Reklama

Niedziela Podlaska

Znaleźć wspólny mianownik

O towarzyszeniu młodzieży, wchodzeniu w ich tok myślenia, trudnościach i wyzwaniach współczesnych katechetów oraz dotarciu z Dobrą Nowiną w Internecie opowiadają katecheci z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Łochowie – Renata Suchta i ks. Michał Siduniak.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Monika Kanabrodzka: Na kartach historii zapisały się czasy programowej laicyzacji wychowania oraz utrudniania bądź eliminowania religii w szkołach. Z jakimi problemami i wyzwaniami mierzą się dziś katecheci?

Ks. Michał Siduniak: Pamiętam, jak bp Tadeusz Pikus w jednej z homilii powiedział kiedyś, że w latach 90. Polska straciła miliony katechetów. Chodziło oczywiście o rodziców, którzy zwolnili się z obowiązku wychowania religijnego, gdy katecheza powróciła do szkół. Uczę w szkole rok i mam wrażenie, że zainteresowanie rodziców jest niewielkie, niektórzy nie widzą problemu, gdy dziecko chce wypisać się z zajęć katechezy. Do tego argumenty finansowe, czyli rosnące w siłę przekonania o konieczności wyprowadzenia religii ze szkół czy źle pojęta neutralność światopoglądowa szkoły tworzą złą atmosferę wokół samego przedmiotu i katechetów. Katecheta to ktoś więcej. Jeśli nie ma tego na uwadze, może przedstawiać krzywy obraz przedmiotu, który należy jedynie wyłożyć i zaliczyć.

Ostatnio w ramach sprzeciwu wobec orzeczenia TK ws. aborcji eugenicznej zostały zorganizowane marsze, w tym w kilku miastach naszej diecezji. Wśród protestujących przeciwko życiu była m.in. „nasza” młodzież. Co poszło nie tak?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Renata Suchta: Moim zdaniem nie chodzi o to, że coś poszło nie tak. Mówimy dzieciom od najmłodszych lat, że Bóg dał nam wolną wolę, że po tym, jak nauczymy się odróżniać dobro od zła, mamy prawo wyboru drogi, którą chcemy kroczyć. Świat, którym fascynuje się duża grupa współczesnej młodzieży, pokazuje zakłamany obraz tego, co jest dobre, a co złe. Myślę, że wielu ludzi, nie tylko młodzieży, dało się po prostu zmanipulować.

Jak zrozumieć skłonne do buntu młode pokolenie i ustrzec je przed neomarksistowską pułapką?


Ks. MS: Po pierwsze, zawsze trzeba chcieć. Trzeba zrozumieć realia i środowisko, w jakim się wychowują i żyją. Ono z każdym rokiem jest inne. Nie mówiąc już o tym, jakie było 20 czy 30 lat temu. Przeczytałem kiedyś historię wikariusza, który prowadził w swojej parafii grupę ministrantów. Z jego pracy proboszcz był bardzo niezadowolony. Mówił, że jak on był wikariuszem to w takiej parafii jak ta, było blisko 100 ministrantów. Zdecydował, że to on weźmie pod opiekę służbę liturgiczną. Po jakimś czasie, lekko załamany oddaje ją swojemu wikariuszowi, kwitując krótko, że to już nie jest ta sama młodzież, z którą on kiedyś pracował. Chcąc zrozumieć młodego człowieka, trzeba znaleźć wspólny mianownik – wejść w jego kategorie myślowe. Choć, przechodząc korytarzem szkoły, widzę ogromną większość młodych ludzi posługujących się telefonami i niezainteresowanych światem. Kiedy ich zagaduję, interesuję się nimi i z nimi rozmawiam, widzę, jaki głód relacji mają. Tego potrzebują.
RS: Żeby zrozumieć, trzeba być przy nich i słuchać. Mimo różnicy zdań, dawać poczucie bezpieczeństwa i troski. Czasami jest to trudne, ponieważ młodzi myślą, że dorośli chcą ich na siłę zmieniać. Stąd mamy te wszystkie kłótnie i prowokacyjne zachowania z ich strony. Co zrobić, żeby ustrzec? Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie: czy naszym bliskim udało się ustrzec nas przed wszystkimi niewłaściwymi wyborami? Obawiam się, że nie. Tu potrzeba własnego bagażu doświadczeń. To nie znaczy, że muszą wszystkiego spróbować. Myślę, że ważne jest, by usłyszeli świadectwa tych, którzy przeszli w swoim życiu różne trudne chwile i odnaleźli drogę, prawdę i życie.

Reklama

W jaki sposób zachęcić młodzież na katechezie do poszukiwania prawdy i zaszczepiać w nich miłość do Pana Boga i bliźniego?


RS: Samemu być prawdziwym. Nie udawać kogoś, kim się nie jest. Umieć przyznać się do błędu czy niewiedzy na jakiś temat. Nieustannie dawać świadectwo własnego dążenia do poszukiwania prawdy i doświadczania miłości Bożej w codziennym życiu.
Ks. MS: Jeśli zobaczą w katechecie pasję, jako otwarcie się na nich i ciągłą chęć pokazywania im Pana Boga, to coś w nich drgnie. Młodzież musi zobaczyć, że nam na nich zależy, że mamy i oddajemy im w miarę możliwości nasz czas. Że nie przeliczamy ich tylko na godziny i zrealizowany materiał. W Internecie wiele jest teraz informacji o śmierci księży. Tak jak wszyscy, w większości starsi umierają również na Covid-19. Czytając komentarze można znaleźć podziękowanie za katechezę, która w latach młodości tych ludzi była pełną szacunku i przyjaźni rozmową i towarzyszeniem. Takim świadectwem, które będzie ukierunkowane ostatecznie na Pana Boga można zaszczepić w nich obraz miłości Boga, który zrealizują w stosunku do bliźniego.

Z jednej strony mamy świat mediów elektronicznych, w którym doskonale odnajduje się współczesna młodzież, zaś z drugiej rzeczywistość wiary pogłębianą na katechezie. Jak zgrać te dwa światy?


Ks. MS: Chyba najprościej jak się da – wejść w Internet z Dobrą Nowiną. Co więcej, my tam już jesteśmy – profile na Facebooku, strony i inicjatywy ewangelizacyjne, eventy, transmisje, konferencje itp. W krajobrazie Internetu to już normalne, że znajduje się jego chrześcijańska strefa. Warto pamiętać, jak to działa. Konieczne jest, żeby budowanie relacji i przekazywanie wartości w świecie katechezy czy duszpasterstwa miało swój pozytywny wydźwięk w głoszeniu Ewangelii przez Internet.
RS: Dzisiaj to wcale nie jest takie trudne, jak się wydaje niektórym. Media elektroniczne zawierają mnóstwo treści ewangelizacyjnych. Wystarczy samemu je odkryć, poznać, przekonać się do nich i przekazywać uczniom. Ważne jest, byśmy się nie upierali przy swoich „starych” metodach katechizacji, tylko byli otwarci na to, co nowe. W tym miejscu pragnę skierować wielkie „Bóg zapłać” tym, którzy sami tworzą wspaniałe pomoce katechetyczne w sieci i uczą nas, jak z nich korzystać.

2020-12-09 10:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bratnia dłoń – katolicka młodzież w czasach pandemii

[ TEMATY ]

Zawiercie

młodzież

koronawirus

Archiwum Skautów

Skauci w akcji

Skauci w akcji

Młodzi uciekają z Kościoła? Nie chcą się angażować? Kościół też niewiele robi, by pomóc? Nic z tych rzeczy! Zawierciańscy skauci z drużyn prowadzonych przez Stowarzyszenie Skauting Katolicki "AZYMUT" aktywnie włączają się w działania pomocowe od początku epidemii.

– Z uwagi na obowiązujące przepisy prawa działania zostały podzielone pomiędzy skautów, którzy są już pełnoletni (pomoc seniorom w zakupach oraz realizacji recept, dostarczanie osobom samotnych ciepłych posiłków) oraz tych, którzy nie ukończyli jeszcze 18. roku życia (pomoc w nauce, wycinanie filtrów z fizeliny medycznej). W działania chętnie zaangażowali się także rodzice i nasi sympatycy (szycie maseczek) – zaczyna swoją opowieść skautmistrz Piotr Pałęga.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Madrycie - Świątek wygrała w finale z Sabalenką

2024-05-04 22:18

[ TEMATY ]

sport

PAP/EPA/JUANJO MARTIN

Iga Świątek pokonała Białorusinkę Arynę Sabalenkę 7:5, 4:6, 7:6 (9-7) w finale turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Madrycie. To 20. w karierze impreza wygrana przez polską tenisistkę. Spotkanie trwało trzy godziny i 11 minut.

Świątek zrewanżowała się Sabalence za ubiegłoroczną porażkę w finale w Madrycie. To było ich 10. spotkanie i siódma wygrana Polki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję