Reklama

Wiara

Pytanie do Teologa

Dlaczego w Mszy św. tak ważne jest odczytywanie fragmentów z Pisma Świętego?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Liturgia słowa stanowi akt kultu w stosunku do słowa Bożego, a jeszcze lepiej – w stosunku do Boga, który mówi. (...) Kiedy w Kościele czyta się Pismo Święte – naucza sobór – „Bóg przemawia do swego ludu, a Chrystus w dalszym ciągu głosi Ewangelię” (KL 33). Co więcej, realizuje się szczególna obecność Boga poprzez Jego słowo (KL 7; OWMR 29). Tak więc w centrum tej części znajduje się nie tyle pisane czy mówione słowo Boże, ale raczej sam Bóg, który mówi dzisiaj poprzez to słowo, wypowiedziane w przeszłości za pośrednictwem proroków, a później zapisane przez świętych pisarzy, oraz osoba Chrystusa, który dzisiaj obwieszcza nam, za pośrednictwem czterech pism, czyli narracji, swoją Ewangelię, swoją „dobrą nowinę”, przesłanie zbawienia. Faktycznie, podczas lektury Ewangelii, proklamowanej przez diakona lub kapłana, całe zgromadzenie powstaje, czyni znak krzyża, wypowiada aklamację na początku i na końcu lektury, a lektor wykonuje na początku znak krzyża na karcie Ewangelii, zaś na zakończenie – całuje ją.

Reklama

Są to gesty, które jasno ukazują wiarę w obecność Chrystusa w księdze Ewangelii. Słowo jest narzędziem komunikacji między osobami, jest gestem swoiście ludzkim, którego Bóg użył w historii, aby się objawić, i dziś znowu używa, aby wchodzić z nami w dialog. On jest Panem, my zaś jesteśmy Jego sługami; On jest Nauczycielem, a my Jego uczniami; On jest Ojcem, a my Jego dziećmi. (...) Słucha się tego słowa zapisanego w księdze – a więc jakby martwego – które jest proklamowane, wypowiadane głosem mocnym i wyraźnym (staje się żywe) i kierowane bezpośrednio do zgromadzenia. Osobą przeznaczoną do tej posługi – słusznie uważanej przez całą tradycję Kościoła za najważniejszą po kapłańskiej – jest lektor. Nie jakakolwiek osoba, lecz wierny przeznaczony celowo i trwale do tej funkcji poprzez ryt (jest to „posługa ustanowiona”), po sprawdzeniu jego przygotowania biblijno-liturgicznego i technicznego. Jego zadaniem jest bycie rzecznikiem Boga, pośrednikiem między Bogiem a Jego ludem, aby czynić zrozumiałym, także poprzez sposób czytania (ton głosu, przerwy itd.), słowo wypowiedziane niegdyś przez Boga, potem zapisane i teraz na nowo wypowiadane, powtarzane w języku słuchaczy. Ani Bóg, ani Jezus niczego nie napisali. Gdy jakaś osoba jest bliska, używa słowa, a nie pisma.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pytanie czytelnika:
Dlaczego w Mszy św. tak ważne jest odczytywanie fragmentów z Pisma Świętego?

Słowo Boże zostało zapisane jako „pamiątka” w celu proklamowania go. „Proklamować” oznacza czytać tekst pisany w sposób wyraźny, publicznie, uroczyście, świątecznie, aby czynić go zrozumiałym; oznacza potwierdzać i wyznawać wiarę w Boga oraz objawiać Jego osobę oraz Jego wolę. Wypowiadane słowo posiada oddźwięk zewnętrzny i wewnętrzny, jakiego nie może mieć słowo pisane. Dlatego jeden czyta, a wszyscy słuchają, przyjmują postawę uważnych słuchaczy, aby słowo znalazło oddźwięk w ich uszach i dotarło aż do serca, wywołując odpowiedź akceptacji. Bóg chce mówić do swego ludu zebranego, aby nabierał świadomości bycia ludem zwołanym i karmionym przez Jego słowo. (...) Słuchanie nie jest aktem biernym, lecz czynnym i płodnym. Słowo Boże powinno być wysłuchane, powinno rosnąć i przynosić owoc jak ziarno padające w ziemię.

Należy zrobić wszystko, aby lektura czytana była w sposób wyraźny i zrozumiały, przez osobę przygotowaną, przy zastosowaniu ułatwień technicznych, które oddalają pokusę czytania sobie samemu. Byłoby to wyrazem poważnego niezrozumienia znaczenia tej części Mszy Świętej i funkcji lektora. Pismo jest znakiem oddalenia i separacji, podczas gdy słuchanie jest znakiem bliskości i wspólnoty.

Fragment z książki Rinaldo Falsiniego, Gesty i słowa Mszy świętej, Wydawnictwo Franciszkanów Bratni Zew, Kraków 2022

2022-04-05 13:22

Oceń: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Msza święta w języku migowym

W każdą II niedzielę miesiąca w kościele św. Barbary na wałbrzyskim Starym Zdroju odbywają się Msze św. w języku migowym.

Eucharystie są sprawowane zazwyczaj kilkuosobowym gronie. Ks. Grzegorz Fabiński, diecezjalny duszpasterz osób głuchoniemych i wikariusz katedralny, dociera z Jezusem do tych, którzy często są wykluczeni w kwestii zrozumienia i dialogu, ponieważ nie rozumieją, co dzieje się podczas Mszy św. Przed liturgią istnieje także możliwość skorzystania ze spowiedzi również w języku migowym. Najbliższa Eucharystia zostanie odprawiona 12 stycznia 2020 r. o godz. 15. Zapraszamy osoby mające problem ze słuchem, a także ich opiekunów. Kościół św. Barbary znajduje się przy ul. 11 Listopada 61.
CZYTAJ DALEJ

Patron Dnia: Święty Benedykt Józef Labre, który „użyczył” twarzy Jezusowi

[ TEMATY ]

Święty Benedykt Józef Labre

Domena publiczna

Święty Benedykt Józef Labre

Święty Benedykt Józef Labre

Mówi się, że jego promieniująca świętością twarz fascynowała ludzi. Jednemu z rzymskich malarzy posłużyła nawet do namalowania oblicza Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy - pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 16 kwietnia wspominamy św. Benedykta Józefa Labre. Beatyfikował go Papież Pius IX w 1860 r., a kanonizował w 1881 r. Leon XIII. Relikwie znajdują się w kościele Santa Maria dei Monti w Rzymie. Jest patronem pielgrzymów i podróżników.

Benedykt Józef Labre urodził się 26 marca 1748 r. w Amettes (Francja) w ubogiej, wiejskiej rodzinie. Był najstarszy z piętnaściorga rodzeństwa. Od wczesnego dzieciństwa prowadził głębokie życie modlitewne, dlatego po ukończeniu edukacji, w wieku 16 lat, mimo sprzeciwu rodziny, pragnął wstąpić do klasztoru. Kilkakrotnie prosił o przyjęcie do kartuzów, znanych z surowej reguły - bezskutecznie. Pukał też do trapistów, ale i tu spotkał się z odmową. Kiedy więc przyjęto go cystersów, wydawało się, że marzenia jego wreszcie się spełniły, ale po krótkim czasie musiał opuścić klasztor. Uznano, że jest mało święty i zbyt roztargniony, nie będzie więc dobrym mnichem.
CZYTAJ DALEJ

400 lat posługi w Kościele

2025-04-17 09:31

Archiwum Zgromadzenia

17 kwietnia 1625 r. podpisano kontrakt fundacyjny Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo. Na wzór św. Wincentego jego duchowa rodzina nadal inicjuje dzieła miłosierdzia, podejmując nowe misje i pomagając w formacji duchownych i świeckich.

– Jubileusz jest okazją do bardziej wnikliwego poznania Zgromadzenia od strony charyzmatu, jakim się kieruje w swej działalności od czterech stuleci. Bogactwo posługi jest dowodem na to, że założyciel wspólnoty, św. Wincenty a Paulo, miał bardzo dobre rozpoznanie sytuacji Kościoła we Francji. Zaniepokojony również wydarzeniami politycznymi i społecznymi postanowił odczytać „znaki czasu”, kładąc szczególny akcent na pomoc duchową i materialną ludziom ubogim i odrzuconym – mówi ks. Andrzej Gerej, misjonarz św. Wincentego a Paulo, proboszcz parafii św. Józefa Rzemieślnika we Wrocławiu. Podkreśla, że główne cele misjonarzy w ich działalności to misje i rekolekcje w parafiach, kształcenie duchownych, troska o ubogich i wykluczonych, ale też szeroko pojęte duszpasterstwo parafialne.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję