Reklama

Grób opromieniony światłem Zmartwychwstania

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Adoracja Bożego Grobu należy do liturgii Triduum Paschalnego. Przygotowany już przed Wielkim Czwartkiem oczekuje, by po nabożeństwie wielkopiątkowym stać się miejscem modlitw zbiorowych i indywidualnej kontemplacji Męki Jezusa Chrystusa.
Nabożeństwo pasyjne w Wieki Piątek wieczorem kończy się procesyjnym przeniesieniem Najświętszego Sakramentu z Ciemnicy do Grobu. Milczą wtedy dzwony, a żałobny nastrój wzmacniają głucho stukające drewniane kołatki.
Grób Boży ma stałe miejsce w kościele, teraz często znajduje się w dolnym kościele, a niekiedy nawet w podziemiach. Symbolika Grobu wymaga kunsztu od realizatorów, a ci starają się zaskoczyć wiernych pomysłowymi rozwiązaniami. Czasem jest to zestawienie elementów Męki Pańskiej z motywami patriotycznymi, z polskim orłem, z biało-czerwonymi kolorami, niekiedy jest próbą stworzenia impresji prawdziwego grobu wykutego w skale.
W kulcie Bożego Grobu mieści się tradycja jego strażników, w niektórych okolicach nazywa się ich "turkami". Pierwsi strażnicy Chrystusowego Grobu byli świadkami Jego Zmartwychwstania, a za radą "starszych" mieli odegrać niechlubną rolę w zatajeniu prawdy. Polska tradycja ukształtowała się w niewoli. Chrystus spoczywający w Grobie stał się symbolem Polski, która też czekała na swoje zmartwychwstanie, a strażnicy Grobu Bożego przywdziewali mundury stylizowane na historyczne stroje polskich wojsk. Najczęściej funkcję tę pełnią członkowie Ochotniczej Straży Pożarnej, której oddziały są w każdej miejscowości. W rzeszowskiej farze wartę honorową pełnią mężczyźni w dawnych rzeszowskich strojach. Elementem bardzo ważnym symboliki Grobu Bożego są żywe kwiaty i światła. W konstrukcji Grobu Bożego Ojców Pijarów w Rzeszowie układ świec symbolizował naszą drogę do zbawienia.
W kościele Ojców Bernardynów w Rzeszowie przez cały okres Wielkiego Postu pielęgnowane były skrzynki z zasianym zbożem, aby zdążyły się zazielenić na Wielki Tydzień i stanowiły piękny wiosenny ornament artystycznej kompozycji, a także stały się symbolem życia. Podwojoną straż pełnili strażacy i "turki".
W kaplicy II Szpitala Wojewódzkiego w grobowym ornamencie na kilka dni po Wielkiej Nocy pozostał "Baranek Wielkanocny" - symbol Zmartwychwstałego Chrystusa, a w Grobie kościoła Świętego Krzyża w Rzeszowie po procesji rezurekcyjnej miejsce figury Jezusa Chrystusa zajął Ewangeliarz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Pio, dziecko z Pietrelciny

Niedziela Ogólnopolska 38/2014, str. 28-29

[ TEMATY ]

O. Pio

Commons.wikimedia.org

– Francesco! Francesco! – głos Marii Giuseppy odbijał się od niskich kamiennych domków przy ul. Vico Storto Valle w Pietrelcinie. Ale chłopca nigdzie nie było widać, mały urwis znów gdzieś przepadł. Może jest w kościele albo na pastwisku w Piana Romana? A tu kabaczki stygną i ciecierzyca na stole. W całym domu pachnie peperonatą. – Francesco!

Maria Giuseppa De Nunzio i Grazio Forgione pobrali się 8 czerwca 1881 r. w Pietrelcinie. W powietrzu czuć już było zapach letniej suszy i upałów. Wieczory wydłużały się. Panna młoda pochodziła z rodziny zamożnej, pan młody – z dużo skromniejszej. Miłość, która im się zdarzyła, zniwelowała tę różnicę. Żadne z nich nie potrafiło ani czytać, ani pisać. Oboje szanowali religijne obyczaje. Giuseppa pościła w środy, piątki i soboty. Małżonkowie lubili się kłócić. Grazio często podnosił głos na dzieci, a Giuseppa stawała w ich obronie. Sprzeczki wywoływały też „nadprogramowe”, zdaniem męża, wydatki żony. Nie byli zamożni. Uprawiali trochę drzew oliwnych i owocowych. Mieli małą winnicę, która rodziła winogrona, a w pobliżu domu rosło drzewo figowe. Dom rodziny Forgione słynął z gościnności, Giuseppa nikogo nie wypuściła bez kolacji. Grazio ciężko pracował. Gdy po latach syn Francesco zapragnął być księdzem, ojciec, by sprostać wydatkom na edukację, wyjechał za chlebem do Ameryki. Kapłaństwo syna napawało go dumą. Wiele lat później, już w San Giovanni Rotondo, Grazio chciał ucałować rękę syna. Ojciec Pio jednak od razu ją cofnął, mówiąc, że nigdy w życiu się na to nie zgodzi, że to dzieci całują ręce rodziców, a nie rodzice – syna. „Ale ja nie chcę całować ręki syna, tylko rękę kapłana” – odpowiedział Grazio Forgione, rolnik z Pietrelciny.
CZYTAJ DALEJ

Wpatrujmy się w Ukrzyżowanego

2024-09-22 17:42

Marzena Cyfert

Eucharystia w parafii św. Alberta Wielkiego we Wrocławiu w 800. rocznicę stygmatów św. Franciszka z Asyżu

Eucharystia w parafii św. Alberta Wielkiego we Wrocławiu w 800. rocznicę stygmatów św. Franciszka z Asyżu

W tym roku obchodzimy 800 lat stygmatów św. Franciszka z Asyżu. W parafiach franciszkańskich mają miejsce różne formy uczczenia tego wydarzenia. Dziś zewnętrzne uroczystości odbyły się w parafii św. Alberta Wielkiego we Wrocławiu.

Okolicznościowe kazanie głosi o. Faustyn Zatoka, proboszcz parafii. Przygotowaniem do uroczystości były nowenna i peregrynacja Krzyża San Damiano wśród wiernych. Za wstawiennictwem św. Franciszka wierni modlą się również za tych, którzy ucierpieli na skutek powodzi i składają ofiary na pomoc powodzianom.
CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymka pracowników Służby Zdrowia archidiecezji przemyskiej

2024-09-23 10:41

Stanisław Gęsiorski

Pracownicy służby zdrowia zgromadzili się w kościele parafialnym w Markowej

Pracownicy służby zdrowia zgromadzili się w kościele parafialnym w Markowej

W Markowej, przy relikwiach bł. Rodziny Ulmów, spotkali się pracownicy Służby Zdrowia. Ich wspólnej modlitwie przewodniczył abp Adam Szal.

Jak co roku, w wybranym miejscu na terenie Archidiecezji Przemyskiej odbywa się archidiecezjalna Pielgrzymka Pracowników Służby Zdrowia. Tym razem została zaplanowana na sobotę, 21 września 2024 r. i zgromadziła lekarzy, pielęgniarki, ratowników medycznych i wielu innych przedstawicieli zawodów medycznych w Markowej, w miejscu życia i męczeństwa bł. Rodziny Ulmów.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję