Reklama

Niedziela Lubelska

Być wiernym Duchowi Świętemu

Niedziela lubelska 7/2019, str. IV

[ TEMATY ]

spotkanie

Grzegorz Jacek Pelica

W debacie uczestniczyli: ks. Sławomir Pawłowski, Anna Saj, ks. Krzysztof Guzowski i ks. Sławomir Płusa

W debacie uczestniczyli:
ks. Sławomir Pawłowski, Anna Saj,
ks. Krzysztof Guzowski i ks. Sławomir Płusa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach Tygodnia Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan, na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbyła się debata pt. „Czy grozi nam globalna pentekostalizacja?” (Pentekoste – Pięćdziesiątnica). Spotkanie nt. procesu powstawania nowych wspólnot zielonoświątkowych oraz przekształcania wielu chrześcijańskich kościołów w uniwersalną odmianę chrześcijaństwa charyzmatycznego poprowadził ks. prof. Sławomir Pawłowski, reprezentujący Instytut Ekumeniczny KUL. W debacie udział wzięli: dr Anna Saj, która jest liderką projektu ewangelizacyjnego Armia Dzieci i wraz z mężem koordynatorką Instytutu Ewangelizacji Świata w Polsce, ks. prof. Krzysztof Guzowski, dyrektor Instytutu Teologii Dogmatycznej KUL i założyciel wspólnoty kontemplacyjnej Sług Ducha Pocieszyciela, oraz ks. dr Sławomir Płusa, przewodniczący Krajowego Zespołu Koordynatorów Odnowy w Duchu Świętym.

Od racjonalizmu do charyzmatów

Prowadzący przypomniał, że jedną z pierwszych osób, która podjęła kwestię pentekostalizacji w Kościele był ks. Andrzej Kobyliński z UKSW. Krytyczny wobec zjawiska, zdefiniował pentekostalizację jako „niezwykle szybki wzrost liczebny różnego rodzaju wspólnot zielonoświątkowych oraz proces stopniowego przekształcania wielu innych kościołów chrześcijańskich i związków wyznaniowych w jedną uniwersalną odmianę chrześcijaństwa charyzmatycznego w wymiarze globalnym”. Od wielu wspólnot neopentekostalnych odżegnują się wspólnoty zielonoświątkowe powstałe w I poł. XX wieku, a wskutek ich zdeformowania także tradycyjne Kościoły chrześcijańskie, o czym pisał bp Andrzej Czaja. Kwestię siedmiu darów z Wieczernika podejmował list Episkopatu Polski do kapłanów na Wielki Czwartek 2018 r., dostrzegając wzmagającą się misję Kościoła jako dzieła Ducha Świętego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Gdy fala racjonalizmu spowodowała oziębienie wiary i wewnętrzna laicyzację, która jest największym wrogiem chrześcijaństwa, wydaje się, że sam Bóg wywołuje kryzys, aby na nowo napełnić Kościół mocą Ducha Świętego. Jeśli chodzi o znaki pozytywne, to ma miejsce powstawanie nowych dzieł Ducha, ożywienie wiary, liczne nawrócenia i cuda przemiany życia, czy powstawanie nowych zespołów muzycznych wielbiących Boga – mówił ks. Guzowski. Prelegent uświadomił zebranym zjawisko subiektywizacji lub ignorancji, wynikających z braku znajomości Pisma Świętego. Przypomniał, że wolą Boga jest, aby Ewangelia Chrystusa dotarła na krańce ziemi. W fenomenie pentekostalizacji ścierają się jakby elementy – ludzki i Boski: – Duch Święty nie tworzy błędów, ale my jako ludzie możemy źle spożytkować dary przez pychę i subiektywizm, brak wiedzy i cierpliwości – mówił.

Reklama

O doświadczeniu „chrztu w Duchu Świętym” mówił ks. Płusa, który jest przeciwny wepchnięciu pentekostalizacji w kontekst negatywny jako zagrożenia, gdy tymczasem Duch Święty wprowadza dynamizm i ożywia Kościół. Wzrost liczby wolnych kościołów charyzmatycznych i liczby wyznawców kościołów zielonoświątkowych, transformacja wielu kościołów i wspólnot w kierunku duchowości charyzmatycznej oraz wielopostaciowy ruch charyzmatyczny w Kościele katolickim i odnowa dynamizmu ewangelizacyjnego to zjawiska, na które zwrócił uwagę. – Papieska Rada ds. Nowej Ewangelizacji to nic innego jak odnowa charyzmatyczna Kościoła – mówił ks. Płusa.

Ostrzeżenia i konkluzje

Anna Saj, zaznaczając w nawiązaniu do Dekretu o ekumenizmie, że duchowość pentekostalna jest też duchowością katolicką, bo „określa sposób, w jaki mówimy o Bogu i oddajemy Mu cześć”, mówiła o powstających wspólnotach charyzmatycznych jako tych, które wzmacniają poczucie tożsamości katolickiej i budują wśród swoich członków świadomość teologiczną i eklezjalną. Prelegentka wspomniała o niezrozumieniu i pomówieniach, dotykających jej wspólnotę, stosowaniu wewnątrzkościelnej zasady nieufności duszpasterskiej wobec świeckich, ale podkreśliła, że nigdy nie spotkała się z kwestionowaniem swojej posługi i niechęcią ze strony któregokolwiek z biskupów. Przyznała jednak, że spośród osób, z którymi przed laty wkraczała na drogę odnowy charyzmatycznej pentekostalnej, niewiele pozostało w Kościele rzymskokatolickim.

O negatywnych skutkach pentekostalizacji wśród osób z różnych denominacji opowiedział ks. Guzowski. – Ludzkie względy zaczynają brać górę nad darami Ducha Świętego, dlatego trzeba rozeznawać i zwracać uwagę na elementy demoniczne, które przychodzą przez zanieczyszczone serce człowieka, który stawia się w miejsce Boga – mówił. Z kolei ks. Płusa zwrócił uwagę na masowość przechodzenia do wspólnot protestanckich pentekostalnych z grup charyzmatycznych Kościoła katolickiego w krajach Ameryki Południowej i Łacińskiej. Zaznaczył, że alienacja i anonimowość w Kościele masowym mają swoje antidotum w postaci pentekostalnych ruchów ewangelizacyjnych. – Zagrożeniem jest przeciwstawianie osobistego doświadczenia wiary doktrynie i nauczaniu Kościoła – przestrzegał.

2019-02-13 07:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpalić iskrę Bożego Miłosierdzia

Pisz i mów o Moim Miłosierdziu (Dz.1448). Polskę szczególnie umiłowałem, a jeśli posłuszna będzie woli Mojej, wywyższę ją w potędze i świętości. Z niej wyjdzie iskra, która przygotuje świat na ostateczne Moje przyjście (Dz.1732)

W związku z ogłoszonym przez Ojca Świętego Franciszka Nadzwyczajnym Rokiem Miłosierdzia, oczy całego świata są zwrócone na dzieło, którego największymi prorokami w nowożytnym Kościele byli św. Faustyna i św. Jan Paweł II. Gdy dokładnie przeanalizujemy słowa Jezusa przekazane swojej Sekretarce, widzimy, że miłosierdzie jest największym przymiotem Boga. „Raduje się serce moje tym tytułem miłosierdzia. Powiedz, że miłosierdzie jest największym przymiotem Boga. Wszystkie dzieła rąk Moich są ukoronowane miłosierdziem” (Dz. 299).

CZYTAJ DALEJ

Obrońca wiary

Niedziela Ogólnopolska 18/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

święty

commons.wikimedia.org

Św. Atanazy Wielki

Św. Atanazy Wielki

Za życia nazywany był „Ojcem prawowierności”, po śmierci mówiono o nim, że jest „filarem Kościoła”.

Święty Atanazy urodził się w pobożnej rodzinie najprawdopodobniej w Aleksandrii, będącej jednym z największych miast Cesarstwa Rzymskiego. Jako młodzieniec udał się do pustelni, gdzie rozwijał swoją duchowość pod opieką św. Antoniego. Dorastał w cieniu prześladowań chrześcijan. Poprzez obserwowanie męstwa i odwagi męczenników, sam nabrał chartu w obronie tego, co najcenniejsze – wiary. Jak się wkrótce okazało, ta cecha pozwoliła mu stać się obrońcą wiary, gdy herezja Ariusza zaczęła zdobywać popularność na dworze cesarskim.

CZYTAJ DALEJ

Nikaragua: co się stało z pamiątkami po Janie Pawle II?

2024-05-02 14:02

[ TEMATY ]

Nikaragua

Episkopat Flickr

Ani władze Managui, ani tamtejszy Kościół katolicki nie informują, co stało się z pamiątkami po św. Janie Pawle II, które znajdowały się w muzeum jego imienia w stolicy Nikaragui, zamienionym w ubiegłym roku na centrum kultury.

Walczący od kilku lat z Kościołem katolickim reżim Daniela Ortegi zamknął Muzeum Jana Pawła II, w którym znajdowały się przedmioty, jakich papież używał podczas swoich dwóch wizyt w Nikaragui, w 1983 i 1996 roku. W otwartej z udziałem Ortegi w 2016 roku placówce można było zobaczyć m.in. książkę z homiliami Jana Pawła II, jego buty, szaty liturgiczne, krzyż pektoralny, ręczniki, których używał oraz medal upamiętniający papieską wizytę. Znajdowała się tam również replika ołtarza, przy którym papież sprawował Eucharystię, oraz replika papamobile, z którego korzystał podczas pobytu w Nikaragui.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję