Reklama

Głos z Torunia

Wystarczy wyjść za próg domu

O Roku św. Jakuba, innym rytmie życia na Camino i o tym, czy każdy może pielgrzymować z Jerzym Kalinowskim, prezesem toruńskiego Bractwa św. Jakuba, rozmawia Renata Czerwińska.

Niedziela toruńska 2/2022, str. IV-V

[ TEMATY ]

Rok św. Jakuba

Renata Czerwińska

Do wędrówek z Bractwem św. Jakuba dołączyć może każdy

Do wędrówek z Bractwem św. Jakuba dołączyć może każdy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Renata Czerwińska: Mija właśnie półmetek Roku św. Jakuba. Jakie są Pańskie refleksje po tym roku?

Jerzy Kalinowski: Faktycznie, to szczególny rok, bo trwający dwa lata, a wszystko dzięki temu, że papież przedłużył owoce duchowe ze względu na pandemię i panujące obostrzenia. Myślę, że najważniejszym wydarzeniem było ogłoszenie diecezjalnego sanktuarium św. Jakuba. To miejsce, które z jednej strony nas, caminowiczów, przyciąga i tam co miesiąc braliśmy udział we Mszy św., a z drugiej jest otwarte szerzej dla wszystkich, którzy pielgrzymują. Sanktuarium niesie za sobą korzyści duchowe. Niekoniecznie trzeba jechać aż do Santiago, żeby skorzystać z tych łask.

Jakie są plany na ten rok? Kolejne książki, wytyczanie nowych szlaków?

Jako członkowie Bractwa jesteśmy również członkami Parlamentu Jakubowego. Spotykamy się raz w roku jako osoby zainteresowane z jednej strony pielgrzymowaniem, z drugiej zaś tym wszystkim, co łączy się z Camino. Mamy w tej chwili około 7000 dróg św. Jakuba w Polsce – to więcej niż w Hiszpanii! Jesteśmy więc trochę sceptycznie nastawieni do tworzenia coraz to nowych szlaków. Są trzy główne szlaki, które wiodą u nas w kierunku Santiago – w tym nasze Camino Polaco – a prócz tego mnóstwo dróg dochodzących. Problemem jednak jest infrastruktura: z jednej strony działania informacyjne, żeby społeczność lokalną zainteresować pielgrzymowaniem, wyjaśnić, co oznaczają muszelki czy żółte strzałki w ich okolicach, a z drugiej strony, żeby pielgrzym miał gdzie przenocować, coś zjeść, gdzieś się zatrzymać, bo inaczej te szlaki będą martwe. Trudno przejść 40-50 kilometrów, nie mając żadnego zaplecza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W zeszłym roku od wiosny do jesieni kilkakrotnie przechodziliśmy nasz odcinek Camino Polaco, braliśmy udział w pielgrzymce gwiaździstej. W tym roku także planujemy wędrówki drogami św. Jakuba. Rok Święty pozwolił nam bardziej zaistnieć medialnie. Zorganizowaliśmy konkurs fotograficzny i literacki o Camino w naszym województwie – chcieliśmy rozpropagować to, co nam najbliższe – i chcemy, żeby był cykliczny. Wystawę pokonkursową zdjęć można oglądać na Wydziale Teologicznym.

Reklama

Czy każdy może dołączyć do wędrówki i do Bractwa?

Na naszej stronie Camino Polaco ogłaszamy wszystkie wydarzenia, które organizujemy. Są one nie tylko dla członków, ale i dla sympatyków. Każdy, kto się tutaj odnajdzie, może do nas dołączyć. Tak samo każdy może przyjść na otwarte spotkanie Pracowni Camino na Wydziale Teologicznym. My również tam jesteśmy. Każdy może przyjść, posłuchać – i zarazić się.

Co by Pan powiedział osobom, które chciałyby pójść na Camino, ale mają różne obawy?

Pielgrzymowanie piesze czy rowerowe nie jest dla każdego. Są osoby, które z różnych powodów nie mogą pielgrzymować i doskonale to rozumiem. Natomiast dla osób, które czują się na siłach i czują z tyłu głowy, że Camino je ciągnie, to jak najbardziej. W Hiszpanii jest łatwiej przejść takie odcinki, tam też jest lepsza infrastruktura. Ale pandemia i obostrzenia to ten moment, kiedy możemy pielgrzymować po szlakach Camino w Polsce. Można wejść na stronę camino.net.pl czy napisać do nas e-maila z prośbą o dodatkowe informacje. Na stronie są mapy wszystkich szlaków, informacje o noclegach, o kościołach. Można też skorzystać z przewodników wydanych w formie papierowej. Mieszkając w Toruniu, można przejść odcinek do Gniewkowa czy pojechać do Złotorii i wrócić odcinkiem do Torunia, do sanktuarium. Na trasie od Olsztyna do Torunia, a nawet do Mogilna mamy cztery kościoły stacyjne. Możliwości jest dużo, wystarczy wyjść za próg domu.

Do czego chciałby Pan zachęcić czytelników Niedzieli w Roku św. Jakuba?

Camino zmienia ludzi. Sam to przeżyłem, kiedy po raz pierwszy przeszliśmy je w Hiszpanii. Po przejściu tych 700 km pewne rzeczy stają się błahe, niepotrzebne. Człowiek zdał sobie sprawę, że to, co mu potrzebne do życia, mieściło się w plecaku, a wszystko inne to dodatek do codzienności. Myślę, że zdecydowanie się na kilkudniową pielgrzymkę w Polsce, zabranie ze sobą tego, co jest naprawdę potrzebne, przynosi duchowy odpoczynek od codzienności, od zabiegania. To zupełnie inny rytm życia, prostota. Samo to powoduje, że zmienia się nastawienie do wielu rzeczy. I dlatego zachęcam do wypraw na Camino.

Reklama

O Drodze św. Jakuba mówią członkowie Bractwa

Radość posługiwania

Trudno powiedzieć, co każdego roku wyciąga mnie z domu na szlak do Santiago. Uczę się tam, że całe moje życie to jedna wielka wędrówka. I choć cel jest niezmiernie ważny, to równie ważny jest każdy krok, który stawiam, każdy zakręt, za którym kryje się nieznane, ważna jest każda decyzja i jej konsekwencje. Poznaję tam siebie, mam czas na przemyślenia, poznanie swoich potrzeb, braków, możliwości czy też tego, co sprawia, że jestem szczęśliwa.

Cztery lata temu pojawił się jeszcze jeden powód, dla którego w wakacje planuję wyjazd do Hiszpanii. Odkryłam, że niesamowitą radość i satysfakcję daje mi pomoc innym pielgrzymom. Ostatnie lata, oprócz pokonywania szlaku, spędzam dwa tygodnie w północnej Hiszpanii w czasie wolontariatu w albergue, czyli miejscu noclegowym dla pielgrzymów. Moje doświadczenia pomagają mi ich zrozumieć i sprawić, by w tym konkretnym punkcie ich camino dostali odrobinę więcej niż tylko łóżko do spania.

Miałam niedawno sen, w którym przepełniało mnie ogromne szczęście. Byłam wtedy na Camino de Santiago. Tęsknię za nim, jak tęsknię za niebem.

Joanna

Zanieść innym Boga

Proste codzienne życie pielgrzyma napełniało nas radością i pokojem. To doświadczenie skłoniło nas do refleksji na temat wartościowania rzeczy, które mamy w plecaku, oraz w życiu.

Reklama

Spotykaliśmy ludzi, którzy często nas pozdrawiali i życzyli dobrej drogi. Piękne przydrożne kapliczki bardzo cieszyły nasze znużone oczy, a Maryja i Jezus błogosławiący z nich dodawali sił oraz otuchy do dalszej drogi. Były one także naszymi ulubionymi miejscami na postój i odpoczynek. Podczas pielgrzymowania czas dojścia do kolejnego miejsca skracał się wraz z kolejną dziesiątką Różańca.

Nasze Camino było też okazją do ewangelizacji, np. w czasie rozmów z ludźmi, których spotykaliśmy niby przypadkowo. Nawet przy wynajmowaniu pokoju w wiosce surferskiej przy plaży młody właściciel i jego koledzy pytali nas, gdzie i po co idziemy. Doświadczenie tego, że także i my mogliśmy komuś zanieść Dobrą Nowinę, było dla nas czymś wyjątkowym i ważnym.

Karol z Żoną

2022-01-04 18:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Budować jedność w drodze

[ TEMATY ]

bp Józef Guzdek

katedra polowa

Rok św. Jakuba

Konfraternia św. Jakuba

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Członkowie Konfraterni św. Jakuba z biskupem polowym Józefem Guzdkiem po Mszy św. inaugurującej w Ordynariacie Polowym Rok św. Jakuba.

Członkowie Konfraterni św. Jakuba z biskupem polowym Józefem Guzdkiem po Mszy św. inaugurującej w Ordynariacie Polowym Rok św. Jakuba.

W katedrze polowej Wojska Polskiego zainaugurowano obchody Roku św. Jakuba. Koncelebrowanej Mszy św. przewodniczył bp gen. bryg. Józef Guzdek, biskup polowy WP. Uczestniczyli w niej członkowie działającej przy katedrze Konfraterni św. Jakuba.

Rozpoczynając liturgię ordynariusz polowy podkreślił, że Rok św. Jakuba to czas, kiedy Kościół chce się wpatrywać w tego niezwykłego świętego po to, aby samemu otrzymać potrzebne łaski, a równocześnie, by przemyśleć to, co istotne dla nas, wspólnoty żyjących nad Wisłą i Odrą, ale także w Europie. Bp Guzdek przywołał wymowne słowa św. Jana Pawła II, wypowiedziane w 1982 r. w Santiago de Compostela: „„Ja, syn polskiego narodu, który zawsze uważał się za europejski, kieruję do ciebie, stara Europo słowa: Odnajdź siebie samą, bądź sobą, odkryj swoje początki, tchnij życie w swoje korzenie, tchnij życie w te autentyczne wartości, które sprawiły, że twoje dzieje były pełne chwały, a twoja obecność na innych kontynentach dobroczynna. Odbuduj swoją jedność duchową w klimacie pełnego szacunku dla innych religii i dla prawdziwych swobód. Nie zniechęcaj się z powodu zmniejszania się twojego znaczenia w świecie, czy też z powodu kryzysów społecznych i kulturalnych, które cię dotykają. Możesz jeszcze być latarnią cywilizacji i bodźcem postępu dla świata”.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Papieska intencja na maj: o dobrą formację sióstr zakonnych, zakonników i kleryków

2024-04-30 17:23

[ TEMATY ]

modlitwa

zakonnica

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

W maju Ojciec Święty poleca naszej modlitwie kleryków, zakonników i siostry zakonne odbywających formację. Jak podkreśla w filmowej prezentacji tej intencji, każde powołanie musi być kształtowane przez łaskę Pana.

Franciszek wraca nieraz do tematu integralnego kształcenia, zwłaszcza na spotkaniach ze wspólnotami seminaryjnymi. „Nie możemy zaoferować jednolitych i gotowych odpowiedzi na dzisiejszą złożoną rzeczywistość, ale musimy zainwestować naszą energię w głoszenie tego, co najważniejsze, czyli Bożego miłosierdzia, i ukazywać je poprzez bliskość, ojcostwo, łagodność, doskonaląc sztukę rozeznawania” - zwracał uwagę papież na jednej z takich audiencji. Jak dodawał, ruchliwość i otwartość charakteryzuje nie tylko formujących, ale całą wspólnotę wiernych, która zawsze pragnie podążać za natchnieniami Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję