40 lat temu – dokładnie 18 lutego 1981 r. – łódzcy studenci podpisali porozumienie z ówczesnym ministrem nauki i szkolnictwa wyższego – Januszem Górskim.
Po stronie studenckiej znaleźli się żacy z Uniwersytetu Łódzkiego, Politechniki Łódzkiej, Akademii Medycznej (dziś Uniwersytet Medyczny), Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej oraz Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Wcześniej udany protest odbył się także w łódzkiej filmówce. Studentom udało się wywalczyć m.in. rejestrację Niezależnego Zrzeszenia Studentów, uczestnictwo żaków w głównych ciałach uczelnianych, zniesienie praktyk robotniczych, zakaz interwencji służby bezpieczeństwa i milicji obywatelskiej na terenie szkół wyższych, obietnicę zwiększenia nakładów na szkolnictwo wyższe i poprawy warunków bytowych studentów, zmniejszenie liczby godzin szkolenia wojskowego, a także wydłużenie studiów do pięciu lat.
W czasie trwającego 29 dni, największego w Europie, okupacyjnego strajku studenckiego była obecna także religia. Kościół katolicki, jako instytucja prowadząca ideologiczną walkę z systemem komunistycznym panującym w Polsce, miała wielu wiernych i sympatyków, również wśród studentów.
Odbywały się dyskusje, pogadanki i rozmowy z udziałem księży. Organizowały je przeważnie osoby związane wcześniej z duszpasterstwami akademickimi. W zdecydowanej większości budynków odbywały się niedzielne Msze św. z udziałem kapłanów, zaś studenci bardzo często pełnili rolę służby liturgicznej. Wyjątkowym wydarzeniem było także zwrócenie się z listem 2 lutego 1981 r. do papieża Jana Pawła II przez Komitet Strajkowy Politechniki Łódzkiej. Studenci prosili w nim o modlitwę i błogosławieństwo.
Do najczęściej odwiedzających studentów duszpasterzy należeli: o. Stefan Miecznikowski z kościoła jezuitów, ks. Mirosław Strożka z katedry łódzkiej oraz ks. Stanisław Bogdański i ks. Józef Pietrusik z kościoła św. Teresy. Na Akademię Medyczną przychodził również pastor Kościoła ewangelicko-augsburskiego Marcin Undas.
W relacji złożonej po strajku ks. Pietrusik zauważył, że studenci chętnie uczestniczyli w nabożeństwach, rekolekcjach i spotkaniach z kapłanami. Odnosząc się do pierwszego piątku lutego 1981 r., powiedział: „Nie byliśmy w stanie wszystkich wyspowiadać. Sprawowaliśmy ten sakrament prawie przez trzy dni”.
W związku z rocznicą Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi zaprasza do obejrzenia wystawy poświęconej łódzkiemu strajkowi studenckiemu z 1981 r. przed Urząd Miasta w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 104. Oprócz wystawy muzeum przygotowało publikację książkową przedstawiającą historię strajku oraz ponad 260, w większości niepublikowanych wcześniej, fotografii.
W kontekście marszów kobiet domagających się aborcji warto przyjrzeć się postawom mężczyzn. Co myślą o działaniach swoich żon, sióstr, córek, partnerek?
Długotrwała izolacja związana z pandemią COVID-19 spotęgowała uliczne wystąpienia. Ludzie, którzy do tej pory pozostawali w zamknięciu, znaleźli wreszcie okazję, aby wyjść na ulicę, wykrzyczeć swoje niezadowolenie, a dodatkowo poutyskiwać na rząd i polityków. My, Polacy, najwyraźniej potrzebujemy takich form manifestowania swoich uczuć – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Pamiętam, jak w kwietniu 2005 r. wszyscy umawialiśmy się SMS-ami na białe marsze po śmierci Jana Pawła II. Pięć lat później także były marsze, wspólne modlitwy w kościołach i na rynkach miast, tym razem po katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku wszyscy manifestowaliśmy swoje przywiązanie do zmarłych osób, a miejscami, do których wspólnie maszerowaliśmy, były kościoły i pomniki świętych. Wówczas nasza religijność była nam na rękę, nikt się jej nie wstydził.
Masowe wyjazdy na emigrację zarobkową z byłych portugalskich kolonii w Afryce, Azji i Ameryce Południowej osłabiają te kraje, uważają biskupi zebrani w Portugalii na XVI spotkaniu biskupów państw luzofońskich (języka portugalskiego). Odbywa się ono w Lizbonie i Fatimie z udziałem przedstawicieli władz Kościołów Portugalii, Brazylii, Angoli, Republiki Zielonego Przylądka, Gwinei Bissau, Mozambiku, Timoru Wschodniego oraz Wysp Zielonego Przylądka i Książęcej.
Podczas trwającego do soboty wydarzenia biskupi wskazali na fakt, że nasilająca się w ostatnich latach emigracja zarobkowa z tych krajów, głównie do Europy, prowadzi do ograniczenia rozwoju lokalnych wspólnot poprzez brak rąk do pracy. Uczestniczący w portugalskim spotkaniu biskup Ildo Fortes, ordynariusz diecezji Mindelo, w Republice Zielonego Przylądka, podkreślił znaczenie tego wydarzenia, jako ważnego forum umożlwiającego przedstawienie zalet oraz wad masowej emigracji z państw rozwijających się. Dodał, że w przypadku Republiki Zielonego Przylądka, z której liczni młodzi emigrują do Portugalii i innych państw Unii Europejskiej, daje się zauważyć osłabianie jego ojczyzny z powodu wyjazdów za chlebem młodych obywateli tego kraju. - Emigracja osłabia społeczeństwo Republiki Zielonego Przylądka, które traci siłę roboczą, głównie w sektorze turystyki oraz w budownictwie - powiedział afrykański hierarcha, wyrażając nadzieję na zahamowanie niekorzystnego, jak podkreślił, zjawiska.
Katecheza parafialna nie zastępuje lekcji religii, ale pięknie je dopełnia. Jej sercem jest ewangelizacja – prowadzenie dzieci, młodzieży i dorosłych do spotkania z Chrystusem – czytamy w komunikacie wspólnym Zespołu Roboczego KEP ds. Katechezy Parafialnej i Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
Komunikat podaje, że trwają prace nad wytycznymi dotyczącymi katechezy parafialnej, które przygotowuje Zespół Roboczy KEP. „Zanim zostaną one opublikowane, zachęcamy już teraz do tworzenia w parafiach zespołów katechetów, animatorów i osób świeckich, którzy z entuzjazmem będą dzielić się swoją wiarą i pomagać innym ją rozwijać” – czytamy.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.