Reklama

Niedziela Świdnicka

Świat utrwalony w kamieniu

Za nami trwające cały lipiec VIII Strzegomskie Biennale Rzeźby w Granicie.

Niedziela świdnicka 33/2021, str. IV-V

[ TEMATY ]

rzeźbiarz

Zbigniew Suchyta

Rzeźba pt. Królowa przedstawiająca bazylikę mniejszą w Strzegomiu

Rzeźba pt. Królowa przedstawiająca bazylikę mniejszą w Strzegomiu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jego efekty można podziwiać od sierpnia na reprezentacyjnych placach Strzegomia – przed ratuszem, w parku miejskim oraz przy bazylice. W biennale rzeźby uczestniczyli: Martin Kuchar (Czechy), Radosław Keler, Andrzej Kosowski, Christos Mandzios, Marcin Plichta, Grzegorz Niemyjski, Marcin Nosko i Zbigniew Zych.

Rozumienie rzeźby i sztuki

Oprócz wystawy rzeźb ośmiu artystów – rzeźbiarzy, plener zakończyła konferencja naukowa w Strzegomskim Centrum Kultury. Podczas której wysłuchano wykładów polskich i czeskich profesorów, którzy opowiadali o trendach w sztuce rzeźbiarskiej, a także o osobach, które odbiły na niej swoje piętno. Wśród prelegentów byli prof. Zbigniew Władysław Solski z wykładem zatytułowanym „Czysty kształt”, prof. Ewa Janus, prof. Jerzy Fober, prof. Andrzej Szarek, prof. Christos Mandzios, dr Robert Buczek mówił o sztuce Markusa Kotarby – poszukiwanie kształtu, dr Dorota Grubba-Thiede opowiadała o twórczości zmarłej w tym roku uznanej polskiej rzeźbiarce – Wandzie Czełkowskiej. Konferencje prowadził komisarz biennale i jego uczestnik Grzegorz Niemyjski z Wydziału Rzeźby ASP we Wrocławiu. – Próbujemy wspólnie wzbogacić biennale o konferencję naukową, która pogłębia rozumienie rzeźby i sztuki w dzisiejszej rzeczywistości, w odniesieniu do obiektów granitowych. Tegoroczne prelekcje poświęcone są pojęciom kształtu i formy. W mojej opinii oba pojęcia się różnią. Żeby powstała forma, trzeba ją ukształtować. Kształtowanie jest więc czymś bardziej pierwotnym i nie ma ono jeszcze w sobie cech, które niosą z sobą pewną treść – mówił komisarz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Łączy nas granit

Po zakończeniu wystawy rzeźby trafią na stałe na aleję Wojska Polskiego – najdłuższą ulicę Strzegomia, uzupełniając kolekcję tworzonej przy niej galerii rzeźby w granicie – pod gołym niebem, którą mogą podziwiać nie tylko mieszkańcy, ale z okien samochodów uczestnicy ruchliwego traktu do Wrocławia.

– Bardzo trudno ocenić plon naszego pleneru. Uważam, że wszystkie prace są bardzo dobre – dodaje Grzegorz Niemyjski. Każdy z autorów był inny i każdy chciał przekazać coś innego. Jedne prace są bardziej zbliżone do sylwetki ludzkiej, inne są formami bardziej uproszczonymi. Łączy je to, że wszystkie są z granitu i coś sobą opowiadają. My twórcy naszą myśl przekazujemy dopiero poprzez formę. Myślę, że takie cofnięcie się do początków i analizowanie było dla nas ważne. Nasze formy oceni publiczność – jestem tego bardzo ciekawy – podkreślił.

Reklama

Kościół na skale

Jednym z dzieł tegorocznego biennale jest rzeźba zatytułowana „Królowa” przedstawiająca bazylikę mniejszą w Strzegomiu. Autorem dzieła jest strzegomski artysta kamieniarz – Zbigniew Zych, zaproszony do grona tegorocznych artystów, rzeźbiarzy profesjonalistów. Przedstawiona bazylika różni się jednak w niektórych szczegółach od oryginału, bo ma – w tym artystycznym wyobrażeniu – obie ukończone wieże, zwieńczone hełmami. – Skąd taka myśl? – pytamy rzeźbiarza.

– Wybrałem ten temat, aby zwrócić uwagę na naszą bazylikę, której piękno i ranga zwłaszcza mieszkańcom powszednieje. Moją ideą było to, żeby wywołać jakąś nową dyskusję i skonfrontować to, co wyrzeźbiłem, z tym, co stoi, i na co patrzymy codziennie. Jestem zadowolony, bo świetnie też zostało wybrane miejsce dla mojej rzeźby. Stoi ona na wprost bazyliki i można ją porównać i zamyśleć się, jak piękna by była jeszcze nasza bazylika, gdybyśmy dobudowali do niej wieże. Wtedy byłaby wreszcie w swojej – pełnej krasie, jako „królowa” Strzegomia – opowiada Zbigniew Zych, dodając, że inspiracją umieszczenia kościoła na skale był obraz belgijskiego malarza, wybitnego reprezentanta surrealizmu René Magritte „Zamek w Pirenejach”. – Postanowiłem coś podobnego wykonać z bazyliką, stąd stoi ona na stalowym trzpieniu. Bazylika w pewnym sensie symbolizuje naszą wiarę, mocno osadzoną na skale – czyli na Chrystusie. Nie jest na piasku. I dlatego tak, a nie inaczej zrodził się ten temat w mojej głowie – tłumaczył artysta, którego odwiedziliśmy w prywatnej pracowni podczas pleneru.

Warto dodać, że Zbigniew Zych, jest autorem wielu religijnych rzeźb i płaskorzeźb, zdobiących polskie kościoły, cmentarze i inne miejsca kultu religijnego. W jego zawodowej drodze od początku inspiracją jest głęboka wiara oraz sztuka religijna, którą obserwuje na co dzień – w architekturze kościelnej, malarstwie sakralnym, rzeźbie religijnej.

2021-08-11 10:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Dłubok” Pana Boga

Niedziela małopolska 28/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

artysta

rzeźbiarz

M. Czekaj

Tokarski twórca przez 50 lat wykonał ponad 500 prac – tutaj przy rzeźbach Chrystusa Miłosiernego i św. S. Faustyny

Tokarski twórca przez 50 lat wykonał ponad 500 prac –
tutaj przy rzeźbach Chrystusa Miłosiernego i św. S. Faustyny

Józef Wrona, utalentowany artysta ludowy i wieloletni kościelny w parafii Matki Bożej Śnieżnej w Tokarni, obchodzi w tym roku 50-lecie twórczości.

Urodził się w 1943 r. w Tokarni. W 1963 r. rozpoczął pracę jako kościelny; rzeźbić zaczął pięć lat później. Urzędujący wówczas w Tokarni proboszcz, ks. Jan Mach, zauważywszy jego pierwsze, udane prace, zachęcał do szlifowania talentu. Wkrótce poprosił kościelnego o wykonanie Chrystusa Palmowego, którego inspiracją stała się średniowieczna figura przechowywana w Muzeum Narodowym w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Kapucyn o imieniu Pio

[ TEMATY ]

O. Pio

Archiwum "Głosu Ojca Pio"

Stygmatyk z Pietrelciny znany jest powszechnie jako charyzmatyczny spowiednik i wybitny kierownik duchowy. Na sprawowane przez niego Msze święte przybywały tłumy. Był także zakonnikiem, bratem mniejszym kapucynem. Czym charakteryzowało się jego podejście do zakonu, w którym wzrastał duchowo, cierpiał i umarł szczęśliwy?

Francesco (Franciszek) Forgione – przyszły Ojciec Pio – dzięki danym mu od Boga duchowym wizjom, jeszcze przed wstąpieniem do zakonu zrozumiał, że jego życie będzie walką, duchową walką z wrogiem zbawienia i nieprzyjacielem człowieka – diabłem. Jednakże w kampanii tej zajął miejsce po stronie Zwycięzcy, a poprzez mistyczne widzenia poznał także, że zawsze może liczyć na Boże wsparcie, które wyprowadzi go z każdej trudności.

CZYTAJ DALEJ

By uczcić Maryję jako naszą Królową

2024-05-02 21:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Królowa Polski

BPJG

Kiedy myślimy o Królowej, to raczej przychodzi nam na myśl zmarła niedawno królowa Elżbieta, ewentualnie królowa Belgii, Hiszpanii, Szwecji, może jeszcze Norwegii. Tylko wprawnie śledzący politykę światową potrafią wymienić więcej państw, które są monarchiami. Aż trudno uwierzyć, że Kościół zaprasza nas, byśmy 3 maja świętowali Uroczystość Królowej Polski.

Od czasów rozbiorów Polska nie ma już króla, a tymczasem my gromadzimy się, by czcić Maryję jako naszą Królową. I chociaż od 1656 roku Maryja stała się Królową Polski, to dziś pewnie już nie wielu identyfikuje się z tym tytułem. I mimo, iż króluje z wysokości jasnogórskiego tronu, to jednak jest z nami jak Matka ze swoimi dziećmi. Pragnie być blisko naszych radości i smutków. Jak Matka chce z nami dzielić przeciwności losu, samotność, niezrozumienie. Pragnie również uczyć nas wrażliwości i dobroci, byśmy zatroskani o własne potrzeby nie zapominali, że obok nas są inni, którym należy pomóc.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję