Reklama

UKSW Ołtarzew, 22 X 2020

Personalizm św. Jana Pawła II i Benedykta XVI przesłaniem dla Europy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Personalistyczna wykładnia równej godności każdej osoby ludzkiej warunkowała myśl Karola Wojtyły przez całe jego życie. Była ona w centrum jego przemówień i tekstów, zarówno gdy był biskupem, jak i papieżem. Św. Jan Paweł II utożsamiał się wyraźnie z chrześcijańskim personalizmem. Przestrzegał, żeby odróżniać go od jakiegokolwiek innego, który nosi s´lady indywidualizmu czy nawet materialistycznego ekonomizmu.

Personalizm papieża Polaka jest nazwany personalizmem uniwersalnym. Twierdził on, że osoba jest podmiotem w relacji i że posiada samą siebie. Z jednej strony osoba jest kimś nieprzekazywalnym, nieodstępnym w porządku natury; z drugiej – udoskonala się poprzez wyjście z siebie w kierunku drugiego człowieka, dobrowolnym oddaniem się drugiemu w miłości oblubieńczej. „Miłość wyrywa niejako osobę z tej naturalnej nienaruszalności i nieodstępności. Miłość bowiem sprawia, że osoba właśnie chce siebie oddać innej – tej, którą kocha”. Rezygnacja z siebie nie prowadzi do zubożenia człowieka ani do pomniejszenia jego wartości. Przeciwnie – prowadzi do rozszerzenia i wzbogacenia egzystencji osoby.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Personalizm Josepha Ratzingera/Benedykta XVI jest „relacyjno-chrystologiczny” lub „komunijno-trynitarny”. Dla niego zagadnienie osoby w teologii ma ogromne znaczenie dla rozumienia proprium chrześcijaństwa.

U źródeł koncepcji osoby są dwa zasadnicze pytania, będące centrum wiary chrześcijańskiej – kim jest Bóg?; kim jest Chrystus? Pojęcie osoby i towarzysząca mu idea, ”stanowią dorobek teologii chrześcijańskiej (...) rozwinęły się przede wszystkim w ramach dyskusji pomiędzy ludzką myślą a danymi wiary chrześcijańskiej i tą drogą wkroczyły w dzieje myśli”. Zdaniem Benedykta XVI „nie da się określić prawdziwego i właściwego znaczenia osoby bez stałego odwołania się do jego źródeł”, jakimi są Credo chrześcijan, a zwłaszcza zagadnienia dotyczące Boga i Chrystusa. Z upływem wieków rozumienie osoby „oddzieliło się znacznie od swego prawzoru i rozwinęło poza nim”. Myślenie o osobie od początku czerpie życie z wiary, „nawet jeśli tego nie dostrzegamy lub nie chcielibyśmy dostrzec”.

Można zauważyć komplementarność personalizmu Jana Pawła II i Benedykta XVI, którą można ująć syntetycznie w słowach: „osoba” i „miłość”. „Chrystus jest wskazówką, ukazującą, ku czemu zmierza byt ludzki” – powiedział Benedykt XVI. Ta symfonia współczesnego personalizmu zagrana przez obu papieży zwiastuje orędzie nadziei o Osobie i Miłości, która w Chrystusie nikogo nigdy nie zawiedzie. Europo: „Bądź na powrót sobą! Bądź sama sobą! Odkryj na nowo swe źródła. Ożyw swoje korzenie. (...) Nie lękaj się! Ewangelia nie jest ci przeciwna, ale jest po twojej stronie. (...) Bądź pewna! Ewangelia nadziei nie zawodzi! W zmiennych kolejach wczorajszej i dzisiejszej historii jest światłem, które rozjaśnia i wyznacza twoją drogę”.

2020-12-09 10:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV: radość owocem cierpliwej wiary

2025-09-17 10:39

[ TEMATY ]

audiencja ogólna

Leon XIV

Vatican Media

Audiencja ogólna

Audiencja ogólna

„Prawdziwa radość rodzi się z oczekiwania wypełnionego obecnością, z cierpliwej wiary, z nadziei, że to, co zostało przeżyte w miłości, z pewnością zmartwychwstanie do życia wiecznego” - zapewnił Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. W swojej katechezie poruszył tajemnicę Wielkiej Soboty, spoczynku Jezusa w grobie. W dzisiejsze wspomnienie liturgiczne św. Roberta Bellarmina wierni składali Leonowi XIV życzenia imieninowe.

Drodzy Bracia i Siostry!
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Krótki przewodnik po wykazie lektur szkolnych - zniknęła np. „Legenda o św. Aleksym” czy „Kwiatki św. Franciszka z Asyżu”

2025-09-17 20:04

[ TEMATY ]

edukacja

lektura

Adobe Stock

W szkolnej rzeczywistości już dość dawno nastąpiło odejście od rozumienia kanonu kultury, w tym kanonu literackiego, jako wzorca i miary, z którą należy się wciąż na nowo konfrontować na naszej drodze ku mądrości. W tzw. wykazie lektur, zawartym w podstawie programowej języka polskiego, tylko niektóre tytuły można byłoby uznać za kanoniczne w tym właśnie sensie. Kwestia zawartości owego spisu lektur od dawna budzi emocje i rodzi szereg pytań w tej materii - pisze Artur Górecki na stronie Ordo Iuris.

Zmiany, które przygotowało i częściowo już wdrożyło Ministerstwo Edukacji Narodowej pod kierownictwem Barbary Nowackiej (dalsze zmiany są zapowiadane jako „Reforma26”) to prawdziwa destrukcja tego, co ze spraw ważnych, związanych z kulturą zakorzenienia, jeszcze w polskiej szkole zostało.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję