Reklama

Ukraiński głos

Kwestia przywrócenia integralności terytorialnej Ukrainy jest tym, co bezwzględnie jednoczy siły polityczne o odmiennych poglądach – mówi Andrij Deszczyca, ambasador Ukrainy w Polsce.

Niedziela Ogólnopolska 33/2021, str. 44-45

Ambasada Ukrainy

Andrij Deszczyca - dyplomata i politolog, od 7 listopada 2014 r. Nadzwyczajny i Pełnomocny Ambasador Ukrainy w Polsce

Andrij Deszczyca - dyplomata i politolog, od 7 listopada 2014 r. Nadzwyczajny i Pełnomocny Ambasador Ukrainy w Polsce

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Grzybowski: Panie Ambasadorze, mamy za sobą wieki wspólnej historii – tej obejmującej okres I RP, ale i bardzo tragicznej dotyczącej międzywojnia i II wojny światowej. Jak te wspólne losy widzą Ukraińcy?

Andrij Deszczyca: Nie jest to odpowiedź prosta, bo i historia nie jest prosta, a wręcz złożona, trudna i tragiczna. Część Ukraińców dopiero teraz uczy się prawdziwej historii, bo jeszcze za czasów Związku Radzieckiego nie wiedzieliśmy nic o ruchach niepodległościowych i walkach o niepodległość Ukrainy. O tym się nie uczyło w szkole. Jestem z wykształcenia historykiem i kiedy studiowałem na Uniwersytecie Lwowskim, nie mówiono nic o Petlurze, o Banderze, o tragedii wołyńskiej. Teraz badamy te tematy, uczymy się swojej historii. Trzeba, oczywiście, poddać krytyce i osądzić tych, którzy zabijali cywilów. To jest nie do przyjęcia, tym bardziej teraz dla nas – dla państwa i narodu, który toczy wojnę z Rosją; od 2014 r. mamy ponad 13 tys. ofiar tej wojny i 2 mln przesiedleńców.

Czy dziś zmieniło się coś w postrzeganiu Polski?

Polska jest naszym partnerem, sąsiadem, przyjacielem, może nawet wzorem do naśladowania, jeżeli chodzi o przeprowadzenie reform i wybór kierunku geostrategicznego. Nie ukrywam, że dla wielu Ukraińców zmiany, do których doszło w Polsce po upadku Układu Warszawskiego, są zaskakujące. Wiemy, że są one wynikiem ciężkiej pracy i walki narodu polskiego z komunizmem, a potem reform, które przeprowadziliście, ale też pewnej gwarancji bezpieczeństwa, które daje wam NATO. Polska jako członek Unii Europejskiej mogła więcej uzyskać i dzięki funduszom ze wspólnoty rozwinąć się szybciej, skupić się na reformach, na odbudowie gospodarki i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Dlatego odbieramy Polskę jako kraj sukcesu. Uważam, że to jest jeden z powodów, dla których tak wielu Ukraińców przyjeżdża do Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W 1991 r. ukraiński parlament przyjął Deklarację Niepodległości. Jakie cele uznaliście za najważniejsze dla odradzającej się Ukrainy?

Po pierwsze – nie godziliśmy się na istnienie w Związku Radzieckim, nie chcieliśmy być jego częścią w sensie politycznym ani gospodarczym. Bo pierwsze było niewolą, a drugie – tragedią. Pragnęliśmy życia w innej rzeczywistości, tej, w której panują wartości demokratyczne. Dla Ukraińców wolność to kwestia znacząca. Przez dłuższy czas trwała wewnętrzna dyskusja, w jaki sposób podążać drogą ku Zachodowi; były też siły mające za zadanie powstrzymanie tych zmian. Potem naród po raz pierwszy stanowczo potwierdził, że nie ma alternatywy dla zbliżenia się do Zachodu, że chcemy mieć państwo demokratyczne, niepodległe i suwerenne. Nastąpiło to w 2004 r., podczas pomarańczowej rewolucji, po 13 latach od odzyskania przez Ukrainę niepodległości, oraz pod koniec 2013 r. – podczas rewolucji godności.

W konsekwencji rok później nastąpiła aneksja Krymu...

Nawet nie rok, wcześniej. Protesty zaczęły się w listopadzie 2013 r. W lutym, po ucieczce Wiktora Janukowycza, Władimir Putin stracił swojego człowieka w Kijowie. Potem rozpoczęła się agresja na Krymie, a później – na wschodzie Ukrainy. Aneksji Krymu dokonano już w marcu, a potem, krok za krokiem, narastała ofensywa wojskowa na wschodzie – na Donbas. Często jestem pytany o to, dlaczego Putin tak postąpił...

...no właśnie – dlaczego?

Myślę, że wyczuwał on nieodwracalność zachodzących na Ukrainie zmian, zdawał sobie sprawę, że traci nad nami kontrolę. A nie mógł sobie na to pozwolić, nie mógł stracić kontroli nad tak ważnym w wymiarze geopolitycznym i gospodarczym krajem, nie mógł dopuścić do pojawienia się jakiejkolwiek nadziei u rosyjskiej opozycji. Dlatego zdecydował się na okupację Krymu i części Donbasu.

Reklama

Nie sądzi Pan, że to pokazało prawdziwą twarz Putina?

Oczywiście, co więcej – to spowodowało co najmniej dwie duże zmiany na Ukrainie. Po pierwsze, nie ma już wątpliwości, w jakim kierunku mamy podążać. Ukraińskie społeczeństwo wreszcie mogło ocenić, co w rzeczywistości możemy osiągnąć z Rosją i jakiego tak naprawdę mamy sąsiada. Drugą zmianą jest kwestia bezpieczeństwa. Ofensywa rosyjska rozpoczęła także proces wzmacniania naszej armii; sprawiła, że zdecydowanie zwiększyło się poparcie społeczeństwa dla członkostwa Ukrainy w NATO i UE. Badania opinii publicznej wskazują, że Ukraińcy uważają Polskę za najbardziej przyjaznego sąsiada naszego kraju. To biegunowe zmiany.

Jeszcze parę tygodni temu realne wydawało się kolejne, mocniejsze uderzenie Rosji na Ukrainę. Dlaczego, Pańskim zdaniem, Putin zdecydował się podjąć takie działania?

Podejrzewam, że było kilka powodów. Po pierwsze – chciał przetestować nową administrację Joego Bidena. Udało mu się, ale jest pytanie podobne albo równoległe do tego: czy udało mu się w 2014 r.? Anektował Krym, ma ten Krym i część Donbasu, ale doprowadził też do innych procesów. Udało mu się przetestować amerykańską administrację, ale ta stała bardzo mocno po naszej stronie i sekretarz stanu USA przyleciał na Ukrainę, by pokazać, że jest z nami. Tak samo zrobili polski minister Zbigniew Rau, ministrowie państw bałtyckich i państw Beneluksu. Były wizyty prezydenta Wołodymyra Zełenskiego w Turcji, u prezydenta Recepa Tayyipa Erdogana, i w Polsce. Putin przetestował sytuację i zobaczył, że jednak świat jest inny niż w 2014 r. Przeprowadził test z Ameryką i test reakcji Zachodu: czy jest jedność nie tylko Stanów Zjednoczonych, ale i państw zachodniej Europy jako bloku. I jeszcze trzecia rzecz – test reakcji Ukrainy bezpośrednio.

Reklama

Czy na Ukrainie nie ma w tej kwestii jedności?

Jak każdy kraj demokratyczny mamy ekipę rządzącą i opozycję. W wielu kwestiach mogą się one nie zgadzać, kwestie bezpieczeństwa oraz przywrócenia integralności terytorialnej Ukrainy są jednak tym, co bezwzględnie jednoczy siły polityczne o odmiennych poglądach. Zatem – wbrew oczekiwaniom Putina – nie sprowokowało to rozbratu wewnątrzpolitycznego.

Jak Pan Ambasador odczytuje reakcje państw zachodnich? Czy nie zostaliśmy ponownie, jak w 2014 r., zaskoczeni zachowaniem Rosji?

Reakcja była zdecydowanie szybsza. W 2014 r. Zachód zajął stanowisko dopiero miesiąc po rozpoczęciu okupacji Krymu. Wiem, że w Polsce panuje przekonanie, iż Niemcy i Francja zaczęły rozmawiać z Moskwą. Moim zdaniem – one nie przestawały rozmawiać z Moskwą. Proszę jednak zwrócić uwagę na to, że prezydent Zełenski w kwietniu złożył wizytę w Paryżu, rozmawiał z prezydentem Emmanuelem Macronem oraz on-line z kanclerz Angelą Merkel, po czym prezydent Francji przeprowadził dość ostrą rozmowę z Putinem.

Co Pan Ambasador sądzi o Trójkącie Lubelskim, tej relatywnie nowej inicjatywie polsko-ukraińsko-litewskiej?

W ramach Trójkąta Lubelskiego doszło do spotkania ministrów spraw zagranicznych – z powodu pandemii odbyło się ono on-line. Miały też miejsce spotkania off-line, wizyty wicemarszałków parlamentów na Ukrainie: wicemarszałek Sejmu RP Małgorzata Gosiewska, wicemarszałek litewskiego Seimasu Paulius Saudargas i pierwszy wiceprzewodniczący ukraińskiego parlamentu Rusłan Stefanczuk pojechali na Wschód, na linie rozgraniczenia. Takie wsparcie pomaga. Pamiętam, jak w 2014 r., gdy staliśmy na Majdanie, przybywały delegacje z Polski, z Litwy; pamiętam, jak pojawiały się flagi albo ktoś przemawiał w języku polskim – jak nam to wtedy dodawało otuchy. Tak samo dzieje się teraz z naszymi żołnierzami. Obok wspomnianych spotkań mamy dobrą współpracę wojskową. Jest brygada litewsko-polsko-ukraińska w Lublinie – bardzo ważna i użyteczna jednostka, za której pośrednictwem także współpracujemy z NATO, m.in. przekazujemy im swoje doświadczenia z realnie trwającej wojny z Rosją. Wszyscy, którzy w tej brygadzie służą, przeszli przez działania wojskowe. Bardzo liczymy też na rozwój aktywnej współpracy młodzieży w ramach Trójkąta Lubelskiego, aby doszło do większej wymiany akademickiej i kulturalnej. Szczerze mówiąc, podpatrujemy trochę wasze doświadczenia współpracy w ramach Grupy Wyszehradzkiej. Liczymy, że podobnie będzie w ramach Trójkąta Lubelskiego.

Co zrobić, żeby zakończyć konflikt ukraińsko-rosyjski? Czy jest to w ogóle możliwe?

Nie sądzę, by Putin odpuścił, by pewnego dnia nagle zrezygnował ze swych chorych ambicji. Moim zdaniem, w Rosji musi dojść do zmiany władzy. Do tego czasu musimy się bacznie przeciwstawiać nieuzasadnionej agresji Putina i stwarzanym przez niego zagrożeniom dla bezpieczeństwa i pokoju w Europie oraz wartości podzielanych przez kraje demokratyczne.

Andrij Deszczyca
dyplomata i politolog, od 7 listopada 2014 r. Nadzwyczajny i Pełnomocny Ambasador Ukrainy w Polsce

2021-08-10 14:01

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Kim był św. Florian?

4 maja Kościół wspominał św. Floriana, patrona strażaków, obrońcy przed ogniem pożarów. Kim był św. Florian, któremu tak często na znak czci wystawiane są przydrożne kapliczki i dedykowane kościoły? Był męczennikiem, chrześcijaninem i rzymskim oficerem. Podczas krwawego prześladowania chrześcijan za panowania w cesarstwie rzymskim Dioklecjana pojmano Floriana i osadzono w obozie Lorch k. Wiednia. Poddawany był ciężkim torturom, które miały go zmusić do wyrzeknięcia się wiary w Chrystusa. Mimo okrutnej męki Florian pozostał wierny Bogu. Uwiązano mu więc kamień u szyi i utopiono w rzece Enns. Działo się to 4 maja 304 r. Legenda mówi, że ciało odnalazła Waleria i ze czcią pochowała. Z czasem nad jego grobem wybudowano klasztor i kościół Benedyktynów. Dziś św. Florian jest patronem archidiecezji wiedeńskiej.
Do Polski relikwie Świętego sprowadził w XII w. Kazimierz Sprawiedliwy. W krakowskiej dzielnicy Kleparz wybudowano ku jego czci okazały kościół. Podczas ogromnego pożaru, jaki w XVI w. zniszczył całą dzielnicę, ocalała jedynie ta świątynia - od tego czasu postać św. Floriana wiąże się z obroną przed pożarem i z tymi, którzy chronią ludzi i ich dobytek przed ogniem, czyli strażakami.
W licznych przydrożnych kapliczkach św. Florian przedstawiany jest jak rzymski legionista z naczyniem z wodą lub gaszący pożar.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję