Wykorzystał okazję, by studenci teologii studiów podyplomowych z terenu diecezji legnickiej, zobaczyli miejsce, w którym eklezjologia wyrażona została przy pomocy języka sztuki.
W dniu egzaminu studenci mogli też uczestniczyć w konferencji pt. „Krzeszów Domem Łaski”. Zostali zaproszeni do wysłuchania referatów, m.in. dr. Grzegorza Grajewskiego z o. wrocławskiego Narodowego Instytutu Dziedzictwa i ks. prof. Ferdka.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Ksiądz Ferdek przyznaje, że odkrył Krzeszów niedawno, ale to zauroczenie nie mija – zaowocuje pracą naukową poświęconą mariologii w sztuce Krzeszowa. Cystersi, którzy budowali świetność tego miejsca do kasaty opactwa w 1810 r., są zakonem maryjnym, co nabrało szczególnego znaczenia w okresie kontrreformacji. Przebudowali w stylu barokowym opactwo krzeszowskie, co pozwoliło wyeksponować wątki mariologiczne, w ramach dysputy teologicznej toczonej w przestrzeni publicznej z protestantami. Program ideowy bazyliki krzeszowskiej i towarzyszących jej obiektów, to czytelny przykład eklezjologii. Wypracowany został z udziałem słynnego Angelusa Silesiusa, czyli Anioła Ślązaka, teologa-poety, twórcy terminu „eklezjologia”.
Zdaniem ks. Ferdka takie miejsca, jak Krzeszów, wciąż są żywym źródłem wiedzy teologicznej, choć jego program poznawczy powstał kilkaset lat temu. Nie stracił aktualności poza kwestią ekumenii. Ale przecież gdyby nie kontrreformacja, nie zaistniałyby w przestrzeni publicznej takie barokowe arcydzieła sztuki śląskiej, jak opactwa w Krzeszowie, Henrykowie i Lubiążu.