Reklama

Gospodarka

Kadry dla przemysłu. Sposób na przyszłość polskiej gospodarki

Rozwój polskiej gospodarki w najbliższych latach będzie mocno uzależniony od jakości kształcenia zawodowego i zdolności biznesu do współpracy z sektorem edukacyjnym.

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. stworzyła program „Kadry dla przemysłu”, który jest odpowiedzią na wyzwania stawiane przez współczesny rynek pracy.

Od blisko 30 lat ARP S.A. aktywnie wspiera polskich przedsiębiorców w prowadzeniu i rozwijaniu działalności. Kompleksowe wsparcie dla przedsiębiorstw obejmuje pomoc w restrukturyzacji, zniżki podatkowe w ramach Specjalnych Stref Ekonomicznych, a także szeroką ofertę usług finansowych – pożyczek, leasingu i faktoringu. Wspomagając konkretnych przedsiębiorców, ARP S.A. przyczynia się do rozwoju całej polskiej gospodarki.

W ostatnich latach ARP S.A. rozwija swoją działalność zgodnie z założeniami Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Spółka otwiera się coraz bardziej na współpracę z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, a także stymuluje innowacje w gospodarce. Warunkiem zbudowania innowacyjnej, a więc zdolnej do konkurowania na globalnych rynkach, gospodarki jest stworzenie odpowiedniego zaplecza kadrowego dla polskich firm. Brak wykwalifikowanych kadr to jedna z najczęściej wskazywanych przez polskich przedsiębiorców barier rozwojowych. Dlatego ARP S.A. przygotowała program „Kadry dla przemysłu”, którego głównym zadaniem jest budowanie mostów między światem biznesu a branżą edukacyjną, na poziomie kształcenia zarówno zawodowego, jak i akademickiego.

Reklama

– Tylko w zeszłym roku aż 58% polskich średnich i dużych firm w badaniu zleconym przez Grand Thornton International wskazywało, że problem z dostępnością kadr uniemożliwia im szybszy rozwój. W ARP S.A. mamy świadomość wagi tego wyzwania, z którym mierzy się dziś i mierzyć się będzie w najbliższych latach polska gospodarka. Nie czekamy jednak z założonymi rękami. Stworzony przez nas program „Kadry dla przemysłu” działa już od 2 lat i coraz wyraźniej widzimy, jak potrzebna była to inicjatywa – mówi Paweł Kolczyński, wiceprezes Zarządu ARP S.A.

Kadry dla przemysłu – filozofia działania

Działanie i rozwój programu „Kadry dla przemysłu” bazują na trzech ważnych założeniach.

Po pierwsze, ARP S.A. kładzie duży nacisk na stymulowanie współpracy między biznesem a szkołami branżowymi i technikami. Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym daje przedsiębiorcom narzędzia, które są zachętą do bezpośredniej współpracy ze szkołami i włączenia się w proces budowania zaplecza kadrowego już na etapie kształcenia. ARP S.A. chce wyznaczać standard działania dla przedsiębiorstw – wprowadza we wszystkich spółkach z Grupy ARP zasady, które pozwolą wykorzystać te możliwości.

Reklama

Drugim elementem myślenia o rozwoju kadr dla przemysłu jest odbudowanie pozycji szkolenia branżowego. Powoli odbudowywany prestiż techników zachęca absolwentów szkół podstawowych do wyboru ścieżki kształcenia zawodowego. Ten proces należy wzmocnić przez budowę bazy warsztatowej i wypracowanie modelu kształcenia dualnego, a więc takiego, w którym kształcenie jest efektem kooperacji szkoły i przedsiębiorstw.

Po trzecie, budowa nowego modelu rozwoju kadr dla przemysłu powinna maksymalnie wykorzystać środki, które na ten cel udostępnia Unia Europejska. W nowej perspektywie budżetowej do Polski trafią kolejne pieniądze z Europejskiego Funduszu Społecznego. Od tego, w jaki sposób wykorzysta je Polska, w dużej mierze będzie zależeć kształt rynku pracy w najbliższych latach.

– Niedobory na rynku pracy, kompetencje niedopasowane do potrzeb przedsiębiorstw, czwarta rewolucja przemysłowa z jej nowymi wymaganiami technologicznymi – skala wyzwań, które stają przed polskim rynkiem pracy, jest ogromna. Wiemy jednak, jak sobie z nimi radzić, i dostrzegamy ogromny potencjał w dostępnych zasobach, które pozwolą sprostać oczekiwaniom stawianym przez przyszłość. ARP S.A. nie tylko sama wprowadza niezbędne zmiany w swoich spółkach, ale przede wszystkim stara się inicjować i wspierać te zmiany wśród polskich przedsiębiorców – podkreśla prezes Kolczyński.

Konkretne projekty

„Kadry dla przemysłu” to nie tylko idea, ale przede wszystkim konkretne projekty wspierające adaptację rynku pracy do wymagań nowoczesnej gospodarki. Jednym z nich jest „Rozwój kadr sektora kosmicznego”. Branża kosmiczna jest dziś jedną z najbardziej perspektywicznych i innowacyjnych dziedzin gospodarki. Polska w Europejskiej Agencji Kosmicznej jest od zaledwie 7 lat, ale już teraz rodzime firmy osiągają przychody na poziomie 150 mln zł rocznie, a ok. 300 podmiotów działających w branży daje zatrudnienie 3 tys. pracowników. Sektor kosmiczny to modelowy przykład, który pokazuje konieczność łączenia kompetencji biznesowych i naukowych.

Zainicjowany przez ARP S.A. program stażowy „Rozwój kadr sektora kosmicznego” pozwala absolwentom studiów o kierunkach technicznych i młodym naukowcom na odbycie stażu w firmach z branży kosmicznej. Jest to pierwszy taki program w Polsce i jeden z trzech realizowanych w Europie. O skali jego sukcesu świadczy fakt, że blisko 70% uczestników znajdowało stałe zatrudnienie w firmach, w których odbywali staż. Wielu zebrane doświadczenie otwierało drogę do kariery w firmach międzynarodowych. Program realizowany we współpracy ze Związkiem Pracodawców Sektora Kosmicznego zyskał uznanie również w oczach studentów, otrzymując Nagrodę Środowiska Studenckiego „Pro Juvenes”, którą przyznaje Parlament Studentów RP.

Kolejny projekt ARP S.A. realizuje w porozumieniu ze Zgromadzeniem Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych. To konkurs na najlepszą pracę magisterską, inżynierską i licencjacką w obszarze innowacji, restrukturyzacji i efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem. Konkurs został objęty honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dla studentów i absolwentów uczelni zawodowych to doskonała okazja, by wyniki swojej pracy naukowej zaprezentować poza murami akademii i zainteresować nimi przedsiębiorstwa. ARP S.A. wyróżnia i nagradza najlepsze prace, a cała inicjatywa służy budowaniu pomostów, które połączą potencjał wiedzy akademickiej z praktycznym doświadczeniem biznesowym.

Pytania o kluczowe kwestie

Dotychczasowe działania ARP S.A. w zakresie kształtowania nowego modelu rozwoju kadr zostaną podsumowane w trakcie konferencji „Kadry przyszłości – kadry dla przemysłu”, nad którą patronat objął Prezydent RP Andrzej Duda. Wydarzenie planowane było pod koniec maja, ale ze względu na pandemię koronawirusa konferencja może zostać przesunięta na inny termin. W gronie wybitnych ekspertów zostaną poruszone najważniejsze tematy związane z przyszłością polskiego rynku pracy. Jakich kompetencji będą potrzebować polscy pracownicy? Jak sobie poradzić z wyzwaniami niedoborów kadrowych na rynku pracy? Jak sprostać wymaganiom, które stawia przed pracownikami Przemysł 4.0? ARP S.A. chce nie tylko, by pytania te mocno wybrzmiały w sferze publicznej, ale też by znalazły swoje odpowiedzi. To kwestie kluczowe dla przyszłości polskiej gospodarki. >>n

Artykuł powstał przy współpracy Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

2020-03-18 10:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Business Without Limits – kongres gospodarczy w Internecie już 18-19 czerwca!

2020-06-05 13:53

[ TEMATY ]

gospodarka

konferencja

biznes

Organizator

Przedstawiciele biznesu, polityki i samorządów, eksperci i naukowcy spotkają się w dniach 18-19 czerwca na VII edycji Kongresu Business Without Limits (BWL). W tym roku to wydarzenie biznesowo-ekonomiczne w całości odbędzie się w Internecie. Patronat medialny nad tym wydarzeniem obiął m.in. tygodnik "Niedziela".

Kongres Business Without Limits Online to wydarzenie po raz pierwszy zorganizowane zdalnie i w 100 procentach dostępne w Internecie. W myśl idei biznesu, który nie zna ograniczeń, a którego zawsze wspólnym mianownikiem jest rozwój, od czterech lat w G2A Arena odbywa się Kongres Business Without Limits (BWL). W tym roku, z uwagi na zaistniałą sytuację, w dniach 18-19 czerwca odbędzie się Internetowa wersja Kongresu. VII edycję wydarzenia wypełnią transmisje live, prezentacje, rozmowy i debaty na temat gospodarki i sytuacji ekonomicznej kraju oraz świata.

VII edycja Kongresu Business Without Limits ma wyjątkowy charakter i przekaz. Świat i gospodarka znalazły się w całkowicie nowej sytuacji. Wraz z zaproszonymi prelegentami będziemy się starali odpowiedzieć na jakże nurtujące pytania dotyczące przyszłości. Przeprowadzimy liczne, ale ważne rozmowy i debaty, w których udział wezmą goście ze świata biznesu, polityki, samorządów i organizacji pozarządowych.

Dwudniowy BWL to niezależne prezentacje, konferencje tematyczne i debaty. Tym razem, wyjątkowo, dyskusje będą odbywać się zdalnie, łącznikiem tych dyskusji ważnych nie tylko z punktu biznesowego, ale i społecznego jest obiekt – G2A Arena. W czerwcu br. obchodzimy IV rocznicę jego funkcjonowania i Kongres BWL w szczególny sposób podreśla cztery lata działania Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackieg – podkreśla Kamil Szymański, Prezes Zarządu CWK Operator, operatora G2A Arena Centrum Wystawienniczo-Kongresowego Województwa Podkarpackiego.

Uczestnicy wydarzenia będą mogli posłuchać merytorycznych dyskusji i prlekcji takich, jak: „Kryzys Gospodarczy – Perspektywy”, „Biznes 2021 – Prawo Podatki – Zmiany”, „Kryptowaluty – Format Nowej Gospodarki”, „Rola Biznesu w Dialogu Społecznym”, „Ngo dla Biznesu”, „Finansowanie Innowacji W Polsce”, „Transformacja Cyfrowa i Cyber Ryzyko W Świecie Połączonym”, „Innowacje w Biznesie – Jak Przełamać Bariery?”, „Mice – Perspektywa 2021”, „Influencer Marketing”, „Perspektywy dla Rynku Pracy W Czasie Kryzysu”, „Kobieta W Biznesie”.

Wśród prelegentów znajdują się przedstawiciele biznesu, start-upów, instytucji badawczych, administracji rządowej i samorządowej. W dyskusjach udział wezmą m.in.: Małgorzata Jarosińska-Jedynak – Minister Funduszy i Poltyki Regionalnej Robert Kośla – Dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa Ministerstwo Cyfryzacji, Adam Łącki – Prezes Zarządu Krajowy Rejestr Długów, Andrzej Malinowski – przedstawiciel polskich pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym, Jakub Pawelski – CEO LiveKid, Jacek Kubrak – Prezes Zarządu Podkarpackiego Centrum Innowacji, Krzysztof Szubert – Prezes Zarządu NCBR Investment Fund ASI S.A., Visiting Fellow University of Oxford, Krzysztof Tokarz – Prezes Zarządu Grupy Kapitałowej Specjał, Olaf Krynicki – Director of Communications Samsung, Małgorzata Rybak-Dowżyk, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Polityki Personalnej T-Mobile Polska S.A.

Jak przekazują Organizatorzy: każdy, kto chce uczestniczyć zdalnie w sesjach, debatach i spotkaniach, które będą miały miejsce podczas VII edycji Kongresu Business Without Limits w dniach 18-19 czerwca br., powinien wypełnić bezpłatny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej.

Ważne informacje:

Termin: 18-19 czerwca 2020 r.

Miejsce: zdalnie

Rejestracja: Zobacz

Szczegóły na: Zobacz

Osoba do kontaktu:

Karolina Szpunar

Specjalista ds. Marketingu i PR

Tel. +48 792 799 121, e-mail: karolina.szpunar@cwkoperator.pl

CZYTAJ DALEJ

Prezydent Andrzej Duda odpowiedział na zaproszenie pary młodej i odwiedził ich na ślubie

2020-06-06 21:56

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

przydent.pl

Niespodzianka dla Młodej Pary z Podkarpacia, która kilka godzin wcześniej wystosowała zaproszenie przez Twitter

CZYTAJ DALEJ

Prezydent Andrzej Duda odpowiedział na zaproszenie pary młodej i odwiedził ich na ślubie

2020-06-06 21:56

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

przydent.pl

Niespodzianka dla Młodej Pary z Podkarpacia, która kilka godzin wcześniej wystosowała zaproszenie przez Twitter

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję