji Watykanu
Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie stoi na rozdrożu - powiedział na forum Rady Ministerialnej OBWE na Malcie szef dyplomacji Watykanu arcybiskup Paul Richard Gallagher. Podkreślił w swoim wystąpieniu, że Stolica Apostolska jest zaniepokojona podziałami i "fragmentaryzacją".
Podczas kończących się w piątek obrad 31. Rady Ministerialnej OBWE z udziałem ministrów spraw zagranicznych abp Gallagher odnotował "rosnący brak wzajemnego zaufania między niektórymi państwami członkowskimi, wzrost agresji ideologicznej i jawną pogardę dla podstawowych zasad", zawartych w akcie z Helsinek z 1975 roku, będącym u podstaw tej Organizacji, liczącej obecnie 57 krajów.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.