W pobliżu sosnowieckiej katedry możemy zobaczyć wystawę papieskich rzeźb prof. Czesława Dźwigaja pt. „Via Sancta”. Ekspozycja wpisuje się w 25-lecie istnienia naszej diecezji, a także przybliża kunszt artysty, który jest autorem nowych, spiżowych drzwi do katedry
Wystawa prezentowana w Sosnowcu składa się z 9 spiżowych rzeźb przedstawiających św. Jana Pawła II w kontekście ważnych wydarzeń. Jest to dzieło mające przede wszystkim upamiętnić Papieża Polaka. Zaprezentowane rzeźby powstawały na przestrzeni kilku lat po śmierci Jana Pawła II. Wystawa eksponowana była już w naszej diecezji, m.in. w parafii św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Czeladzi czy na wolbromskim rynku.
Czesław Dźwigaj, rzeźbiarz znany na całym świecie, obecnie kieruje Pracownią Rzeźby w Ceramice w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Katedrą Sztuki na Uniwersytecie w Rużomberku na Słowacji. Twórca ma w swoim dorobku kilkadziesiąt pomników, m.in. Grudnia´70 w Szczecinie, czy też liczne pomniki wybitnych Polaków. Zasłynął z pięknych rzeźbiarskich przedstawień św. Jana Pawła II. Jest ich ponad 70 w kraju i za granicą, m.in. w: Wilnie, Kownie, Hanowerze, Rzymie, Fatimie, Lourdes, Chicago, Detroit, Phoenix, Edmonton czy San Cristobal. Artysta znany jest także z kompleksowych aranżacji obiektów sakralnych. Wykonał ponad 40 monumentalnych drzwi ze spiżu, m.in. dla świątyń w naszej diecezji – w parafii św. Marii Magdaleny w Gołaczewach i parafii św. Rafała Kalinowskiego w Dąbrowie Górniczej; trzecie są montowane w sosnowieckiej katedrze. Czesław Dźwigaj zaprojektował i wykonał m.in. ponad 100 witraży oraz ponad 600 medali i plakiet. Jest również twórcą m.in. rzeźby „Epitafium Cypriana Kamila Norwida” w katedrze na Wawelu, płaskorzeźby „Dawid” w Bazylice Narodzenia w Betlejem, cykli – „Dante Alighieri”, „Lęki i Nadzieje”, „Via Sancta”. Od 2002 r. stała wystawa jego dorobku artystycznego znajduje się w Muzeum Ziemi Wiśnickiej, a od 2008 r. na Zamku Lubomirskich w Nowym Wiśniczu (artysta pochodzi z tamtych stron). Tworzy również prace rysunkowe (m.in. cykle: „Elegie” i „Legendy Krakowa”).
W Auli o. Augustyna Kordeckiego na Jasnej Górze odbyło się 4 lipca 2018 r. otwarcie wystawy „Sacrum w drewnie z elementami malarskimi”. Na wystawie są prezentowane prace członków Stowarzyszenia Senior Tur, którzy podczas wyjazdów plenerowych fotografowali takie perełki sakralnej architektury drewnianej w pobliżu Częstochowy jak: kościół pw. św. Idziego w Zrębicach, kościół pw. św. Mikołaja w Truskolasach, kościół pw. NMP Królowej Różańca Świętego w Boronowie i inne. Do udziału w wystawie zaproszono również plastyków, członków Częstochowskiego Stowarzyszenia Plastyków im. Jerzego Dudy Gracza i absolwentów Studium Sztuki Sakralnej Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie.
Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. W związku z rozmowami na ten temat, jakie toczą się pomiędzy MEN a najważniejszymi Kościołami w Polsce, przypominamy materiał ukazujący, że nauka religii w szkole należy do standardów europejskich. Zazwyczaj udział w niej jest dobrowolny, choć w niektórych są to zajęcia obowiązkowe. W większości państw jej programy są ustalane przez Kościoły i związki wyznaniowe, gdzie indziej religia w szkole nie ma wymiaru konfesyjnego i przybiera formę religioznawstwa.
W większości państw europejskich - za wyjątkiem Białorusi, Bułgarii, Francji, Luxemburga, Słowenii i Rosji - nauczanie religii odbywa się w ramach systemu oświaty publicznej. Religia w szkole publicznej nie jest obecna we Francji i Słowenii, gdyż mają one zapisaną konstytucyjną „świeckość” rozumianą w ten sposób, że żadne elementy religijne, w tym jej nauczanie, nie powinny mieć miejsca w przestrzeni publicznej. Z kolei w Bułgarii religia dotąd nie powróciła do szkół po okresie komunizmu, mimo, że upomina się o to Kościół prawosławny. Od 2015 r. nie ma też nauczania religii w szkołach publicznych w Luxemburgu.
W nocy z 3 na 4 grudnia 2024 r., w 87. roku życia, po długiej chorobie zmarł w Taizé brat Charles-Eugène, bliski współpracownik założyciela Wspólnoty, brata Rogera. Modlitwa dziękczynna za jego życie odbędzie się w poniedziałek 9 grudnia o godz. 15.00 w Kościele Pojednania w Taizé - poinformowała ta ekumeniczna wspólnota zakonna. Był jej członkiem od 1958 roku.
Charles-Eugène Magnin urodził się w Szwajcarii w 1938 r. w Saint-Sulpice w kantonie Neuchâtel. Jako młody student teologii dołączył do Wspólnoty z Taizé w 1958 roku. Kontynuując studia teologiczne, mieszkając między Taizé a Neuchâtel, pracował nad badaniami swojego profesora Jeana-Louisa Leuby nad soborami powszechnymi w myśli Reformatorów. W 1961 r. przeniósł się do Taizé i związał się ze wspólnotą na całe życie. W 1962 r. spędził pół roku w parafii kolegiaty w Neuchâtel, po czym w 1963 r. został ordynowany na pastora w Le Locle.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.