Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Zanurzeni w tajemnicy zbawczej Męki

W piątek 7 kwietnia o godz. 20.30 w Stargardzie przy Bramie Pyrzyckiej odbyła się inscenizacja Misterium Męki Pańskiej. Łącznie wzięło w nim udział 50 aktorów spośród stargardzkiej młodzieży. Misterium przygotował ks. Marek Nikiel TChr z parafii pw. św. Józefa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Inspiracja do przygotowania i wystawienia Misterium Męki Pańskiej wzięła się ze słynnego misterium w poznańskiej Cytadeli, na które pojechałem przed kilkoma laty, kiedy byłem jeszcze duszpasterzem w Pyrzycach – powiedział w rozmowie z „Niedzielą” ks. Marek Nikiel TChr. – Pracowałem wtedy z młodzieżą w tamtejszym liceum i zarazem prowadziłem Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży. Tak więc pierwsze misterium przygotowywałem z młodzieżą pyrzycką. Kiedy niespełna trzy lata temu zostałem przeniesiony do Stargardu, również zacząłem pracować z młodymi ludźmi. We wrześniu ubiegłego roku zainicjowałem Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży przy parafii św. Józefa. Z czasem poznałem młodych ludzi w Stargardzie i doszedłem do wniosku, że mogę im zaufać i także do nich wyjść z pomysłem przygotowania misterium, co jak widać spotkało się z dużym zainteresowaniem z ich strony i zaowocowało przedstawionym w piątkowy wieczór spektaklem-misterium – podkreślił duszpasterz.

Reklama

– Cały scenariusz został oparty na kompilacji fragmentów przekazu czterech Ewangelistów. W ten sposób chciałem doprowadzić do tego, aby młodzież zaangażowała się w to, co dotyczy naszej wiary; aby ewangeliczne treści zapadły im w umysł i serce. Ponieważ zależało mi na tym, abyśmy całe przedsięwzięcie przeżyli rzeczywiście w sposób duchowy, dlatego poprzedziłem je Mszą św. sprawowaną dla młodzieży, która wystąpiła w misterium. Podczas Eucharystii przypominałem im, że właśnie w ten sposób – grając w misterium – stają się oni ewangelizatorami – stwierdził ks. Marek Nikiel. – Najważniejszym przesłaniem misterium jest to, aby człowiek podjął refleksję na temat tego, co w Wielkim Tygodniu przeżywamy. Jest to czas, który dał nam Bóg w sposób szczególny, abyśmy poprzez Jego śmierć i zmartwychwstanie doświadczyli, jak bardzo nas kocha. Ważne jest, byśmy umieli też odpowiedzieć na Jego miłość poprzez konkretne decyzje odnośnie własnego życia – zaznaczył duchowny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Chciałbym serdecznie podziękować tym, bez których to przedsięwzięcie nie doszłoby do skutku. Przede wszystkim dziękuję władzom miasta, że wspomogły nas materialnie. Następnie chciałbym podziękować tym, którzy naprawdę poświęcili wiele czasu, by przygotować stroje – w szczególności p. Krzysztofowi Malinowskiemu i całej jego rodzinie. Tak samo p. Andrzejowi Gierze, który wraz ze swoimi pracownikami, pomógł nam przy tworzeniu rzymskich zbroi; p. Lechowi Kierczyńskiemu, który pomagał przy dekoracjach. A także Norbertowi Śliwie, za pomoc w przygotowaniu misterium, m.in. poprzez dobór przepięknej muzyki, czy też za pośrednictwo w załatwianiu wielu spraw technicznych. Dziękuję także moim współbraciom z ks. proboszczem Adamem Staszczakiem TChr na czele za umożliwienie mi podjęcia tego dzieła, oraz wielu innym osobom, których z nazwiska nie wymieniłem, a które przyczyniły się do zrealizowania misterium – powiedział ks. Marek.

Oczami młodych aktorów

Swoimi refleksjami podzieliło się z nami również kilku młodych ludzi, którzy wcielili się w postaci opisanych na kartach Ewangelii zbawczych wydarzeń.

– Udział w misterium jest dla mnie sposobem na głębsze przeżywanie Wielkiego Postu – powiedział Maciej Pułka (Liceum Ogólnokształcące nr 1), grający rolę św. Jana. – Jest to też dla mnie pewien rodzaj przygody. Przygotowania trwały ok. 4 tygodni. Spotykaliśmy 2,3 razy w tygodniu.

Reklama

– Było to ogromne przedsięwzięcie – dodał Piotr Linkowski (LO nr 1), odgrywający jednego z kapłanów. – Gram amatorsko w stargardzkim teatrze przy SCK. Na naszej małej scenie nie ma takiej publiczności, jaka przyszła na to misterium.

– Zagranie roli Jezusa, tzn. oddania Jego charakteru i cierpienia, nie było łatwą rzeczą – powiedział Mateusz Gralak (Gimnazjum nr 3), który wcielił się w rolę Chrystusa. – Odbyliśmy dużo ćwiczeń i prób, żeby misterium dobrze wyszło. Moim pierwszym wrażeniem było to, że zrozumiałem, jak Jezus naprawdę cierpiał – stwierdził Mateusz, który wcześniej miał już okazję angażować się artystycznie. – Kiedyś uczęszczałem na kółko teatralne, obecnie natomiast chodzę na taniec towarzyski.

– Brałam pierwszy raz udział w takim przedstawieniu. Mam bardzo dobre wrażenia – mówiła Marysia Wolarz (Gimnazjum katolickie), która zagrała kobietę z tłumu. – Takie przedstawienia są ważne, ponieważ można pokazać znane nam biblijne wydarzenia sprzed 2000 lat.

– Przygotowania trwały cały ostatni miesiąc. Wielkie podziękowania dla ks. Marka Nikiela, który to wszystko zorganizował – powiedziała Maria Nowak (studentka II roku medycyny), wcielająca się w rolę Maryi. – Dla mnie udział w misterium jest doświadczeniem artystycznym, ponieważ bardzo lubię takie przedsięwzięcia, ale ma to również wymiar duchowy. Można się lepiej przygotować do świąt. Brałam już wcześniej udział w różnych spektaklach, ale po raz pierwszy w misterium. Kiedyś chodziłam też do szkoły muzycznej i udzielałam się przy parafii św. Józefa w zespole muzycznym – dodała Maria.

Widzowie pod wrażeniem

Reklama

Po zakończeniu misterium zapytaliśmy o wrażenia mieszkańców naszego miasta.

– Ten spektakl był dla mnie ogromnym przeżyciem duchowym. Takie misteria uświadamiają nam, czym jest Wielkanoc. Jest to największe święto naszej religii – powiedziała pani Anna.

– Misterium bardzo mi się podobało. Takie inscenizacje pogłębiają w nas wiarę. O tym nie da się mówić, to trzeba po prostu zobaczyć i przeżyć – dodał Adam.

– Trzeba przyznać, że młodzież przedstawiła Mękę Pańską po mistrzowsku – podkreśliła Elżbieta.

Stargardzkie misterium obejrzało ok. 200 widzów, wśród nich byli także prezydent Rafał Zając i wiceprezydent Ewa Sowa. Na następne Misterium Męki Pańskiej organizatorzy zapraszają za rok.

2017-04-26 14:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krzeszowskie Misterium Męki Pańskiej

[ TEMATY ]

Krzeszów

misterium

Przemysław Groński

Tradycją w Krzeszowie, sięgającą aż XVII w., jest inscenizacja Męki Pańskiej. Od wielu lat w Wielki Piątek młodzież z krzeszowskiej parafii przygotowuje misterium, aby w ten sposób obrazowo przybliżyć gehennę Zbawiciela. Wczesna pora roku uniemożliwiła wędrówkę przez plenerowe kaplice kalwaryjskie, więc przedstawienie rozpoczęło się o g. 10 w bazylice.

Sens podjęcia się tak trudnego dzieła tłumaczy organizator i opiekun młodzieży ks. Mateusz Rycek: Wielki Piątek w naszej krzeszowskiej wspólnocie upływa przed południem właśnie jako misterium Męki Pańskiej. Wierni przez udział w tym misterium mogli poczuć namiastkę Ziemi Świętej, zagłębić się w tą szczególną drogę kalwaryjską, po której szedł Jezus. Człowiek spoglądając na te sceny mógł choć w drobnym stopniu uświadomić sobie jak wiele Jezus przecierpiał, jak wielka była jego miłość i jakie znaczenie ma dla naszego życia. Dzięki ofierze na krzyżu jesteśmy zbawieni, odnajdujemy sens w życiu i mamy nadzieję. Właśnie z krzyża Jezusa mamy zaczerpnąć tą moc i siłę na całe nasze życie.
CZYTAJ DALEJ

Św. Ambroży obrońca Bożego Prawa

Niedziela łowicka 49/2002

[ TEMATY ]

święty

św. Ambroży

pl.wikiepdia.org

7 grudnia Kościół katolicki obchodzi wspomnienie liturgiczne św. Ambrożego, biskupa i doktora Kościoła, jedną z największych postaci Kościoła Zachodniego w IV w. Dane o wcześniejszym jego życiu są skąpe, natomiast biografia od chwili wybrania go na biskupa jest bardzo bogata.

Ambroży urodził się około roku 340 w Trewirze (dzisiejsze Niemcy), jako syn prefekta Galii. Otrzymawszy staranne wykształcenie w Rzymie, rozpoczął karierę państwową na terenie dzisiejszej Jugosławii. Około roku 370 został mianowany zarządcą - prefektem północnej Italii, mieszkając w Mediolanie. W roku 374 w Mediolanie zmarł tamtejszy biskup. Zapowiadał się burzliwy wybór nowego biskupa, gdyż dwie partie: jedna prawowierna, druga sympatyzująca z arianizmem, wysuwały swoich kandydatów, ale ponieważ głosy były równomierne, wybory się przeciągały. Ambroży, podejrzewając, że może dojść do zamieszek, nie chcąc do nich dopuścić, z urzędu udał się do katedry. Kiedy tam się znalazł, z tłumu jakieś dziecko zwołało: "Ambroży biskupem". Zebrani uznali to za znak opatrznościowy i mimo tego, że Ambroży - choć należał do rodziny chrześcijańskiej - nie był nawet ochrzczony i opierał się, wymogli na nim zgodę. Dla wybierających nie stanowiło to żadnej przeszkody. Wiedzieli, że jest człowiekiem sprawiedliwym i bardzo odpowiedzialnym, a to wystarczyło, by mógł być dobrym biskupem. Przyszłość potwierdziła, że mieli rację. W ciągu ośmiu dni Ambroży przygotował się, przyjął chrzest i pozostałe sakramenty, a 7 grudnia 374 r. został konsekrowany na biskupa Mediolanu. Nowy biskup wiedział, jak małe kompetencje posiada w zakresie znajomości Pisma Świętego i prawd objawionych, dlatego swoje duszpasterzowanie rozpoczął od gruntownego studiowania Biblii i literatury chrześcijańskiej. Miało to służyć jego przepowiadaniu. Wnet zasłynął jako kaznodzieja; podziwiał go św. Augustyn. Św. Ambroży żył i działał w okresie, kiedy dopiero zaczynały się kształtować stosunki Kościoła z państwem (władzą cesarską). Jego postawa i poczynania w tej dziedzinie miały znaczący wpływ na przyszłość tych stosunków. Inicjatywy biskupa Mediolanu były też próbą określenia miejsca Kościoła w społeczeństwie. Z tego też punktu widzenia należy oceniać słynne "potyczki" Ambrożego z władzą cesarską. Najgłośniejszym był konflikt Ambrożego z cesarzem Teodozjuszem. Powodem była rzeź dokonana z rozkazu cesarza w Tessalonikach. Podczas lokalnych zamieszek zginął tam jeden z oficerów rzymskich. W odwecie cesarz zarządził masakrę ludności; mieszkańców zgromadzonych w cyrku zaatakowali żołnierze. Zginęło prawie 700 osób. Wówczas biskup Ambroży nałożył na cesarza obowiązek odbycia pokuty. O dziwo, Teodozjusz uznał swój grzech i zgodził się na określoną przez biskupa pokutę, co było wyrazem wielkiego autorytetu biskupa Ambrożego. Za jego sprawą świat zrozumiał, że władca w Kościele jest tylko wiernym - niczym więcej - i obowiązują go te same zasady Bożego Prawa, które normują życie wszystkich. Sprecyzowane przez św. Ambrożego ustawienie władcy wobec Bożego Prawa, na straży którego stoi biskup, stało się normą w Kościele katolickim i obowiązuje do dziś. Potknął się o tę normę w XVI w. Henryk VIII, który po popełnieniu grzechu, nie chcąc pokutować, wolał oderwać cały Kościół angielski od biskupa Rzymu. Ten zaś, stając na straży Bożego Prawa, nie mógł przyjąć innego rozwiązania. Wspomnienie postaci św. Ambrożego przypomina bardzo trudne zagadnienie relacji Kościoła do państwa, zwłaszcza wtedy, gdy władzę w państwie sprawuje katolik. Ten bowiem jako wierzący musi się nieustannie liczyć z Bożym Prawem. Nie chodzi tu tylko o decyzje, ale i o zachowanie Bożego Prawa w życiu osobistym, które dla podwładnych jest niepisaną normą postępowania. Stąd do historii św. Ambroży przeszedł nie tyle jako teolog, ile jako odważny biskup, wzywający władców (dzisiaj sprawujących władzę na różnym szczeblu życia demokratycznego) do zachowania Prawa Bożego. Św. Ambroży zmarł w Wielką Sobotę 4 kwietnia 397 r. Został pochowany w Mediolanie. Do dziś pozostaje postacią wręcz symboliczną dla tego miasta. Zdumiewała jego aktywność, co podkreślił biograf, notując z podziwem, że po śmierci Ambrożego, jego obowiązki katechetyczne musiały być podzielone między pięciu kapłanów.
CZYTAJ DALEJ

Quo Vadis Europo? Kryzys migracyjny, gospodarczy i tożsamościowy

2024-12-07 21:44

[ TEMATY ]

konferencja

Karol Porwich/Niedziela

W Złotym Potoku z inicjatywy Europoseł Jadwigi Wiśniewskiej z Grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, do której w Parlamencie Europejskim należy Prawo i Sprawiedliwość, została zorganizowana konferencja pt. „Quo vadis Europo? Kryzys migracyjny, gospodarczy i tożsamościowy”.

Dyskusja ogniskowała się wokół trzech kluczowych tematów, z jakimi mierzy i będzie mierzyć się w najbliższej dekadzie Unia Europejska, a więc nielegalna, niekontrolowana migracja, spadek konkurencyjności europejskich gospodarek, a także kryzys wartości i odcinanie się Europy od chrześcijańskich korzeni.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję