Reklama

Porady

Nasze zdrowie

Uczeń z ADHD

Powrót uczniów do klas to także powrót problemów związanych z nauką i zachowaniem w szkole.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Część dzieci, zwłaszcza tych najmłodszych, ma trudności ze skupieniem uwagi na lekcji i podporządkowaniem się poleceniom nauczyciela. Gdy dziecko w znaczący sposób dezorganizuje pracę podczas zajęć, jego rodzice często słyszą, że ma ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Nie zawsze jest to prawdą. Część uczniów przejawia ponadprzeciętną aktywność z powodu naturalnych predyspozycji, charakteru, większej wrażliwości na bodźce itp. ADHD natomiast, które dotyczy pewnego procentu dzieci, jest zaburzeniem, które trzeba zdiagnozować i leczyć. Istnieje pogląd, że ADHD samoistnie ustępuje po osiągnięciu okresu dojrzewania, ale nie jest on słuszny. Co prawda wraz z wiekiem niektóre aspekty trudnych zachowań ulegają przytłumieniu lub wygasają, ale szacuje się, że ok. 60% dzieci dotkniętych zespołem ADHD będzie mieć objawy tego zaburzenia w życiu dorosłym.

Reklama

Podstawą strategii działania jest rozróżnienie, kiedy trudne zachowania dziecka wynikają z przyczyn naturalnych – potrzeby ruchu, ciekawości świata, spontaniczności, a kiedy są skutkiem ADHD, która to nazwa jest skrótem od angielskiego: Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Objawami tego zaburzenia są nadruchliwość, impulsywność i zaburzenia uwagi, dlatego dzieci nim dotknięte mają trudności z przystosowaniem się do reguł obowiązujących w szkole. Ponieważ swoim zachowaniem przeszkadzają nauczycielowi i kolegom, często zyskują etykietę niedostosowanych, niegrzecznych, wychowanych bezstresowo itp. Typowym przykładem zachowania ucznia z ADHD jest trudność z wysiedzeniem przez całą lekcję na swoim miejscu. Taki uczeń często chodzi po klasie lub biega, nawet wychodzi na zewnątrz sali. Dzieci nadpobudliwe działają pod wypływem impulsu, dlatego często przerywają nauczycielowi i mimo wielokrotnego zwracania uwagi nie są w stanie tego kontrolować. Zwykle mają trudności ze skupieniem uwagi na poleceniach nauczyciela, a także z cierpliwym czekaniem na swoją kolej przy wykonywaniu jakiegoś zadania. Są nadmiernie hałaśliwe, często gubią lub nieumyślnie niszczą swoje rzeczy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Znalezienie granicy między naturalnymi predyspozycjami a zachowaniami wynikającymi z ADHD jest trudne. Nadpobudliwe zachowania mogą wynikać również z sytuacji w rodzinie czy traumatycznych przeżyć dziecka. Dlatego w przypadku wątpliwości co do źródła problemu warto zwrócić się do specjalisty w celu potwierdzenia lub wykluczenia zaburzenia. Po otrzymaniu diagnozy, że to jednak jest ADHD, równie ważna jak zalecone leczenie czy psychoterapia jest edukacja rodziców. Istotne jest, aby zdobyli oni jak najwięcej rzetelnych wiadomości na temat postępowania z dzieckiem z tego typu zaburzeniem. Ponieważ cechą tych dzieci jest nadruchliwość, warto systematycznie dawać im możliwość rozładowania energii w zabawach na powietrzu lub na dodatkowych zajęciach sportowych. Również w domu trzeba angażować je w czynności, które wymagają aktywności. Jeżeli dziecko ma trudności z wytrwaniem przy odrabianiu lekcji, warto zaakceptować krótkie przerwy i po nich zachęcić je do powrotu do zajęć. Konieczne jest stałe przypominanie o regułach i zasadach obowiązujących w szkole, a sukcesy w ich przestrzeganiu można nagradzać za każdym razem nalepką, narysowanym w kalendarzu serduszkiem itp. W czasie odrabiania lekcji warto zadbać o ograniczenie liczby bodźców dochodzących do dziecka, które dodatkowo powodują jego dekoncentrację. Trzeba też być wyczulonym na bezpieczeństwo nadpobudliwego dziecka, które zwykle najpierw działa, a później myśli.

To tylko nieliczne przykłady postępowania z dzieckiem z zespołem ADHD. Ważne jest, aby w sytuacji ciągłych napomnień, przypomnień i wzmożonej uwagi rodzice znaleźli także jak najwięcej miejsca na miłość, akceptację dziecka i dostrzeganie jego mocnych stron.

2021-09-13 18:26

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Terapia lasem

Wiele osób zastanawia się, jak się odstresować, żyć wolniej, leczyć chroniczne zmęczenie czy inne choroby cywilizacyjne. Metoda jest prosta i do tego darmowa.

Przyroda jest naszym naturalnym środowiskiem. Człowiek odcięty od natury zaczyna chorować – to m.in. z powodu separacji od natury powstały choroby cywilizacyjne. Gdy dojdą do tego siedzący tryb życia, używki, nieodpowiednia dieta, stres – kłopoty ze zdrowiem szybko dadzą o sobie znać. W odpowiedzi na pęd życia i niejako przypomnienie o nierozerwalnym związku człowieka z przyrodą w XX wieku w Japonii powstała nowa technika terapeutyczna, nazywana Shinrin-yoku (kąpiel leśna). Terapia polega na tym, aby podczas powolnego spaceru otworzyć wszystkie zmysły na przyrodę: usłyszeć śpiew ptaków, dostrzec kolor mchu, dotknąć kory drzewa i wzorków na jego liściach. Spacery nie mają praktycznego celu, np. zbierania owoców leśnych, zrzucenia kalorii czy wykonania odpowiedniej liczby kroków – chodzi jedynie o zanurzenie się w przyrodzie. Podczas takiego leczniczego spaceru po lesie człowiek powinien uaktywnić wszystkie swoje zmysły, niespiesznie się poruszać, doznawać „tu i teraz” w otoczeniu lasu.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski do katechetów: Głosicie pedagogię nie ludzką, ale boską

2025-09-13 15:48

[ TEMATY ]

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

- Nie miejcie kompleksów, nie dajcie się zepchnąć w kąt i wystraszyć, że może głosicie coś nietrafnego, nieudanego, niemodnego. Jesteście po stronie Boskiego pedagoga - mówił w sobotę 13 września abp Andrzej Przybylski podczas inauguracji roku katechetycznego w archikatedrze Chrystusa Króla w Katowicach.

Zwracając się do nauczycieli abp Przybylski odniósł się do trwającego jubileuszu i osoby papieża Piusa XI, którego decyzją powstała diecezja katowicka. - Ale dziś, kiedy przychodzimy, by przypomnieć sobie ten moment początków Kościoła katowickiego, papieża Piusa XI, to jako wychowawcy, pedagodzy, katecheci powinniśmy sobie też przypomnieć, że ten papież jest też autorem encykliki o wychowaniu chrześcijańskim młodzieży. Dlaczego papież postanowił wtedy, sto lat temu, napisać taką encyklikę, która tylko i wyłącznie dotyka tajemnicy szkoły, tajemnicy wychowania chrześcijańskiego? Bo w jego czasach działo się coś podobnego, co wraca dzisiaj w naszych czasach. Pojawiły się różne pomysły na edukację, na wychowanie. Pojawiły się takie koncepcje naturalistyczne, że Bóg do wychowania jest w ogóle niepotrzebny, że najlepiej religię odsunąć od kształtowania i rozwoju człowieka, bo mamy się zająć tylko jego naturą - przypomniał abp Przybylski. - Mamy rozwijać w nim tylko to, co naturalne, zbadane, biologiczne, psychologiczne. W nurcie tych różnych pojawiających się myśli w tamtym czasie zaczęła się też bitwa o kształt szkoły. Walka o tak zwaną świecką szkołę, że trzeba już skończyć z jakimś monopolem Kościoła na szkołę - dodał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję