Centrum miasta skostniałe od styczniowego zimna. Jan, streetworker, który pomagał mi zbierać materiały do reportażu o ludziach bez dachu nad głową, zapytał, ilu bezdomnych widzę na przejściu dla pieszych. Wypatrzyłam troje. On – od lat zajmujący się bezdomnymi – dziewięcioro.
Kierujemy się stereotypem, że człowiek w kryzysie bezdomności to brudny, zniszczony nałogami pijaczek. Tymczasem osoby te coraz częściej robią, co mogą, by zataić przed otoczeniem swoją sytuację. Bywa, że niczym się nie różnią od zwyczajnego przechodnia. Dbają o wygląd, żeby sprawiać wrażenie normalnych, godnych szacunku członków społeczeństwa. Żeby wtopić się w tło... Inaczej będzie im podwójnie ciężko przetrwać.
Instrukcja obsługi miasta – to wiedza podstawowa, aby przeżyć. Gdzie są noclegownie, ogrzewalnie, łaźnie, ciuchownie. Gdzie dadzą coś ciepłego do zjedzenia, gdzie wręczą reklamówkę z suchym prowiantem. Trzeba znać adresy plebanii, z których nikt nie przegoni, i furt klasztornych, gdzie dobra siostrzyczka nie odmówi jedzenia.
W tym sezonie zima daje nam się mocno we znaki – raz dwucyfrowe mrozy, a za chwilę nagłe ocieplenie i tak w kółko. To zła informacja nie tylko dla ludzi bez dachu nad głową, ale i dla tych marznących we własnych nieogrzewanych czterech kątach; dla ludzi, których nie stać na zakup węgla, i tych, którzy gubią się w formalnościach, gdzie i jak dostać ten tańszy; dla biedaków, którym odcięto prąd, a ogrzewanie gazowe, nawet to z butli, jest nieosiągalne.
Reklama
Bezdomnych – czy jak się teraz mawia: osób w kryzysie bezdomności – przybywa mimo wielu socjalnych programów, a także stałego zwiększania nakładów państwa na zapobieganie bezdomności. Oficjalne dane mówią o ponad 30 tys. takich osób. Organizacje pomocowe, fundacje i stowarzyszenia na podstawie swojego sporego doświadczenia i trwających lata obserwacji twierdzą, że ludzi żyjących na ulicy może być lekko dwa razy tyle.
Współczesna bezdomność jest inna niż ta sprzed dekady. Dobrze streszcza ją zdanie: „Trzy niezapłacone raty kredytu hipotecznego dzielą cię od utraty dachu nad głową”. Bezdomność, co warto sobie uświadomić, jest obecnie nie tylko skutkiem alkoholizmu czy innych nałogów, skrajnej niezaradności życiowej, lenistwa albo choroby psychicznej. Do noclegowni i jadłodajni trafiają coraz częściej ludzie, którym do niedawna dobrze się wiodło. Pandemia spowodowała, że zniknęły ścieżki, dzięki którym części ludzi, którzy żyją na granicy ubóstwa, udawało się przetrwać. Zmalała raptownie liczba ofert pracy dorywczej, COVID-19 i kryzys ekonomiczny wywołany wojną na Ukrainie doprowadziły do plajty wiele małych firm, które zatrudniały na doskok. Wszystkie te okoliczności wywołały efekt domina – nie masz pracy, nie masz dochodu, nie masz adresu...
Bezdomność nastoletnia
Reklama
Ludzie zajmujący się osobami w kryzysie alarmują, że od kilku lat niepokojąco rośnie liczba dzieciaków, które lądują na ulicy. Do niedawna w tej grupie przeważali młodzi opuszczający domy dziecka, zwłaszcza ci pozbawieni w ogóle biologicznej rodziny. Obecnie coraz częściej są to uciekinierzy z tzw. dobrych domów. I o ile kiedyś problem ten pojawiał się głównie latem, teraz widać, że nie chodzi o typowy młodzieńczy bunt i wakacyjne zwiewanie z domu, ale o coś znacznie poważniejszego... Młodzi porzucają dom, bo nie wytrzymują tego, czym on się stał lub zawsze był. I mowa tu nie tylko o domach patologicznych, uwikłanych w nałogi, przemocowych, ale też o tych zasobnych finansowo, z pozoru z wyższej półki, z tzw. aspiracjami, w których codziennością były chłód emocjonalny, dystans i zastępowanie bliskich relacji gadżetami. Specjaliści mówią też o tzw. bezdomności onirycznej – chodzi o młodych zarówno ze wspomnianych domów dziecka, jak i tych nowobogackich – ci ludzie stojący na progu dojrzałości nie mają choćby najmniejszego wyobrażenia o tym, jak powinny wyglądać relacje w rodzinie, jak to jest, gdy ma się dom, bo nigdy go nie mieli. W przypadku podopiecznych domów dziecka może to być zrozumiałe, w przypadku zamożnych rodzin, gdzie każdy żyje na własną rękę... to po prostu smutne.
Młodzi bezdomni chodzą więc za dnia po galeriach handlowych, a nocą – jako że są zazwyczaj atrakcyjni, a przy tym naiwni i łatwowierni – bez kłopotu znajdują jakieś lokum, co często wiąże się z wykorzystywaniem seksualnym. Bywa, że lądują na klatkach schodowych lub w pustostanach. Samotnych, pogubionych i wystraszonych, zdanych na łaskę bezwzględnego świata ten świat wciąga i nieubłaganie niszczy.
Kobieta nie-upadła
Reklama
Oficjalnie ok. 5 tys. bezdomnych to kobiety. Liczba wydaje się nieprawdopodobna, bo kobiety społecznie są uważane za osoby, które jakoś sobie w życiu radzą – bo mają dzieci. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej badaniom, które wskazują najczęstsze drogi prowadzące do bezdomności, okaże się, że przemoc w rodzinie bywa tą najczęstszą. Odejście z domu pełnego agresji wybierały zarówno dziewczyny po domach dziecka, które wróciły do biologicznych rodzin, jak i matki uciekające wraz z dziećmi przed oprawcami. Takie desperackie decyzje podejmują też coraz częściej kobiety dojrzałe z usamodzielnionymi już dziećmi. Bez względu na sytuację początkową bezdomnym kobietom jest trudniej niż mężczyznom. Często noszą męskie, za duże ubrania w nadziei, że brzydkie ciuchy ukryją ich kobiecość i uratują je przed gwałtem. Nie chcą rzucać się w oczy, zwracać uwagi otoczenia. Zdecydowana większość noclegowni, ogrzewalni, pryszniców itd. dedykowana jest mężczyznom lub są one koedukacyjne. Kobieta tam nie pójdzie. Zdana na łaskę i niełaskę przypadku doznaje wszystkich niegodziwości obcego, wrogiego świata. Bez życzliwej osoby nie znajdzie kontaktu do organizacji pomagających kobietom, które znalazły się w trudnej sytuacji. W małych miejscowościach w ogóle nie ma takich instytucji, a kobieta bez dachu nad głową i wsparcia dalszej rodziny staje się wygnańcem we własnym kraju.
Trudna pomoc
Bezdomni dostają regularne baty od świata, jakby mało im było nieszczęść. Agresja i pogarda to częste reakcje otoczenia. Większość społeczeństwa ma głębokie przekonanie, że to nieroby i złodzieje, pijacy i prostytutki. Wszyscy, co do jednego, sami są winni losu, który ich spotkał, albo sami sobie takie życie wybrali. Ludzie z fundacji czy ze stowarzyszeń pomocowych, gdy słyszą takie opinie, załamują ręce. historii niezawinionej bezdomności jest więcej niż tej zawinionej. Jak wiele dramatycznych historii bezdomności zaczęło się niegroźnie... Bezdomni to osoby z różnych środowisk: samotne matki z dziećmi, mężczyźni, coraz częściej np. Ukraińcy, a nawet aktorzy, artyści, dziennikarze.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o wielu projektach, które mają ograniczyć bezdomność. Z budżetu państwa płynie coraz szerszy strumień pieniędzy na ten cel, działa coraz więcej fundacji i stowarzyszeń, które zajmują się ludźmi bez dachu nad głową. Coś jednak idzie nie tak, skoro NIK w raporcie z 2021 r. stwierdził, że system, na który składają się działania podejmowane przez organy administracji rządowej, samorządowej oraz organizacje pozarządowe, nie jest ani spójny, ani skuteczny – nie zapewnia osobom bezdomnym aktywizacji, dzięki której mogłyby osiągnąć życiową samodzielność. Tylko jeden spośród trzydziestu czterech skontrolowanych wówczas podmiotów w pełni wykonywał zadania określone przepisami prawa – była to katowicka Caritas.
Wiele jest na świecie zakątków, które chciałoby się odwiedzić ze względu na piękno przyrody lub ich związek z kulturą. Niejednokrotnie miałem okazję słyszeć o przyrodzie Syberii i o losach Polaków na tej ziemi. Na początku lipca podjąłem decyzję o wyjeździe do tej ogromnej krainy, a ks. Jarosław Kwaśniewski ofiarował mi swoje towarzystwo. Wyprawa doszła do skutku dzięki życzliwości Sióstr Służebnic Ducha Świętego.
Wtorek 16 sierpnia godz. 9.30. Przed podróżą Msza św. w kaplicy lotniska i spotkanie z bp. Andrzejem Suskim, odlatującym w tym dniu do Kolonii. Samolot TU 154, którym mamy polecieć, wygląda na mocno zużyty - jest poklejony taśmami samoprzylepnymi. Jednak cało i zdrowo, choć z niewielkim opóźnieniem, lądujemy na lotnisku Szeremietiewo II. Długa kolejka przy odprawie paszportowej przesuwa się wolno, a potem mamy kłopot z odnalezieniem właściwego autobusu na Szeremietiewo I. Tu zaś, w budynku przypominającym dworzec autobusowy w PRL-u, znów czeka nas długa kolejka do odprawy bagażowo-paszportowej. Większość pasażerów odlatuje do Władywostoku. Kiedy docieramy do upragnionego celu kolejki, kobieta zajmująca się odprawą oznajmia, że spóźniliśmy się, choć lot do Irkucka nastąpi dopiero za półtorej godziny. Proponuje nam poranny lot następnego dnia. Determinacja Księdza Jarka i konsultacja z inną pracownicą dają pozytywny rezultat. Nie bez pewnych komplikacji zostajemy odprawieni. W hallu spotykamy grupę Polaków (ok. 30, głównie emerytów), podróżujących po Rosji, m.in. do Irkucka i nad Bajkał. Przed odlotem mamy jeszcze możliwość skorzystania z automatu telefonicznego, ale nie dysponujemy rublami. Sprzedawczyni zgadza się przyjąć dolary i euro. Za kartę 25 impulsów żąda 3 dolarów i 3 euro - siedem razy więcej. To nasze pierwsze frycowe. Krótka rozmowa z pracownikiem kurii „pożera” całą kartę.
Na pełnej wysokości przeżywamy dwie gwałtowne burze: wyładowania atmosferyczne występują w ciemnościach, poniżej samolotu. Niesamowite wrażenie. Ogólnie jednak lot przebiega spokojnie, a kilkunastominutowa drzemka poprawia samopoczucie.
O godz. 5.00 rano tutejszego czasu lądujemy w stolicy Syberii. Samo lotnisko robi przykre wrażenie, jakby od 40 lat niczego tu nie zmieniono. Witamy się z czekającą na nas s. Danką, odbieramy bagaże i wsiadamy do sfatygowanej łady. Po pół godzinie jesteśmy u celu podróży - w domu Sióstr Służebnic Ducha Świętego. Zajmują go 3 siostry (Polka, Słowaczka i Indonezyjka). Otrzymujemy pokój wyposażony w 2 solidne wersalki. Cały dom zakonny stanowi duże dwupoziomowe mieszkanie w bloku. S. Danka przygotowuje dla nas śniadanie i proponuje, abyśmy przespali się po podróży. Krótki sen dobrze nam robi. O godz. 11.00 odprawiamy Mszę św. w kaplicy domowej sióstr. W Liturgii uczestniczą też 2 siostry kończące właśnie krótki odpoczynek nad Bajkałem (Czeszka i Słowaczka) oraz mama s. Danuty. Po obiedzie udajemy się do miasta. Zwiedzamy kościół polskich zesłańców z początku XX wieku, w którym znajduje się sala koncertowa filharmonii. Msze św. w każdą niedzielę o godz. 15.00 odprawia dzielny o. Ignacy, polski salwatorianin, przebywający w Irkucku od 15 lat. Kościół stoi przy ul. Polskich Powstańców. Na centralnym placu znajduje się gmach Urzędu Guberni Irkuckiej, w miejscu cerkwi, którą zburzono w latach 30. W pobliskim hotelu „Angara” dokonujemy obowiązkowej registracji (meldunku). Spacerujemy główną ul. Lenina, podziwiamy miasto z bulwaru nad Angarą - jedyną rzeką wypływającą z Bajkału (choć 365 rzek do niego wpada). Podchodzimy do wiecznego ognia, który płonie ku czci bohaterów ZSRR (młode pary składają tu wiązanki ślubne wg specjalnego rytuału) i monumentalnego pomnika Lenina na 12-metrowym obelisku. Pierestrojka i głasnost pod względem ideologicznym jeszcze tu nie dotarły. Zabudowa w mieście jest niska, drewniana, z początku XX wieku. Większość tych domów sprawia wrażenie, jakby za chwilę miały się rozsypać, choć kiedyś musiały być okazałe i piękne. Są też budowle murowane z przełomu XIX i XX wieku - jedne z piękniejszych to dworzec Kolei Transsyberyjskiej oraz teatr.
18 sierpnia rano udajemy się z ks. Martinem (Słowak) do grobów odkrytych przed kilku laty w Piwowarskoje (kilka kilometrów od Irkucka). W latach 30. i 40. rozstrzelano tu ok. 10 tys. „przeciwników” komunizmu, wśród nich kapłanów polskich. Choć groby te za prezydentury Jelcyna uporządkowano i nadano im charakter miejsca pamięci, to obecnie są one porośnięte chwastami i stały się miejscem libacji dla okolicznych chuliganów (świadczą o tym butelki po alkoholu oraz pudełka po papierosach). Tablice informacyjne służą tu jako tarcze do popisów strzeleckich z broni palnej. W kilkunastometrowej długości i głębokiej na 5 m mogile może spoczywać kilkaset ofiar. Przykro, że nikt nie dba o pamięć tych, którzy stali się ofiarami totalitaryzmu.
Około południa udajemy się na miejskie targowisko, gdzie handlują Chińczycy i Buriaci - ludność tubylcza. Sprzedają co się da: psy, koty, żółwie, ryby, warzywa, futra, artykuły gospodarstwa domowego, alkohol. Dużo ludzi jest pijanych, nawet kobiety. Widać biedę (zaczepiają nas żebracy), ale i przepych. Nowoczesne japońskie samochody parkują obok zniszczonych moskwiczów. Wracamy do domu tramwajem, który pamięta chyba otwarcie linii, tj. 1945 r.
Wieczorem koncelebrujemy z ks. Martinem Mszę św. w katedrze Najświętszej Maryi Panny Niepokalanego Serca, konsekrowanej w 2000 r. W Eucharystii uczestniczy kilkanaście osób. Okazała katedra robi na nas wielkie wrażenie. Po Mszy św. zwiedzamy Kurię. Proboszcz i wikariusz wyjechali z młodzieżą do Kolonii na spotkanie z Benedyktem XVI.
W piątek 19 sierpnia wyruszamy nad Bajkał (70 km od Irkucka), do domu rekolekcyjnego w Listwiance. Jedziemy szosą wzdłuż Angary, wśród lasów syberyjskich. Bajkał robi wrażenie - nie widać przeciwległego brzegu jeziora (ma ok. 700 km długości i do 70 km szerokości). W domu rekolekcyjnym wita nas p. Wanda, gospodyni z Polski. Przebywają tu dzieci z domu dziecka pod opieką s. Agaty (Słowaczki) oraz polski klaretyn - ks. Eugeniusz z Nowosybirska z trzema podróżnymi z Polski.
Podczas spaceru uliczkami Listwianki musimy uważać na krowy chodzące po ulicy. Wszędzie mnóstwo chwastów i śmieci. W budynku poczty spotykamy polskich studentów z Poznania. Na przystani ożywiony ruch - mieszkańcy handlują wyrobami z kory brzozowej i kamienia. Wędzi się tu ryby i spożywa je na gorąco. Kosztujemy bajkalskiego omula. Wieczorem podziwiamy zachód słońca, które chowa się za górami otaczającymi Bajkał. Wracając do domu, mijamy małe drewniane domki z pięknymi okiennicami. Wszystko wymaga kapitalnego remontu. Nieopodal wznosi się nowo wybudowany hotel, wysoki na 8 pięter. Jest ich kilka w liczącej 3 tys. mieszkańców Listwiance. Od 2 lat, w piątek wieczorem, pojawiają się tu turyści: Rosjanie, Niemcy, Japończycy, goście anglojęzyczni.
Sobotę rozpoczynamy Mszą św. w kaplicy z obrazem Jezusa Miłosiernego i relikwiami św. Faustyny. Na ścianie wiszą zdjęcia z Janem Pawłem II, gdyż dom nosi jego imię. Po śniadaniu z dziećmi udajemy się na długi spacer brzegiem Bajkału. Trzeba pokonać znaczne wzniesienia terenu i sterty śmieci. Nad brzegiem Bajkału biesiaduje coraz więcej turystów, którzy spędzają tu weekend.
Po obiedzie godzinna przejażdżka statkiem „Babuszkin” - jedyna atrakcja, jaką za 150 rubli można sobie zafundować w Listwiance. Próba wysłuchania wieczornego koncertu w Teatrze Pieśni spełzła na niczym, gdyż drewniany budynek teatru nie wzbudził naszego zaufania. Noc też była niespokojna, bo spędzający tu weekend tzw. noworuscy (nowobogaccy) turyści do 3.00 nad ranem puszczali muzykę techno.
Dzień Pański rozpoczęliśmy od Eucharystii w kaplicy. Zdziwiliśmy się, że nie uczestniczą w niej dzieci. Okazało się, że żadne nie jest katolikiem. By nie dawać powodów do posądzenia o prozelityzm, siostry przybliżają dzieciom Pana Boga jedynie przez miłość bliźniego. Dziwna to rzeczywistość. Prawosławnym widać bardziej zależy na tym, by w Rosji trwał ateizm, niż aby rozwijał się Kościół katolicki.
Po obiedzie wraz z dziećmi udajemy się do parku etnograficznego, oddalonego o ok. 20 km w kierunku Irkucka. Poznajemy dzieje tutejszej ludności: Buriaków i osadników - zwyczaje, stroje, wystrój wnętrz, zabudowę. Wiele strojów i narzędzi pracy przypomina kulturę naszych Kresów Wschodnich. Nie ma jednak żadnej wzmianki o tym, że żyli tu Polacy. Za to handlarz sprzedający pamiątki pyta czy jesteśmy z Polski, bo jego „babuszka była Polka”. Gdy spytaliśmy, czy zesłana za Stalina, odpowiedział, już po rosyjsku, że jeszcze za cara, po powstaniu styczniowym. Można wnioskować, że ok. 50 lat temu była tu jeszcze świadomość narodowa, lecz silny strach przed prześladowaniem nie pozwalał przyznawać się do swej przynależności narodowej. Nie było już kapłanów, więc chrzczono tylko z wody, a obecnie dojrzałe pokolenie nie ma zarówno świadomości narodowej, jak i religijnej. Choć spotyka się nazwiska: Lewandowskij, Krupińskij, noszą je również ludzie o rysach buriackich (mongolskich). Dusza ludzka została całkowicie wyjałowiona przez system sowiecki. Nie ma poszanowania życia. Aborcję wykonuje się za darmo, na każde życzenie! Wiele kobiet dokonało jej po kilkanaście razy i nie mają w związku z tym żadnych wyrzutów sumienia. Brak szacunku do życia przejawia się też w upadku obyczajów - wielu ludzi (mężczyzn, kobiet i młodzieży) upija się pod przysłowiowymi krzakami. Kierujący samochodem nie zważają na pieszych, nawet w miejscach dla nich wyznaczonych. Wśród młodzieży i dzieci gwałtownie szerzy się narkomania. Tam, gdzie przyroda jeszcze jest zdrowa, chory jest człowiek.
Marszrutką (busikiem) wracamy do Listwianki, gdzie spotykamy ordynariusza diecezji irkuckiej bp. Kyryła Klimowicza, który od 2 lat sprawuje urząd pasterski w tej największej powierzchniowo diecezji świata (większej od obszaru Europy) po wyrzuconym z Rosji bp. Jerzym Mazurze. Bp Klimowicz jest obywatelem białoruskim, urodzonym w Kazachstanie, Polakiem. Seminarium ukończył w 1980 r. w Olsztynie, został wyświęcony przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa.
Rozmowa z Księdzem Biskupem o warunkach pracy na Syberii przybliżyła nam sytuację, w której Kościół zmaga się z wieloma przeciwnościami. Przy okazji odkryliśmy wielu wspólnych znajomych, a zaproszenie na kolację w domu biskupim pozwoliło mieć nadzieję, że nasza ciekawość zostanie w pełni zaspokojona.
Ponieważ ostatni weekend przyniósł decyzję najważniejszych polskich sił politycznych co do ich kandydatów w wyborach prezydenckich, doszliśmy tym samym do momentu, w którym warto rozważyć co z wyborów w USA wynika dla sytuacji w wyborczej w Polsce.
Wyznaczenie R. Trzaskowskiego przez Tuska, nie jest niespodzianką. Niespodzianką jest jedynie skala dezaprobaty w tym środowisku dla chobielińskiego sołtysa. Wynik Sikorskiego jest dlań druzgocącą katastrofą, która w normalnych warunkach skutkowałaby pozbawieniem go stanowiska rządowego. No bo skoro nawet swoi go tak potraktowali, to jest wystarczający sygnał, iż tego bufona nie trawią nawet jego poplecznicy.
W najbliższą sobotę 30 listopada, w przeddzień I Niedzieli Adwentu, na Jasnej Górze odbędzie się pierwszy z cyklu Jasnogórskich Wieczorów Organowych.
To już 22. edycja muzycznych adwentowych spotkań. Idea koncertów jest niezmienna: muzyka sakralna pomaga docierać do Boga, to sposobność głębszego przeżywania czasu adwentu - mówi pomysłodawca i koordynator muzycznego projektu ojciec Sebastian Matecki.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.