Reklama

Kościół

Czy wyznawców Chrystusa wolno bić?

O współczesnym społecznym katolicyzmie i liberalizmie z historykiem prof. Janem Żarynem rozmawia Mateusz Wyrwich.

Niedziela Ogólnopolska 50/2021, str. 28-29

Magdalena Pijewska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mateusz Wyrwich: Zdefiniujmy krótko pojęcie katolicyzmu społecznego, powstałego w połowie XIX wieku; ruchu do dziś aktywnego, choć w postaci nieco innej niż kiedyś.

Jan Żaryn: historia katolicyzmu społecznego wiąże się ściśle z pierwszymi encyklikami społecznymi, w tym Rerum novarum papieża Leona XIII z 1891 r. Papież, pisząc o rzeczach nowych, wskazywał – w ślad za swym poprzednikiem Piusem IX i jego Syllabus errorum – na niebezpieczeństwa moralne dla społeczeństw chrześcijańskich płynące z rozszerzania się w świecie fałszywych ideologii. Można do nich zaliczyć socjalizm, który żeruje na faktycznie istniejących nierównościach społecznych. Ojciec Święty nie tylko przestrzegał – wskazując na prawa człowieka do godnej pracy i bezpieczeństwa materialnego rodziny – ale także zapraszał kapłanów i ludzi świeckich do duszpasterskiego angażowania się na rzecz najuboższych. Wartościami najwyższymi w relacjach społecznych pozostawały zatem miłość i solidarność (solidaryzm) między pracodawcą a pracobiorcą.

A jak to wyglądało na ówczesnych ziemiach polskich?

Na ziemiach polskich katolicyzm społeczny rozumiany był nie tyle jako podstawa nauki społecznej Kościoła, ile jako żywe praktykowanie duszpasterskie. I był obecny na długo przed 1891 r. Już w pierwszej połowie XIX wieku ks. Jakub Falkowski, gdy zakładał Instytut Głuchoniemych, wprowadził najnowsze zdobycze w zakresie nauczania ludzi dotkniętych tym kalectwem i dał im przez to szansę na godne, samodzielne życie. W połowie XIX wieku powstały także bractwa trzeźwości. Fala skrytych zgromadzeń zakonnych zakładanych przez o. Honorata Koźmińskiego w warunkach realnego zagrożenia ze strony caratu – to dekady poprzedzające wydanie Rerum novarum. Z tej właśnie specyfiki położenia polskich katolików, których poddawano germanizacji i rusyfikacji – także przy pomocy Kościołów protestanckich czy Cerkwi – wynikał ścisły związek między patriotyzmem a działalnością publiczną katolików, duchownych i świeckich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Czy zatem powstanie społecznej nauki Kościoła jest efektem ścierania się tych idei?

Można powiedzieć, że w polskich warunkach praktyka duszpasterska ściga się z nauką społeczną Kościoła. Ksiądz Piotr Wawrzyniak był gotów do prowadzenia zajęć z ekonomii i socjologii w oparciu o fundamenty naukowe wypracowane przez Kościół; nie został jednak dopuszczony do katedry w zaborze austriackim – z uwagi na rzekomy brak kompetencji. Dopiero powstanie wolnej Polski Odrodzonej pozwoliło na założenie KUL w 1918 r. i dzięki pierwszemu rektorowi tej uczelni – ks. Idziemu Radziszewskiemu, a potem ks. Antoniemu Szymańskiemu czy młodszym profesorom – na czele z prof. Czesławem Strzeszewskim – rozwinęła się tam nauka społeczna Kościoła. Obejmuje ona nauki społeczno-ekonomiczne, w których metodologie liberalna czy marksistowska ustępują miejsca nauce Kościoła płynącej z Ewangelii. To wartości ewangeliczne stają się źródłem proponowanego porządku publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa człowieka do godnej pracy. Kapłani wykształceni na KUL, np. Stefan Wyszyński, od razu wchodzą na teren opieki społecznej prowadzonej przez Caritas czy też wprost na teren robotniczy – pełniąc funkcje kapelańskie w związkach zawodowych, prowadząc wykłady krytyczne wobec bolszewizmu, publikując w prasie katolickiej itd. Jednocześnie kapłani pełnią funkcje moderatorów Sodalicji Mariańskiej, również w duszpasterstwach akademickich; w Stowarzyszeniu Katolickiej Młodzieży Akademickiej „Odrodzenie” bądź w stowarzyszeniu Katolicka Młodzież Narodowa. Są też kapelanami w ZHP, PCK, i oczywiście, w Wojsku Polskim. Pracują z młodzieżą w masowych organizacjach katolickich, takich jak KSM, a od lat 30. ubiegłego wieku – również w Akcji Katolickiej. Są wszędzie!

Reklama

Czy katolicyzm społeczny funkcjonował w Polsce podczas II wojny światowej i później – w czasach komunizmu?

W czasie okupacji stowarzyszenia katolickie, duszpasterstwa akademickie czy Caritas działały nielegalnie – legalna była Rada Główna Opiekuńcza (RGO), oparta także na aktywności parafii, szczególnie w podziemnej Warszawie czy w Krakowie. Podobnie działały seminaria duchowne, a także podziemne uczelnie wyższe. W Laskach ks. Stefan Wyszyński prowadził wykłady dla duszpasterstwa akademickiego, dla dziewcząt, które po 1956 r. powołały wraz z nim Instytut Prymasowski. Po wojnie, ale tylko w latach 40., nastąpiło naturalne odrodzenie się struktur katolickich. Przykładowo: według o. Tomasza Rostworowskiego, przy jego łódzkiej parafii prowadzonej przez księży jezuitów działało do 1947 r. ponad dwadzieścia różnych organizacji religijnych. Po likwidacji PSL komuniści podjęli walkę z tymi organizacjami, co jesienią 1949 r. zmusiło prymasa Wyszyńskiego do ich oficjalnego rozwiązania. I tak nie uchroniło to niektórych – m.in. Zofii i Konstantego Turowskich czy właśnie o. Tomasza – przed aresztowaniami; także ks. Stanisława Skorodeckiego i wielu, wielu innych. W sumie przez więzienia stalinowskie przeszło ok. tysiąca kapłanów, w tym głównie tych praktykujących katolicyzm społeczny. W więzieniach przebywali także – za swoje chadeckie i narodowe poglądy, za niepoddawanie się i kontestowanie indoktrynacji marksistowskiej – publicyści legalnego do 1948 r. Tygodnika Warszawskiego. Po 1956 r. prymas jednak nadal spotykał się z najbliższym mu środowiskiem SKMA „Odrodzenie”, a w Kościele zaczęły odżywać niezwykłe dzieła: ruchy pielgrzymkowy, oazowy czy silne ośrodki duszpasterstwa akademickiego, sacrosongi, tygodnie społeczne itd. Szczególnie aktywnie Kościół podjął w swoich murach i organizacjach duszpasterskich stanowo-zawodowych ludzi Solidarności i stał się po 13 grudnia 1981 r. głównym opiekunem tego ruchu społecznego. W PRL funkcjonował także KUL, choć próbowano go zlikwidować lub podporządkować władzy, szczególnie w okresie stalinowskim. Po 1956 r. jednak nadal szykanowano absolwentów KUL, w tym pozbawiano ich możliwości znalezienia godnej pracy. Równocześnie z procesem marginalizacji ludzi Kościoła w latach PRL komuniści promowali organizacje marksistowskie, które wręcz atakowały nauczanie Kościoła, wprowadzali także ideologiczne przedmioty do nauczania w szkołach powszechnych. Marksizm obowiązywał wszędzie: w szkole i w mediach, w jedynie słusznych przemówieniach, w pracy codziennej i w masówkach. Jedynym schronem pozostawał dom rodzinny, a jedyną wykładnią nauki społecznej Kościoła były ambona kościelna, listy pasterskie i komunikaty episkopatu Polski.

Wszystko wskazuje na to, że współczesny liberalizm ma zastąpić wczorajszy komunizm... Czy będzie nas „opiłowywał”, jak to zapowiada poseł PO Sławomir Nitras?

Marksiści, którzy zdobyli po wojnie realną władzę w państwach Europy Środkowo-Wschodniej, odznaczali się rewolucyjną energią, która kazała im mordować i więzić wrogów wszelkiej maści. Owych „wrogów” obdarzono natychmiast epitetami: „faszyści”, „szpiedzy amerykańsko-watykańscy” czy „rewizjoniści niemieccy”. Ten totalny brak tolerancji i akceptacja hasła „cel uświęca środki” stają się dziś widocznym znakiem charakteryzującym poglądy i praktykę działania środowisk lewicowo-liberalnych. Na szczęście w Europie nie mają oni jeszcze władzy nad wszystkimi segmentami państwa prawa, jednak usilnie się starają – np. przez zapisy prawa unijnego – podporządkowywać sobie legislację w państwach narodowych. Dotyczy to szczególnie wrażliwych kwestii etycznych, takich jak ochrona życia od poczęcia do naturalnej śmierci, a także kwestii wychowania młodzieży itd. Przykładowo – polskie rozwiązania prawne chroniące rodzinę stają się w natarczywej propagandzie liberalnej „wsteczne” i „nietolerancyjne”, a wyznawcy Chrystusa ponownie są okrzyknięci „faszystami”, których wolno bić. Ten brak jasnego sprzeciwu ze strony środowisk opozycyjnych w Polsce wobec arogancji tzw. Strajku Kobiet czy aktów bezpośredniego naruszania sacrum, także godności, a nawet cielesności kapłanów, jest zdumiewający. Zasada demokracji, podobnie jak w czasach „ludowej”, staje się zatem dla współczesnych neomarksistów jedynie instrumentem legitymizującym akty bezprawia.

Jan Żaryn – dyrektor Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. R. Dmowskiego i I.J. Paderewskiego

2021-12-07 11:15

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Chcemy zobaczyć Jezusa

2024-05-04 17:55

[ TEMATY ]

ministranci

lektorzy

Służba Liturgiczna Ołtarza

Pielgrzymka służby liturgicznej

Rokitno sanktuarium

Katarzyna Krawcewicz

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

4 maja w Rokitnie modliła się służba liturgiczna z całej diecezji.

Pielgrzymka rozpoczęła się koncertem księdza – rapera Jakuba Bartczaka, który pokazywał młodzieży wartość powołania, szczególnie powołania do kapłaństwa. Po koncercie rozpoczęła się uroczysta Msza święta pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. Pasterz diecezji wręczył każdemu ministrantowi mały egzemplarz Ewangelii św. Łukasza. Gest ten nawiązał do tegorocznego hasła pielgrzymki „Chcemy zobaczyć Jezusa”. Młodzież sięgając do tekstu Pisma świętego, będzie mogła każdego dnia odkrywać Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Chcemy zobaczyć Jezusa

2024-05-04 17:55

[ TEMATY ]

ministranci

lektorzy

Służba Liturgiczna Ołtarza

Pielgrzymka służby liturgicznej

Rokitno sanktuarium

Katarzyna Krawcewicz

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

4 maja w Rokitnie modliła się służba liturgiczna z całej diecezji.

Pielgrzymka rozpoczęła się koncertem księdza – rapera Jakuba Bartczaka, który pokazywał młodzieży wartość powołania, szczególnie powołania do kapłaństwa. Po koncercie rozpoczęła się uroczysta Msza święta pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. Pasterz diecezji wręczył każdemu ministrantowi mały egzemplarz Ewangelii św. Łukasza. Gest ten nawiązał do tegorocznego hasła pielgrzymki „Chcemy zobaczyć Jezusa”. Młodzież sięgając do tekstu Pisma świętego, będzie mogła każdego dnia odkrywać Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję