Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Nieśmiertelne tchnienie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Księga Mądrości, napisana w całości po grecku, jest jednym z najpóźniejszych tekstów Starego Testamentu, datowanym na połowę I wieku przed Chr. Jej oryginalność wyraża się w nowym odczytaniu klasycznych tematów związanych z historią Izraela: dziejów patriarchów czy wyjścia z Egiptu. Ta uaktualniona lektura otwiera pogłębioną refleksję nad najbardziej fundamentalnymi kwestiami, takimi jak: prawda o stworzeniu i Bożej Opatrzności, postawa wiary wobec doświadczenia nieprawości, prawda o nieśmiertelności gwarantowanej wiecznością samego Boga. Już te wstępne uwagi uświadamiają nam, z jak istotnym tekstem mamy tutaj do czynienia.

Dzisiejsze pierwsze czytanie stanowi ilustrację do Ewangelii opowiadającej o nawróceniu Zacheusza, które unaocznia jednocześnie samo sedno misji Jezusa – poszukiwanie tego, co zagubione. Autor Księgi Mądrości podkreśla w tym kontekście przede wszystkim litość Boga, która rozciąga się wspaniałomyślnie nad wszystkimi. Miłosierdzie otwiera równocześnie drogę do nawrócenia człowieka – Bóg pragnie przyprowadzić grzesznika z powrotem do siebie i zapomnieć wszystkie popełnione przez niego grzechy. Autor Księgi Mądrości podkreśla szczególnie motyw powszechnego wymiaru Bożej miłości do stworzenia. Ta miłość nie zna żadnych wyjątków ani ograniczeń, a jej początku należy szukać w wydarzeniu stworzenia; fakt stworzenia jest jednocześnie potwierdzeniem Bożej miłości do tego, co stworzone. Nie ogranicza się ona jednak do samego momentu stworzenia, ale rozciąga się dalej na cały proces życia i wzrastania – umożliwia trwanie i rozwój.

Dochodzimy do fundamentalnego punktu zawartej w pierwszym czytaniu refleksji: „Bo we wszystkim jest Twoje nieśmiertelne tchnienie”. Greckie słowo pneuma, które tutaj występuje, ma dość szeroki zakres znaczeniowy, może oznaczać wiatr, oddech, ducha bądź Ducha. W Księdze Mądrości występuje ono dwadzieścia razy we wszystkich wspomnianych wyżej znaczeniach: oddech – powietrze (Mdr 5, 11), wiatr (Mdr 5, 23), duch – stan ducha (Mdr 5, 3), Duch Święty (Mdr 9, 17), Duch Pana (Mdr 1, 7). Już wstępna lektura pozwala zauważyć, że gdy termin pneuma odnosi się do Boga, oznacza Bożego Ducha. Także w dzisiejszym pierwszym czytaniu owo „nieśmiertelne tchnienie” to właśnie przebywający wśród stworzenia Boży Duch. Jako nieśmiertelny przypomina o obecności Stwórcy, który jest miłośnikiem życia i tego, co stworzył. Ów niezniszczalny Duch stanowi konkretny przejaw Bożego Miłosierdzia, które rozciąga się na wszystkich. Widzimy zatem, że „nieśmiertelne tchnienie” odgrywa absolutnie kluczową rolę w historii stworzenia jako dziejach dialogu między Bogiem a stworzonym światem. Miłość i życie są u Boga nierozdzielne. Nasz świat, my sami jesteśmy tego dowodem. Żyjemy dzięki miłości Boga, której niewidzialnym pośrednikiem i przekazicielem jest Duch Pana, Jego nieśmiertelne tchnienie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-10-25 14:10

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg łaski i miłosierdzia

Słowa „łaska” i „miłosierdzie” odniesione do Boga jako źródła tych darów wspomniane są w Psalmie 86. Jego tekst wiąże tę modlitwę z królem Dawidem. On doświadczył w swym życiu życzliwości Boga, który z nieznanego pasterza z Betlejem uczynił go potężnym królem Izraela i dał mu zwycięstwo nad wrogami. Przez proroka Natana obiecał mu trwałość dynastii oraz przyjście w niej na świat Mesjasza. Czy Dawid zasłużył czymś na okazane mu łaski? Nie. Podkreśla to scena związana z namaszczeniem go na króla przez proroka Samuela. Decydował tu nie zewnętrzny wygląd, ale stan serca: otwartość na dar Boga. Jednocześnie ten król nie był wolny od grzechu. Uległ pokusie cudzołóstwa i polecił zabić niewinnego człowieka, by ukryć swój grzech. Potem sprzeniewierzył się prawu Bożemu, licząc lud Izraela jak własny. Niemniej jednak gdy zrozumiał swą winę, poprosił Boga o przebaczenie i doświadczył Jego miłosierdzia.

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Opole Lubelskie. Wierni Chrystusowi

2024-04-25 17:51

Paweł Wysoki

W niedzielę Dobrego Pasterza abp Stanisław Budzik przeprowadził wizytację parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Opolu Lubelskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję