Reklama

Niedziela Podlaska

Śpiewajmy Panu – Podlasie 2018!

Pod hasłem ,,Wolni w Duchu Świętym” odbył się 6 października br. w Siemiatyckim Ośrodku Kultury 25. Festiwal Piosenki Religijnej i Patriotycznej ,,Śpiewajmy Panu” Podlasie 2018

Niedziela podlaska 41/2018, str. VI

[ TEMATY ]

festiwal

Monika Kanabrodzka

Bogaty w choreografię występ scholi Karmelki

Bogaty w choreografię występ scholi Karmelki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Msza św. sprawowana przez ks. Tomasza Przewoźnego w kościele pw. św. Andrzeja Boboli w Siemiatyczach poprzedziła przesłuchania wokalne w Siemiatyckim Ośrodku Kultury.

Wszystkich zgromadzonych artystów i gości 25. Festiwalu Piosenki Religijnej i Patriotycznej „Śpiewajmy Panu” Podlasie 2018 przywitali z uśmiechem na twarzy prowadzący spotkanie: Anna Żuromska – skarbnik Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Diecezji Drohiczyńskiej oraz Mateusz Stefaniuk – prezes KSM DD.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W tym roku na siemiatyckiej scenie zaprezentowało się ponad 20 podmiotów, co daje liczbę ok. 150 artystów. Poziom wykonanych utworów był bardzo wysoki, o czym zapewniła komisja w składzie: ks. Tomasz Przewoźny – asystent KSM DD, Paulina Oseńko – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie oraz ks. Łukasz Suszko – wieloletni dyrektor FPRIP „Śpiewajmy Panu”.

Reklama

Pierwsze miejsce w kategorii soliści do lat 10 zajęła Marta Truskolaska z Łubina Kościelnego. Spośród najliczniej reprezentowanej grupy dzieci w wieku 11-14 lat pierwsze miejsce wyśpiewała Nela Zawadzka, znana m.in. z programu telewizyjnego – The Voice Kids. W kategorii soliści 15-18 lat pierwsze miejsce zajęła Zuzanna Dworakowska. Schola Karmelki śpiewem i tańcem wywalczyła I miejsce. Tegoroczny festiwal został również wzbogacony o występy zespołów wokalnych, spośród których pierwsze miejsce zajął zespół Kaprys. Wrażeń muzycznych dostarczyli również artyści zespołu Szara Band, laureaci kategorii zespoły wokalno-instrumentalne. Pełna lista laureatów znajduje się na stronie drohiczynska.pl .

Festiwal Piosenki Religijnej i Patriotycznej „Śpiewajmy Panu” Podlasie 2018 to inicjatywa, która od 25 lat odkrywa i promuje muzyczne talenty młodego pokolenia diecezji drohiczyńskiej. W tym roku wyjątkowa 25. jubileuszowa edycja wpisuje się w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Stąd motyw patriotyczny był szczególnie wyeksponowany w dobranym repertuarze przez solistów, zespoły i schole. Nie zabrakło biało-czerwonych akcentów na strojach uczestników. Muzyczna forma modlitwy na chwałę Pana ukazała szeroki wachlarz umiejętności wokalno-instumentalnych artystów wzbogacony choreografią.

Organizatorem Festiwalu Piosenki Religijnej i Patriotycznej „Śpiewajmy Panu” Podlasie 2018 jest Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Diecezji Drohiczyńskiej przy współpracy Wydziału Młodzieży Diecezji Drohiczyńskiej, Wydziału Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Diecezji Drohiczyńskiej oraz Siemiatyckiego Ośrodka Kultury. Niezbędną pomoc finansową przy organizacji festiwalu udzieliło przedsiębiorstwo „Pronar” oraz firma „Suempol”.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął bp Tadeusz Pikus oraz biskup senior Antoni Pacyfik Dydycz. Centrum Informacji Diecezji Drohiczyńskiej oraz Tygodnik Katolicki ,,Niedziela” sprawowało patronat medialny.

2018-10-10 11:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Musica Sacra w Międzyzdrojach

Niedziela szczecińsko-kamieńska 30/2016, str. 2-3

[ TEMATY ]

festiwal

Archiwum prywatne

Koncert w kościele w Międzyzdrojach

Koncert w kościele w Międzyzdrojach
W dniach 19-24 czerwca br. odbył się już po raz 51. Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej im. prof. Jana Szyrockiego w Międzyzdrojach. Mogliśmy usłyszeć najlepsze chóry z różnych zakątków świata, m.in. z Filipin, Szwecji, Turcji, Ukrainy oraz chóry i zespoły polskie. Jednym z głównych punktów programu festiwalu był konkurs „Musica Sacra” w kościele pw. św. Piotra Apostoła w Międzyzdrojach. Jury w składzie: prof. Dariusz Dyczewski, prof. Halina Bobrowicz, prof. Waldemar Górski, ks. prał. dr Marian Jan Wittlieb, ks. kan. dr Zbigniew Woźniak po wysłuchaniu dziewięciu zespołów biorących udział w konkursie przyznało następujące nagrody:
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Otwarcie wystawy czasowej „Na szlaku Tysiąclecia. Chrobry I i II w Powstaniu Warszawskim”

2025-04-18 22:25

Muzeum AK

    W samo południe we wtorek 15 kwietnia w Muzeum Armii Krajowej w Krakowie odbył się wernisaż wystawy czasowej „Na szlaku Tysiąclecia. Chrobry I i II w Powstaniu Warszawskim”.

Ekspozycja została przygotowana z okazji obchodów 1000-lecia Korony Polskiej. Prezentuje dzieje dwóch oddziałów walczących w Powstaniu Warszawskim: Batalionu „Chrobry I” oraz Zgrupowania „Chrobry II”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję