Reklama

Niedziela Wrocławska

Madonna i książę

Wizerunek Matki Bożej czczonej we wrocławskiej katedrze jako Madonna Zwycięska, Matka Adorująca czy Madonna Sobieskich można zobaczyć z bliska w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Na ekspozycji znajdują się również eksponaty związane z rodziną Sobieskich.

Niedziela wrocławska 14/2022, str. I

[ TEMATY ]

obraz

obraz

AC

Madonna z wrocławskiej katedry

Madonna z wrocławskiej katedry

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początki powstania obrazu są trudne do ustalenia, ponieważ zbyt skąpe są fakty historyczne, które go dotyczą. Jak mówi kuratorka wystawy Małgorzata Macura wiemy, że w XVIII wieku obraz zakupił baron von der Goltz z Kłodzka. W liście do proboszcza z Międzylesia domniemywał, że obraz należał do syna Jana III Sobieskiego, Aleksandra. – Papież Klemens XI ofiarował go Aleksandrowi, prawdopodobnie dla uhonorowania jego ojca w 30. rocznicę Odsieczy Wiedeńskiej – mówi Małgorzata Macura i dodaje, że na prośbę właściciela Międzylesia, baron podarował wizerunek miejscowej parafii. Stamtąd w 1951 r. obraz trafił do katedry wrocławskiej. Na chwilę obecną nie znamy autora obrazu, wiemy natomiast, że został namalowany według wzoru Madonny Giovanniego Battisty Salviego.

Ksiądz Paweł Cembrowicz, proboszcz parafii katedralnej podkreśla, że obraz Madonny otoczony jest wielkim kultem. Ukoronowany został 25 lat temu przez Jana Pawła II. – Miało to miejsce 31 maja 1997 r., kiedy papież przyjechał do katedry na zakończenie Kongresu Eucharystycznego. Obraz otrzymał wówczas tytuł Mater Adorans, a na skronie Maryi Jan Paweł II nałożył koronę – przypomina ks. Cembrowicz. Jubileusz tego wydarzenia będziemy obchodzić 11 września br., w przeddzień liturgicznego wspomnienia Imienia Maryi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Obraz na co dzień znajduje się w jednym z bocznych ołtarzy katedry i po raz pierwszy został zaprezentowany na wystawie muzealnej. Oprócz wizerunku Matki Bożej na wystawie można zobaczyć również należące do Jana III Sobieskiego, a podarowane katedrze przez Jakuba Sobieskiego, dzieła w formie niewielkich ołtarzyków z figurkami z kości słoniowej. Na co dzień przechowywane są one w katedralnym skarbcu. O związkach rodziny Sobieskich ze Śląskiem przypominają również inne eksponaty, a wśród nich listy królowej Marysieńki do syna, zegar podarowany przez Jana III Sobieskiego sanktuarium w Rudkach koło Sambora, jak również obrazy i grafiki dotyczące rodziny Sobieskich.

Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu zwraca uwagę na fakt, że w muzealnych przestrzeniach nie pojawiał się dotąd temat obecności Sobieskich na Śląsku. – Po raz pierwszy prezentujemy artefakty związane z tą rodziną, zwłaszcza te, którymi reprezentanci Sobieskich obdarowali śląskie kościoły, a w szczególności katedrę św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu – mówi dyrektor muzeum. Wystawę można obejrzeć do 22 maja br.

2022-03-29 12:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łaskami słynąca

W setną rocznicę objawień fatimskich i trzydzieści sześć lat po zamachu na Jana Pawła II – 13 maja 2017 r. – w świdnickiej katedrze stanie legat papieski, aby z woli Ojca Świętego włożyć złote korony na łaskami słynący obraz Matki Bożej Świdnickiej

Na próżno szukać go w spisie najbardziej uczęszczanych sanktuariów. Nie wymienia się go obok Jasnej Góry, Lichenia, Kodnia czy Barda Śląskiego. Milczą również specjaliści od historii sztuki i nie przypisano go żadnemu z uznanych mistrzów pędzla. Wszystkim tym jednak, którzy uwierzą, dodaje siły, umacnia w dobrym, prowadzi do Boga, a nawet uzdrawia.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję