Reklama

Aspekty

Kolędować najlepiej wspólnie

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 51/2018, str. VI

[ TEMATY ]

kolędowanie

Karolina Krasowska

Trzecia edycja Zielonogórskiego Kolędowania już 6 stycznia

Trzecia edycja Zielonogórskiego Kolędowania już 6 stycznia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolędy śpiewamy w kościołach, przy wigilijnym stole, z rodziną i przyjaciółmi, w dużych i małych grupach, na spotkaniach opłatkowych i tak po prostu, kiedy najdzie nas ochota, chodzimy na koncerty albo słuchamy płyt. I wciąż nam się to nie nudzi. W okresie Bożego Narodzenia znajdziemy wiele okazji do wspólnego kolędowania, w tym numerze prezentujemy niektóre z nich.

Kolędami można uwielbiać

Już 6 stycznia, w święto Trzech Króli, w parafii pw. Matki Bożej Częstochowskiej po raz trzeci odbędzie się Zielonogórskie Kolędowanie, podczas którego można będzie uwielbiać Zbawiciela. I choć uwielbienie zwykle kojarzy się z innym rodzajem utworów, ten repertuar nie jest przypadkowy. – Wybraliśmy kolędy, bo to jest nasza tradycja, a my często tradycją nie potrafimy się modlić – wyjaśnia Martyna Dziechciaruk. – Chcieliśmy więc pokazać kolędy trochę z innej strony, niekoniecznie coś w nich zmieniać, ale wydobyć i pokazać ich głębię. To przecież nie są pieśni, które się śpiewa, bo ładnie brzmią – one mają treści związane ze zbawieniem. Docierają do nas informacje, że publiczności ta forma się bardzo podoba. Kolędy kojarzą się z rodziną, z dobrym, szczęśliwym czasem, z byciem razem. A do tego dochodzi możliwość włączenia się w śpiewanie z nami, bo staramy się część repertuaru zaśpiewać w powszechnie znany sposób.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Chórowi podczas koncertu towarzyszyć będzie zespół Shema. Wykonawcy zaczęli przygotowywać się już w grudniu. To osoby w różnym wieku i z różnym doświadczeniem. – Każdy, kto ma pragnienie, może do nas przyjść. Są tu i profesjonalni muzycy, i ci, którzy śpiewają od czasu do czasu, są ludzie posługujący w scholach. Jako kadra jesteśmy przygotowani do pracy w każdej grupie. Wszystkiego uczymy się podczas dwóch spotkań warsztatowych. Uczestnicy dostają i teksty, i nuty. Jeśli ktoś umie czytać nuty, to będzie mu troszkę łatwiej, ale jeśli nie, też nie ma problemu, bo uczymy wszystkiego na pamięć. To nie są pierwsze warsztaty, które prowadzę, i moje doświadczenie mówi, że nie trzeba znać nut, żeby śpiewać w głosach – podkreśla Martyna.

Sama ekipa organizująca spotyka się mniej więcej 3 miesiące wcześniej. – Modlimy się, pytamy, co Pan Bóg chce nam w tym roku powiedzieć, pochylamy się nad Słowem, które ma nas prowadzić. Na tej podstawie dobieramy repertuar. Oczywiście w jakiejś części jest to również kwestia naszych osobistych upodobań, ale staramy się stworzyć z tego harmonijną całość – opowiada Martyna. – Pewne zmiany mogą się dokonać już na warsztatach, bo staramy się żywo reagować na to, co się dzieje, i jeśli widzimy, że w tym momencie lepiej nam się modli, to przesuwamy akcenty. To jest zresztą najważniejsze, bo chociaż przygotowujemy koncert, to jednak nie chodzi nam po prostu o odśpiewanie kolęd, choćby najpiękniejsze, ale o modlitwę. Często jest tak, że posługując koncentrujemy się na tym, żeby przede wszystkim poprawnie zaśpiewać, tu jednak chcielibyśmy skupić się na tym, co tak naprawdę jest ważne.

Kolędami można świadczyć

Reklama

Jeszcze wcześniej, bo w drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, odbędzie się kolędowanie Domowego Kościoła na zielonogórskim deptaku. Do tego wydarzenia nie trzeba się nawet wcześniej przygotować, wystarczy przyjść i się włączyć. – Historia tego kolędowania zaczęła się jakieś 30 lat temu, kiedy do wspólnego śpiewania zapraszało Stowarzyszenie Rodzin Katolickich – wspomina Włodzimierz Sadecki. – A od ok. 20 lat kolędujemy na zielonogórskim deptaku w drugi dzień świąt. Spotykamy się tam jako Domowy Kościół i śpiewamy razem przez godzinę. Nie dłużej, bo to jednak dzieje się na dworze i czasami jest bardzo zimno. Ogłaszamy to w parafiach i zapraszamy do włączenia się wszystkich chętnych. To nie jest wydarzenie specjalnie przygotowywane, nie mamy wcześniej prób, tylko przynosimy teksty. I wiele osób tak przychodzi co roku, bo słyszą w czasie ogłoszeń parafialnych, że znowu będzie wspólne kolędowanie. A niekiedy jest tak, że ktoś po prostu spacerował po rynku i postanowił się dołączyć. Tak się tworzy nasza śpiewająca wspólnota. Co do przygotowywanych wcześniej tekstów, to staramy się, żeby były wszystkie zwrotki i tak też je wyśpiewujemy. Nasze kolędowanie zawsze otwiera ks. Jan Pawlak, od wielu lat związany z Domowym Kościołem. Był też z nami ks. Dariusz Orłowski, wieloletni duszpasterz diecezjalny rodzin. Zapraszamy również ks. Romana Litwińczuka, proboszcza parafii Matki Bożej Częstochowskiej, także związanego z Ruchem Światło-Życie. Zaczynamy modlitwą i odczytaniem Ewangelii.

Po tylu latach śpiewająca grupa stała się już rozpoznawalna i wpisała się w świąteczny klimat miasta. – Kolędujemy w miejscu publicznym, przy choince pod ratuszem po to, żeby każdy mógł się dołączyć i chwalić Pana Jezusa w okresie bożonarodzeniowym. Ale chcemy też pokazać naszą wiarę. Atmosfera jest bardzo rodzinna i przyjacielska, jest pięknie – dodaje Włodzimierz Sadecki.

W kolędowaniu tym uczestniczy Violetta Stożek wraz z mężem. – Bardzo zachęcamy wszystkich do udziału. To takie przejmujące! Często jest zimno, ale serca gorące. Całe rodziny nawet z małymi dziećmi, które mają przy sobie grzechotki, janczary i inne przeszkadzajki. Dzieci najgłośniej śpiewają kolędy! – opowiada. – Uwielbiamy kolędować. Również w domowym zaciszu. Jest gitara, skrzypce i wiolonczela. I nasze głosy. Nasza najbliższa rodzina to 16 osób, dzieci, wnuczęta, no i my. Jest komu śpiewać.

Kolędami można łączyć

Bożonarodzeniowe utwory świetnie nadają się do tego, by budować relacje między ludźmi różnych kultur i języków. Potwierdzają to polsko-niemieckie warsztaty muzyczne organizowane w Neuhausen przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży, Bund der Deutschen Katholischen Jugend i Duszpasterstwo Młodzieży Diecezji Görlitz.

Reklama

– Tradycja kolędowa jest w Polsce bardzo rozwinięta. Ale nie tylko w Polsce, bo i w wielu innych krajach. Niemcy też mają dużo pięknych kolęd. Zresztą sami śpiewamy niemieckie kolędy, tylko nie wiemy, że stamtąd pochodzą. Robimy warsztaty, żeby młodzież kształciła się wokalnie, ale też żeby poznawała kulturę swoich sąsiadów. I żeby młodzi ludzie poznawali siebie nawzajem. To też ma na celu współorganizator, Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży – zbliżać do siebie sąsiadów, których wspólna historia nierzadko jest trudna – wyjaśnia Łukasz Brodzik. – Ta trudna historia często dzieli, mimo upływu lat. Śpiew natomiast jest czymś uniwersalnym, podobnie jak kolędy i w ogóle nasza wiara, więc na tej płaszczyźnie dużo łatwiej jest szukać porozumienia. Dużo prościej jest najpierw ze sobą pośpiewać, a dopiero później pogadać. Najpierw uczymy się razem kolędy polskiej albo niemieckiej, a potem pytamy siebie nawzajem, co dane słowo znaczy. Tak się zaczyna. Uniwersalny język muzyki bardzo fajnie łączy młode pokolenia. Z jednej i drugiej strony co roku pojawiają się nowe osoby. Widzę, że zwłaszcza z niemieckiej strony jest duża gorliwość i zainteresowanie, co spowodowane jest faktem, że we wschodniej części Niemiec przez długi czas panował komunizm i dzisiaj o wierzących ludzi jest tam trudniej. Dlatego młodzi niemieccy katolicy bardzo szukają okazji do spotkań z inną wierzącą młodzieżą.

Jak radzą sobie uczestnicy nieznający języka? Czy w ogóle w kilka dni można stworzyć zgraną grupę? – Stawiamy bardzo na integrację. Uczestnicy muszą być wymieszani, bo dzielimy się pod kątem głosów, a nie języka. Na miejscu są oczywiście tłumacze, ale młodzież i tak musi pokonywać barierę językową. I to się udaje, nawet jeśli ktoś w ogóle nie zna języka swojego kolegi. A dla tych, którzy znają języki obce, to doskonała okazja, żeby sobie poćwiczyć. Oprócz polskiego i niemieckiego jest przecież angielski, którego wiele osób uczy się w szkole – mówi Łukasz.

Finałowy koncert wieńczący warsztaty cieszy się dużym zainteresowaniem. – Na widowni jest zawsze ciasno. Przyjeżdżają rodziny wykonawców. Koncert i warsztaty są naprawdę profesjonalnie przygotowane, występujący ubrani są w jeden kolor, co ładnie wygląda i jest przyjemne w odbiorze. Często po koncercie ludzie wychodzą razem na dwór, tańczą i śpiewają, wspólnie jedzą agapę – podkreśla Łukasz. Atrakcyjne jest również to, że koncert za każdym razem jest zupełnie inny. – Co roku instruktorzy polscy i niemieccy dogadują się wcześniej i ustalają repertuar. Oczywiście na miejscu trzeba czasami to trochę zmienić i dostosować do poziomu grupy, bo nie jesteśmy w stanie przed warsztatami przewidzieć, z jakimi umiejętnościami przyjadą uczestnicy. Staramy się, żeby każdego roku był nowy repertuar, głównie ze względu na to, że wielu uczestników przyjeżdża więcej niż raz i nie chcemy, żeby się nudzili.

2018-12-18 11:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolędowa misja

Niedziela zamojsko-lubaczowska 3/2025, str. VI

[ TEMATY ]

kolędowanie

Hanna Pilarska

Kolędujący Justyna i Wojtek Cugowscy

Kolędujący Justyna i Wojtek Cugowscy

W kościele Przemienienia Pańskiego w Tarnogrodzie, w radosnej atmosferze świątecznych dni, odbył się koncert, który nie tylko rozbrzmiewał dźwiękami kolęd, ale także łączył ludzi w szczytnym celu. Duet Krystyny i Wojciecha Cugowskich, znany z muzycznych osiągnięć, przeniósł nas w świat dźwięków, które niosły ze sobą radość, ale i przesłanie – ratowanie przez pomaganie.

Kolędowanie, jak zauważył ks. Krystian Bordzań, wikariusz parafii w Dubie, to nie tylko tradycja, to prawdziwe głoszenie Dobrej Nowiny. W zimowy wieczór, w tarnogrodzkim kościele, każdy z nas mógł poczuć się częścią wspólnoty, która z radością dzieli się tym, co najcenniejsze – miłością i pomocą. – Kolędy, znane i lubiane, miały w sobie moc jednoczenia. Stare melodie przeniosły nas do czasów dzieciństwa, kiedy to z radością kolędowaliśmy, śpiewając o narodzeniu Jezusa. Kolędowanie to piękna tradycja przekazująca w wyjątkowy sposób prawdę o Bożym Narodzeniu – tłumaczył.
CZYTAJ DALEJ

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: Credo nicejskie podstawą dialogu ekumenicznego

2025-11-23 13:43

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Credo nicejskie

podstawa

dialogu ekumenicznego

Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

„Musimy wspólnie kroczyć ku jedności i pojednaniu między wszystkimi chrześcijanami. Credo nicejskie może być podstawą i punktem odniesienia tej wędrówki” - stwierdza Ojciec Święty w opublikowanym dziś Liście apostolskim In unitate fidei z okazji 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego.

List apostolski
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję